Je bedoelt de drieling C1/Aygo/105? Daarmee is 1:25 prima mee te doenAch, wat is nieuw...
Een aantal jaren geleden waren die eco diesels in, die lichte driecilindertjes zouden wel 1 op 30 kunnen halen.
Sommige eigenaars reden gemiddeld 1 op 17.
Je vergeet steevast een heel belangrijk punt.... het verbruik.
Omgerekend naar benzine rijdt mijn elektrische motor 1 op 116. Over alles, gemeten gedurende bijna een jaar.
Dan kan die stroom uit een minder schone bron komen, er kan geen benzinemotor tegenop.
Hoezo nee? Benzine bevat 9.16 kWh de liter (33MJ) daar rommelen we even van achter de commageneuzel van af en komen we op de vraag of je op pak em beet 9 kWh 116 km rijdt?
Nou dat klopt dus, en dat is meer dan prima!
En als je 6 platen op je dak hebt zou je CO2 neutraal kunnen rijden met 12000km= 1000 kw.
Dan ben je dus uitstootvrij en heeft hybride gelijk.
Ik zie ze regelmatig die elektromotoren en vindt ze er niet uit zien, behalve een paar van die groene snorscootertjes dan.
Zullen we dan ook even het rendement van het oppompen, transporteren, raffineren etc. van benzine erbij pakken om de vergelijking eerlijk te houden. En waarom zou je kiezen voor stroom uit een centrale en niet uit andere pv of een windmolen?Als dat je doel is dan kan dat zo inderdaad.
Maar zelfs als je doel is 'groen' bezig te zijn en je geen panelen hebt dan is die kWh met pak em beet 45% rendement uit een centrale komen rollen en pak em beet ..5%? verloren gegaan bij transport en omvorming. Rij je nog steeds 1 op 40-50 omgerekend, wat verre van beroerd is
Zullen we dan ook even het rendement van het oppompen, transporteren, raffineren etc. van benzine erbij pakken om de vergelijking eerlijk te houden. En waarom zou je kiezen voor stroom uit een centrale en niet uit andere pv of een windmolen?
Een motor die langzamer draait en hetzelfde vermogen levert zal dus meer koppel moeten leveren en dus veel zwaarder zijn.....Ik heb het idee dat versnellingsbakken weer gaan verschijnen/ meer gemeengoed gaan worden bij E motoren.
Een modulaire opbouw met onderdelen uit het rek van de leverancier is gewoon veel goedkoper bouwen.
Een standaard motor bij ABB ofzo uit het schap trekken die 3000 toeren wil draaien en dan 70 pk levert is gewoon goedkoper dan een op maat gemaakte 14k toeren motor.....
....En kiezen waar je stroom vandaan komt? Je keuze is je dak of het net. Wat er via het net komt hangt af van je locatie.
Je leverancier kan je voorhouden dat jouw stroom CO2 neutraal uit het stopcontact komt en zolang ze een leveringscontract hebben met een atoomcentrale in Frankrijk mogen ze dat ook beweren, maar die stroom komt natuurlijk nooit bij jou...
Het begint ondertussen een beetje vermoeiend te worden, meestal reageer ik er ook niet meer op. Succes met je plofmotorfiets, ik zoef je wel voorbij als je staat te tankenFysiek zal jouw stroom daar vandaan komen, vast wel. Maar daar gaat het niet om. Je hebt een contract bij de elektriciteitsmaatschappij en daarop geef je aan waarvan jij wilt dat jouw aandeel van het totale energieverbruik gemaakt wordt.
Alles komt op de grote hoop maar je hebt wel invloed op hoe jouw deel gemaakt wordt, dan maakt het helemaal niet uit dat je toevalling naast een kolencentrale woont en dat jouw stroom fysiek daar vandaan komt.
Een ander die voor kolenstroom betaalt krijgt dan jouw groene stroom....
Trouwens, deze discussie komt telkens terug maar ik vind het spijkers op laag water zoeken.
De ene motor loopt 1 op 16 en de andere 1 op 100, nu gaan we die laatste onder het vergrootglas leggen en de eerste kijken we niet naar.
Voor zo'n metaalspecialist moet het toch een eenvoudig klusje zijn om de powertrain over te zetten naar een volgens jou 'echte' motor...
Waarom willen mensen toch van die lelijke vierkante alu kisten aan hun motor, ik snap dat gewoon niet.
Voor zo'n metaalspecialist moet het toch een eenvoudig klusje zijn om de powertrain over te zetten naar een volgens jou 'echte' motor...
Versnellingsbakken kosten vermogen, dus verlies.Naja goed, als je nieuw met nieuw gaat vergelijken heb je na 12k km als verschil 2 oliewissels en de eerste ketting en tandwielen als verschil.
Mogelijk wordt dat weer gecompenseerd door het verschil in koppel en het niet meer voorzichtig warm rijden wat bij de E versie wat meer banden zou kunnen eten.
Maar dat is voor mij even giswerk, heb tot nu toe eigenlijk alleen banden hoeven wisselen omdat ze oud waren en olie omdat het jaar er op zat. (zoveel rij ik niet)
En totaal ongefundeerd, gewoon een voorgevoel..
Ik heb het idee dat versnellingsbakken weer gaan verschijnen/ meer gemeengoed gaan worden bij E motoren.
Een modulaire opbouw met onderdelen uit het rek van de leverancier is gewoon veel goedkoper bouwen.
Een standaard motor bij ABB ofzo uit het schap trekken die 3000 toeren wil draaien en dan 70 pk levert is gewoon goedkoper dan een op maat gemaakte 14k toeren motor.
Koppel dit aan een standaard bak met wat langere verzetten en je hebt waarschijnlijk voor dezelfde kostprijs ruimte om er een accupakket van dubbele grootte op te zetten.
Dan zal waarschijnlijk de ketting ook zijn weg weer terugvinden.
Het begint ondertussen een beetje vermoeiend te worden, meestal reageer ik er ook niet meer op.
Met alle respect, maar zoals ik het lees heb jij dit keer 'aangezwengeld'. Als reactie op iemand die zegt dat zelfs als je op kolen rekent met 50% rendement, dat je dan nog steeds overduidelijk groener bezig bent vergeleken met benzine.
Alsof dat een voordeel is? Ik laat je achter als we meer dan 200km moeten rijden.Succes met je plofmotorfiets, ik zoef je wel voorbij als je staat te tanken
Vanmorgen weer even getest, en de Zero deed weer soepeltjes 160. Ik denk dat het vorige week ongemerkt toch een stuk harder waaide dan ik dacht, vandaar dat ik de normale top niet haalde. Had dus niks met de kou te maken