Sjefman
MF veteraan
Heb je dat nodig bij het stellen van kleppen?
Zodra je kleppen hebt gesteld kan het zijn dat de balans (ivm drukverschillen door klepopening) verstoord is. Kleine afwijkingen lijkt me, maar wel iets om rekening mee te houden.
Alles hangt af van hoe er met de motor omgegaan wordt/werd.
Herinner je je nog mijn klep afwijkingen ten tijde van de 100.000km beurt?
Het was toen 40.000km geleden dat ik ze nog eens nagekeken en bijgesteld had, en de afwijkingen waren vrij klein. Daarom ook doe ik de volgende keer pas op 150.000km.
Wat is je km stand nu?
Luchtfilter kijk ik tussendoor wel eens na, vervangen pas om de 50.000km.
Woon je aan de kust, of andere zanderige omgevingen, is eerder vervangen niet overbodig.
Kilometerstand is uit m'n hoofd rond de 48 duizend?
Vorige beurt heb ik ene bougie getrokken en het luchtfilter gedemonteerd om te kijken in wat voor staat alles is. Het zag er nog wel OK uit, maar omdat de onderhoudshistorie van voordat ik hem bezat niet gedocumenteerd is vind ik het voor de paar tientjes wel fijn om een nulpunt te hebben. Ik heb er zelf nu een 14.000 mee gereden en de laatste beurt was na 6000km in mijn bezit.
Ik rijd tussen de 6 en 10 duizend kilometer per jaar. Voor normaal onderhoud volstaat voor mij één beurt per jaar, ongeveer. Ik rijd er niet rustig mee. Ik mishandel m'n motor niet, maar rijd er ook niet voorzichtig mee. Elke PK die dat ding heeft wordt regelmatig toch gebruikt.