Ik was laatst wel verbaasd over dat Lubach filmpje over groene stroom.
Iets van twee procent van onze energie doen we groen.
Ik krijg daarbij toch echt het idee dat die groene energie bronnen trager erbij komen dan wat het verbruik stijgt.
Wel bijzonder dan als je huis op een plek staat dat alles draait op wind energie.
Officieel gaat die stroom misschien wel naar mij omdat ik zover ik weet bij een maatschappij zit die groen niet inkoopt met buitenlandse certificaten.
Verder denk ik dat er een beetje dezelfde psychologie achter zit als dat je ex stom is en je nieuwe vlam geweldig. En tijdje later is de geweldige vlam, zonder dat ze wezenlijk veranderde, de stomme ex geworden.
Voor jou misschien, een ander kan heel andere redenen hebben.
Ik herinnner me het gedoe met de choke van mijn laatste schakelfiets, de koude versnellingsbak, de helft van de woon- werk rit kon ik niet lekker rijden omdat die motor en bak nog zo koud waren dat de zaak niet fatsoenlijk reageerde.
Wat dat aangaat is elektrisch een enorme vooruitgang. Misschien moet je het verschil ervaren om dit te beseffen.Misschien moet je die oude denkbeelden eens loslaten en je er in gaan verdiepen.
Er is zoveel meer mogelijk met elektrische aandrijving, en niet alleen voor auto’s en motorfietsen maar ook voor boten, vrachtwagens en straks zelfs vliegtuigen.
.....Grappig, jij berijdt in ieder geval je stokpaardje......
.....De uitstoot zit nu op een centraal punt......
... dat het eigenlijk gewoon onzin is.
Het is altijd makkelijk om een ander de schuld te geven, je kan ook gewoon zelf je verantwoordelijkheid nemen door je verbruik af te dekken met bijv. zonnepanelen of winddelen.
Voor iedere kWh die ik afneem wordt er ook een door een Nederlandse windmolen op het net gedrukt, geen gedoe met groene certificaten van Noorse hydrostroom.Ik was laatst wel verbaasd over dat Lubach filmpje over groene stroom.
Iets van twee procent van onze energie doen we groen.
Ik krijg daarbij toch echt het idee dat die groene energie bronnen trager erbij komen dan wat het verbruik stijgt.
Wel bijzonder dan als je huis op een plek staat dat alles draait op wind energie.
Officieel gaat die stroom misschien wel naar mij omdat ik zover ik weet bij een maatschappij zit die groen niet inkoopt met buitenlandse certificaten.
Verder denk ik dat er een beetje dezelfde psychologie achter zit als dat je ex stom is en je nieuwe vlam geweldig. En tijdje later is de geweldige vlam, zonder dat ze wezenlijk veranderde, de stomme ex geworden.
Over stokpaardjes gesproken, deze van jou is echt stokoud:Dit soort beweringen lees ik zo vaak maar er klopt maar zo weinig van dat het eigenlijk gewoon onzin is.
....In jouw geval zou het kunnen kloppen als je een windmolen hebt en heel veel platen op het dak.
Maar al die stekker auto,s en motoren krijgen toch echt stroom uit een stekker,..uit een energiecentrale draaiend op fossiele brandstoffen, die toch echt uitstoot hebben.....
Je vergeet steevast een heel belangrijk punt.... het verbruik.
Omgerekend naar benzine rijdt mijn elektrische motor 1 op 116. Over alles, gemeten gedurende bijna een jaar.
Dan kan die stroom uit een minder schone bron komen, er kan geen benzinemotor tegenop.
Nu is de eerste Leaf niet het beste elektrische voertuig, ze hebben nogal wat problemen gehad wat betreft range en duurzaamheid.....Als ik deze twee pagina's combineer dan kom ik op equivalent aan 3000 liter aan benzine opstoken voor het produceren van één accu pakket voor een Nissan Leaf....
Nu is de eerste Leaf niet het beste elektrische voertuig, ze hebben nogal wat problemen gehad wat betreft range en duurzaamheid.
Inmiddels is er een heel nieuw model en hopelijk heeft men ervan geleerd.
Maar stel dat die cijfers hierboven kloppen....
Met 3000 liter benzine komt een benzinewagen met een verbruik van 1 op 16,6 zo’n 50.000 km ver.
Ter vergelijk: Met de energie uit 3000 liter benzine komt een Nissan Leaf zo’n 155.000 km.
Met de techniek van destijds zou je na 50.000 km beginnen met besparen. Dat is laat, klopt. Maar daarna gaat het wel hard omdat het elektrische verbruik zo laag ligt.
Gelukkig dalen de prijzen van batterijen vrij rap en gaan de prestaties gestaag omhoog.
En dat een batterij 3 jaar meegaat ? Is dat echt ? Lijkt me sterk, dat kan geen fabrikant volhouden. Kijk voor de duurzaamheid van moderne batterijen eens naar wat gebruikte Tesla’s met hoge km standen doen op de tweedehands markt.
Zag laatst een BMW motorscooter elektrisch.
Dure machine maar wel mooi en bomvol techniek.
Actieradius met volgeladen accupack: nog geen 100km.
Zeg maar gerust: dik 70km met deze vrieskou.
Met alle respect, maar dat is toch om te huilen....
En toch echt niet iets wat bij 2018 past vind ik.
We leven niet meer in de jaren 90.
Ja, dat ding is een lachertje helaas. Ik beschouw het eerder als sabotage, eerlijk gezegd. Loodzwaar, geen actieradius, en als klap op de vuurpijl geen power. Nee, klinkt als een prima idee.Zag laatst een BMW motorscooter elektrisch.
Dure machine maar wel mooi en bomvol techniek.
Actieradius met volgeladen accupack: nog geen 100km.
Zeg maar gerust: dik 70km met deze vrieskou.
Met alle respect, maar dat is toch om te huilen....
En toch echt niet iets wat bij 2018 past vind ik.
We leven niet meer in de jaren 90.
Ach, wat is nieuw.......En in de praktijk valt het bitter tegen betreffende de actieradius van zo'n auto.
Ik kan er slecht tegen als zij (de fabrikant) de realiteit iets teveel naar eigen smaak en behoren ombuigen.
Uiteraard hebben ze dat recht en is het alleen maar voor de centen....
Ach, wat is nieuw...
Een aantal jaren geleden waren die eco diesels in, die lichte driecilindertjes zouden wel 1 op 30 kunnen halen.
Sommige eigenaars reden gemiddeld 1 op 17.