Ik schakel op zonder te koppelen. Dat scheelt een boel.Dat het optrekken van de DSR niet significant sneller lijkt komt door de beleving. De DSR trekt wel degelijk sneller op. Ook al vanwege het schakelen, met of zonder koppeling. Je motor versnelt nu eenmaal niet als je schakelt, de Zero trekt dan gewoon door. Ik merk dat als ik met een andere motor samen optrek. In de eerste versnelling houden ze het wel bij, maar als ze schakelen, dan wordt ineens de afstand vergroot en halen ze je niet meer bij.
Maar goed, snel optrekken is leuk, maar dat is niet de hoofdzaak
....Zero zegt 3.9 voor de DSR en Kawasaki roept 4.1 voor de Versys. Niet noemenswaardig wat mij betreft.....
...Emotie/gevoel laat zich soms moeilijk vertalen....
Ik zou zeggen probeer het eens. De eerste eis is dat de Kawa de 100 in zijn twee moet halen. Als je twee keer moet schakelen ben je al kansloos.Ik schakel op zonder te koppelen. Dat scheelt een boel.
Dan nog kan het prima zijn dat de Zero sneller is dan mijn Versys hoor. Maar veel zal het niet schelen.
edit: Zero zegt 3.9 voor de DSR en Kawasaki roept 4.1 voor de Versys. Niet noemenswaardig wat mij betreft.
Die 4,1 seconde is ooit een keer gehaald door een geoefende coureur en die moest die keer alles precies goed doen. Hij heeft vast meerdere pogingen gedaan waarvan alleen de snelste tijd werd genoteerd.
Bij de Zero kan iedereen zo snel wegrijden, elke keer weer.
En wat je zegt over saaier.... Die discussie speelde hier onlangs nog.
Ik heb daar toch echt een andere mening over.
Je hoeft niet schakelen en koppelen, je wordt dus minder afgeleid door onnodige zaken als het bedienen van een tandwielkast en een natte multiplaatkoppeling.
Sommigen spreken hierdoor van het missen van emotie....Elektrisch heb je altijd het juiste koppel zonder al die afleidende handelingen.
Het rijden vind ik daardoor puurder, je krijgt meer mee van het rijden zelf mede omdat er geen getril is en geen overbodig lawaai dat je afleidt.
Dat is óók emotie...
Elektrisch rijden heeft z'n eigen emotie, persoonlijk vind ik die een stuk fijner dan ik ooit bij zuigermotoren heb meegemaakt.
En over het regenererend remmen; zelf had ik weken nodig om dat redelijk te kunnen gebruiken.
Je moet jezelf een andere rijstijl aanleren om de regenererende motorrem goed te kunnen gebruiken en dan rijdt het ook een hele klasse beter.
....Ten eerste denk ik dat iemand van 60kg veel sneller weg is dan iemand van 110kg....
Weet ik niet... Wanneer is de kans op wielspin en het loskomen van het voorwiel het grootst, bij de dalen en pieken in het koppel van de brandstofmotor of bij de vlakke koppelkromme van de elektrische aandrijving ? En bij welke kun je het koppel het best regelen ? Waarom zijn die Tesla's zo ongehoord snel ?....Te tweede weet ik niet of iedereen even goed om gaat met de grenzen van wielspin of dat het voorwiel los komt. Spreiding zou dus zo maar weinig kunnen verschillen met de spreiding bij een schakel motor...
..Verder schakel je meestal pas ergens bij 80kmu als je vol weg gaat. Geloof niet dat er veel motorrijders zullen zijn die een halve seconde doen over een keer schakelen...
1
Dat geldt natuurlijk net zo goed voor elke schakelmotorfiets....2
Weet ik niet... Wanneer is de kans op wielspin en het loskomen van het voorwiel het grootst, bij de dalen en pieken in het koppel van de brandstofmotor of bij de vlakke koppelkromme van de elektrische aandrijving ? En bij welke kun je het koppel het best regelen ? Waarom zijn die Tesla's zo ongehoord snel ?3
Nee, ik doe er altijd veel langer over...
Is goed. Ik zal proberen mijn bewijsdrang te temperen.Jongens, jongens. Laten we niet ruziën over wie de grootste heeft.
Te tweede weet ik niet of iedereen even goed om gaat met de grenzen van wielspin of dat het voorwiel los komt. Spreiding zou dus zo maar weinig kunnen verschillen met de spreiding bij een schakel motor.
Verder schakel je meestal pas ergens bij 80kmu als je vol weg gaat. Geloof niet dat er veel motorrijders zullen zijn die een halve seconde doen over een keer schakelen.
Het is nagenoeg onmogelijk om bij de Zero het voorwiel van de grond te krijgen. Het koppel komt er niet ineens 100% in, maar met een opbouwende curve.
Mijn KTM 1190 Adventure heeft zoveel electronica aan boord dat een wheelie nooit hoger is dan 20 cm en het achterwiel niet doorslipt. Bij hard optrekken (zeg: volgas) knippert het TC lampje dan ook vaak. Wat weer nadelig is voor de acceleratie.Het gaat om het momentum dat je verliest bij het schakelen. Dan gaat een elektrische motor gewoon door. Ik merk dat ook in de auto. Ik heb ook een BMW i3 en daar kunnen weinig brandstofauto's tegenop qua acceleratie. Op een gegeven moment gaan ze je natuurlijk wel voorbij.
Jeetje politicus.... En je begrijpt niet wat ik bedoel ? Moet ik me dan echt helemaal indekken dat geen enkel woord verkeerd kan worden uitgelegd ? Of zou de lezer ook eens wat begrijpender kunnen lezen......Jij zegt, 'bij de Zero kan iedereen zo snel weg rijden'....
Naar mijn idee zit het grote verschil er in dat de Tesla elektrische aandrijving heeft, niet schakelt en vooral dat de motorregeling helemaal optimaal is. Ze koppelen de snelheidsinformatie aan de motorregelingen en zo hebben ze altijd de optimale tractie, voor voor- en achteras. Elke as heeft zijn eigen motor en eigen regeling...Jij laat het klinken alsof iedere verbrandingsmotor eoa tweetakt blok uit 1956 heeft.
Een willekeurige 4 cilinder sportfiets van na 1990 heeft een behoorlijk soepele acceleratie.
Tesla is zo snel om dezelfde reden dat een Audi van dezelfde prijsklasse erg snel is. Veel peekaa's en dure banden.
Kans op wielspin en loskomen wiel is trouwens veruit het grootst bij het eerste stukje vanaf stilstand. Aangezien de elektrische meteen alle power voorhanden heeft misschien bij die dus wel meer.
Ik vergelijk de motor waar ik nu mee rijd met mijn laatste schakelmotor, een BMW R1100 RS. Ik vergelijk niet met een dragracer maar met een gewone motor....Dus als jij gaat proberen snel op te trekken om te kijken hoe snel je kunt op een bepaalde motor doe jij er een volle seconde over om te schakelen? Dan doe je het erom....
1
Jeetje politicus.... En je begrijpt niet wat ik bedoel ? Moet ik me dan echt helemaal indekken dat geen enkel woord verkeerd kan worden uitgelegd ? Of zou de lezer ook eens wat begrijpender kunnen lezen...
We vergelijken de accelereratie, met iedereen bedoel ik natuurlijk iedereen het kan, dat je geen speciale skills hoeft te hebben om rap weg te zijn met die motor.2
Naar mijn idee zit het grote verschil er in dat de Tesla elektrische aandrijving heeft, niet schakelt en vooral dat de motorregeling helemaal optimaal is. Ze koppelen de snelheidsinformatie aan de motorregelingen en zo hebben ze altijd de optimale tractie, voor voor- en achteras. Elke as heeft zijn eigen motor en eigen regeling...
De Audi kan dat niet, die heeft een mechanische aandrijflijn.3
Ik vergelijk de motor waar ik nu mee rijd met mijn laatste schakelmotor, een BMW R1100 RS. Ik vergelijk niet met een dragracer maar met een gewone motor.
Die versnellingsbak was gewoon trrraaaaag, het schakelen ging klik..... klik. Je moest even wachten met doorschakelen anders ging ie niet naar de volgende versnelling. Er is geen primaire vertraging, de ingaande as draait met motortoerental, hij heeft dus meer tijd nodig om de juiste snelheid aan te nemen dan bij een andere motor. Ik heb meegemaakt dat ik even snel wilde optrekken, schakelde van 1 naar 2, althans dat was het plan maar mooi niet, hij wilde er niet in. Later van 2 naar 3 nog een keer, de auto's kwamen me weer voorbij.
Die BMW RS heeft meer dan tweemaal het vermogen maar komt qua accelleratie niet in de buurt van de Zero. En dat ligt niet aan het gewicht, die bak moet gewoon naar het museum.
Je ziet het ook in andere vergelijkingen, zelfs tegenover een Panigale is een SR sneller weg. Die Panigale heeft driemaal het vermogen of is het viermaal ? Ze kunnen het gewoon niet aan de grond krijgen, later pas als de snelheid er in komt kan ie z'n vermogen kwijt en gaat zo'n Ducati er alsnog langs.
Ik overdrijf niet hoor... Boxerrijders herkennen het waarschijnlijk wel, dat je rustig moet schakelen anders gaat de bak tegenwerken....Serieus? Snel willen optrekken. En bij het eerste en tweede schakelmoment zo veel tijd nodig hebben dat normaal optrekkende auto's je voorbij komen?
Dat lukt me op mijn 400cc jaren 70 zijspan geeneens.
Dat vind ik heel optimistisch. Een dragracer heeft een powershifter. Met perslucht wordt de versnelling er in geramd terwijl de ontsteking 0,1 seconde uitgeschakeld wordt.En ja je verliest momentum. De super dragracer verliest bijvoorbeeld 0.1 seconde bij die ene keer schakelen. En dat is meegenomen in de 0-100 tijd. Een normale sterveling zou dan bijvoorbeeld 0.3 seconde doen over het schakelen.
Grootste voordelen vind ik nog altijd: niet hoeven tanken (dat haat ik zo!!), niet dat geschud en getril tussen je benen ..... .... en absolute stilte bij het stilstaan. Heerlijk.
De acceleratie is een fijn pluspunt.
Het iele model zie ik in druk stads- en fileverkeer ook als een voordeel, en dat is waar ik em voor gebruik.
Grootste voordelen vind ik nog altijd: niet hoeven tanken (dat haat ik zo!!), niet dat geschud en getril tussen je benen (schunnige opmerkingen welkom), en absolute stilte bij het stilstaan. Heerlijk.
De acceleratie is een fijn pluspunt.
Het iele model zie ik in druk stads- en fileverkeer ook als een voordeel, en dat is waar ik em voor gebruik.
Niet schakelen, altijd power en superieure souplesse vind ik ook een voordeel. Nu ik ook elektrisch heb gereden, is het mij een raadsel waarom motorrijders zo kicken op het schakelen. Ik rij qua auto ook al vele jaren automaat. Schakelen is zoooo 20e eeuw.
Misschien heb ik je verkeerd begrepen en praten we langs elkaar heen, in dat geval sorry daarvoor....ik dacht (en zeg vanaf het begin) dat jij bedoelt dat de spreiding van acceleratie per bestuurder op de zero veel kleiner is dan op een plofbrommer. En daar ga ik op in, dat dit mogelijk wel mee valt. Maar blijkbaar niet dus...
Dat vind ik wel een mooie karakterisering......Heb trouwens effe gelezen wat een paginale is. Die zit dus boordevol snufjes om symptoombestrijding te doen om zonder oefenen meteen vol te kunnen gassen. Op en neer schakelen zonder koppelen, race mode met instelbare wheelie en tractie control....