Goedemorgen e-collega’s,
Binnenkort zal ik een Zero S gaan rijden. De zaak leased de motor en ik als werknemer zal hier zakelijk, maar ook privé mee rijden.
De bijtelling werkt natuurlijk op de werkelijk gereden privé km. Weten jullie of ik als particulier/werknemer de bijtelling per jaar op mijn aangifte zelf kan aangeven? Ik las namelijk iets dat op een particuliere aangifte, daar geen plaats voor is. Dit is alleen mogelijk bij ondernemers (zzp, freelance, e.d.)
Of kan ik de bijtelling van mijn privé km als particulier alleen via de zaak afstaan?
Thanks
Het is allemaal subjectief gelul. Hoewel ik met bijna 100 in het uur en dan levend het wrak verlaten wel een prestatie vindt. Vervolgens zou ik deze persoon wel levenslang een rijontzegging geven. Die weet niet wat hij op de weg doet.Geen motorfietsen maar wel iets wat ik tekenend vind voor hoe het allemaal gaat.
Hier een artikel over Tesla in het AD.
Nu heb ik toevallig het relaas van de bestuurder zelf gelezen en ik vind zijn toon toch heel erg anders.In een andere auto was de bestuurder naar eigen zeggen waarschijnlijk zwaar gewond geweest en dan komt men hier met zo'n commentaar...
Bron: Electrek.
Nee, helemaal anders, zie bijvoorbeeld hier: Motor van de zaak Motor zakelijk rijden? - super lage bijtelling - MotoPort.nlBijtelling werkt toch op cataloguswaarde van het voertuig, als je dit ook privé gebruikt
Nee, helemaal anders, zie bijvoorbeeld hier: Motor van de zaak Motor zakelijk rijden? - super lage bijtelling - MotoPort.nl
Lang verhaal, maar kern is: je moet de daadwerkelijke "winst" van het prive rijden bijtellen, oftewel, aantal privekm's * kosten per kilometer.
Wat was je accu temperatuur? Zo rond het vriespunt is de weerstand wel hoger waardoor je minder vermogen kan trekken. Na een tijdje rijden zou het wel weer goed moeten komen want dan wordt ie warm door gebruik.Gisteravond terug naar huis, rond de 1 graad. Kreeg de motor niet boven de 130? Zit er iets in wat de capaciteit tempert bij kou? De aangegeven temperatuur lag wel rond de 50 graden.
Nooit eerder opgemerkt, maar ik rij ook vrijwel altijd in de spits, en in de winter is die altijd druk.
De range is wat minder, maar dat komt ook omdat de luchtweerstand groter is bij kou.Als ik mijn huidige motor moet afschrijven zal ik serieus een zero overwegen. Maar ik vraag me af: merken jullie met deze kou ook Wat? Minder capaciteit van de batterij? Minder range? Langere oplaadtijd?
Mijn tweecylinder wil toch moeilijker starten met -3! Accu heeft dan echt minder topvermogen ofzo?
Ik hoor graag jullie ervaringen met elektrische motoren!
Als ik mijn huidige motor moet afschrijven zal ik serieus een zero overwegen. Maar ik vraag me af: merken jullie met deze kou ook Wat? Minder capaciteit van de batterij? Minder range? Langere oplaadtijd?
Mijn tweecylinder wil toch moeilijker starten met -3! Accu heeft dan echt minder topvermogen ofzo?
Ik hoor graag jullie ervaringen met elektrische motoren!
Maar wat geeft die temperatuurmeter aan, is dat de batterij of de motor ?...... Kreeg de motor niet boven de 130? Zit er iets in wat de capaciteit tempert bij kou? De aangegeven temperatuur lag wel rond de 50 graden.....
Als ik al iets merk zou het kunnen dat de resterende range iets sneller zakt maar dat kan ook verbeelding zijn. Het heeft ook met de rijstijl te maken; soms rijd je veel forser dan anders, soms ook niet, dat is ook afhankelijk van het verkeer en de omstandigheden......Als ik mijn huidige motor moet afschrijven zal ik serieus een zero overwegen. Maar ik vraag me af: merken jullie met deze kou ook Wat? Minder capaciteit van de batterij? Minder range? Langere oplaadtijd?....
Nou ja, zo’n motorfiets accuutje heeft het natuurlijk zwaar om zo’n dikke tweecilinder met dikke olie rond te krijgen en jouw loodaccu heeft zelf ook last van de kou, die heeft ook minder capaciteit. Het gaat dus dubbelop.....Mijn tweecylinder wil toch moeilijker starten met -3! Accu heeft dan echt minder topvermogen ofzo?....
Bedankt allen! Een van de dingen die ik met een verbrandingsmotor lastig vindt is t opwarmen van t blok. Je merkt echt een verschil en ik ben ook voorzichtiger. Ik ga NOOIT minder dan een half uur rijden. Ook al is t puur gevoelsmatig, ik blijf t belangrijk vinden.
Met een elektrische motor heb je dat helemaal niet natuurlijk. Kun je makkelijk even 5 km rijden bv. Fijn!
Als ik mijn huidige motor moet afschrijven zal ik serieus een zero overwegen. Maar ik vraag me af: merken jullie met deze kou ook Wat? Minder capaciteit van de batterij? Minder range? Langere oplaadtijd?
Mijn tweecylinder wil toch moeilijker starten met -3! Accu heeft dan echt minder topvermogen ofzo?
Ik hoor graag jullie ervaringen met elektrische motoren!
Klinkt bekend....... Een van de dingen die ik met een verbrandingsmotor lastig vindt is t opwarmen van t blok. Je merkt echt een verschil en ik ben ook voorzichtiger. Ik ga NOOIT minder dan een half uur rijden. Ook al is t puur gevoelsmatig, ik blijf t belangrijk vinden....
Mijn motor en auto die hoef ik helemaal niet veel te belasten om met het verkeer mee te kunnen komen.
Ik rij met koude motor niet anders dan met een warme. Ik denk dat ik met mijn r1150 niet vaak boven de 4000 rpm kom. En dan is hij echt al vlug genoeg hoor. Kan goed met het verkeer mee.
Met mijn oldtimer bus met 50 pk is dat anders, die moet je echt wel op zijn staart trappen om een beetje mee te kunnen komen, die rij ik wel eerst rustig warm.
Hebben jullie zo'n slome motor dan dat je zoveel gas moet geven om mee te komen?
En ritjes van 5 min heb ik zo weinig dat ik niet denk dat het een heel grote invloed heeft op de levensduur. Over het algemeen rij ik ook een half uur of meer per keer.
....Idem,...geen drogredenen gaan verzinnen om elektrisch te gaan rijden. De enige reden kan volgens mij zijn op dit moment omdat het goedkoper zou kunnen zijn dan fossiel....
Misschien moet je die oude denkbeelden eens loslaten en je er in gaan verdiepen.....De uitstoot zit nu op een centraal punt....
Of zo goed als niet, als ik thuis laad dan rijdt de motor op Nederlandse wind.Idem,...geen drogredenen gaan verzinnen om elektrisch te gaan rijden. De enige reden kan volgens mij zijn op dit moment omdat het goedkoper zou kunnen zijn dan fossiel.
De uitstoot zit nu op een centraal punt.
Dat niet maar bij de plofmotor zit het toch altijd in je achterhoofd als je wegrijdt op een koude dag.aMijn motor en auto die hoef ik helemaal niet veel te belasten om met het verkeer mee te kunnen komen.
Ik rij met koude motor niet anders dan met een warme. Ik denk dat ik met mijn r1150 niet vaak boven de 4000 rpm kom. En dan is hij echt al vlug genoeg hoor. Kan goed met het verkeer mee.
Met mijn oldtimer bus met 50 pk is dat anders, die moet je echt wel op zijn staart trappen om een beetje mee te kunnen komen, die rij ik wel eerst rustig warm.
Hebben jullie zo'n slome motor dan dat je zoveel gas moet geven om mee te komen?
En ritjes van 5 min heb ik zo weinig dat ik niet denk dat het een heel grote invloed heeft op de levensduur. Over het algemeen rij ik ook een half uur of meer per keer.
Voor jou misschien, een ander kan heel andere redenen hebben.
Ik herinnner me het gedoe met de choke van mijn laatste schakelfiets, de koude versnellingsbak, de helft van de woon- werk rit kon ik niet lekker rijden omdat die motor en bak nog zo koud waren dat de zaak niet fatsoenlijk reageerde.
Wat dat aangaat is elektrisch een enorme vooruitgang. Misschien moet je het verschil ervaren om dit te beseffen.
Niet meer hoeven schakelen zie ik meer als een bonus, jammer dat je geen rev-bombs meer kan droppen maar voor de rest vind ik het relaxter rijden, helemaal in de file of stad.Drogredenen dat wil ik nu ook weer niet zeggen.
Maar als iemand vind dat hij met een motor 60 pk altijd tot zijn beschikking moet hebben dat vind ik een beetje raar. Zeker op een koude dag. Nee ik heb dat niet in mijn achterhoofd.
Choke geen problemen mee en schakelen ook niet. Dat is koud en warm hetzelfde. Ik denk dat jij gewoon een slechte motor hebt ofzo.
Natuurlijk is een motor zonder choke en versnelling makkelijker in het gebruik, dat kan ik niet ontkennen. Maar voor mij is het geen argument om elektrisch te rijden.
Dan had je even langs de Energica stand moeten lopenWe zijn trouwens nog langs de zero stand gelopen op de motorbeurs, ziet er best nog leuk uit, wel een beetje iel maar ze zullen eerdaags toch wel eens een versie maken met wat meer vlees op de botten?
Kuipje erom, net ff dikkere banden, dikkere stuurstangen en handvatten en je hebt een heel volwassen motor staan.