Het grote GSX-F topic deel 13

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Vandaag een funny momentje ...

Bij thuiskomst parkeer ik de blauwe een stuk korter bij de poort om nog meer ruimte te hebben.
20201113_170618.jpg


Het viel mijn vrouwtje later op, en ze zei, "lots of space to work now."
Ik, " yes, there will even fit an extra GSX F between."
Zij, "What?!?! You want to buy a third one?!?!"
Ik, "no no no! I onley mean, there would fit a third one between" ... in mijzelf denkend, "damn, my wife can read my mind???"

Nee, ik ga me (nog) geen derde bijkopen, maar ik schuim regelmatig het internet af, ik zou er maar eens eentje tegenkomen voor maar 200 a 300 €, ik weet niet of ik me dan zou kunnen bedwingen 🤪
 
...nooit gedacht dat Engels de voertaal in België blijkt te zijn... :+

Four would fit easily..., as in : no problemo... ;)
Tja, ondanks mijn vrouwtje wel redelijk goed Nederlands ... eu ... Vlaams :+ kan, spreken we uit gewoonte toch nog meestal in het Engels ;)

Maar soms als ze eens een beetje boos is om een of andere reden, begint ze soms in haar eigen taal, Cebuano, dan kijk ik haar aan met een verbaasd en vragend gezicht, en als ze door heeft dat ik er geen snars van versta schiet ze in een lach :P
 
Nog verder...??
Die dingen staan al 3.5 slagen vanaf dicht ; en dat is al best heel veel (wel vlgs. de fabrieksspec trouwens).

Als TPS niet goed staat, dan schijnt het ook dit effect te geven.
Schijnt...

Het aantal slagen uitgedraaid zegt niet zo heel veel, ook vanaf fabriek kan er gerust een halve slag onderling verschil zijn. Als ze echt allemaal erg ver uitgedraaid moeten zijn staat je vlotterniveau waarschijnlijk te laag.
Maar heb je er al syncmeters op gehad? De kogeltjes methode zet alles wel gelijk, maar dat wil niet zeggen dat je overal een gelijk vacuum hebt. Dat is nl. ook afhankelijk van je klepspeling.
 
We klussen 'gewoon' verder..., ik zal het tenslotte winnen van die verhipte 750... :/
 
...'project' kleppenstellen : het begin (waarom zit er toch zoveel zooi om dat kleppendeksel heen...?! 😖 )
 
speling aan de inlaatkant : 0.1 - 0.15 mm
speling aan de uitlaatlkant : 0.18 - 0.23 mm (dus zeg maar 0.2 mm)

Ja ?

Kwam deze waarden tegen in het t/m. 2002 handboek, en zal daarom ook voor de 2005 versie gelden nemen ik zomaar even aan ?



z klepstel 3.JPG
 
Laatst bewerkt:
Iemand hier die een mooi onderhoudstabelletje heeft?
In de Haynes manual staat alles uitgeschreven maar niet in één oogopslag wat wanneer moet.

Probeer een excelletje in elkaar te knutselen met voorwaardelijke opmaken en dergelijke om mijn onderhoud in bij te houden.
 
Iemand hier die een mooi onderhoudstabelletje heeft?
In de Haynes manual staat alles uitgeschreven maar niet in één oogopslag wat wanneer moet.

Probeer een excelletje in elkaar te knutselen met voorwaardelijke opmaken en dergelijke om mijn onderhoud in bij te houden.
Bedoel je zoiets?
Screenshot_20201117-190919.png
 
speling aan de inlaatkant : 0.1 - 0.15 mm
speling aan de uitlaatlkant : 0.18 - 0.23 mm (dus zeg maar 0.2 mm)

Ja ?

Kwam deze waarden tegen in het t/m. 2002 handboek, en zal daarom ook voor de 2005 versie gelden nemen ik zomaar even aan ?
Iemand hier die een mooi onderhoudstabelletje heeft?
In de Haynes manual staat alles uitgeschreven maar niet in één oogopslag wat wanneer moet.

Probeer een excelletje in elkaar te knutselen met voorwaardelijke opmaken en dergelijke om mijn onderhoud in bij te houden.
Ik heb ooit ergens - geen idee meer hoe ik eraan gekomen ben - word documenten gevonden, waar in het breed uitgelegd word hoe alles in het werk gaat, een document over klein onderhoud, en een document over het groot onderhoud. Opgesteld door ene Hans Campo (geen idee wie dat is), anno 2001 (dus toen was er nog geen sprake van de 2003-2006 versies, maar ik heb de blauwe altijd met die waarden behandeld, en dat ging toch goed, rijdt zelfs zuiniger dan de 5 ervoor).

Echter spreekt hij van volgende speling op de kleppen (1998-2001 dus):
Inlaat = 0,10 / 0,15
Uitlaat = 0,15 / 0,20
Is maar een klein verschilletje dus, en enkel op de uitlaat.

Er is verder in die uitleg wel geen sprake van wat, en wanneer, maar alle benodigde werken zijn haarfijn uitgelegd. Ook hoe je het kleppendeksel eraf moet krijgen zónder de halve motor uit elkaar te halen. Al haal ik er liever wat meer vanaf, kan je overal veel vlotter aan.

Maar zo even uit mijn hoofd, de belangrijkste zaken:
Olie: elke 6.000km
Oliefilter: elke 18.000km
Bougies en kleppen stellen: elke 12.000km
Luchtfilter: elke 12.000km.
Over het benzinefilter wordt niets gezegd???
Er wordt zelfs gewag gemaakt dat de carburators elke 12.000km gesyncroniseerd moeten worden???

Nu, bij nr.7 eindelijk een origineel boek, dus een fotootje van de daarin voorkomende onderhoudstabel:
20201117_191052.jpg


Nu wijk ik wel redelijk wat af van dat schema, mede omdat men zelfs bij Suzuki zegt dat ik dat "mag" in mijn situatie. Omdat ik rustig rijd, en lange afstanden doe, en veel km's per jaar. Men zei mij dat ik gewoon alles mocht verdubbelen, behalve het oliefitler. Ze raadden mij aan, olie elke 12.000km, oliefilter elke 24.000km. Bougies en kleppen om de 24.000km. Luchtfilter telkens inspecteren, maar uiterlijk na 48.000km (4 onderhoudsbeurten) toch te vervangen. Benzinefilter idem.

Maar geobsedeerd door exacte en logisch opvolgende onderhouds km standen doe ik het als volgt:
Elke 10.000km olie EN oliefilter. Ik vind het de kost niet om het oliefilter NIET mee te vervangen gelijk met de olie.
Elke 20.000km nieuwe bougies.
Elke 40.000km kleppen inspecteren en zo nodig stellen. Met mijn rijstijl en afstanden heb ik al ondervonden dat er zelfs dan amper afwijking op zit.
Lucht- en oliefilter elke 10.000km inspecteren, en zo nodig vervangen, maar uiterlijk op 50.000km sowieso vervangen. Bij mijn blauwe verving ik de benzinefilter elke 10.000km vanwege de roest in de tank, dat was nodig tot aan de 70.000km, het laatste filter zit er dus ongeveer 28.800 km in en is beduidend minder bruin dan alle vorige.

Al de rest wat onderhoud betreft, is naargelang de noodzaak zich voordoet.

Btw: iemand een idee of, en hoe, je hier eventueel word documenten kan upliaden en posten, al dan niet door een link?
Dan zou ik ze kunnen delen.
 
speling aan de inlaatkant : 0.1 - 0.15 mm
speling aan de uitlaatlkant : 0.18 - 0.23 mm (dus zeg maar 0.2 mm)

Ja ?

Kwam deze waarden tegen in het t/m. 2002 handboek, en zal daarom ook voor de 2005 versie gelden nemen ik zomaar even aan ?
Ja, die waarden veranderen alleen als de lengte van de klepsteel verandert. Reken er maar op dat bij alle gsx750 blok de lengte van die klepstelen gelijk zijn gebleven. Die speling is nodig om zeker te zijn dat de kleppen goed blijven sluiten als ze warm worden en door uitzetting de lengte van de klepsteel groter wordt.
De uitlaatklep wordt altijd heter en dus wordt die klepsteel langer dan die van de inlaat, daarom moet die ook meer speling hebben.
Te veel klepspeling is dus minder erg dan te weinig speling. Bij te veel speling gaat ie meer herrie maken, meer slijtage etc. Bij te weinig speling loop je het risico dat je het punt bereikt dat de klep niet meer sluit, en dan brandt er absoluut een gat in. Klepspeling zal in de loop der tijd eigenlijk alleen maar minder worden omdat de kleppen inslaan in de kop. Als je klepspeling aan het checken bent en die klepspeling blijkt te groot te zijn dan is het tijd om serieus vraagtekens te zetten bij de vorige onderhoudsbeurt......
 
Laatst bewerkt:


Thnx, die had ik zelf ook, uit het Haynes handboek inderdaad :).

Ik was meer op zoek naar @DKP 's schema, dat is voor mij iets overzichtelijker. :t



Nu wijk ik wel redelijk wat af van dat schema, mede omdat men zelfs bij Suzuki zegt dat ik dat "mag" in mijn situatie. Omdat ik rustig rijd, en lange afstanden doe, en veel km's per jaar. Men zei mij dat ik gewoon alles mocht verdubbelen, behalve het oliefitler. Ze raadden mij aan, olie elke 12.000km, oliefilter elke 24.000km. Bougies en kleppen om de 24.000km. Luchtfilter telkens inspecteren, maar uiterlijk na 48.000km (4 onderhoudsbeurten) toch te vervangen. Benzinefilter idem.

Maar geobsedeerd door exacte en logisch opvolgende onderhouds km standen doe ik het als volgt:
Elke 10.000km olie EN oliefilter. Ik vind het de kost niet om het oliefilter NIET mee te vervangen gelijk met de olie.
Elke 20.000km nieuwe bougies.
Elke 40.000km kleppen inspecteren en zo nodig stellen. Met mijn rijstijl en afstanden heb ik al ondervonden dat er zelfs dan amper afwijking op zit.
Lucht- en oliefilter elke 10.000km inspecteren, en zo nodig vervangen, maar uiterlijk op 50.000km sowieso vervangen. Bij mijn blauwe verving ik de benzinefilter elke 10.000km vanwege de roest in de tank, dat was nodig tot aan de 70.000km, het laatste filter zit er dus ongeveer 28.800 km in en is beduidend minder bruin dan alle vorige.

Al de rest wat onderhoud betreft, is naargelang de noodzaak zich voordoet.

Ik rijd, nu mijn pleidooi om woon-werk verkeer op de motor te mogen doen van de zaak afgekeurd is, ongeveer 6000km per jaar. Perfect dus om me aan het normale onderhoudsschema te houden. Als ik iets meer ga rijden om welke reden dan ook zou ik ze best iets durven oprekken en ze nog steeds jaarlijks houden.



Ik ben nu bezig om even alle inzichten te krijgen om richten het voorjaar een grote beurt uit te voeren. Dan staat er zo'n 40/41.000km op de teller en zit ik een jaar na aankoop. Er is toen een afleverbeurt uitgevoerd, wat in ieder geval neerkomt op olie/oliefilter/remvloeistof. Daarbuiten is me verzekerd dat hij tot de volgende beurt in ieder geval in orde is. Wat dat praktisch inhoudt? Dat weet waarschijnlijk niemand.

Komend voorjaar wil ik dus een nulpunt maken voor mezelf. Olie/filter/luchtfilter/kleppen stellen/synchroniseren/voorvorkolie enzovoorts. Gelijk alle lagers in het rijwielgedeelte controleren, remklauwen schoonmaken, alle moeren/bouten nalopen. Eigenlijk dus een hele grote beurt.

Remleidingen-remvloeistof-ketting-tandwielen heb ik zelf recentelijk nog gedaan dus die blijven in dit geval wel bespaard.
 
Iemand een idee wat dit is?
Bekijk bijlage 1565824

(Screenshot uit @RobdeW zijn schema)
EVAP staat voor EVAPorative Emission Control System, vrij vertaald: Benzinedamp-afzuigsysteem. Dit systeem zorgt ervoor dat schadelijke brandstofdampen niet rechtstreeks in het milieu terechtkomen, maar worden opgevangen en (later) in de motor verbrand.
 
Btw: iemand een idee of, en hoe, je hier eventueel word documenten kan upliaden en posten, al dan niet door een link?
Dan zou ik ze kunnen delen.

Meestal upload ik een bestand op Wetransfer en deel ik de link. Deze blijft maar een beperkte tijd (een week dacht ik?) geldig.
 

Ik vroeg me, naar aanleiding van ons privé gesprek, ook af of het noodzakelijk is alle pakkingen van het kleppendeksel te vervangen bij het stellen?
Ben even op cmsnl gaan kijken en alleen voor de pakkingen ben je zo'n €110 verder.

Ik heb geen idee wat voor pakkingen er precies in zitten. Rubber is vaak wel een paar keer te hergebruiken....
 
Er is verder in die uitleg wel geen sprake van wat, en wanneer, maar alle benodigde werken zijn haarfijn uitgelegd. Ook hoe je het kleppendeksel eraf moet krijgen zónder de halve motor uit elkaar te halen. Al haal ik er liever wat meer vanaf, kan je overal veel vlotter aan.
Daar ben ik dat weer wel benieuwd naar :Y
Heb ik het misschien ook sneller aan de kant geruimd als ik tussendoor moet stoppen ivm buitenklussen
 
of het noodzakelijk is alle pakkingen van het kleppendeksel te vervangen bij het stellen?
Ben even op cmsnl gaan kijken en alleen voor de pakkingen ben je zo'n €110 verder.

Ik heb geen idee wat voor pakkingen er precies in zitten. Rubber is vaak wel een paar keer te hergebruiken....
Is dit niet zoiets in de categorie "nu we toch bezig zijn" en better safe than sorry" ?
 
Is dit niet zoiets in de categorie "nu we toch bezig zijn" en better safe than sorry" ?


Dat dat stiekem dan weer wel...
Zou alleen fijn zijn als je ergens gewoon een complete set voor een normale prijs kan kopen in plaats van dat je zelf alles van een exploded view moet samenstellen. _O-

Ben daar altijd bang dat ik te veel, het verkeerde of iets totaal overbodigs bestel.
 
EVAP staat voor EVAPorative Emission Control System, vrij vertaald: Benzinedamp-afzuigsysteem. Dit systeem zorgt ervoor dat schadelijke brandstofdampen niet rechtstreeks in het milieu terechtkomen, maar worden opgevangen en (later) in de motor verbrand.
En dat systeem kennen wij hier niet... :+
 
1) Ja, die waarden veranderen alleen als de lengte van de klepsteel verandert.

2) Reken er maar op dat bij alle gsx750 blok de lengte van die klepstelen gelijk zijn gebleven.

3) Die speling is nodig om zeker te zijn dat de kleppen goed blijven sluiten als ze warm worden en door uitzetting de lengte van de klepsteel groter wordt.
De uitlaatklep wordt altijd heter en dus wordt die klepsteel langer dan die van de inlaat, daarom moet die ook meer speling hebben.

4) Te veel klepspeling is dus minder erg dan te weinig speling. Bij te veel speling gaat ie meer herrie maken, meer slijtage etc. Bij te weinig speling loop je het risico dat je het punt bereikt dat de klep niet meer sluit, en dan brandt er absoluut een gat in.

5) Klepspeling zal in de loop der tijd eigenlijk alleen maar minder worden omdat de kleppen inslaan in de kop.

6) Als je klepspeling aan het checken bent en die klepspeling blijkt te groot te zijn dan is het tijd om serieus vraagtekens te zetten bij de vorige onderhoudsbeurt......
.


1) I know. Het ging mij ook alleen ff om de fabriekspecificatie.

2) Ongetwijfeld :)

3) I know.

4) Yep, die mogelijkheid kan zomaar aanwezig zijn idd.

5) Yep.

6) Nou..., er is in mijn beleving veel gerommeld aan het fietsje (en dat 'rommelen' we nu dus maar weer terug...), maar..., hier was toch wel iets aandacht aan besteed..., behalve dan aan het vastdraaien van alle klepdekselboutjes..., vooral die 4 banjobouten die ter hoogte van de bougies zitten, die zaten toch ook wel zooooow achterlijk vast... :/

Waarom toch..., je zit verdorie een stalen bout in alu te draaien..., de aantrekwaarden zijn ook maar een paar Newton per boutje... :/ :/

Maar goed..., de kleppies zijn stuk voor stuk nagelopen, en waar nodig bijgesteld. Zo stonden alle uitlaatkleppen iets te nauw (nu weer op 0.2 mm), en zo stonden 6 van de 8 inlaatkleppen iets te nauw, of althans..., ze zaten net onder de 0.15 (die maat kreeg ik dus net niet tussen), en ze staan nu alle 8 op 0.15. Had ze het liefst op 0.125 gezet, maar..., die voelermaat heb ik niet... :+

Morgen even alle (pakking en boutjes)rubbers nieuw regelen, dan is dat ook weer netjes in orde.



Wel een gepiel dat kleppen stellen van het ding..., afgezien dat er naar mijn mening veel te veel gedemonteerd moet worden, is het klepstelboutje ook wel voorzien van een HEEL klein vierkant kopje zeg..., dus daar maar ff een 'tooltje' voor gemaakt (5 minuten werk...) om dat vierkante kopje makkelijker vast te kunnen houden op het moment dat je de (borg)moer aandraait.

Maar job done dus.

Dat stellen stelt nix voor, het is vooral de tijd die kwijt bent om alle 'zooi' om het kleppendeksel heen te verwijderen, om het ding fatsoenlijk te verwijderen... :/



Dat er dan bedacht wordt om hier (zie pijl) nog een imbusbout te doen, das dan prima..., maar..., had er dan een normale, iets langere bout in gedaan, die met de kop net boven het kleppendeksel uit steekt..., zodat je vanaf de carburateur-kant er bij kan..., nu moet je eerst de claxonsteun los maken, om dan de oliekoeler weg te kunnen klappen..., en DAN kun je pas bij die bout !

20201117_145511.jpg





Mwha..., ziet er best fris uit allemaal. Nokkenassen ook mooi zonder slijtsporen.

20201117_152955.jpg




Even uit een stukje alu strip een 'tooltje' gemaakt om dat vierkante kopje van het klepstelboutje vast te houden tijdens het vastzetten van de (sleutel 8) moer.

20201117_185339.jpg




Uitlaatkant..., 0.2 mm

20201117_162619.jpg
 
Ik vroeg me, naar aanleiding van ons privé gesprek, ook af of het noodzakelijk is alle pakkingen van het kleppendeksel te vervangen bij het stellen?
Ben even op cmsnl gaan kijken en alleen voor de pakkingen ben je zo'n €110 verder.

Ik heb geen idee wat voor pakkingen er precies in zitten. Rubber is vaak wel een paar keer te hergebruiken....

Ja ; verrekt duur geintje inderdaad, die pakkingen..., de originele van SUZUKI zijn nog een tandje duurder... :/

En wat er in theorie in hoort te zitten :

- klepdekselpakking
- 2 pakkingen om het bougiegat, met 1 boutgat in die pakking
- 2 pakkingen om het bougiegat, met 2 boutgaten die pakking
- 2 O-ringen tbv de 2 olieleidingen die je aan het kleppendeksel bout.
- 8 kunststof (of rubber ?) ringen die je onder de chroom gekleurde klepdekselimbusbouten legt.
 
Ja ; verrekt duur geintje inderdaad, die pakkingen..., de originele van SUZUKI zijn nog een tandje duurder... :/

En wat er in theorie in hoort te zitten :

- klepdekselpakking
- 2 pakkingen om het bougiegat, met 1 boutgat in die pakking
- 2 pakkingen om het bougiegat, met 2 boutgaten die pakking
- 2 O-ringen tbv de 2 olieleidingen die je aan het kleppendeksel bout.
- 8 kunststof (of rubber ?) ringen die je onder de chroom gekleurde klepdekselimbusbouten legt.

Waar heb jij die riedel vandaan?
 
Ook hoe je het kleppendeksel eraf moet krijgen zónder de halve motor uit elkaar te halen. Al haal ik er liever wat meer vanaf, kan je overal veel vlotter aan.

20201117_140643.jpg





Nou..., zo 'leeg' mag het dus worden..., en tot overmaat van ergernis kunnen dan ook nog de choke-, en gaskabels los gehaald worden..., en om die laatste los te krijgen heb je of hele rare vingers nodig, of..., het luchtfilter kan er weer achterweg..., duszzz..., ook die er maar weer achterweg geplukt... (die grote rubberflap die half over het kleppendeksel ligt heb ik er dus al ff afgehaald, vandaar de niet op foto).

En dan nog dus die oliekoeler wegklappen.

...en dan..., DAN past het kleppendeksel overal net tussen, en onderdoor... :/ :/ :/


(achteraf had die groene stekker niet los gehoeven)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan