Het grote GSX-F topic deel 11

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Met de huidige tankbeurt heb ik enkel woon-werk gedaan, en speciaal (maar niet overdreven) rustig gereden met de bedoeling nog eens een (heel) laag verbruik te creëren. Van de 51km naar het werk zijn er 38 over de snelweg (E40, en een klein stukje via de ring rond Brussel (R0/R22), om dan nog een heel klein stukje over de A201 recht op de luchthaven af te rijden. Ik rijd dan meestal rond de 90km/u in 6de. En zo heb ik bij mijn vorige motor(en) al meerdere keren kort bij de 500, en enkele keren (zelfs 1 keer met deze motor) net iets over de 500km gegaan per tankbeurt.

Dat hij nu iets meer verbruikt door de koude (het vriest dan wel niet meer, het is toch al een weekje best koud) vind ik normaal, maar het verschil is volgens mij gewoon te groot.

Moet volgens mij oorzaken hebben.
Bij mijn laatste onderhoud heb ik de bougies van mijn vorige motor geplaatst, maar die hebben daarin toen niet meer gedaan dan een tesdraai om de oliefilter op te vullen.
Maar daarna hebben ze wel enige tijd in de garage in een kast gelegen. Zou dat er iest mee te maken kunnen hebben?

Ook heb ik het gevoel dat mijn remmen lichtjes aanlopen. Ik voel dat ik net iets meer moeite moet doen om hem handmatig te verplaatsen. Maar niet zo dat je je kapot moet duwen. Kan wel zijn doordat die nu nog steeds buiten blijft staan (moet ik toch echt wat aan doen B| ), en de pistons door het vochtige klimaat wat vastlopen. Kan snel opgelost worden, klauw er effe af, wat WD40 tussen pistons en klauw, en enkele keren in en uit pushen.

Maar waar ik nog het meest schrik voor heb, en ik hoop dat dit ongegronde angst is, dat er bij het vervangen van de bougies een beetje (scherp) vuil in een van de cilinders is terecht gekomen en die wand beschadigd heeft. Al lijkt het mij ver gezocht, want ik blaas die kokers wel uit voordat ik de oude bougie eruit haal, en steek meteen de nieuwe, en dat doe ik zo cilinder per cilinder. Nooit alles uitblazen, alle bougies eruit, en dan de nieuwe erin.

Dat het maar snel weer lente wordt, vroeger had ik de winter graag, tegenwoordig steeds minder en minder ...



Beschadigde cilinderwanden en dan alleen een hoger verbruik krijgen :? ( lagere compressie, hoger olieverbruik, onregelmatig lopen, minder vermogen (motorfietstechniek is niet veel anders dan autotechniek hoor))

1 op 21 is overigens nog steeds een heel respectabel verbruik voor een ouderwetse carburatie fiets.

Zorg dat je remmen vrij lopen, en vergelijk het verbruik alleen met gelijke omstandigheden.
Meen me te herinneren dat je tot voor kort ook Bridgestone eronder had zitten?
Banden en hun spanning zijn ook nogal van invloed op je verbruik.
 
Misschien is hij zelf ook achter het euvel gekomen en doet die hem weg voor het geld gaat kosten.
Doom scenario. :+ ;)

Appie heeft alle updates. *O*

En doe mee met een prijsvraag voor een complete verbouwing. (van de motor)
Hopelijk wordt ik uitgekozen. 8-) (gelijk nieuwe koppeling enzo..)
Als ze eens wat minder exotische materialen gebruikten en een paar pk minder op papier neer pennen, zou de boel misschien wat langer heel blijven |(

Het rare vind ik altijd wel, wanneer blijkt dat na 5 jaar de abs sensor het plots begeeft komt er een terugroepactie. Maar wanneer het blok het begeeft zijn de kosten voor de eigenaar :r
Haha.. met mijn voormalige ZX-10R wel een keer genoten van een terugroepactie.
De spanningsregelaar had het begeven.

