wat een drama allemaal weer over dat beetje extra ethanol....
gewoon erin flikkeren die bende tijden veranderen nou eenmaal....
een beetje fatsoenlijke injectie fiets vreet die meuk prima en wat die carb fietsen aangaat...tsja, mischien moet je die ouwe rommel eens weggooien
Bij het juiste onderhoud gaat het ook met carburators.
Het is vooral de lange stilstand bij winterstops die bij E10 schadelijker is dan bij '98
Zoals ik al zei, ik rijd er nu al bijna 2 jaar mee, met mijn huidige ook alweer een kleine 45.000km.
Het is mijn 6de GSX 750 F, en nooit zuiniger gereden dan op E10.
550km op 21,5 liter is geen uitzondering, 1 keer zelfs gepiekt op exact 600km!
Met de "oude" '95 deed ik met moeite 500km.
Het ultrasoon reinigen, afstellen en goed reviseren van de carburators was hierbij ook wel een actie die zijn kost meer dan waard was!
(momenteel echter weer iets hoger verbruik, haalt nog steeds 550km, maar met moeite. Ik heb de originele bougies vervangen door de geadviseerde iridium exemplaren, maar heb de indruk dat het blok nu minder soepel draait, en daardoor meer verbruikt. Die ommekeer is er dus gekomen NÁ de bougie switch, en niet na de switch naar E10, want met E10 reed ik tot vóór het laatste onderhoud, waarbij ik de bougies dus verving, en dus op dat moment al ruim 42.000 km's op E10)
Mijn motor heeft nog maar een 63.000km ongeveer, en zal probleemloos de
100.000km 99.999km halen. Het motorblok is dan nog heel goed, de rest is dan echter wat minder. Tot hier toe kwam het steeds fiscaler beter uit om dan gewoon een volgende GSX F te kopen, ipv reset van de km teller, en bijhorend heel groot onderhoud.
Maar van de E10 ben ik absoluut niet bang, storm in een glas water. Maar er zit wel waarheid in, hoe meer ethanol, hoe minder de huidige en oudere voertuigen ertegen gaan kunnen. Maar met de E10 tegenover de huidige 95, of zelfs 98, het zal nog niet te veel doen. Ik beeld mij in dat mijn blok misschien nog maar 280.000km aankan, ipv 300.000km ...
Edit: er zijn altijd van die momenten dat je een of andere grens benaderd, en daarna overschrijdt. Voor het ene voertuig zal die "ethanolgrens" elders liggen dan bij het andere. Maar zolang je het niet hebt over old timers is er maar weinig probleem. Wel heb ik intussen informatie ingewonnen dat die iridium bougies een goed alternatief waren bij de 98 benzine, maar zijn die niet geschikt meer bij E10, dat zou zomaar kunnen.
Op 65.000km moet ik mijn ketting inspecteren e misschien vervangen, dan moet alles er weer af, en ga ik als test mijn oude bougies even terug steken. Gaat dat dan weer merkbaar beter, komen de iridiums er niet meer in. Die had ik gestoken omdat die in mijn geval 40.000km kunnen blijven zitten ipv 20.000km met de tradionele. En omdat ik pas na 40.000km een noemenswaardige afwijking op mijn kleppen krijg, dacht ik, die iridiums besparen mij werk, alles kan dan 40.000km dicht blijven ipv 20.000km. Maar we gaan zien hoe het evalueert na het (al dan niet tijdelijk) terug plaatsen van de oude bougies.
- Origineel = NGK CR9EK
- Iridium's = NGK CR9EIX