Het grote GSX-F topic deel 13

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Heb je dat nodig bij het stellen van kleppen?

Zodra je kleppen hebt gesteld kan het zijn dat de balans (ivm drukverschillen door klepopening) verstoord is. Kleine afwijkingen lijkt me, maar wel iets om rekening mee te houden.


Alles hangt af van hoe er met de motor omgegaan wordt/werd.
Herinner je je nog mijn klep afwijkingen ten tijde van de 100.000km beurt?
Het was toen 40.000km geleden dat ik ze nog eens nagekeken en bijgesteld had, en de afwijkingen waren vrij klein. Daarom ook doe ik de volgende keer pas op 150.000km.
Wat is je km stand nu?
Luchtfilter kijk ik tussendoor wel eens na, vervangen pas om de 50.000km.
Woon je aan de kust, of andere zanderige omgevingen, is eerder vervangen niet overbodig.

Kilometerstand is uit m'n hoofd rond de 48 duizend?
Vorige beurt heb ik ene bougie getrokken en het luchtfilter gedemonteerd om te kijken in wat voor staat alles is. Het zag er nog wel OK uit, maar omdat de onderhoudshistorie van voordat ik hem bezat niet gedocumenteerd is vind ik het voor de paar tientjes wel fijn om een nulpunt te hebben. Ik heb er zelf nu een 14.000 mee gereden en de laatste beurt was na 6000km in mijn bezit.

Ik rijd tussen de 6 en 10 duizend kilometer per jaar. Voor normaal onderhoud volstaat voor mij één beurt per jaar, ongeveer. Ik rijd er niet rustig mee. Ik mishandel m'n motor niet, maar rijd er ook niet voorzichtig mee. Elke PK die dat ding heeft wordt regelmatig toch gebruikt. :t
 
Ok... zodra ik mezelf betrap op een goed idee moet het ook ten uitvoering komen, anders gaat het verloren.

Mijn aanstaande echtgenote was vanavond naar een opleiding, dus ik had het huis voor mezelf. Tijd voor mannelijke dingen. Ik mis motorrijden zo, blijkbaar ga ik nu nog meer genieten van sleutelen.

Een anderhalf uur bezig geweest vanavond en toen was het ineens donker. Ik heb mijn motor nu helemaal klaar om het kleppendeksel te lichten.
-Zadel en kuipwerk er af
-Tank er af
-Dwarsbalk weg
-Bobines en bougiedoppen los
-Oliekoeler los bij de bovenste bouten
-Rubberen flap weg gehaald
-Luchtfilterhuis er af zodat ik bij de gaskabels kon
-Gaskabels en koppelingskabel los

Op het laatst had ik een zaklamp nodig om nog wat te kunnen zien, maar wilde alles klaar hebben zodat ik de volgende keer alleen het kleppendeksel hoef te lichten. Ik heb ook alle bouten die daarvoor los moeten reeds los gehad, even gekeken of alles gangbaar was.

Uit elkaar is nooit zo'n probleem. Nu hopen dat ik nog alle kabels/leidingen en dergelijke weer terug weet te plaatsen zoals het zat. _O-

Misschien dat ik eerst een avondje ga poetsen. Even alle meuk en troep weg van wat normaal achter de kappen verstopt zit. Is goed voor de motor, toch ook een beetje behoud en het sleutelt fijner. Het is nu toch goed stoffig en vettig op sommige plekken en nu kan ik netjes overal bij.

Nu zo ongeveer is de hele bovenkant kaal:
DSC_2652.JPG
 
Goed bezig @Sjefman ! :t

Voor de positie van kabels, draden, fichkes, en nog meer van die kattennestachtig geplaatste rommel, trek ik gewoonlijk een foto (handig nu met de camera in een gsm, zo handig dat je wel eens vergeet dat de gsm's vroeger aan een draad verbonden tegen de muur geschroefd zaten en je het nummer nog écht moest "draaien" :+ ).

De oliekoeler haal ik er gewoonlijk helemaal vanaf. Niet dat het moet. Maar bij de 100.000km beurt wilde ik die meteen ook eens spielen ... kwam best wat viezigheid uit :X
 
Oei, dat is me bij mij nog niet opgevallen
Oei, hier wilde ik ook nog op reageren, maar over 't hoofd gezien :$

Nou ja, het is op dit moment ook erg miniem hoor. Ik denk dat de voorband probleemloos over de 20.000km gaat raken.
 
Ik heb bij mijn motor nou 2x de kleppen gesteld. Helaas werkt mijn motor met shims, maar ik heb alle shims al eruit gehad om ze op te meten of af te lezen. Hier een excel sheet van gemaakt. De vorige speling -- nieuwe speling -- welke shims erin -- welke shims ik over heb. etc etc.
Ik heb nog niet hoeven synchroniseren na het stellen van de kleppen. Ook hoeft hiervoor de oliekoeler niet los of de carbs. gelukkig :)
Wel altijd een leuk klusje om te doen en tevreden stellend, als het allemaal weer klopt.
op 20000km de kleppen gesteld.
op 45000km de kleppen nogmaals gesteld. Misschien wat vroeg na elkaar.
De 1e keer stellen heb ik de pakkingen gewoon vervangen. Bij de 2e keer stellen heb ik alleen de pakking van de stator kap vervangen.
Veel plezier 8-) en een goed herstel natuurlijk!!
 
Veel plezier 8-) en een goed herstel natuurlijk!!
Dank u en dank u!

Het herstel gaat voorlopig prima, het is alleen puur voor de zekerheid dat ik er alles aan wil doen dit zo voorspoedig mogelijk te laten lopen.

k heb bij mijn motor nou 2x de kleppen gesteld. Helaas werkt mijn motor met shims, maar ik heb alle shims al eruit gehad om ze op te meten of af te lezen. Hier een excel sheet van gemaakt. De vorige speling -- nieuwe speling -- welke shims erin -- welke shims ik over heb. etc etc.

Ik ben zo blij dat de mijne met schroefjes werkt. Misschien een tikje ouderwets maar wel heel makkelijk.

Ik denk er nu aan om, als de klus mee valt, het elke grote beurt te doen. Dus elke beurt dat de bougies en luchtfilter aan de beurt zijn de kleppen even checken. Om (comfortabel) bij de bougies en het luchtfilter te komen moet de motor toch al half uit elkaar, de extra stap om dan bij de kleppen te komen valt dan best mee. Tot nu toe vind ik het ook wel best prima en leuk sleutelwerk! :t
 
Net het kleppendeksel daadwerkelijk gelicht. Er waren drie uitlaatkleppen en twee inlaatkleppen die een tikje strak stonden, dus die iets losser gezet en weer terug gebouwd. Viel me alleszins mee :t .

Bij een grote beurt vind ik ook de extra stap om dit even te doen best meevallen.

DSC_2660.JPG
 
Donderdag dus de kleppen gesteld en dusdanig dichtgemaakt dat er geen vuil het blok in kan.

Nu verder met de rest terugbouwen.
Ondertussen poetsen, poetsen en een beetje schoon maken.
Alles waar ik normaal niet bij kan wordt even afgedaan met een doek, de zooi er af, en wordt afgewreven met een doekje met wd40-achtige substantie (turbo power spray:Y) Zo ongeveer het enige waar het goed voor is.

Op onderstaande foto nog niet te zien, maar alle bedieningskabels zitten op heb plek en de belangrijkste slangen en kabelbomen liggen terug op locatie. Net naar de bouwmarkt geweest voor een m4x25 schroef. Van de klembanden die het luchtfilterhuis op zijn plek houden miste er ééntje, carburateur nummer 2 moest het dus wellicht doen met een beetje valse lucht. Geen idee, niks van gemerkt verder.

