Het grote alles omvattende BMW Boxer-topic III. Luftköpfen

De vervroeger heeft in principe niets te maken met de ontsteking, die zit een verdieping lager in het potje. Daar zullen de asjes of veertjes wel niet meer goed werken.
 
Origineel zit er in dat potje puntjes en de vervroeger, simpel ding met vlieggewichten en veertjes. '79-'81 ongeveer. (uit het hoofd)
Na '81 is het puntje vervangen door een Hall Effect gever, die gaan nog wel eens stuk.

Die (mechanische) vervroeger wil ook nog wel eens blijven plakken op oud vet, of de veertjes breken.
Zo'n ding opereren is niet zo moeilijk.
 
Origineel zit er in dat potje puntjes en de vervroeger, simpel ding met vlieggewichten en veertjes. '79-'81 ongeveer. (uit het hoofd)
Na '81 is het puntje vervangen door een Hall Effect gever, die gaan nog wel eens stuk.

Die (mechanische) vervroeger wil ook nog wel eens blijven plakken op oud vet, of de veertjes breken.
Zo'n ding opereren is niet zo moeilijk.
Dan ga ik dat ding er maar eens uit freubelen.
 
Dan ga ik dat ding er maar eens uit freubelen.
Hoi,

als je handig bent, teken je de positie van " het potje" even af (Edding stift rondom de onderleg ringetjes van de schroefjes waar de behuizing mee vastgeschroefd is) , heb je straks meteen de juiste ontstekingshoek weer te pakken. Als je een stroboscoop hebt gaat het sowieso lukken, als je die niet hebt is aftekenen een prima start.

Succes en groet,

frake
 
Inderdaad, de vervroeger zal vast zitten. Dat potje is ideaal. Je kan met een draaiende motor zonder veel moeite met de hand je tijdstip instellen. Statisch kan gewoon met een lampje.
 
Bedankt voor het aanbod.
De halgever is bij mij goed de motor loopt, staat op tijd stationair bij 3000 tpm krijgen we het niet op tijd.
Dus kwa rijden loopt de motor heel taai zeg maar.
Nu heb ik een andere gevonden die goed is.
Deze ga ik woensdag monteren.
Dus woensdag weet ik meer.
 
Het probleem zit ook niet in de Hall sensor. Het zit in de mechanische vervroeger die onderin het potje zit. Aan de zijkant zit een klein ovaal blikje. Als je dat er uit wipt kan je de vervroeger vol tjetten met WD40 en met een schroevendraaiertje loswerken. Tenzij de veertjes los zijn, dan helpt WD40 ook niet meer, dan moet je echt knutselen.
 
Het probleem zit ook niet in de Hall sensor. Het zit in de mechanische vervroeger die onderin het potje zit. Aan de zijkant zit een klein ovaal blikje. Als je dat er uit wipt kan je de vervroeger vol tjetten met WD40 en met een schroevendraaiertje loswerken. Tenzij de veertjes los zijn, dan helpt WD40 ook niet meer, dan moet je echt knutselen.
Dat ga ik dan proberen.
Eerst de nieuwe er in freubelen.
 
Goedemorgen strijders.
Gisteravond begonnen, viel beetje tegen ze had er geen zin in.
Dus maar in de kar geduwd, past net 2cm over.
Alle stekkers helemaal groen.
Ander potje erop gefreubeld, Yes ze doet weer.
Ik helemaal blij, zo goed heeft ze nog niet gelopen.
Oude potje ga ik weer gangbaar maken hoop ik.
Dus van het weekend naar eens even lekker rijden.
Kijken wat het volgende wordt.
De vering is ook niet meer wat het was, achter zijn ze al lek.
Iemand ideeën?
Hyperpro of bij HK langs rijden.
In ieder geval ben ik weer blij.
Werkse vandaag.
 
Goed dat de motor weer loopt! Bij het oude potje zal waarschijnlijk inderdaad de mechanische vervroeger vast zitten. Wat betreft de schokbrekers: de originele Boge-schokbrekers (die jij blijkens jouw foto hebt) zijn bij mijn weten niet te reviseren. De meeste mensen vervangen deze door die van Ikon (het vroegere Koni en te koop bij De Hobbyist in Hunsel). Deze schokbrekers zijn kwalitatief veel beter en zijn zo nodig ook nog te reviseren.
 
Boge kan je inderdaad niet reviseren. Ikon, hagon of YSS zijn goede alternatieven/ YSS ziet er wel een beetje modern uit voor een tweeklepper.
 
Zijn inderdaad nog de orginele schokdempers 😁 met stel inrichting.
Bedoeling is dat ik ook wat vaker met de vrouw ga rijden.
Yss ziet er wel wat te modern uit, misschien dat ik er een usd voorvork in maak als deze niet meer te redden is
 
Zijn inderdaad nog de orginele schokdempers 😁 met stel inrichting.
Bedoeling is dat ik ook wat vaker met de vrouw ga rijden.
Yss ziet er wel wat te modern uit, misschien dat ik er een usd voorvork in maak als deze niet meer te redden is
Hoi,

ik heb goede ervaringen met de IKON's. Daarvan is naast de veer voorspanning in 3 standen ook de uitgaande demping in 4 standen instelbaar. Als je dan voor de juiste basisopstelling kiest, kun je zowel solo als met duo goed en comfortabel rijden. De mannen van De Hobbyist kunnen je daar prima op adviseren.

Ik heb veel Böges in mijn handen gehad. Waren nieuw al redelijk kansloos maar zelfs als ze niet lek zijn, is de dempende werking van exemplaren met veel km's meer die van een fietspomp (als in "non existing" ). Niet echt veilig dus...

Groet, frake
 
  • Leuk
Waarderingen: OMB
Hoi,

ik heb goede ervaringen met de IKON's. Daarvan is naast de veer voorspanning in 3 standen ook de uitgaande demping in 4 standen instelbaar. Als je dan voor de juiste basisopstelling kiest, kun je zowel solo als met duo goed en comfortabel rijden. De mannen van De Hobbyist kunnen je daar prima op adviseren.

Ik heb veel Böges in mijn handen gehad. Waren nieuw al redelijk kansloos maar zelfs als ze niet lek zijn, is de dempende werking van exemplaren met veel km's meer die van een fietspomp (als in "non existing" ). Niet echt veilig dus...

Groet, frake
Dan ga ik die ook maar eens bellen.
Wat is handig om te doen kwa voorvering?
Die is echt ruk zeg maar.
Als je niet weet wat stickslip is dan weet je het bij de dame van mij 😋
 
Hobbyist is een onderdelen boer. Wel een hele goede, er zit ook een hoop kennis. Maar de stickslip van de vork kunnen ze niet oplossen. Dan zal je toch zelf aan de slag moeten. Heb je alles (kroonplaten, vooras) al eens los gegooid, een beetje gewiebeld en weer vastgezet?
 
  • Leuk
Waarderingen: OMB
Hobbyist is een onderdelen boer. Wel een hele goede, er zit ook een hoop kennis. Maar de stickslip van de vork kunnen ze niet oplossen. Dan zal je toch zelf aan de slag moeten. Heb je alles (kroonplaten, vooras) al eens los gegooid, een beetje gewiebeld en weer vastgezet?
Hoi,

klopt, daarmee zou ik sowieso beginnen. Ik heb net de voorvork van mijn R60/5 helemaal opnieuw opgebouwd (en dat was niet de eerste /5 of /6 voorvork). Als je het echt goed wilt doen kan je het beste de vorkpoten helemaal demonteren. Veel werk maar dat merk je na montage absoluut.

Slip/stick kan bij die vorken aan een aantal zaken liggen:

1. Vorkpoten niet goed uitgelijnd (Dat wat Halflive al schreef)
2. Oude olie (die vaak ook veel water bevat, dat smeert ook heel slecht). Vervangen.
3. Slecht uitgelijnde demperstangen in je binnen vorkpoten: naarmate je dieper inveert, wordt het erger. Die zitten bij jouw vorkpoten aan de bodemdop van de buitenpoot vastgeschroefd (onder de gummi stop). Die willen wel eens scheef of excentrisch zitten, als je ze demonteert kan je dat meestal zien aan een éénzijdig belaste/afgetekende demperzuiger. Beste remedie is de moer van de binnendemperstang bij uitgebouwde vorkpoot 1 slag lossen, tikje erop met de hamer, moer eraf en nieuwe afdichtring, de binnenpoot ronddraaien zodat die mooi op de oliefilm ligt en dan weer aandraaien. Het beste pak je in dit geval een nieuwe aluminium afdichtring, die is zachter dan de koperen en hoef je veel minder vast te draaien om geen lekkage te krijgen. Niet te vast draaien, die dingen hebben een reputatie om af te breken bij te brute kracht (meer dan 20 Nm).
4. Kromme vorkpoot. Feitelijk zelfde effect als 1 met dat verschil dat je dat niet meer goed krijgt en de poot (meestal binnenpoot) moet vervangen
5. Geloof het of niet maar uitgedroogde oliekeerringen. Vaak vergeten maar een beetje vet doet wonderen. Lastig om het vet in de keerring te krijgen maar simpelweg de vorkpoot net boven de keerring licht invetten en dan je motor laten rollen en dan rem in één keer remmen.
6. Opgeloste demperringen (kuststof) dat overal tussen gaat zitten.

Als je de poten niet wilt/durft/kunt demonteren zijn dit de dingen die je nog kunt doen. Het worden nooit moderne vorken maar je krijgt ze best goed en soepel. Waarbij gezegd dat je voor 2, 3, 4 en 6 de poten er sowieso uit moet halen en dat is bij jouw motor best nog wel ff sleutelen.

Succes!

frake
 
  • Leuk
Waarderingen: OMB
Weer een boxer gekocht. Een R65 uit 1980.

10 augustus ophalen.
 

Bijlagen

  • C7640B65-0C9A-42AD-8C9C-8986DAB5CB61.jpeg
    C7640B65-0C9A-42AD-8C9C-8986DAB5CB61.jpeg
    191,3 KB · Weergaven: 42
  • EA2AA324-FCF5-4799-B5EA-518E7B6DFA82.jpeg
    EA2AA324-FCF5-4799-B5EA-518E7B6DFA82.jpeg
    263,7 KB · Weergaven: 42
  • 59F23537-8E40-4DB3-9DFD-C313DBA50C9D.jpeg
    59F23537-8E40-4DB3-9DFD-C313DBA50C9D.jpeg
    314,8 KB · Weergaven: 42
  • 5E414E3A-BE91-4425-990B-94822F77D82E.jpeg
    5E414E3A-BE91-4425-990B-94822F77D82E.jpeg
    196,1 KB · Weergaven: 41
Die ziet er nog netjes uit zeg! Ga je zeker veel plezier van krijgen. 👍
Hoort dat stuurkuipje standaard op een R65? Ik heb al veel BMW's gezien sinds ik motorrij, maar zo'n kuipje heb ik nog niet eerder gezien. Kan zijn dat ik toevalliger wijs nooit een R65 met zo'n kuipje tegengekomen ben hoor.
 
Die ziet er nog netjes uit zeg! Ga je zeker veel plezier van krijgen. 👍
Hoort dat stuurkuipje standaard op een R65? Ik heb al veel BMW's gezien sinds ik motorrij, maar zo'n kuipje heb ik nog niet eerder gezien. Kan zijn dat ik toevalliger wijs nooit een R65 met zo'n kuipje tegengekomen ben hoor.
Ik heb echt geen flauw idee. Het is eigenlijk een lelijke bruine poepkleur, althans zo zou ik 20 tot 30 jaar geleden gedacht hebben. Nu vind ik het eigenlijk wel leuk/apart. Er zit nog een originele sticker op van een BMW-dealer uit Beieren.
Motor is van een oud mannetje geweest. Die belde de BMW dealer op of ze ze interesse hadden. Dat hadden ze. Ze hebben hem opgehaald en vanmiddag was ik daar toevallig even om te kijken naar iets anders. Ze vroegen me of ik interesse had en een ritje wilde maken. Dat had ik wel. Banden op spanning gezet en een stukkie gereden. Vond het wel Old Skool rijden. Ik heb al eens een R80 gehad een jaar of 13 geleden.
Ik rijd toch nog amper motor, dus voor af en toe een stukje met mooi weer vond ik dit wel een leuke aanbieding en heb hem maar gekocht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan