...Met interesse volg ik dit onderwerp, met zowel een technische als een emotionele kant....
Even zonder alles te quoten....
De bezwaren die je noemt over actieradii en laadtijden zijn op dit moment al grotendeels achterhaald; dat was in 2010 nog een argument geweest, nu speelt dat technisch gezien eigenlijk al niet meer.
Het probleem dat op dit moment nog wel speelt is de prijs, een elektrische motor of auto is nog duur waardoor deze technieken nu nog niet voor de massa beschikbaar zijn maar dat zal ongetwijfeld veranderen, er wordt heel hard aan gewerkt.
Dat je schakelen en koppelen mist lees ik vaker maar ik begrijp het niet. Als ik met de tractor rijd mis ik het kolenscheppen en de ketel opstoken toch ook niet ?
Ik val in herhaling maar schijnbaar is het nodig...
Schakelen bij een benzinemotor doe je niet omdat je het leuk vindt, je doet het omdat je anders domweg niet met zo'n ding kunt rijden.
Een benzinemotor is van zichzelf niet geschikt om een wielvoertuig aan te drijven, hij kan er met veel poespas min of meer geschikt voor gemáákt worden en jij hebt je handen er dan vol aan om al die technische toestanden goed te bedienen zodat de motor doet wat jij wilt en de zaak op gang blijft.
Dit vind ik compleet en totaal achterhaald. Het kan op zoveel manieren beter maar sommigen leven blijkbaar liever met ouderwetse techniek van dik een eeuw geleden.
Ga gewoon rijden met een elektrische motorfiets en dan kom je er achter wat je al die jaren moeilijk gedaan hebt en wat je gemist hebt.
Elektrisch rijdt beter dan de beste verbrandingsmotor met de beste automatenbak ooit zal kunnen, en kijk dan eens hoeveel eenvoudiger elektrisch is....
Die energiediscussie is ook al oud.
Als iedereen elektrisch gaat rijden gebruiken we nog maar een fractie van de energie die nu nog voor het verkeer nodig is; dat komt gewoon door het enorm veel hogere rendement van de elektrische aandrijving.
Zelf gebruik ik elektriciteit die de zonnepanelen teveel leveren en ik anders zou terugleveren aan het net. Dat lijkt me niet echt een grote belasting van het elektriciteitsnet en een hoger rendement is bijna niet mogelijk.
Maar dat kan niet iedereen, wat we wel kunnen is er slim mee omgaan. Alles kan digitaal gekoppeld worden, voertuigen kunnen zolang ze aan de lader gekoppeld zijn niet alleen laden maar ook terugleveren, afhankelijk van de fluctuerende elektriciteitsprijzen en wat de eigenaar goed vindt. Dat gebeurt nu al op kleine schaal in Utrecht en dat soort initiatieven zal vast navolging vinden.
Eind 19e eeuw moesten de eerste automobilisten naar de apotheek om brandstof voor hun automobiel te kopen.
Zouden ze zich toen ook zorgen gemaakt hebben over de apothekers van het jaar 2017 ? Of die apothekers wel genoeg brandstof zouden kunnen leveren en of hun ezeltjes niet door hun rug zouden gaan met al die zware vaten ?
De "experts" wisten vast zeker dat de automobiel geen lang leven beschoren zou zijn.
Wat ik natuurlijk bedoel, de ontwikkelingen staan niet stil. De techniek is continu in ontwikkeling, er worden steeds nieuwe dingen bedacht en dingen die we nu als probleem zien spelen straks helemaal niet meer.
Dat geldt ook voor die batterijen, sommigen weten heel zeker dat elektrisch niet de toekomst is omdat er voor al die batterijen niet genoeg Lithium zou zijn...
Ik geloof helemaal niet dat nieuwe batterijen over 20 jaar nog Lithium bevatten. Tegen die tijd zijn er heel andere batterijen met heel andere materialen; maar dat kan ik nu nog niet bewijzen, dat gaan we vanzelf zien.
Volgens mij verwar je batterijen met radio actief afval. Dat is nogal een verschil.
Batterijpakketten die niet meer goed genoeg zijn voor een auto krijgen een tweede leven in een thuisbatterij, Renault Nissan werkt met huurconstructies en neemt ze in als ze onder de 75 % capaciteit komen, dan krijgen ze een tweede leven als thuisbatterij waarin de energie-gewicht verhouding immers niet belangrijk is.
Als ze echt op zijn worden ze heus wel gerecycled, fabrikanten zouden wel gek zijn om al die materialen weg te gooien.
De fabrikant die de meeste hybrides tot nu toe gebouwd heeft doet al aan recycling van de batterijen sinds de produktie van hun allereerste hybride model 20 jaar geleden.
Er zullen elders in de wereld ongetwijfeld dingen mis gaan met betrekking tot batterijen en het milieu maar kijk dan voor een eerlijk vergelijk ook eens wat de verbrandingsmotor in al z'n facetten wereldwijd aanricht.