Alle scharnierpunten van bedieningselementen (hendels/pedalen/kabels enzo) heb ik even losgehaald, schoon gemaakt en gesmeerd. Hoewel het er allemaal nog prima uit zag lijkt alles toch weer wat vloeiender te gaan. Vooral de bedieningskracht benodigd voor de koppeling is afgenomen, alleen al door het smeren van het scharnierpunt in de hendel.


Dadelijk verder met terugbouwen, nu eerst lunchen.

Ik moet zeggen, dat sleutelen zonder de druk van 'ik wil rijden!', 'hij moet vanmiddag toch wel af!' enzovoorts is wel heel fijn. De komende twee weken stap ik nog niet op de motor, dus wat dat betreft heb ik alle tijd van de wereld om hem gewoon een dagje langer te laten staan als ik geen zin meer heb, en geeft me dus de tijd om ook wat extra schoonmaak werkzaamheden en minder regulier onderhoud uit te voeren.


DSC_2665.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ik moet zeggen, dat sleutelen zonder de druk van 'ik wil rijden!', 'hij moet vanmiddag toch wel af!' enzovoorts is wel heel fijn.
:^

Het is zelfs zo dat ik erop probeer toe te zien, als ik groot onderhoud moet doen, het zo uit tel dat ik na een rit aan mijn onderhoud begin, terwijl ik de komende twee of drie dagen oftewel thuis ben, oftewel met de auto of de trein kan gaan werken.

Tijdsdruk ... Ik houd er echt niet van :N

Edit: steekt ze ondertussen weer in elkaar?

Ik voel mij zo onnozel dat ik mijn grijze nog steeds niet afgewerkt heb :$
Had allang verkocht kunnen zijn, nu is het er ook de geschikte tijd niet voor.
Volgende maand heb ik die immers al een jaar in de garage staan :X
Heel erg veel is het nochtans niet. Voorremmen reviseren, en de carburators reviseren, volgens mij moet ze dan weer mooi lopen.
 
Edit: steekt ze ondertussen weer in elkaar?

Bijna!
Ze mist voornamelijk nog wat kuipwerk. Ze heeft de eerste plofjes al weer gelaten, maar ik moet de carburateurs nog synchroniseren (of allicht controleren of ze nog goed staan). Daarom blijft het kuipwerk er nog eventjes af.

Zoals @...Ron... hier eerder al heeft laten zien is het een crime om bij de nippeltjes te komen om de slangen op te steken. Al hoewel het met een punttangetje en een pincet toch wel te doen is. Als ik de spullen er voor had liggen had ik wellicht ook slangetjes er vast aan gehangen, alhoewel, voor die klus die je één keer in de paar jaar doet kan ik ook wel even blijven priegelen.

Ik ben vooral nog niet aan het synchroniseren toe gekomen omdat ik daar nog geen apparaatje voor heb. Nu kwam ik dit soort contrapties op het internet tegen, die ook heel goed schijnen te werken (je meet uiteindelijk toch alleen maar onderling drukverschil). Het is verbazingwekkend simpel. Vier slangen van een meter of twee, waarvan je een metertje op een plank prikt, onderling verbindt (communicerende vaten) en de slangen prik je dan weer op de carburateurs. Door onderling drukverschil zullen de niveaus gaan verschillen. Ik ben dus voornemens om even naar de aquariumwinkel te rijden zodra ik de tijd heb én ze geopend zijn en daar een rol slang te halen. De plank en wat olie om er in te gieten heb ik nog wel liggen. :t

8STh52xHEm-WdMl8SfS8RxvAOM6b5fLtZxiuJJpqjv3ebJa5Cnqo4JqnBpJCbwnnLbDjosCKD_cExDQTKhUMotiZ1WSURL4



Zodra het balanceren gedaan is heb ik alle onderhoud weer gepleegd en mogen de kappen er weer op. Deze zal ik waarschijnlijk eerst goed kuisen voordat ze er op gaan, zoals ik met alles gedaan heb dit onderhoud.

Zo staat ze er momenteel dus bij:

DSC_2667.JPG
 
Tjah, zo mooi als op de youtube filmpjes werkt het nooit, maar voor een €7,50 oplossing kom je best aardig in de buurt.

Nu dus bezig met synchroniseren.
Bij de intratuin heb ik 10 meter 4x6mm pvc slang gekocht, met een paar t-stukjes.
Deze even op een plank getaped (als ik klaar ben rol ik het op en ligt het klaar voor over een paar jaar....)
En de slangetjes met veel moeite op de nippeltjes gekregen.

Ik heb dus al een paar tips voor als iemand dit van plan is over te nemen:
  • PVC kan niet heel goed tegen warmte. De slangetjes worden dus na een tijdje vrij 'soepel' bij het blok, zullen we maar zeggen. Ik denk niet dat dit de precisie ten goede komt, als die slangetjes flexen, maar ze doen het allemaal even veel als het goed is, dus wellicht, zo lang je zorgt dat ze niet knikken, zal het wel goed zijn??
  • Ik heb nu 4mm slang gepakt, omdat dit het beste op de nippels past (op de rechter carburateur na, deze moet een 6mm slang hebben omdat deze normaal gezien de vacuum van de benzinekraan bedient. Hiervoor heb ik een verloopslangetje gemaakt, een stukje 6mm slang over het nippeltje, en daar dan weer het 4mm slangetje in gedaan.)
  • Het moeilijkste is nog wel het ontluchten van de olie die in de slangen zit. Als er luchtbellen in zitten werkt het niet. Denk aan je remmen, dat werkt ook niet met lucht er in, omdat lucht te comprimeren is. Ik heb er overigens gewoon een klein beetje motorolie (10w40) in gedaan, dit lijkt prima te werken.
  • Dit systeem is erg, maar dan ook heel erg gevoelig. Eén schroef een halve millimeter geven en je ziet gelijk verschil. Geef de olie ook even de tijd om te nivelleren, door de kleine onderlinge passages duurt het even een paar seconden voordat het tot rust komt. Geen idee hoe het zich verhoudt tot een balanceerder die er voor gemaakt is qua gevoeligheid.
  • M'n motor staat nu even iets af te koelen, en ik adem weer even wat zuurstof in. Een 10minuten in de uitlaatgassen staan is niet heel bevorderlijk voor de longen.

Tot zo ver deze update... Dadelijk als het wat afgekoeld is nog even checken. Het verschil is overigens, toen ik begon zat er een 20cm verschil tussen de hoogste en laagste, nu hooguit 5 afhankelijk van toerental. Hij loopt beduidend rustiger en reageert beter op het gas, dus het werkt wel zou je denken?

DSC_2682.JPG
DSC_2684.JPG
 
Laatst bewerkt:
Zo, nog een keertje gestart, naar dat ding gekeken en hij is nu redelijk synchroon. In ieder geval zo synchroon als dat ik hem krijg met dit ding.
Ik denk, mocht ik het nog eens doen, dat ik iets dikkere slang zou kopen. De grootste restrictie in die dingen zijn de splitsers tussen de vier slangen. Het duurt dus te lang voordat die olie door die splitsing is gezogen. Het zou mooi zijn om grotere doorlaten te hebben zodat de olie zich sneller zet bij een aanpassing.

Ik denk dat ik dus, mocht ik dit nog eens doen, een rol 6mm slang zou kopen met bijbehorende splitsingen. Dan verloop ik deze bij de carburateur wel naar 4mm zodat het op de nippel past.
Ik denk dat dikkere slang ook makkelijker te ontluchten is omdat de lucht fysiek makkelijker langs de olie kan ontsnappen.

Dit is hoe het er uit ziet, onderlinge verschillen zie je dus en zoals je ziet reageert het heel langzaam. (dit was ergens halverwege, ik heb hem wel iets mooier synchroon gekregen)




Voor nu lijkt hij in ieder geval weer in orde. Wel wat moeten stellen dus ben blij dat ik het gedaan heb. Hij pakt nu goed op, loopt netjes stationair, het zal wel goed zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of het geluk of wijsheid is, maar wat loopt mijn motor toch mooi!😍😍


Vanavond het kuipwerk terug geplaatst en kon het niet weerhouden. Het is bijna een maand geleden dat de implantaat m'n smoel in ging, het voelt allemaal goed, dus er moest even een proefrondje gedaan worden om te kijken of ik niks gigantisch verprutst had. Het kan natuurlijk ook gewoon fout gaan, of je kunt iets vergeten terug te monteren ofzo.

Maar gelukkig. Hij loopt werkelijk waar nog beter dan hij al deed.
Waar het door komt, door één ding specifiek, of door de combinatie van alles (alles smeren, vastzetten/controleren, kleppen stellen, carburateurs synchroniseren, oliewissel, nieuwe bougies/luchtfilter), dat weet ik niet. Wat ik wel weet, is dat hij onderin de toeren nog iets rustiger loopt en beter op het gas reageert, de trilling in m'n stuur tussen de 4-5000 toeren is nagenoeg verdwenen (ik ging er een beetje van uit dat die er hoorde te zijn... mijn vorige motor had dat namelijk ook) en hij loopt algeheel soepeler dan voor het onderhoud. Echt als een naaimachine zo fijn.
 
Heren,

Een kleine technische vraag:
Ik heb liggen een Takkoni demper voor een Thundercat en die zou mooi op het Fje staan.
Alleen om nu alleen een linkpijp van €185,- aan te schaffen is mij te gortig.
Nu zie ik op een site van een sloperij een Takkoni voor de 650 aangeboden worden voor €150,-

De demper zelf ziet er niet echt fris meer uit, maar als ik zo met mijn schefe timmermans oog kijkt
lijkt het wel of de linkpijp het zelfde is.
Nu is een foto altijd erg vertekend, en om toch weer €150 uit te gaan geven, en dan mijn eigen demper om te zetten.
Het kan, alleen heb ik al eens de Thundercat demper aangeboden waar niemand op reageerde.
Nu rijst de vraag, zou dit dan als nog gaan passen, of toch net niet ivm andere diameter en lengte/knik van in de bocht van de linkpijp???

Wellicht hebben een van jullie al een keer eerder met dit bijltje gehakt..


(ik doe graag aan beknibbelen)
 
mijn naam is Paul en ben nieuw hier ,en in het bezit van een gsx750f gr78a b.j.94 2 jaar geleden gekocht voor 350 euro met veel achterstallig onderhoud maar zoals jullie weten liefde maakt blind gr. Paul
 
mijn naam is Paul en ben nieuw hier ,en in het bezit van een gsx750f gr78a b.j.94 2 jaar geleden gekocht voor 350 euro met veel achterstallig onderhoud maar zoals jullie weten liefde maakt blind gr. Paul
Maar voor 350€ maak je er toch een mooi projectje van :t


Nu rijst de vraag, zou dit dan als nog gaan passen, of toch net niet ivm andere diameter en lengte/knik van in de bocht van de linkpijp???
Als we al weten dat de uitlaat van een 750 al verschilt tussen de modellen 1998-2003, en die van 2004-2006, zou ik niet weten hoe een uitlaat van een totaal ander model (want de 650 heeft quasi niks gemeen met de oudere modellen), op een 600/750 gaat passen.
Of heb ik ergens iets gemist?

Het verbaast mij overigens dat mijn uitlaat het nog steeds goed doet. Ik had gedacht rond de 20.000km dat die het zou begeven, en ik zit nu al aan (1)23.200 km, en ik hen biet de indruk dat de buis een dezer dagen doorgerot gaat zijn. Maar ... ik vermijd tegenwoordig ook wel regen :$

Ach ... binnenkort is het er toch helemaal mee gedaan '(

▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎

O ja, en moesten jullie al gemerkt hebben dat ik veel afwezig ben, dat klopt. Ik lig nog ongeveer één keer per week in. Heeft niets met dit topic te maken, maar met veel onzin in andrre topics.
Meer uitleg kan je hier vinden.
 
What the f***!

Ik blijk niet áltijd zo gefocust geweest te zijn op zuinig rijden :X :$
Dat ik toen al tevreden was met 5,1L/100km! 😮
Nu vind ik het jammer dat ik maar moeilijk onder de 3,5L kan blijven _O-
 
Ik heb dan ook gezien hoe jij rijd dus daar verwonder ik mij totaal niet over! 😜:+

Trouwens, met de BMW haal ik zonder fratsen telkens rond de 4.0/4.2. Doe eigenlijk geen enkele moeite meer om zuinig te rijden. Doe ik dat wel dan zal het zomaar op 3.7/3.8 kunnen uitkomen. Bespaar sowieso op kettingvet 😉
 
Ik heb dan ook gezien hoe jij rijd dus daar verwonder ik mij totaal niet over! 😜:+

Trouwens, met de BMW haal ik zonder fratsen telkens rond de 4.0/4.2. Doe eigenlijk geen enkele moeite meer om zuinig te rijden. Doe ik dat wel dan zal het zomaar op 3.7/3.8 kunnen uitkomen. Bespaar sowieso op kettingvet 😉
Jullie doen maar. Ik houd mijn GSX F lekker rond de 3,5L. En één keertje gepiekt op 3,01L, toen met die piek van 700km op 1 tank :+
 
Hallo allemaal, Ik heb een probleem met mijn Suzuki GSX 750 F van 2000.
Deze is binnen geweest bij een garage van Suzuki voor het reinigen en afstellen van de carburators, + Vervangen benzinekraan wegens benzine lek. Nu een heel lang verhaal kort. motor trok niet meer, geen vermogen, stopt bij 9500 toeren, geraakt niet meer hoger.
Nu 6 maanden later en weet niet wat ze allemaal gedaan hebben maar nu trekt ze wel terug goed in lage toeren, weer goed vermogen.
MAAR. En nu komt mijn vraag

In 1e versnelling kan ik tot 10500 a 11000 toeren gaan dus vrij oké (mag tot 12000 voor mijn rode zone), maar eens ik naar 2e, 3e, ... versnelling opschakel krijg ik ze niet hoger dan 9500 toeren, de motor houd echt in. Bij de lagere toeren gaat ze mooi op, bijt in vanaf een 3000 toeren tot ja, de 9500 en dan plots stop. Houd ze in en gaat niet meer hoger.

Volgens Suzuki Garage is alles in orde, MAAR ik weet dat mijn motor dit ervoor niet deed, ik kon in elke versnelling tot mijn 12000 toeren trekken. Nu niet dat ik dit constant doe maar je begrijpt me wel.

Heeft iemand een idee aan wat dit kan liggen? Mijn gevoel zegt dat de motor niet genoeg eten (benzine/lucht) krijgt bij hoge toeren, maar waarom dan wel in eerste ten verder niet?

Hulp gezocht!!!
 
In 1e versnelling kan ik tot 10500 a 11000 toeren gaan dus vrij oké (mag tot 12000 voor mijn rode zone), maar eens ik naar 2e, 3e, ... versnelling opschakel krijg ik ze niet hoger dan 9500 toeren, de motor houd echt in. Bij de lagere toeren gaat ze mooi op, bijt in vanaf een 3000 toeren tot ja, de 9500 en dan plots stop. Houd ze in en gaat niet meer hoger
In eerste instantie had ik gedacht aan iets met de carburators en/of de vacuüm benzine aanzuiging. Maar dan zou ze het ook in eerste moeten hebben denk ik.

Nu 6 maanden later
Rijd je veel? Ik bedoel, Tijdens die 6 maanden regelmatig gereden, of staat ze regelmatig wel eens een maandje stil?

Ik merk dat immers ook, drie weken stilstaan, dan heeft het wel wat tijd nodig om weer helemaal soepel te lopen. Hoe dat komt, geen idee ...

Mijn gevoel zegt dat de motor niet genoeg eten (benzine/lucht) krijgt bij hoge toeren, maar waarom dan wel in eerste ten verder niet
Wat ik wel weet is dat deze motor niet geschikt is voor lang in hoge toeren te rijden. Ik bedoel, bijvoorbeeld 10 minuten aan +200km/u rijden. Dan kan de benzine voeding niet volgen. Simpel omdat ze daar ook niet op gemaakt zijn. Maar kortstondig in hoge toeren trekken zou idd geen probleem mogen zijn.
 
ik wel weet is dat deze motor niet geschikt is voor lang in hoge toeren te rijden. Ik bedoel, bijvoorbeeld 10 minuten aan +200km/u rijden. Dan kan de benzine voeding niet volgen. Simpel omdat ze daar ook niet op gemaakt zijn. Maar kortstondig in hog

Daar moet ik je ongelijk in geven...

Wellicht niet het primaire doel van onze motor, maar uit ervaring kan ik je vertellen dat hij het met liefde en plezier doet. :Y

Weliswaar met een draaikolk in de tank, ik zag op de autobahn de naald letterlijk dalen. 8)7

Maar daarbij heeft hij geen enkele slag verkeerd gegeven. :t
 
Daar moet ik je ongelijk in geven...

Wellicht niet het primaire doel van onze motor, maar uit ervaring kan ik je vertellen dat hij het met liefde en plezier doet. :Y

Weliswaar met een draaikolk in de tank, ik zag op de autobahn de naald letterlijk dalen. 8)7

Maar daarbij heeft hij geen enkele slag verkeerd gegeven. :t
Ik heb het ooit eens in Duitsland geprobeerd, continue +200.
Na ongeveer 10 minuten begon ze in te houden.
Heb dat toen eens nagevraagd bij Suzuki zelf, en daar bevestigde men mij dat dit normaal is. Er zijn er al geweest die het vacuüm systeem daarom vervingen door een brandstofpomp. Erg omslachtig, en zoals de man zei, "dan koop je toch beter een GSX R".

Ik moet er ook wel bij vertellen, ik reed toen ongeveer 10 minuten "plankgas", met de drie koffers erop en goed geladen. Ze haalde toen wel vlotjes 235km/U op de teller, zónder koffers zelfs 245km/u op teller. (Mag je in beide gevallen 10km/u aftrekken).
O ja, en dat was uiteraard met originele vertanding ;)

Het was toen wel de enige keer dat ik dit langdurig deed.
Toen ik met het groene flesje tot net over de grens van Denemarken gereden was, reed ik ook door D op continue hoge snelheid (ook nog originele vertanding), maar toen zonder koffers, en aan een kruissnelheid van pakweg 180. Dat ging wel vlot, gaf ze ook geen krimp op. Met originele vertanding is dat ongeveer 8300rpm.
Met mijn huidige vertanding zou het maar 6800rpm zijn ... maar ik vrees dat ze dat nu moeilijk haalt, en ik daarvoor eerder terug naar 5de zou moeten.
De "nieuwe" 5de is nog net een tikkeltje zwaarder dan de originele 6de.
Ik zou het eigenlijk eens moeten testen ... maar ja ... dan verbruikt ze zoveel ... 😱
 
Terug
Bovenaan Onderaan