Het grote GSX-F topic deel 13

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Je heb nu dus een zadel over begrijp ik?
Heb je enig idee wat je met dat extra zadel wil doen dan?

Ben wel benieuwd naar het verschil.
Zelf namelijk een standaard zadel op de 650😏
@Tcat Ik heb het originele zadel van de 650 gehouden. Bij het inruilen van de 650 voor de 1250 is het zadel van de 1250 naar de 650 gegaan, die heb ik dus niet. Dus helaas heb ik niks voor je om te proberen. Mocht je in de buurt zijn van MVM motoren in de Meern, daar staat een 650 met het zadel van een 1250 :P
 
🙄👍

De Meern is niet 'echt' in de buurt.
Maar iig bedankt voor de info.
En om nu dik 35 41km te rijden om naar een zadel te gaan kijke 🤪
 
Laatst bewerkt:
Iemand die hier me duidelijk kan vertellen welke pakkingen ik allemaal nodig zou hebben om het kleppendeksel te lichten en weer terug te bouwen?

Ik zit inmiddels boven de 45.000km, kleppen controleren/stellen is volgens mij elke 40.000 aan de beurt dus ergens veronderstel ik dat het nog nooit gebeurd is. Niet dat ik klachten heb, maar ja, onderhoud is toch wel fijn om langer van een motor te kunnen genieten.

Ik wil de klepspeling controleren en eventueel stellen, dit wil ik zelf gaan doen. Ik heb al begrepen hier dat het een feest is omdat zo ongeveer je halve motor uit elkaar moet, maar dat is dan ook een beetje de uitdaging.


Nu zit ik dus alleen naar de exploded views te kijken en kom er niet 100% aan uit welke pakkingen ik écht moet vervangen.

In het geel gearceerd, nummer 2, 3, en 4 moeten sowieso.
Nummer 9 lijkt me ook, dit is zo'n koper/alu ring.

Mijn vraag is vooral, moet nummer 7? Volgens cmsnl is dit een 'washer', geen 'gasket'. Bij alles wat een afsluitende functie heeft staat wel netjes dat het een pakking is, geen ring/revet.

Pakking nr.14 zou ik misschien voor de zekerheid bij bestellen, geen idee of dat los moet om het deksel te kunnen lichten?


1627032052150.png




Volgende beurt gaat hoe dan ook een grote worden.
Kleppen controleren/stellen, bougies, luchtfilter, olie en dan kijken wat ik nog tegen kom tijdens een algehele inspectie.

Ketting, tandwielen, remmen (blokken/keerringen, eigenlijk alles), banden, vering zijn allemaal zeer recentelijk door mezelf gedaan dus daar mag ik lekker van af blijven.:)

Zelf onderhouden is wat dat betreft wel fijn, je pakt dingen op zodra je denkt dat het nodig is, dus het is nooit te veel in één keer.
 
Oh en voor wat betreft de meeting, misschien moet ik een soort datumprikker op het internet eens raadplegen? Drie keuzes ofzo, en dan kun je stemmen en wat het meeste stemmen heeft gaan we voor?
 
Iemand die hier me duidelijk kan vertellen welke pakkingen ik allemaal nodig zou hebben om het kleppendeksel te lichten en weer terug te bouwen?

Ik zit inmiddels boven de 45.000km, kleppen controleren/stellen is volgens mij elke 40.000 aan de beurt dus ergens veronderstel ik dat het nog nooit gebeurd is. Niet dat ik klachten heb, maar ja, onderhoud is toch wel fijn om langer van een motor te kunnen genieten.

Ik wil de klepspeling controleren en eventueel stellen, dit wil ik zelf gaan doen. Ik heb al begrepen hier dat het een feest is omdat zo ongeveer je halve motor uit elkaar moet, maar dat is dan ook een beetje de uitdaging.


Nu zit ik dus alleen naar de exploded views te kijken en kom er niet 100% aan uit welke pakkingen ik écht moet vervangen.

In het geel gearceerd, nummer 2, 3, en 4 moeten sowieso.
Nummer 9 lijkt me ook, dit is zo'n koper/alu ring.

Mijn vraag is vooral, moet nummer 7? Volgens cmsnl is dit een 'washer', geen 'gasket'. Bij alles wat een afsluitende functie heeft staat wel netjes dat het een pakking is, geen ring/revet.

Pakking nr.14 zou ik misschien voor de zekerheid bij bestellen, geen idee of dat los moet om het deksel te kunnen lichten?


Bekijk bijlage 1657497



Volgende beurt gaat hoe dan ook een grote worden.
Kleppen controleren/stellen, bougies, luchtfilter, olie en dan kijken wat ik nog tegen kom tijdens een algehele inspectie.

Ketting, tandwielen, remmen (blokken/keerringen, eigenlijk alles), banden, vering zijn allemaal zeer recentelijk door mezelf gedaan dus daar mag ik lekker van af blijven.:)

Zelf onderhouden is wat dat betreft wel fijn, je pakt dingen op zodra je denkt dat het nodig is, dus het is nooit te veel in één keer.
Vergeet de pakking van het zijdeksel niet, als je die eraf gaat halen om de krukas te draaien iom de juiste nok omhoog te zetten.
Misschien zeg ik het verkeerd, maar ik doe dit altijd met een maatje, lees: ik koop pakkingen en bier, hij doet de rest. :Y

Bij de Bandit moet deze pakking ook met wat vloeibare pakking gemonteerd worden.
 
  • Haha
Waarderingen: Tcat
Ik zit inmiddels boven de 45.000km, kleppen controleren/stellen is volgens mij elke 40.000 aan de beurt dus ...
Ik dacht dat de kleppen volgens het boekje elke 12.000km gedaan moeten worden ...
De laatste klepspeling heb ik pas na 40.000km gedaan, en had amper afwijking. De volgende keer doe ik die op 150.000km, na 50.000km dus.

In het geel gearceerd, nummer 2, 3, en 4 moeten sowieso.
Nummer 9 lijkt me ook, dit is zo'n koper/alu ring.
Ik heb mijn kleppendeksel(s) er al tig keer af gehaald. En nog nooit ook maar 1 van alle vernoemde dichtingen vervangen :$
Met de grote dichting (nr.2) is het wel prutswerk bij het opleggen van het deksel, dat deksel er niet op drukken met fors vóór je zeker bent dat die goed zit.
Als de vorige eigenaar niet zo "ingenieus" was daar silucone bij te spuiten gaat die normaal niet kapot.

De nr's 7, die blijven meestal in het deksel zitten. Gaan die er wel uit, VOORZICHTIG! Die kunnen IN je cilinderkop terechtkomen daar waar je niet meer aankan.

De nr's 3 & 4 blijven, dacht ik, ook aan je deksel zitten ... weet ik effe niet meer ...

De nr's 9, zien dat je die niet kwijt raakt.

Maar echt, ik heb er nog nooit iets van vervangen.
De nr's 7 wel proper maken.

Pakking 14 heb je sowieso niet nodig, dat dekseltje moet er ook niet af.


Vergeet de pakking van het zijdeksel niet
Ook die heb ik nog nooit vervangen :$

Let wel, als die scheurt, dan MOET je die wél vervangen.
En ja, je zal maar net zien dat die scheurt, terwijl je er geen op voorraad hebt :X
Bij mij zijn ze nog nooit gescheurd.


Ik wil de klepspeling controleren en eventueel stellen, dit wil ik zelf gaan doen. Ik heb al begrepen hier dat het een feest is omdat zo ongeveer je halve motor uit elkaar moet, maar dat is dan ook een beetje de uitdaging
Eigenlijk MOET dat helemaal niet, maar geloof mij, het is wel aan te raden. Je kan dan overal goed bij, en achteraf zo veel makkelijker het kleppendeksel er weer op te krijgen zonder dat de dichting (nr.2) niet goed zou zitten.
 
Waarde GSXF genoten, het hoge woord is er uit..
Mijn grijze, oh zo geliefde, gekoesterde en inmiddels technisch in bijna topstaat verkerende GSX750F gaat het huishouden verlaten

Is er iemand geïnteresseerd in de GSXF of ken je iemand die dat wellicht is?
De lijst van aanpassingen is indrukwekkend 8)7

Gedurende de afgelopen 4000 kilometer is het volgende gedaan:

- Nieuwe remblokken v/a
- Nieuwe ketting+tandwielen v/a
- Nieuwe banden
- Kleppen gesteld en carburateurs gesynchroniseerd
- Motorolie+filter wissel (Laatste keer juli 2021)
- luchtfilter
- Remvloeistof
- Voorvorkolie vervangen
- Nieuwe benzinekraan
- Nieuwe schokdemper van YSS
Het standaard stuur (meer sportieve houding) is vervangen door een LSL ombouwkit (meer rechtop).

De nieuwe tandwielen hebben een andere verhouding. Voortandwiel is 17t i.p.v. 15t. Achtertandwiel is 42t i.p.v. 45t. Dit maakt rijden met lagere toeren mogelijk. 80km/h in 6e versnelling is nu 3000tpm i.p.v. 4500tpm.
Optisch is deze GSXF niet helemaal okselfris meer met een krasje en een butsje hier en daar maar technisch is hij dus eigenlijk goed voor zo'n 20.000km kilometers rijplezier zonder noemenswaardig onderhoud.
 
Laatst bewerkt:
Wat zijn de data die je in gedachte zou hebben dan?

Nog geen flauw idee:9. Suggesties zijn welkom. Ergens in augustus?


Vergeet de pakking van het zijdeksel niet, als je die eraf gaat halen om de krukas te draaien iom de juiste nok omhoog te zetten.
Misschien zeg ik het verkeerd, maar ik doe dit altijd met een maatje, lees: ik koop pakkingen en bier, hij doet de rest. :Y

Bij de Bandit moet deze pakking ook met wat vloeibare pakking gemonteerd worden.

Bedankt voor de tip! Had me er nog niet genoeg op ingelezen om te zien dat die ook een pakking had.

Ik dacht dat de kleppen volgens het boekje elke 12.000km gedaan moeten worden ...
De laatste klepspeling heb ik pas na 40.000km gedaan, en had amper afwijking. De volgende keer doe ik die op 150.000km, na 50.000km dus.


Ik heb mijn kleppendeksel(s) er al tig keer af gehaald. En nog nooit ook maar 1 van alle vernoemde dichtingen vervangen :$
Met de grote dichting (nr.2) is het wel prutswerk bij het opleggen van het deksel, dat deksel er niet op drukken met fors vóór je zeker bent dat die goed zit.
Als de vorige eigenaar niet zo "ingenieus" was daar silucone bij te spuiten gaat die normaal niet kapot.

De nr's 7, die blijven meestal in het deksel zitten. Gaan die er wel uit, VOORZICHTIG! Die kunnen IN je cilinderkop terechtkomen daar waar je niet meer aankan.

De nr's 3 & 4 blijven, dacht ik, ook aan je deksel zitten ... weet ik effe niet meer ...

De nr's 9, zien dat je die niet kwijt raakt.

Maar echt, ik heb er nog nooit iets van vervangen.
De nr's 7 wel proper maken.

Pakking 14 heb je sowieso niet nodig, dat dekseltje moet er ook niet af.



Ook die heb ik nog nooit vervangen :$

Let wel, als die scheurt, dan MOET je die wél vervangen.
En ja, je zal maar net zien dat die scheurt, terwijl je er geen op voorraad hebt :X
Bij mij zijn ze nog nooit gescheurd.



Eigenlijk MOET dat helemaal niet, maar geloof mij, het is wel aan te raden. Je kan dan overal goed bij, en achteraf zo veel makkelijker het kleppendeksel er weer op te krijgen zonder dat de dichting (nr.2) niet goed zou zitten.

Tjah, moeilijk kiezen zo.
Ik zit er vooral aan te denken alle pakkingen maar aan te schaffen voor 'het geval dat'. Een o-ring of rubberen pakking kan vaak wel een tweede keer gemonteerd worden, maar ik moet er niet aan denken het opnieuw te moeten doen omdat er dan toch ergens wat gaat zweten.

Om de 12.000? Durf ik niet te zeggen.. je zou zomaar eens gelijk kunnen hebben.

Denk dat ik niet te spastisch moet denken, maar wil het wel goed doen en het zeker voor het onzekere nemen.
 
Waarde GSXF genoten, het hoge woord is er uit..
Mijn grijze, oh zo geliefde, gekoesterde en inmiddels technisch in bijna topstaat verkerende GSX750F gaat het huishouden verlaten en plaatsmaken voor een BMW F800GT uit 2015.

Is er iemand geïnteresseerd in de GSXF of ken je iemand die dat wellicht is?
De lijst van aanpassingen is indrukwekkend 8)7

Gedurende de afgelopen 4000 kilometer is het volgende gedaan:

- Nieuwe remblokken v/a
- Nieuwe ketting+tandwielen v/a
- Nieuwe banden
- Kleppen gesteld en carburateurs gesynchroniseerd
- Motorolie+filter wissel (Laatste keer juli 2021)
- luchtfilter
- Remvloeistof
- Voorvorkolie vervangen
- Nieuwe benzinekraan
- Nieuwe schokdemper van YSS
Het standaard stuur (meer sportieve houding) is vervangen door een LSL ombouwkit (meer rechtop).

De nieuwe tandwielen hebben een andere verhouding. Voortandwiel is 17t i.p.v. 15t. Achtertandwiel is 42t i.p.v. 45t. Dit maakt rijden met lagere toeren mogelijk. 80km/h in 6e versnelling is nu 3000tpm i.p.v. 4500tpm.
Optisch is deze GSXF niet helemaal okselfris meer met een krasje en een butsje hier en daar maar technisch is hij dus eigenlijk goed voor zo'n 20.000km kilometers rijplezier zonder noemenswaardig onderhoud.
OverloperT B|



Prijs indicatie?
Misschien kan ik is een balletje opgooien ergens.
Maatje is lessende namelijk en binnenkort zijn bijzondere verrichtingen examen.
 
Heren / dames,

Hierbij even een tech vraag.
Een vriendin is aan het gluren naar een 650F.
Echter is zij nu eenmaal niet een van de langste.
Dus is het idee opgekomen om eventueel een 650F te gaan verlagen.
De verlagings kitjes hebben we al voorbij zien komen (zo rond de €75).
Je hebt ze van 30mm en 50mm, en hoe kan je het beste erachter komen hoeveel verlaging zij nodig heeft 🤔

Moet bij het veranderen van de wishbone ook de veer aangepast worden?
Of kan ongestraft de bone verwisseld worden?

Ik heb hier totaal geen ervaring mee namelijk.
Hoe we de kont in de lucht krijgen is dan weer een heel ander avontuur, dat terzijde.

Daar hier toch wel techneuten zitten,
lijkt mij dit de juiste plek ervoor.
 
Heren / dames,

Hierbij even een tech vraag.
Een vriendin is aan het gluren naar een 650F.
Echter is zij nu eenmaal niet een van de langste.
Dus is het idee opgekomen om eventueel een 650F te gaan verlagen.
De verlagings kitjes hebben we al voorbij zien komen (zo rond de €75).
Je hebt ze van 30mm en 50mm, en hoe kan je het beste erachter komen hoeveel verlaging zij nodig heeft 🤔

Moet bij het veranderen van de wishbone ook de veer aangepast worden?
Of kan ongestraft de bone verwisseld worden?

Ik heb hier totaal geen ervaring mee namelijk.
Hoe we de kont in de lucht krijgen is dan weer een heel ander avontuur, dat terzijde.

Daar hier toch wel techneuten zitten,
lijkt mij dit de juiste plek ervoor.

Die 30mm, is dat de zadelhoogte?
En wil je dan ook de vorkpoten wat door laten steken zodat de voorkant wat lager komt?

Je kan proberen even een spanband te pakken door je voorwiel, over een stuk frame en zo je achterkant naar beneden trekken en je vorkpoten een centimetertje door laten steken. Dan kan ze proef zitten en even voelen hoe het aanvoelt, of ze met de voeten bij de grond kan. Helaas niet rijdbaar natuurlijk.
Je moet dan alleen wel meten hoe hoog je zadel nu van de grond af is als hij rechtop staat, en dan dus de spanband aantrekken tot het zadel 30 of 50mm lager staat.

Ik heb ooit begrepen dat je die wishbones verandert, zodat je niks aan je veer hoeft te doen. Je verandert alleen de hefboom in je link systeem.
Het verschil in wishbone lengte valt trouwens ook mee voor wat ik begreep, door de hefboomwerking maakt een klein verschil daar een groot verschil in hoogte.
Oh, wacht, gevonden, lang filmpje, maar hier legt hij wel heel goed uit welk effect die wishbones hebben en wat ze doen:




Verder geen ervaring mee, maar mijn eerste gedachten.

Overigens stond er me iets van bij dat er nog een 750f in jouw omgeving te koop stond. Die zijn van zichtzelf al niet heel hoog.
 
Moet bij het veranderen van de wishbone ook de veer aangepast worden?
Of kan ongestraft de bone verwisseld worden?
Gewoon de bones vervangen. Misschien is het interessant de veervoorspanning wat harder te zetten, want de grondspeling verkleint. Maar aangezien ze nogal klein is, zal ze ook lichter wegen, dus misschien is dat niet nodig.

Als het kan zou ik vooraan evenverl verlagen als achteraan, kwestie van de stuureigenschap niet te verzwaren.

Een van mijn vorige GSX F'en was door de vorige eigenaar achteraan 35mm verlaagd, maar vooraan niet. Toen ik die na pakweg 20.000km weer op originele hoogte gezet had, merkte ik hoeveel zwaarder die stuurde door enkel achteraan te verlagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tcat
Misschien is het interessant de veervoorspanning wat harder te zetten, want de grondspeling verkleint.

Ho, nee, zo werkt dat niet, sorry, maar ik moet je even corrigeren:

De veervoorspanning bepaalt je rijhoogte. Deze stel je in op het gewicht van de bestuurder.
Je zorgt er voor dat je met jouw gewicht (+bepakking) in het ideale werkgebied van de veer zit.

Als je de voorspanning op gaat draaien om meer grondspeling te krijgen ga je de motor weer verhogen, dat heeft dus geen zin.
Daarbij maak je hem gevaarlijk te rijden omdat je dan geen negatieve veerweg meer over houdt.
 
@Tcat ik zou eerst eens proberen of ze de voeten aan de grond krijgt door jouw motor die 30mm te laten zakken (houtje touwtje manier).

Ik kijk nu net even bij Topsellerie. Daar kunnen ze het zitvlak 30mm verlagen, en stoppen ze er gel in om het comfortabel te houden voor €84.
Dit is natuurlijk (mits die 30mm genoeg is!) altijd aan te raden boven de geometrie veranderen (zoals @DKP heeft uitgelegd, stuurgedrag).

Het zou in ieder geval wel mijn keuze zijn.... Uiteraard kan je dan ook kiezen voor gelijk een luxe/hip/custom zadel, maar ik vind die 84 zelfs redelijk schappelijk eigenlijk.
1627135975279.png
 
Top mannen.

Had al wel een vermoedde dat dit niet zomaar Plug and play zou zijn.

Eerst maar is kijken wat ze wilt..
 
Op zich is het wel plug en play natuurlijk. Het is alleen niet bevorderlijk voor de rij eigenschappen.
Aan de andere kant, als je die fiets niet anders gewend bent en niet anders kent, is het gewoon de manier waarop dat ding rijdt natuurlijk.
 
Hier staan tal van 'how to' video's over suspension set up's..

En Dave Moss is daar zo'n beetje de beste in :Y .


Door zijn trukendoos toe te passen en m'n GSX-F fatsoenlijk af te stellen heb ik een fantastisch sturende en verende motor, waarbij een gebrek aan grip nooit zal komen door falende veer-elementen. Inmiddels hebben ze zich wel bewezen.

Maar het ging er nu om dat de geometrie aangepast ging worden. Dit kan nadelig zijn, maar hoe nadelig kom je pas achter als je het probeert.
 
Pff, niemand is geïnteresseerd in m'n GSXF.. Zelfs de opkopers in den lande niet🤦
@...Ron... Heb jij op de blauwe ook nog geen respons?
 
En Dave Moss is daar zo'n beetje de beste in :Y .


Door zijn trukendoos toe te passen en m'n GSX-F fatsoenlijk af te stellen heb ik een fantastisch sturende en verende motor, waarbij een gebrek aan grip nooit zal komen door falende veer-elementen. Inmiddels hebben ze zich wel bewezen.

Maar het ging er nu om dat de geometrie aangepast ging worden. Dit kan nadelig zijn, maar hoe nadelig kom je pas achter als je het probeert.
Inderdaad, ik heb ook de trukendoos van Dave Moss toegepast.. werkt geweldig.. en zelf de geometrie ook wat veranderd bij mijn Bandit, deze is ook geweldig beter geworden, beter insturen etc.. Maar het is een kwestie van try and error.. en iedereen heeft uiteraard zijn eigen voorkeur qua rijeigenschappen..
 
Het stomme was, tegen de tijd dat ik dacht dat alles wel lekker reed bij mij was hij toe aan nieuwe banden. Bleek dat ik alles had lopen compenseren voor die versleten banden die niet meer wilden sturen_O-.


Kon ik opnieuw beginnen:P.

Maar ik durf nu te stellen dat ik één van de lekkerst sturende GSX-F'jes heb in Nederland. Ik zou écht niet weten hoe deze motor nog beter kan. (Zal je zien dat ik ooit op een ander stap en ineens voelt die 30 kilo lichter en smijt ik hem zo van links naar rechts, want wat weet ik nou}))



De eerste helft van dit filmpje rijd ik trouwens voor de camera, heerlijk in z'n 6 vloeiend de dijkjes over. Was een heerlijke dag sturen.
 
Ik zou écht niet weten hoe deze motor nog beter kan
- Carburators vervangen door een injectie systeem.
- Versnellingsbak ombouwen tot automaat.
- Ride by whire installeren, dan kan er addaptieve crouse controle op.
- Ketting vervangen door een cardan.
Nog iets?

Laat je eind deze week effe weten hoeveel je dat allemaal gekost heeft? Misschien volg ik wel :+
 
- Carburators vervangen door een injectie systeem.
- Versnellingsbak ombouwen tot automaat.
- Ride by whire installeren, dan kan er addaptieve crouse controle op.
- Ketting vervangen door een cardan.
Nog iets?

Laat je eind deze week effe weten hoeveel je dat allemaal gekost heeft? Misschien volg ik wel :+

Dan heb je een andere motor. Ik bedoelde meer dat ik met de aanpassingen (zadel, vering, fatsoenlijke banden) deze motor de versie is die Suzuki had moeten bouwen.

Als je al die andere fratsen wilt moet je @RobdeW achterna ben ik bang. _O-

Ride by wire voor adaptieve cruise control zou trouwens wel welkom zijn. De rest niet per sé, omdat ze ook nadelen hebben. Carburateurs rijden in de regel soepeler dan injectie, een automaat op een motor die ik voor mijn plezier pak liever niet (auto wel!), dat haalt voor mij een deel van het plezier uit het motorrijden en een cardan heeft ook nadelen zoals vermogen opslokken en lastwisselreacties die met een ketting een stuk minder zijn. Plus, met een cardan had je de tandwielverhouding niet zo makkelijk aangepast. Het onderhoudsvrije is daarentegen weer wel fantastisch, en die lastwisselreacties heb ik op m'n XJ op zich geen last van gehad. Afwegingen, afwegingen_O-8)7
 
Terug
Bovenaan Onderaan