Koste me wel een circuitdag en een circuitmiddag.
Maar kreeg de spanningsregelaar nog wel vergoed, zelfs een jaar na de terugroepactie.
(leve MF, anders had ik het niet geweten..) :)

Maar inderdaad, de Suzuki SV650 schijnt iets met het blok te hebben.
Frames van de TL1000S werden zelfs na vele jaren nog vergoed..
Met het blok mag je het bos in. :+

full
 
Beschadigde cilinderwanden en dan alleen een hoger verbruik krijgen :? ( lagere compressie, hoger olieverbruik, onregelmatig lopen, minder vermogen (motorfietstechniek is niet veel anders dan autotechniek hoor))
Daarom dat ik ook zei dat het wel ver gezocht zou zijn ;)
1 op 21 is overigens nog steeds een heel respectabel verbruik voor een ouderwetse carburatie fiets.
Daar heb je wel gelijk in natuurlijk :Y
Zorg dat je remmen vrij lopen, en vergelijk het verbruik alleen met gelijke omstandigheden.
Meen me te herinneren dat je tot voor kort ook Bridgestone eronder had zitten?
Banden en hun spanning zijn ook nogal van invloed op je verbruik.
Die remmen ga ik zeker eens aanpakken.
Idd, Bridgestone. De achterband heb ik vervangen door een gelijkaardige Bridgestone als vooraan. Staat er nu iets meer dan 13.000km op, en lijkt nog niet eens halfweg, maar ben er verre van tevreden van. Slechte grip op natte wegen. De voorband is wel bijna aan vervanging toe. Die zou ik willen vervangen door een tweedehandse, zodat ik de achterband kan oprijden, ben benieuwd naar de levensduur, en daarna wil ik beide banden vervangen door MPR3 of MPR4.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vanmiddag de carburateurs losgehaald. Dat loshalen ging nog vrij eenvouding, alleen het losmaken van de vlotterkamers was een ander verhaal. Die schroeven zijn inderdaad boterzacht. :(

Bij de eerste schroef gleed m'n (goed passende) schroevendraaier er al overheen, bij de tweede ook. Toen maar gestopt en het ding naar de Suzuki dealer gebracht.
't Was kwart voor 5, half 6 gingen ze dicht. Nog even snel gekeken of ik thuis het setje pakkingen kon vinden (ik had ze vanmorgen nog in m'n handen, waar zijn die dingen @#&*%$##@), maar nee, niet te vinden. Ach, bij de dealer zullen ze ze ook wel hebben.

10 voor half 6 in Barendrecht, "Nee, die moeten we even bestellen". Kan ik me ook wel voorstellen voor eem model dat al 10 jaar uit de verkoop is.
Dus morgen nog een keer langs om de pakkingen te bezorgen. Die lagen gewoon in een zakje op tafel, onder een envelop... |(

Maar ... ik heb wel eindelijk m'n boekje! Was gisteren binnen gekomen. 8 euro, vers in het seal. Kan je niet voor tobben!

Van Pilcrow heb ik een dwg van de navigatiebeugel ontvangen, 'k wil hem nog even bijwerken (Pilcrow dank voor de opzet!) en zal het resultaat tzt ook hier delen.

Nsmeijer dank voor het materiaaladvies (alu)!
 
Worldbeater en Nsmeijer dank voor de feedback mbt prijzen metaalbewerking.
Rond de kerstdagen zal ik m'n AutoCAD 'vaardigheden' maar eens op peil brengen, en daarna eens rondvragen wat frezen zou kosten.

Als ik jullie nog een vraag mag stellen: hebben jullie vanuit jullie achtergrond advies over materiaalsoort en -dikte?
Het is de bedoeling dat er een TomTom op gemonteerd wordt, via een RAM mount.
Ik wil trillen van de TomTom natuurlijk zoveel mogelijk voorkomen, maar heb geen idee hoe gevoelig het materiaal is. De 'natuurlijke' trilling van de motorfiets lijkt mee te vallen, als je bijvoorbeeld naar de spiegels kijkt. Een navigatie achter het windscherm zal wellicht ook niet veel trillen.

Oorspronkelijk was mijn idee om 2 mm RVS te gebruiken, maar wellicht is 1 mm ook voldoende. En de metaalhandel waar ik was geweest had het zelfs over aluminium, maar dan ben ik weer een beetje benauwd voor metaalmoeheid.


--
Klijndijk02: mooie fiets! Heeft nog weinig pekel gezien denk ik?
(houden zo ;) )

Thnx, hij lijkt inderdaad weinig pekel gezien te hebben. De voorvork pootjes zien er iets aangeslagen uit. Maar de rest is netjes.
 
Zorg dat je remmen vrij lopen, en vergelijk het verbruik alleen met gelijke omstandigheden.
Meen me te herinneren dat je tot voor kort ook Bridgestone eronder had zitten?
Banden en hun spanning zijn ook nogal van invloed op je verbruik.
Ik dacht nog ff aan de uitlaat, ik heb een half open BOS uitlaat. Dat zal ook niet meehelpen.
Maar het is wel mooi, maandag hing er een collega boven uit het raam terwijl ik beneden het fietsenhok induwde. _O-
 
Crap! Dat zal toch niet zeker?
't Was een gewone kruiskop schroevendraaier...

Een 'Japanse kruiskop', ik weet niet waar de afkorting voor staat. Japanese nogwat denk ik ;)
Ze zijn volgens mij iets 'puntiger' dan normale kruiskoppen.
Ik heb een stuk of twintig kruiskop bitjes.
Dan voel ik even 'tussen duim en wijsvinger' welke er echt helemaal goed inpast qua tophoek en vlanken.
Eventueel nog een klapje met een massieve hamer om ze te laten schrikken of het bitje er goed in te zetten. (die links op de foto)

DSC_0269.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht nog ff aan de uitlaat, ik heb een half open BOS uitlaat. Dat zal ook niet meehelpen.
Maar het is wel mooi, maandag hing er een collega boven uit het raam terwijl ik beneden het fietsenhok induwde. _O-

Als er genoeg geluid uit komt geef je vanzelf minder gas om niet doof te worden, en rij je dus zuiniger :+

Kruiskop of JIS schroevendraaier?
Crap! Dat zal toch niet zeker?
't Was een gewone kruiskop schroevendraaier...

Wat is een JIS schroevendraaier?
Een 'Japanse kruiskop', ik weet niet waar de afkorting voor staat. Japanese nogwat denk ik ;)
Ze zijn volgens mij iets 'puntiger' dan normale kruiskoppen.
Met een normale kruiskop gaat het prima, mits je voldoende kracht kan zetten om de bit in het kopje te duwen. Duwen en draaien gaat met een normale schroevendraaier niet altijd even makkelijk.

Mislukkingen horen er ook bij toch? O-)
 
Als er genoeg geluid uit komt geef je vanzelf minder gas om niet doof te worden, en rij je dus zuiniger :+
_O-

Dat heb ik met de auto wel, als ik de toerenteller een keer niet in de gaten heb. (zit op het stuur)
Daar hoor je verder geen motorblok geluid.
 
Met een normale kruiskop gaat het prima, mits je voldoende kracht kan zetten om de bit in het kopje te duwen. Duwen en draaien gaat met een normale schroevendraaier niet altijd even makkelijk.

Mislukkingen horen er ook bij toch? O-)

Als je op de kruiskop ernaast een puntje ziet is het JIS (Japan Insdustry Standard)

51l2LeFKrPL._SX342_1.jpg


JIS past perfect. Je kunt net dat beetje meer kracht zetten zodat het los komt zonder de kruiskop te beschadigen. (eigen ervaring)

Deze heb ik:

http://www.autogereedschap.com/a-28526119/schroevendraaiers-j-i-s/j-i-s-vessel-megadora-set-3-stuks/

Marc
 
Laatst bewerkt:
Als je op de kruiskop ernaast een puntje ziet is het JIS (Japan Insdustry Standard)

[afbeelding]

JIS past perfect. Je kunt net dat beetje meer kracht zetten zodat het los komt zonder de kruiskop te beschadigen. (eigen ervaring)

Deze heb ik:

http://www.autogereedschap.com/a-28526119/schroevendraaiers-j-i-s/j-i-s-vessel-megadora-set-3-stuks/

Marc
Weer wat geleerd!
De carburateurs liggen nu bij de dealer, dus kan nu nog even niet kijken of er een putje op de boutjes zit.
Als 'k ze ophaal is dat het eerste wat ik doe.

