Stevige fik inderdaad, het aluminium Vectrix frame is compleet gesmolten. Was dat misschien een gemodificeerde Vectrix ? Standaard hebben ze immers een Ni-Mh batterijpakket maar juist de Li-Ion batterijen kunnen zo fel branden.
Ik weet niet wat hier de oorzaak is geweest maar doorgaans bij Li-Ion batterijen komt het doordat er dendrieten zijn ontstaan op de anode van de cel en als die groot genoeg worden kunnen ze kortsluiting veroorzaken die een gigantische stroom tot gevolg heeft en dan brand geeft.
Elke batterij heeft een veilige marge waarbinnen hij veilig werkt. Een Li-Ion cel mag nooit hoger geladen worden dan net iets minder dan 4,2 Volt, en nooit verder ontladen worden dan 2 Volt. Binnen deze range mag de batterij gebruikt worden, daarboven of daaronder mag ie nooit komen. Die grenzen zijn heel nauwkeurig bepaald en schijnbaar voor ieder type cel anders.
Merk op dat een lege batterij dus helemaal niet leeg is, elke cel heeft dan nog 2 volt maar als de spanning nog verder zakt kom je in de gevarenzone van de vorming van die dendrieten, net als dat ie boven de 4,2 Volt ook snel achteruit gaat.
De verleiding voor fabrikanten is dus groot om de zaak wat op te rekken want dan wordt de capaciteit veel groter maar dat kan dus gevaarlijk zijn, vraag maar aan Samsung.
Naar wat ik begrijp heeft Farasis, de fabrikant van de Zero batterij de zaak ernstig aan de veilige kant gehouden, hun Battery Mangagement System houdt de zaak altijd binnen veilige grenzen.
Oeps ik mag hopen dat het met een Zero niet gebeurt. Maar zijn er meer mensen die een Zero door een "normale" deur in hun schuurtje parkeren?
Vroeger had ik een BMW R1100RS, dat is een breed ding en die kon ook gewoon door de voordeur. Het was een trucje maar toch, het ging gewoon. Dan moet het met zo'n kleine Zero een peulenschil zijn.