burnett
MF veteraan
Met de huidige tankbeurt heb ik enkel woon-werk gedaan, en speciaal (maar niet overdreven) rustig gereden met de bedoeling nog eens een (heel) laag verbruik te creëren. Van de 51km naar het werk zijn er 38 over de snelweg (E40, en een klein stukje via de ring rond Brussel (R0/R22), om dan nog een heel klein stukje over de A201 recht op de luchthaven af te rijden. Ik rijd dan meestal rond de 90km/u in 6de. En zo heb ik bij mijn vorige motor(en) al meerdere keren kort bij de 500, en enkele keren (zelfs 1 keer met deze motor) net iets over de 500km gegaan per tankbeurt.
Dat hij nu iets meer verbruikt door de koude (het vriest dan wel niet meer, het is toch al een weekje best koud) vind ik normaal, maar het verschil is volgens mij gewoon te groot.
Moet volgens mij oorzaken hebben.
Bij mijn laatste onderhoud heb ik de bougies van mijn vorige motor geplaatst, maar die hebben daarin toen niet meer gedaan dan een tesdraai om de oliefilter op te vullen.
Maar daarna hebben ze wel enige tijd in de garage in een kast gelegen. Zou dat er iest mee te maken kunnen hebben?
Ook heb ik het gevoel dat mijn remmen lichtjes aanlopen. Ik voel dat ik net iets meer moeite moet doen om hem handmatig te verplaatsen. Maar niet zo dat je je kapot moet duwen. Kan wel zijn doordat die nu nog steeds buiten blijft staan (moet ik toch echt wat aan doen ), en de pistons door het vochtige klimaat wat vastlopen. Kan snel opgelost worden, klauw er effe af, wat WD40 tussen pistons en klauw, en enkele keren in en uit pushen.
Maar waar ik nog het meest schrik voor heb, en ik hoop dat dit ongegronde angst is, dat er bij het vervangen van de bougies een beetje (scherp) vuil in een van de cilinders is terecht gekomen en die wand beschadigd heeft. Al lijkt het mij ver gezocht, want ik blaas die kokers wel uit voordat ik de oude bougie eruit haal, en steek meteen de nieuwe, en dat doe ik zo cilinder per cilinder. Nooit alles uitblazen, alle bougies eruit, en dan de nieuwe erin.
Dat het maar snel weer lente wordt, vroeger had ik de winter graag, tegenwoordig steeds minder en minder ...
Beschadigde cilinderwanden en dan alleen een hoger verbruik krijgen ( lagere compressie, hoger olieverbruik, onregelmatig lopen, minder vermogen (motorfietstechniek is niet veel anders dan autotechniek hoor))
1 op 21 is overigens nog steeds een heel respectabel verbruik voor een ouderwetse carburatie fiets.
Zorg dat je remmen vrij lopen, en vergelijk het verbruik alleen met gelijke omstandigheden.
Meen me te herinneren dat je tot voor kort ook Bridgestone eronder had zitten?
Banden en hun spanning zijn ook nogal van invloed op je verbruik.