Zijn prijzige schroevendraaiers trouwens...
 
Laatst bewerkt:
Voor wie interesse heeft: de tekening voor de TomTom beugel is af. Denk ik. Zie hier voor een pdf met lagen.
Maandag ga ik ermee de boer op om het ergens te laten frezen (of iig een haalbaarheids- en een prijsindicatie te vragen).

Mocht het een maakbaar resultaat opleveren dat ook daadwerkelijk past, zal ik ook de .dwg uploaden.
 
Laatst bewerkt:
Weer wat geleerd!
De carburateurs liggen nu bij de dealer, dus kan nu nog even niet kijken of er een putje op de boutjes zit.
Als 'k ze ophaal is dat het eerste wat ik doe.

Zijn prijzige schroevendraaiers trouwens...
Vandaag de carbs weer opgehaald, snelle service van Motostore Barendrecht!
Men kon de originele boutjes weer hergebruiken, dus 'k ben op tijd gestopt met zelf proberen.

Er zitten inderdaad van die putjes op de koppen, dus moet eigenlijk andere schroevendraaiers / bitjes.
Weet iemand of er meer boutjes in de motor zijn die JIS kruiskoppen hebben? zo niet, dan neem ik de gok dat de vlotterkamers de komende 3 jaar niet meer open hoeven ;)
15 euro voor een schroevendraaier is me wat duur (hoewel ik vandaag wel voor 90 euro een synchronisatie apparaat heb gekocht, wat ook maar een paar keer gebruikt gaat worden... )
 
Hmm ... volgens deze site zou een GSX F dus geschikt zijn om te rijden op de E10?
Febiac - Fédération Belge de l’Automobile & du Cycle
Maar alleen die van 1992 tot 2001??? Waarom die vanaf 2002 tot 2006 dan niet?
Omdat 2002 tot 2006 veelal niet als een apart model vermeld wordt, aangezien het gewoon een facelift is.

Apart niet.. maar Citroën is wel eigenzinning. ;)

[afbeelding]
Heb jij een Citroën? Zo ja, is het een C4?
:Y Muis over plaatje houden :+

Weer wat geleerd!
De carburateurs liggen nu bij de dealer, dus kan nu nog even niet kijken of er een putje op de boutjes zit.
Als 'k ze ophaal is dat het eerste wat ik doe.

Zijn prijzige schroevendraaiers trouwens...
Vandaag de carbs weer opgehaald, snelle service van Motostore Barendrecht!
Men kon de originele boutjes weer hergebruiken, dus 'k ben op tijd gestopt met zelf proberen.

Er zitten inderdaad van die putjes op de koppen, dus moet eigenlijk andere schroevendraaiers / bitjes.
Weet iemand of er meer boutjes in de motor zijn die JIS kruiskoppen hebben? zo niet, dan neem ik de gok dat de vlotterkamers de komende 3 jaar niet meer open hoeven ;)
15 euro voor een schroevendraaier is me wat duur (hoewel ik vandaag wel voor 90 euro een synchronisatie apparaat heb gekocht, wat ook maar een paar keer gebruikt gaat worden... )
Zitten verder geen boutjes die speciaal gereedschap nodig hebben.
Hoewel een synchronisatie apparaat wel ideaal is, ook voor een eventueel volgende fiets.
1 Keertje synchroniseren en je hebt je 90 euro terug verdiend.
Moet er ook nog steeds eentje aanschaffen voor thuis gebruik :Y
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan