Heren,
Ik lees her en der doemverhalen over tweeklepper versnellingbakken zonder zgn. circlip na het lager op de uitgaande as.
Ik heb een R100RT uit 1991 met 54000 km op de klok, en volgens de berichten valt die in de doelgroep.
Wat zijn jullie ervaringen?
Is het verstandig om de bak uit elkaar te halen en zo'n seegerringetje te (laten) monteren, of valt het allemaal wel wat mee..
En zoja wie kan dat.. en wat kost dat..
Hoor het graag..
Groeten,
Winfried
Kortenhoef.
Trouwens net met dezelfde motor een paar dagen naar Noorwegen geweest, in totaal 2600 km zonder een klap te missen, ondanks het soms overvloedig naar beneden komende water...
Hallo,
klopt, BMW heeft een tijdje de groef in de uitgaande as weggelaten, naderhand weer wel. Het probleem is de schuine vertanding van de tandwielen, doordat die schuin zijn resulteert de kracht van het overbrengen ook een kracht naar buiten. Ook is er spraken van invloeden van het cardan die aan de as kan trekken als er ondermeer speling ontstaat door temperatuurverschillen en uitzettingscoëfficiënt van AL behuizing en St as. De binnenring van het lager kan hierdoor over de astap gaan schuiven waardoor die op termijn vernield wordt (diameter te klein of onrond waardoor de klempassing niet meer werkt)
Ik weet dat Mat Beekers van de Boxertoko dit bij alle assen alsnog doet voor die bakken die het niet hebben. Ik adviseer je om even met hem contact op te nemen.
Succes en groet, frake
Een briljante informatiebron als je, net als ik, met je startmotor bezig bent;
Bosch, Denso and Valeo Starter motors and their fitment problems for BMW Airhead motorcycles. Starting problems, starter solenoids, starter relays, broken nose cones
Dankzij de tip van Bosso heb ik op MP een mooie Valeo kunnen kopen en morgen gaat deze i.p.v. mijn defecte Bosch erin. Scheelt direct ook wat kilo's, want man wat is die Bosch zwaar!
Zo, dat is een flink lapje tekst. Maar heb je dat stukje over de starter/vliegwiel tand verhoudingen goed door gelezen?
Hallo heren,
wie heeft er ervaring met het zelf ompersen van de tussenas van de /5 en /6 bakken? Ik heb een afgebroken nok van het 3e/4e centrale tandwiel. Heb nog twee gebruikte tussenassen liggen maar daarvan zijn de schuinen tanden van het aangedreven tandwiel al ver heen (beginnen heel licht dunne lijntjes te vertonen waar je door de geharde laag heen bent). Zou ze dus graag ompersen.
Ik weet dat ze bij BMW alleen een complete tussenas leverden maar ook dat de Hobbyist ze opperst, het kan dus wel. Ik heb zelf een 20 tons werkplaats pers maar weet even niet of de as en tandwielen verwarmd moet worden.
Hoor het graag van diegene die er ervaring mee heeft!
Groet, frake
is een r100/7 ,gekocht als rs,nu is de motor volledig opengeweest,uitgeboord,opnieuw alles terig geplaatst,gebalanceerd,vliegwiel...kont ingekort,zadel zelf gemaakt,uitlaten waren oorspronkelijk originele sifgaren,aangepast....[afbeelding]
Is dit een BMW blok ???
Zou uit een Isetta kunnen komen: BMW 600 - Wikipedia