Met interesse volg ik dit onderwerp, met zowel een technische als een emotionele kant.
Elektrisch rijden is een nieuwe vorm van rijden, die voorlopig nog naast het rijden op fossiele brandstoffen zal bestaan.
Op dit moment is de actieradius én de lange oplaadtijd nog een praktische drempel die overwonnen zal moeten worden voordat er massaal overgestapt zal worden naar elektrisch rijden. De huidige accu techniek is volop in ontwikkeling maar nog niet in staat om het gebruiksgemak van een benzine motor te evenaren.
De vermogens karakteristieken van een elektrische motor zijn wel veelbelovend, al het vermogen en koppel direct beschikbaar bij welke snelheid dan ook, enorme acceleratie dus. Geen koppelen en schakelen meer nodig dus.
Wat me op het volgende punt brengt, emotioneel gezien is het koppelen en schakelen juist een onderdeel van de beleving van het motorrijden, precies het juiste toerental en de juiste versnelling voor een bocht maakt het juist zo spannend en interessant.
Ook de huidige infrastructuur is niet berekend op het massaal overstappen op elektrisch rijden, er zijn onvoldoende laadmogelijkheden en het huidige stroomnet is nu eenmaal niet berekend op het enorme vermogen dat geleverd moet worden als s'nachts al die elektrische voertuigen opgeladen gaan worden. Waar al dat vermogen vandaan moet komen is nog niet beantwoord, kernenergie is omstreden en daarom wordt nu al regelmatig stroom uit het buitenland betrokken dat opgewekt wordt door bruinkoolcantrales die enorme emissies van schadelijke stoffen genereren.
Een ander punt is de akku, na een aantal laadcykli is deze op, de chemische stoffen zijn uitgewerkt en zullen óf opgeslagen óf gerecyled moeten worden, wat ook geld voor de gebruikte edelmetalen. Dat is nog een heikel en duur punt, tot nu toe worden alle gebruikte batterijen in betonnen vaten gegoten en opgeslagen in oude mijnen, omdat recyclen te duur of niet mogelijk is.
Dus voordat het elektrisch rijden gemeengoed wordt zal eerst het energiebeheer van deze voertuigen opgelost moeten worden, in plaats van energiehouders zoals batterijen misschien kleine energie- opwekkers, en als er toch batterijen gebruikt worden dan een lange actieradius bij korte oplaadtijden, meer laadpunten en oplossen van het recycle probleem en het op een schone manier opwekken van energie voor het laden.
Dan is elektrisch rijden veel makkelijker, opstappen en wegwezen zonder zorgen om ergens te stranden, en de nieuwe generatie van motorrijders zal hier mee opgroeien en gewoon
accepteren.