Nou ja. Ik vind het dan weer onbegrijpelijk (en ik heb echt niets tegen elektrische motorfietsen, maak ieder jaar terug de rekening en ze wil nog altijd niet kloppen in het voordeel van de e-motorfiets)dat er mensen zijn die een bedrag uitgeven aan een elektrische overweighted naked met middelmatige afwerking (vering, remmen, zadel,.... want de rest is eigenlijk gewoon een blok batterijen met plastic omheen om het op een motorfiets te doen lijken ) met een relatief beperkte autonomie (wat wel ieder jaar op papier betert zodat uiteindelijk de range geen probleem meer is maar de tankbeurt an sich) waarvoor ik een gloednieuwe naked (met premium materialen)voor het zomerplezier + zeer goed uitgeruste allroad (voor winter en regenachtige dagen) kan kopen die zonder probleem voor WW en vrije tijd kunnen ingezet worden en in nauwelijks vijf minuten bijgetankt zijn in plaats van uren aan het stopcontact te moeten hangen.Sja, echt onbegrijpelijk dat er nog mensen zijn die zo'n bedrag aan een Golf oid uitgeven
Gratis rijden? De meerkost van een PV installatie + thuisbatterijopslag + meerkost e-bike laat je gemakshalve dan maar achterwege om een paar euro's/km te winnen in gebruik?Het wordt toch steeds interessanter om elektrisch te gaan rijden, de motoren en batterijen worden beter. Zonnepanelen op je dak? Dan kan je misschien zelfs de motor gratis opladen, eventueel in combinatie met een opslag-batterij in huis.
Omdat men meer dan 100 jaar de tijd gehad heeft om dat op te bouwen? En de bevoorrading gestaag is kunnen meegroeien met de aanwas van voertuigen? Stoomvoertuigen in persoonlijk gebruik waren er immers nauwelijks en voor de automobiel op olie kon men praktisch van nul opstarten waardoor het bevoorradingsnet gewoon de aanwas van particulier/vracht vervoer over de weg kon navolgen.Ik deel je zorgen. Ik heb me ook altijd afgevraagd hoe we zulke enorme hoeveelheden olie kunnen vervoeren en raffineren zonder dat de haven van Rotterdam vervuild raakt. En de enorme logistieke problemen om de geraffineerde brandstof naar de gebruikers te brengen. Om niet te spreken over het ISIS met een koning waar we het van moeten kopen omdat het daar in de grond zit. Om nog te zwijgen van de Nigerianen die hun land niet willen afstaan voor de olie die wij nodig hebben.
Echt, onbegrijpelijk dat hier oplossingen voor gevonden zijn.
Plus minder uitlaatgassen in de drukke gebieden is sowieso altijd beter.Als. Vrijwel iedere laadpaal maakt gebruik van groene stroom en al was het kolenstroom dan is het alsnog schoner onder de streep.
Ja man je hebt ook gelijk hoor! De prijs is waanzinnig. Ik heb het idee dat de prijs wel eerlijk is, want als het goedkoper kon, zouden ze het zeker doen. En onze overheid is zo "verstandig" ( <- sarcasme) om de belastingvoordelen op elektrische motorfietsen alleen voor zakelijke gebruikers te laten gelden... wat in mijn ogen onbegrijpelijk is.Nou ja. Ik vind het dan weer onbegrijpelijk (en ik heb echt niets tegen elektrische motorfietsen, maak ieder jaar terug de rekening en ze wil nog altijd niet kloppen in het voordeel van de e-motorfiets)dat er mensen zijn die een bedrag uitgeven aan een elektrische overweighted naked met middelmatige afwerking (vering, remmen, zadel,.... want de rest is eigenlijk gewoon een blok batterijen met plastic omheen om het op een motorfiets te doen lijken ) met een relatief beperkte autonomie (wat wel ieder jaar op papier betert zodat uiteindelijk de range geen probleem meer is maar de tankbeurt an sich) waarvoor ik een gloednieuwe naked (met premium materialen)voor het zomerplezier + zeer goed uitgeruste allroad (voor winter en regenachtige dagen) kan kopen die zonder probleem voor WW en vrije tijd kunnen ingezet worden en in nauwelijks vijf minuten bijgetankt zijn in plaats van uren aan het stopcontact te moeten hangen.
De voordelen die ik hier lees komen ook absoluut niet overtuigend over (ik zie het eerder als nadelen maar dat zal dan wel persoonlijk zijn). Trillingen? Voortdurend schakelen? Geen last van met mijn driecilinders. Optrekken en moeten schakelen zodat je seconden verliest? Euh een driecilinder rijdt zonder probleem weg vanuit stilstand in tweede tot 13.000 toeren waarbij hij dan al op een snelheid zit dat de E-bike zijn batterij zienderogend begint leeg te lopen. bovendien is een quickshifter of DCT(als het echt moet maar dat laatste is niet mijn ding)ook geen wit konijn meer. Geluid? Dat is (voor mij) net één van de extra belevingen aan een motorfiets die grom en huil. Eenmaal op snelheid overstemt het windgeruis de motor. Windgeruis dat een e-bike ook niet vrij van is (integendeel).
Eigenlijk zou een e-bike veel goedkoper moeten zijn dan een motorfiets om een echte motorrijder (die al ooit op een atmosferische motor gereden heeft) te kunnen overtuigen.
Zeker voor woon-werkverkeer. Want voor de meeste afstanden w-w kom je ook toe met een e-fiets/speedpedelec (en alzeker als je het doet uit milieuoverwegingen) en voor meerdaagse tochten is de atmosferische motor nog steeds onontbeerlijk.
Wat is momenteel het nut dan voor de meerderheid aan de huidige prijzen?
Goedkoper? Een 2018 Zero S met wat bruikbare autonomie en een onontbeerlijke lader kost bijna 21.000 €. Voor een set batterijen met wat plastic rond?
Heb je de excel van die berekening nog? Ben wel benieuwd hoe je dat hebt doorgerekend.
Geluid gaat naar de achterkant... zelfs met een luide uitlaat hoor je zelf niet bijzonder veel op snelwegsnelheden (behalve in tunnels). Ikzelf rijd met de standaard uitlaten, die vind ik zelf al best leuk grommen maar als ik 's avonds wat later thuis kom dan gooi ik 'm met de killswitch uit zodra ik de straat inrijd en laat ik 'm uitrollen tot aan de voordeur om niet teveel overlast te veroorzaken. Zal misschien wat overdreven zijn maar ik voel me er niet prettig bij om 'm tot aan de voordeur geluid te laten maken als de kinderen van de buren al op bed liggen.Motorgeluid doet mij helemaal niets, ik vind het eerder beschamend om een hoop herrie te maken. Maar goed, zijn ook allemaal persoonlijke zaken.
Stuur er volgende week ook wel eenIk heb een berichtje gestuurd naar 'motoroccasion.nl' dat ik het stom vind dat Zero niet als merk bestaat op hun site.
Edit:
Ik krijg als antwoord dat er waarschijnlijk geen Zero's te koop aangeboden worden tweedehands. Ik heb ze gewezen op Bikenet waar er al 8 staan (meer dan alle elektrische motoren op motoroccasion.nl bij elkaar!). Ben benieuwd naar de reactie.
Ik kocht in 2015 voor 10k een demo model met krap 4.000 kilometer op de teller, nu moet dat toch wel goedkoper kunnen? Zag er laatst nog wat voor 8k voorbij komen.Geluid gaat naar de achterkant... zelfs met een luide uitlaat hoor je zelf niet bijzonder veel op snelwegsnelheden (behalve in tunnels). Ikzelf rijd met de standaard uitlaten, die vind ik zelf al best leuk grommen maar als ik 's avonds wat later thuis kom dan gooi ik 'm met de killswitch uit zodra ik de straat inrijd en laat ik 'm uitrollen tot aan de voordeur om niet teveel overlast te veroorzaken. Zal misschien wat overdreven zijn maar ik voel me er niet prettig bij om 'm tot aan de voordeur geluid te laten maken als de kinderen van de buren al op bed liggen.Motorgeluid doet mij helemaal niets, ik vind het eerder beschamend om een hoop herrie te maken. Maar goed, zijn ook allemaal persoonlijke zaken.
Met de auto is dat anders, maar auto's zijn met een uitlaat van 2 tot 3 meter al een stuk stiller.
Kosten zijn al zo vaak benoemd. Met de 2.000 tot 3.000km per maand die ik rijd zou ik op jaarbasis een paar duizend euro kunnen besparen... maar de aanschaf is zo verdomde hoog. Maargoed een plofmotor kan ik nieuw ook niet betalen dus ik hoop dat ik een elektrische over een paar jaar voor een beetje normaal bedrag kan kopen. Ruim 10K voor een occasion kan er gewoon even niet af.
700 € onderhoudskosten per jaar? Hoe krijg je dat voor elkaar? In verschil dan nog? Dat is wel heel "gauw" gerekendEn de belastingvoordelen zijn bij mijn weten nog niet minder geworden. Althans, voor zakelijke rijders.
Even heel gauw, schat ik dat de onderhoudskosten per jaar al zo'n 700 euro schelen, dus dat is na 18 jaar al een hele Zero S. En dan hebben we de MIA, de brandstofkosten en de wegenbelasting dus nog niet meegerekend.
Ik denk dat er ergens een foutje in je berekening is geslopen.
Stuur er volgende week ook wel een
Ik kocht in 2015 voor 10k een demo model met krap 4.000 kilometer op de teller, nu moet dat toch wel goedkoper kunnen? Zag er laatst nog wat voor 8k voorbij komen.
Leasen is ook wel aantrekkelijk als je zakelijk rijdt.
....Nou ja. Ik vind het dan weer onbegrijpelijk....
....Wat is momenteel het nut dan voor de meerderheid aan de huidige prijzen?
Goedkoper? Een 2018 Zero S met wat bruikbare autonomie en een onontbeerlijke lader kost bijna 21.000 €. Voor een set batterijen met wat plastic rond?.....
Ja man je hebt ook gelijk hoor! De prijs is waanzinnig. Ik heb het idee dat de prijs wel eerlijk is, want als het goedkoper kon, zouden ze het zeker doen. En onze overheid is zo "verstandig" ( <- sarcasme) om de belastingvoordelen op elektrische motorfietsen alleen voor zakelijke gebruikers te laten gelden... wat in mijn ogen onbegrijpelijk is.
Over de voor- en nadelen kunnen we nog lang praten. Voor mij is het ideaal. WW kan voor mij variëren van 30 tot 60 km enkele reis. Kan op de fiets, maar duurt lang. Je stelt dat het "tanken" uren duurt, maar het duurt natuurlijk maar 2 seconden. 1 seconden stekker erin, 1 seconde stekker eruit. Wat er in de tussentijd gebeurt, daar hoef ik niet bij te zijn.
Motorgeluid doet mij helemaal niets, ik vind het eerder beschamend om een hoop herrie te maken. Maar goed, zijn ook allemaal persoonlijke zaken.
Het zal je misschien verbazen maar ik doe juist WW verkeer met de motor (het jaar rond) om NIET stil te staan in de fileJa, of de E-motor financieel interessant is? In gebruik misschien wel, in aanschaf zeker nog niet.
Maar de milieuwinst?
De verbrandingsmotor draait vaak nutteloos: in de file, bij de overweg... Weinig mensen zetten de motor dan uit. Ook het volslagen overbodige warmdraaien, 's ochtends, als je de ruiten schoon krabt, of de motorrijders die eerst de motor starten en dan pas de helm opzetten..... Allemaal energieverspilling, en vooral: Overbodige milieuvervuiling.
Ik heb zelfs mensen horen zeggen: Als ik hem uitzet en weer start, slijt de accu te veel.
Met een gel-accu valt dat heel erg mee, die gaat jaren mee, en wat kost zo'n ding helemaal, 100 euro of zo voor de gemiddelde auto, minder voor een motor.
Die accu kan je vervangen, het milieu niet.
Denk daar eens aan. Is er straks voor jouw kinderen nog een leefbare wereld, omdat je elektrisch bent gaan rijden? Of zitten zij straks in de shit, omdat wij graag die verbrandingsmotor blijven gebruiken, in motor, auto, vliegtuig, schip, scooter, grasmaaier, bladblazer, en ga maar door.
Dat is volgens mij de essentie van het verhaal. Ik ga elektrisch rijden zodra ik het geld ervoor heb, en ik ben serieus aan het sparen.
Doei,
Doudou
. Laten ze dan ook vliegtuigreizen, vleeseten, verwarming op fossiel? Wekken ze hun eigen energie thuis op? Dat heeft een veel grotere impact op het milieu dan dat rondje WW verkeer.
.
Je spreekt je, met alle respect, wel een paar keer tegen.Ik rijd nu ruim een jaar dagelijks elektrisch, vandaag noodgedwongen weer op benzine. Tja, ik moest met de boot mee en alleen op de Yamaha heb ik bergruimte voor al mijn motorspullen.... Terug in de tijd dus.
Als je elektrisch gewend bent is een brandstofmotor gewoon behelpen. Je kunt zeggen wat je wilt maar ik hoef niet terug, wil ook niet meer terug naar brandstof.
En Zero is nog duur maar mopper daarom eens op de andere fabrikanten, zij zijn daarvan de schuldigen !
Omdat de gevestigde fabrikanten bijna allemaal in diepe coma zijn, nog niet eens hebben nagedacht over een elektrische motor is er geen concurrentie en dus is de prijs van de enige serieuze aanbieder nog hoog.
Nu je er toch over begint:Het zal ook wel en-en zijn bij een aantal. Maar als je moet kiezen, kun je denk ik ook beter investeren in een warmtepomp onder je huis. En 's avonds een boek lezen bij een bescheiden ledlampje en inderdaad geen vlees meer eten. Op het fietsje naar de lokale boer voor groenten en eitjes. En dat thuis op een klein pitje opwarmen en lekker oppeuzelen met kraantjes water.
O ja en geen kindjes nemen want dan belast je het milieu pas echt.
....Je spreekt je, met alle respect, wel een paar keer tegen.
Je moet niet zo nodig terug maar je maakt wel gebruik, als het nodig is, van een conventionele bike. Je bent dus zelf nog niet zo ver dat je uitsluitend met een e-bike verder kan.....
Aan een kant waar, aan de andere kant: die leasemaatschappij moet ook ergens van leven, en dat is waarschijnlijk van de winst die ze op mij makenLeasen is ook wel aantrekkelijk als je zakelijk rijdt.