Het grote alles omvattende BMW Boxer-topic III. Luftköpfen

Aan de onderkant van de teller steekt een knopje uit. Daaraan draaien laat alle cijfers 0 worden.
Gevonden, het Krauser stuur kuipje zit een beetje in de weg.
 

Bijlagen

  • 9BDDC18E-52F9-4499-82F1-5220777FA8BE.jpeg
    9BDDC18E-52F9-4499-82F1-5220777FA8BE.jpeg
    196,9 KB · Weergaven: 28
  • CA578BF5-35B2-4726-8D76-6DB3D707C75B.jpeg
    CA578BF5-35B2-4726-8D76-6DB3D707C75B.jpeg
    194,8 KB · Weergaven: 27
  • 39ED56C9-D8E4-419C-9B63-33333F4D67AE.jpeg
    39ED56C9-D8E4-419C-9B63-33333F4D67AE.jpeg
    122,9 KB · Weergaven: 27
Maar ik ben er nu al blij mee. 100 km op de snel bij ongeveer 4000 toeren. Dat zocht ik lekker rustig rijden, zonder te veel toeren.

In de koffers zat ook nog een dubbele ouderwetse tank tas.
 
Als je niet te ver doortrekt in de versnellingen, zeg tot 5000 t/min, hebben ze her eeuwige leven.
Die van mij heeft eind vorig jaar de 100.000 mijl, dus meer dan 160.000 km, gelopen en het blok is nog nooit open geweest. Het enige wat ik heb vervangen zijn de voor- en achterremschakelaars en afgelopen jaar de oliedruk- en neutraalschakelaar, deze waren poreus waardoor er druppels op de tegels kwamen.
Olie en bandendruk controleren en ik durf er zo mee naar Zuid-Frankrijk :+
 
Laatst bewerkt:
BMW is van oorsprong een vliegtuigmotor bouwer, dat zie je hier nog terug op de toerenteller.

Het ge-arceerde rood bij 7500 is het max continu toerental, daarboven het volle rood, daar mag je wel komen, maar niet te vaak/lang.
Alles valt en staat hier bij het regelmatig olie en filter wisselen, en een goeie olie gebruiken.

Ik reed mijn ouwe 900 met zijspan op lange stukken snelweg meestal rond de 6500-7000, en elke 5000 km verse olie.
Olie verbruiken deed die amper, benzine wel, 1/10 was niet ongebruikelijk.
 
BMW is van oorsprong een vliegtuigmotor bouwer, dat zie je hier nog terug op de toerenteller.

Het ge-arceerde rood bij 7500 is het max continu toerental, daarboven het volle rood, daar mag je wel komen, maar niet te vaak/lang.
Alles valt en staat hier bij het regelmatig olie en filter wisselen, en een goeie olie gebruiken.

Ik reed mijn ouwe 900 met zijspan op lange stukken snelweg meestal rond de 6500-7000, en elke 5000 km verse olie.
Olie verbruiken deed die amper, benzine wel, 1/10 was niet ongebruikelijk.
Ik rijd zo weinig. Ik geef de motor gewoon 1 keer per jaar een beurtje bij deze BMW-dealer waar ik hem vandaan heb. Laat ik de motor "overwinteren" en kan ik elk jaar met verse sap en een vers gecontroleerde BMW de rest van het jaar door.
 
Ik moet zeggen dat het wel weer even wennen is. Tot voor kort heb ik een jaar gereden op een lichtvoetig 300 CC motortje met ABS, tractioncontrol, slipper clutch, etc. et. etc. Bij de R65 moet ik rustig voor alles de tijd nemen, dan rijdt hij het best.

Gisteren voor het eerst getankt na de aanschaf, ik denk dat ik zo ongeveer 1 op 20 rijd, dus 400 KM op een tank moet makkelijk te doen zijn. Niet zo vaak tanken vind ik wel prettig.
 
Vandaag dus een stuk landmarkrally gereden, 500 km en ook een verbruikt van rond de 1 op 20.

Maar heeft iemand de kap nr. 9 liggen:
Brembo.jpg

Dus met de 2 inkepingen voor de ontluchtingsnippels. onderdeelnr: 34111454174

Aanvulling. de Hobbyist had mij een bestelnummer gegeven maar dat bleek dus van een ander model kap te zijn. Ik een email naar hen met het hierboven vermelde onderdeelnummer. Daar blijken ze er wel 4 van op voorraad te hebben, dus 1 exemplaar wordt opgestuurd.
Van de kap met het foute nummer dat de Hobbyist dus niet had had de Boxer-Toko wel 6 exemplaren liggen. De wondere wereld van onderdelen.
 
Laatst bewerkt:
Probeer het anders eens bij Swift in Almere. Tot die tijd maar een stuk eendenplakband erover.;)
 
Het zit vast met een ijzerdraadje over beide ontluchtingsnippels.
De Knalpot schijnt hem te hebben. Ik wil ter gelegenheid van de 100.000 mijl op de teller tijdens de winterstop daar een heel erg grote beurt laten geven. Alles controleren en evt. spelingen verhelpen. Hoeft geen concoursstaat te worden maar dat hij weer goed lopend is.
Waarom de Knalpot. Omdat op 50 m lopen de intercity Vlissingen - Rotterdam stopt.
 
Laatst bewerkt:
De Knalpot schijnt hem te hebben. Ik wil ter gelegenheid van de 100.000 mijl op de teller tijdens de winterstop daar een heel erg grote beurt laten geven. Alles controleren en evt. spelingen verhelpen. Hoeft geen concoursstaat te worden maar dat hij weer goed lopend is.
Waarom de Knalpot. Omdat op 50 m lopen de intercity Vlissingen - Rotterdam stopt.
Dure tent..................
 
De Hobbyist het toch dat kapje liggen onder het goede nummer. Zij hadden bij het opzoeken waarschijnlijk een fout model ingevoerd en daarom geen passend kapje gevonden. Ik heb het onderdeelnummer toegestuurd en toen kwam het goede kapje boven drijven. Opgestuurd en zaterdag had ik het thuis. Ongeveer 13 euro incl. verzenden. Dus dat vandaag op zijn plaats geklikt.
 
Even een fotootje. Vanavond met zijn tweeen naar de haven gereden, waar vrienden met hun bootje liggen.

Wat een plaatje hè? De motor lijkt zo zwart, maar is donkerbruin.
F97BAA87-EDF4-4515-97FC-254078915D00.jpeg
 
Probleem is niet terug gekomen , wellicht ook combinatie met snik hete dag / veel voor bruggen wachten dat de carburateur heel erg heet was , vapor lock ofzo ? Dat hij bijna kookt . Heb inmiddels paar rondjes zonder problemen gedaan .
helaas gister exact hetzelfde gehad weer . als hij echt goed warm is . dan blijft de linker cilinder bij gas los heel erg backfire / terugslag in luchfilter .
alleen bij gas los , en trekt etc wel goed . als hij koud / lauw is loopt hij perfect , wellicht een te strakke inlaat klep ??? dan hij niet goed afsluit ofzo ? hoe makkelijk is zon kop eraf te halen >> koppaking niet herbruikbaar neem ik aan ?
 
Nogmaals: Klepspeling controleren, ontsteking controleren, afstelling carburateurs controleren (in die volgorde).
Maar om te beginnen eerst de bougiekabels omwisselen (links naar rechts) en zien of het probleem mee "verhuist".
N.B. De koppen eraf halen lijkt mij niet aan de orde. Mocht je dat toch doen dan altijd een nieuwe koppakking monteren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan