Ohw ja, tijdje geleden had hier iemand een tool of tabel neergezet om de reducties van de ketting overbrenging te berekenen bij afwijkende verhoudingen. Ik vond die niet meer terug, dus typte ik lukraak wat in de Google bar, en kwam ik uit op
Blocklayer.com
Daar moet je op
Motorcycle Gearing Sprockets RPM km/h klikken, en krijg je een kant en klare en zeer uitgebreide pagina waarop je naar hartelust kan experimenteren met verhoudingen. Waarbij je dan door middel van spelen met voor- en achtertandwiel, en de bandenmaat, in elke versnelling en bij elke rpm je snelheid kan zien.
Dus ik ben er dan maar aan begonnen, door in te stellen op15/45, en met bandmaat 150/70/17. Blijkt niet geheel te kloppen, en heb een beetje moeten spelen met de bandenmaat, na wat experimenteren kwam ik erop uit dat je die op 150/52/17 moet zetten, dan geeft het programma in de 6de versnelling en
130km/u (ongeveer) 6.000 rpm aan, zoals het in werkelijkheid is, oftewel,
12.000 rpm bij 260 km/u.
Op de Belgische snelwegen is het echter
120km/u aan ongeveer 5530 rpm.
Bij de meeste sites waar je andere dan de standaard tandwielen kan bestellen, gaan de keuzes tot 17t vooraan, en tot 42t achteraan. In principe ben ik voorstander van behoud van kettinglengte, maar later in dit bericht ga je merken dat ik daar misschien toch vanaf ga stappen. Op één site vond ik toch een voortandwiel van 18t, en ondanks ik nog steeds twijfel dat die erin past, heb ik er toch wat berekeningetjes mee gemaakt.
Omdat ik een redelijke grote terugval in het rpm wil zien, ga ik van de 15t vooraan rechtstreeks naar 17t, en achteraan evenredig naar 43t. Maar neem ook de combi 17/42 in mijn berekeningen, en dan ook nog als "extreem", de 18/42, waarvan ik dus sterk vermoed dat die niet kan. Die geef ik in het rood aan, om aan te duiden dat dit de wellicht niet mogelijke extreme verhouding is (behalve de link, die blijft blauw).
Snelweg V-max:
120 km/u in 6de, bij 15/45 = 5530 rpm, is origineel.
120 km/u in 6de, bij 17/43 =
4650 rpm, is 880 rpm lager.
120 km/u in 6de, bij 17/42 =
4540 rpm, is 990 rpm lager.
120 km/u in 6de, bij 18/42 =
4310 rpm, is 1220 rpm lager.
Mijn meest gebruikte kruissnelheid:
90 km/u in 6de, bij 15/45 =
4150 rpm, is origineel.
90 km/u in 6de, bij 17/43 =
3500 rpm, is 650 rpm lager.
90 km/u in 6de, bij 17/42 =
3430 rpm, is 720 rpm lager.
90 km/u in 6de, bij 18/42 =
3230 rpm, is 920 rpm lager.
Om na te gaan hoe zich dat vertaalt bij vertrek vanuit stilstand heb ik ook alle combinaties eens bekeken bij stationair rpm, namelijk ongeveer 1200 rpm.
Bij 15/45 laten koppelen maakt
10 km/u
Bij 17/43 laten koppelen maakt
12 km/u
Bij 17/42 laten koppelen maakt ook
12 km/u (wanneer je die berekening uitvoert, zie je de naald iets verspringen, maar is zo weinig dat die gewoon op 12km/u blijft staan).
Bij 18/42 laten koppelen maakt 13 km/u, dus ook moest deze extreme verhouding mogelijk zijn, je komt met je nieuwe eerste versnelling nog steeds niet in de plaats van de oude tweede, want de oude tweede geeft bij stationair
14km/u, het wordt wel vrij nipt.
Maar ja, om te vertrekken geef je toch ook altijd een beetje meer gas, nog niet op gelet bij hoeveel rpm je eigenlijk echt de koppeling volledig los hebt? Maar ik ga er voor het gemak even van uit dat dit bij 2000 rpm dan toch het geval is, en dan spreken we respectievelijk over;
Bij 15/45 laten koppelen maakt
17 km/u
Bij 17/43 laten koppelen maakt
20 km/u
Bij 17/42 laten koppelen maakt
21 km/u
Bij 18/42 laten koppelen maakt 22 km/u, dus ook moest deze extreme verhouding mogelijk zijn, je komt met je nieuwe eerste versnelling nog steeds niet in de plaats van de oude tweede, want de oude tweede geeft bij stationair
24 km/u, het wordt wel vrij nipt.
Maar als je dan wat naar beneden scrolt krijg je nog een soort grafiek met het verloop van de versnellingen,
waarbij dit de grafiek van de originele verhoudingen is. Als je dan meerdere verhoudingen ingeeft onder "sprocket compere", dan zie je bovenaan die grafiek twee horizontale lijnen staan met bolletjes, die geven een heel duidelijk beeld hoe de versnellingen liggen bij de bepaalde verhoudingen, en dus tegenover het origineel.
Bij de 17/43 ligt de nieuwe 1ste versnelling
ongeveer halfweg tussen de oude 1 & 2.
Bij de 17/42 schuift de nieuwe 1ste versnelling
ietwat meer door richting de oude 2.
Bij de 18/42 ligt de nieuwe 1ste versnelling plots veel dichter bij de oude 2, op ongeveer 80%.
Maar aangezien ik al geprobeerd heb, en dat vertrekken ook gemakkelijk in tweede gaat, kan dit geen probleem zijn.
En wat mij aan deze tabellen ook opgevallen is, is hoe hoger je in de versnellingen gaat, hoe kleiner de verschillen. Tussen de 5de en 6de versnelling is er maar heel weinig verschil. Dat wist ik dus niet.
Door het gebruiken van deze site en nu weer een goed en duidelijk overzicht te hebben op de verschillende verhoudingen, zit ik er weer mee dat ik dit eigenlijk wil toepassen. Zoals ik al zei, ik zou het liefst voor behoud van kettinglengte gaan. De 18/42 combinatie vrees ik dus voor, waarbij de kettinglengte hetzelfde had gebleven. Maar de reductie van 17/42, één schakel minder dus, is de reductie op 10 rpm na, 1000 rpm minder bij 120 km/u in 6de versnelling. En dat lijkt mij wel mooi.
Ik moet mij redelijk dringend een nieuwe kettingset bestellen voor de blauwe. Maar nu zit ik hier mee in mijn hoofd. Nu ben ik van plan om eens te mailen naar een verkoper van die ene betreffende "plug & play" speedohealer voor de GSX 750 F, om na te vragen of die ook écht plug &n play is. Ik wil namelijk de zekerheid dat ik die ertussen kan steken, én dat er goed mee in te stellen valt.
Maar eigenlijk zou ik die speedohealer al meteen op mijn grijze moeten hebben, want daar ligt achteraan een 160/60/17 op ipv een 150/70/17.
Nu wilde ik toch eens het verschil zien, en door die verkeerde band geeft de snelheids meter nog eens 3km/u extra afwijking aan. Dat is nog eens 2.5% minder. In origineel telt de ODO meter erg nauwkeurig, maar die telt door die 160 band dus 2.5% te weinig aan.
(voor de volgende vergelijking heb ik de bandenmaat wel effe correct ingegeven, omdat ik anders een te afwijkend resultaat zou krijgen).
120 km/u in 6de met een 150/70/17 = 120 km/u
120 km/u in 6de met een 160/60/17 = 117 km/u
Volgens de facturen ligt die achterband er nu bijna 13.000km op, met andere woorden, de ODO teller geeft op dit moment ongeveer 325 km te weinig aan ...