Het grote alles omvattende BMW Boxer-topic III. Luftköpfen

Ik zou zowiezo uit zeeland wegblijven......wat heb je daar nou te zoeken ?
Hey...je kan ook te ver gaan ;)

Het is heerlijk Relaxed rijden in Zeeland, zeker met dit zomerse weer :]

Inmiddels de eerste R80 bekeken, maar dat gaat hem niet worden, foto's zijn toch altijd anders dan als je hem in het echt ziet })

De Zeeland ronde gaat verder naar de volgende R80 :P
 
Ik zag van de week op FB nog een nette RT in Kent (UK) voor iets van 1800 Euro. Zeeland-Kent is niet zo'n heel groot verschil en nu zitten ze nog in de EU.
 
De R80 uit 1986 lijkt groter maar als je ernaast staat, heeft die de afmeting van een 50cc brommer.
Ook de cilinders steken in verhouding ver uit het blok.
Wellicht is een (naked) R80 toch te licht voor mij om op te rijden. (1.80 / 70kg)
 
Laatst bewerkt:
Alle tweekleppers zijn even groot. Alleen de G/S en GS zijn een beetje hoger op de poten. Maar het blijven heerlijke fietsen.
 
Deze R80 uit 1986 lijkt op de foto groter maar als je ernaast staat, heeft die de afmeting van een 50cc brommer. (Kreidler / Zundapp / Puch van de jaren '80)
Ook de cilinders steken in verhouding ver uit het blok.

Hij zag er wel netjes uit.

Wellicht is een (naked) R80 toch te licht voor mij om op te rijden. (1.80 / 70kg)
alle jaren '70, '80 fietsen waren van dat kaliber, zet je maar eens op een oude CB750 of van die familie.
 
Deze R80 uit 1986 lijkt op de foto groter maar als je ernaast staat, heeft die de afmeting van een 50cc brommer. (Kreidler / Zundapp / Puch van de jaren '80)
Ook de cilinders steken in verhouding ver uit het blok.

Hij zag er wel netjes uit.

Wellicht is een (naked) R80 toch te licht voor mij om op te rijden. (1.80 / 70kg)

Oohhhh, precies de mijne (alleen die van mij geen metallic blauw). Superheerlijke fiets. Ik ben groter en zeker zwaarder en dat ding kan vlot mee.
 

Bijlagen

  • P1040025.JPG
    P1040025.JPG
    170,8 KB · Weergaven: 10
Spijt me wel maar dan ga ik wel met een koekblik rijden. Dat is net zo sloom als een 50pk motorfiets.
Moet bij mij minstens 200km/u lopen anders hoef ik geen motorfiets
 
  • Leuk
Waarderingen: OMB
Tja dat zal het zijn 8-) _O-
Die redenatie doortrekkend kan ene vr of mm ook niet motorrijden :X :P_O-
 
De ronde van Zeeland zit erop, het wordt geen R80 of R100, op naar de volgend ronde :]
 
Laatst bewerkt:
Spijt me wel maar dan ga ik wel met een koekblik rijden. Dat is net zo sloom als een 50pk motorfiets.
Moet bij mij minstens 200km/u lopen anders hoef ik geen motorfiets
Tja dat zal het zijn 8-) _O-
Die redenatie doortrekkend kan ene vr of mm ook niet motorrijden :X :P_O-
Mag ik vragen,
Spijt me wel maar dan ga ik wel met een koekblik rijden. Dat is net zo sloom als een 50pk motorfiets.
Moet bij mij minstens 200km/u lopen anders hoef ik geen motorfiets
let maar op dat je in bochtenwerk niet om je oren wordt gereden door een -50 pk motor,
en dàt is (wat mij betreft) nog het échte motorwerk.
(al geef ik toe dat de extra PK's verslavend werken
:])
 
Tja dat zal het zijn 8-) _O-
Die redenatie doortrekkend kan ene vr of mm ook niet motorrijden :X :P_O-
Ik weet zeker dat die twee mij met 25pk ook nog het snot voor ogen rijden. Ken je het filmpje van Troy Corser op de BMW R5SS op Goodwood?
Maar ik vind het mooi dat je erkent dat je met minder 50pk niet kunt rijden, het erkennen van je tekortkomingen is de eerste stap op weg naar genezing.
 
Tis niet een kwestie van niet kunnen maar een kwestie van niet willen :P

Ik pak dan toch echt het koekblik met climate control, radio, cruise control, stoelverwarming, stuurbekrachtiging, automaat enz. Als ik dan toch langzaam moet rijden.

Of het moet een 50pk tweetakt enduro zijn. Dan wordt het wel weer leuk. Beetje de buurt hooligan uithangen met vette wheely's en zo. Beetje brag and boost of hoe dat cluppie ook heet _O-

En zo lang ik op mijn baksteen mijn collega's op hun supersports nog zonder moeite het snot voor hun ogen rij, hoef ik mij echt geen zorgen te maken dat 1 of andere grappenmaker met een 50pk monster mij het snot voor de ogen rijdt.8-)
 
Beste mensen,

Ik ben sinds april de trotse bezitter van een BMW R65 uit 1979, nu ik mijn rijbewijs behaald heb bevond mijn eerste rit plaats. Na zo'n 20 min begon de koppeling erg raar te doen, schakelen ging lastig en kon met moeite nog niet eens de 80km pu behalen (slippen?). Wanneer ik gas gaf begon de motor heel erg te vibreren. Ik denk zelf dat de koppeling naar de ***** is, weet niet of er nog wat uit de kabel te halen valt, of dat dit nu gewoon einde verhaal is voor de koppeling. Het lijkt erop dat er geen keerring lek is, want het vliegwiel ziet er nog schoon uit zoals ik vanuit het kijkgat kan bekijken.

Wat denken jullie valt er nog wat uit de kabel te halen, of is de koppeling gewoon aan vervanging toe? Mijn ervaring is hier niet heel groot mee...
(Zo ja, ik ben handig genoeg om dit zelf te vervangen, werkplaatshandboek is al binnen. Enige tips bij het vervangen hiervan?)

Alvast bedankt.

J.P
 
Moeilijk inschatten van een afstand.
Als de koppeling slipt gaat, zeker in de hogere versnellingen, het toerental omhoog zonder dat je sneller gaat. Slechter schakelen hoort daar niet bij, met een slippende koppeling schakelt het juist heel makkelijk. Dat vibreren kan ik ook niet thuis brengen, dat zou betekenen dat je koppelingsplaat uit balans is, er zou frictie materiaal afgebroken zijn.
Heeft de motor lang stil gestaan?
Ik zou als eerste naar de hefboom en het taatslager achter in de bak kijken. Hehboom er af, drukstuk, lager en drukpen er uit trekken. Het moet allemaal heel soepel gaan.
 
Versnellingsbak ligt eraf, wat me opvalt is dat de koppelingsplaat nog binnen de acceptabele norm valt (bij 4,5mm vervangen volgens het werkplaatsboek). De plaat is nu 5mm dik aan de buiten zijde, en loopt wat conisch af naar binnen waar de dikte 5,3mm bedraagt. De koppeling is aardig ingesleten in de drukplaat en beschermingsplaat, zie foto's.

Wat naar mij logisch klinkt is om deze 3 onderdelen te vervangen, de diagram veerring ziet er denk ik ook nog goed uit op wat slijtage vlakken na. Graag jullie mening hierover.

Zie fotos
IMG_20190717_113910.jpg
IMG_20190717_113922.jpg
IMG_20190717_113937.jpg
IMG_20190717_113946.jpg
IMG_20190717_113956.jpg
IMG_20190717_114027.jpg
 
Het ziet er allemaal niet slecht uit. Ik zou helemaal niets vervangen. Waar ik wel even naar zou kijken is de diafragma veer. Als deze te slap/laag wordt ga je ook slippen. Bij de oude viegwielen wordt die ook vervangen door de diafragma veer van een K75, die is iets zwaarder. Maar ik weet niet of dat voor alle vliegwieln opgaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan