Het grote GSX-F topic deel 13

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
1:12 is verschrikelijk hoog!
Dat je niet aan 1:25 geraakt als ik is normaal :+ maar bij normaal rijden is 1:20 toch haalbaar.
Lange stilstand en vuile carbus kunnen er wel van aan de oorzaak liggen.
Versleten gasnaalden schijnt een belangenrijke oorzaak te kunnen zijn.
Dan lekt er gewoon benzine langs en loopt de motor veel te rijk.
 
Vandaag getankt en wat blijkt 12.5l op 150 km...
Gemiddeld 1 op 12 ligt dat aan mij of is dat bizar hoog verbruik. En dan rijd ik nog niet eens echt heel sportief...
Voor de winter reed ik vaak Almere-Delft retour, dat is grofweg 200 km op een dag, bij het aftanken aan het einde van de dag was ik meestal rond de €12,- kwijt, dus met de prijs van de benzine in de buurt van 10L... Dus ja, in de buurt van 1/20, veel snelweg, maar ik hou wel van optrekken als ik iemand ga inhalen of ergens toevoeg...

Na de winter nog weinig gereden, moeten eerst nieuwe banden en een nieuwe kettingset gemonteerd... Maar dat wordt volgende week geregeld!
Ook past er 20L in de tank als het goed is maar ik moest hem dus na 12.5L al op reserve zetten anders ging de motor heel erg stotteren...
Ik dacht 15L inclusief reserve... maar inderdaad... op internet staat 20L...

Hielp het om het op de reserve te zetten? Want afgelopen jaar had ik ook een motor die ging stotteren als er minder benzine in de tank was (of zo dacht ik), maar lag aan de luchttoevoer uiteindelijk...
 
Die ouwe fjes hebben meen ik meer vermogen iig de 750 en lopen minder zuinig, wordt dan dus appels met peren vergelijken. Mijn 750 liep altijd 10 mijl op 1 liter. Nu naked met alle anti aerosynamische fratsen iets minder zuinig.
 
@Theodt , ik bedenk me net, hoe vol was de tank toen je de meting begon, en hoe vol heb je daarna getankt?
Mogelijk heb je meer getankt dan hij verbruikt heeft, een punt waarop je minder afwijking hebt als je nokvol aftankt zoals ik, al is nokvol aftanken geen aanrader :+

@MLC , de GSX F vanaf 1998 tot 2006 heeft 20 liter INCL 5 liter reserve.
Bij nokvol aftanken en dus negeren van de overvulbeveiliging gaat er ongeveer 22 liter in.
Dat is dan ook, samen met het rijden tot ie net niet (of net wel :+ ) stilvalt, de reden dat ik er zo ver mee geraak. Weinig motoren hebben nog zulk een grote tank, op toerbuffels en adventure versies na.

@Ivan , klopt, de "oudere" 750 had meer pk's, de jongere zijn daarin afgeknepen vanwege de toenemende milieunormen. 1998/2006 GSX 750 F heeft 93PK, die daarvoor 108 PK dacht ik, en de eerste reeksen hadden zelfs (bijna) 118 PK dacht ik.
de 98/06 modellen hebben in 2004 ook een soort milieuklep gekregen.
 
Hielp het om het op de reserve te zetten? Want afgelopen jaar had ik ook een motor die ging stotteren als er minder benzine in de tank was (of zo dacht ik), maar lag aan de luchttoevoer uiteindelijk...

Ja dit hielp wel maar mijn motor stottert sowieso bij het opnieuw oppakken van het gas.
Ik ga volgende week donderdag de carbjes voorzien van nieuwe pakkingen en eventueel ultrasoon reinigen.
Op school hebben we er een die groter is dan ik verwacht had dus met een beetje geluk past die er schuin in. wss moet ik het dan in 2-3 sessies doen maarja. Mocht ik versleten gasnaalden of iets tegenkomen worden ze vervangen.

Tevens vandaag de voorpoten voorzien van nieuwe keerringen en nieuwe olie. De vork is nu een stuk stugger en dit bevalt goed bij het aanremmen voor de bochten en de bocht door. Heb hiervoor de putoline voorvork olie van w15 voor gebruikt.
De oude olie was goed vies en er zat wel wat kleine metaal deeltjes in.


@DKP Letterlijk nokje volgetankt toen bedrag was ongeveer 22,xx euro aan euro 98... en 2de keer tanken was 20,xx aan euro 98....
 
Btw: ik heb geweldig nieuws ...

I DIT IT !!! 🤩 ... 555,5km

Bij deze tank merkte ik al snel dat het goed ging, dus, ik ging er weer voor!
Na ongeveer 350km begon ik me wel wat zorgen te maken ...
... gaat de benzinemeter nog wel ...
... gaat de tripmeter nog wel juist ...
Regelmatig hectometerpaaltjes checken ... jaja, tripmeter gaat juist ...
Na 400km regelmatig checken of de brandstofkraan toevallig al niet op reserve staat ... nee dus ...
Deze morgen, op 454,0km, prutteldepruttel ... aha, op reserve zetten :t
Theoretisch betekend dat dus dat ik pas op 575,0km zou kunnen gaan tanken, maar mijn ultieme doel is 555,5km, dus daar wil ik niet over om te vermijden dat ik altijd maar verder wil, dus in de namiddag getankt op 555,5km.

Er gingen waarempel slechts 20,40 Litertjes in! :o
Nochtans, nokkerdenokvol! Kon niet 1cl meer bij!
Dat betekend dus een nieuw (en uiteindelijk) record van 555,5km! *O*
En ook een nieuw zuinigheidsrecord! 3,852 3,672 L/100km 😎
Maar, @Worldbeater , de 1,26 is het dus niet geworden dus overtroffen ... het ging dus niet beter dan werd maar liefst 1:25,958 1:27,230 :o_O-

De huidige tank zal wellicht maar iets over de 500 kunnen, heb er een vrij sportieve rit opzitten om de motor op de foto met een passagierstrein te zetten :+

Edit, had ik doorgereden tot ie stilviel, kon er wellicht pakweg 21,85L in, ik zou dus theoretisch ongeveer 567 km 595 km hebben kunnen berijken ... maar genoeg is genoeg! Want anders wil ik weer door proberen tot 600km |(
Ik moet er immers in alle eerlijkheid bij vertellen, om zulk een zuinigheid te bereiken, dan worden het saaie motorritjes, ik deed amper snelweg, en op veel plaatsen ook iets onder de V-max als er geen verkeer achter me was, wat ik met mijn werkuren dikwijls kan doen.

EDIT! DKP GAAT EFFE HERBEREKENEN, ER KLOPT IETS NIET!!!
omdat ik op reserve moest op 545km, en dan weet nog vlot 120km door te kunnen, kwam dat op 575km uit, door uit te rekenen dat ik, indien tot stilvallens toe gereden, 567km had kunnen bereiken, mij doordrong dat er iets niet klopte. Ik vermoed dat ik uitgerekend had aan 21,40L ipv van 20,40L. Dus alles herberekend, zo blijken al mijn berekeningetjes toch nuttig te zijn, anders had ik de fout wellicht niet gezien :P
 
Laatst bewerkt door een moderator:
OMG! En terwijl ik mijn vorige bericht verbeter (schrijffouten), loopt er hier op NGC een documantaire, en er komen even dragraces naar voren, en ik hoor ene zeggen, dat ding verbruikt 20L kerosine in een oaar seconden! 8)7

... ik heb een psychiater nodig, want dat kan ik niet bevatten! :+
 
@Ivan Welke pakkingen had jij allemaal vervangen toen je de carbjes schoongemaakt had?
Ik kan bij mlm parts alleen die van de vlotterbak vinden...
 
Beste gsx rijders!
Nu zat ik even op de motor met iemand te babelen (stilstaand) en ik ruik gewoon een lichte benzine damp. Had mn helm op de tank gelegd en ik deed hem op en er hing een dikke benzine walm.
Zou het kunnen dat mijn benzine ook verdampt in de tank en dus ook zo wat kwijtraak?

Zou een “alie” tankdop dit kunnen fixen?
 

Bijlagen

  • ACAF8A4A-44CE-4D1C-97DA-34A1EA93D822.png
    ACAF8A4A-44CE-4D1C-97DA-34A1EA93D822.png
    73,2 KB · Weergaven: 5
  • C1C1EA1B-7506-47B9-9A9A-9BDE2034987F.jpeg
    C1C1EA1B-7506-47B9-9A9A-9BDE2034987F.jpeg
    111,6 KB · Weergaven: 4
Beste gsx rijders!
Nu zat ik even op de motor met iemand te babelen (stilstaand) en ik ruik gewoon een lichte benzine damp. Had mn helm op de tank gelegd en ik deed hem op en er hing een dikke benzine walm.
Zou het kunnen dat mijn benzine ook verdampt in de tank en dus ook zo wat kwijtraak?

Zou een “alie” tankdop dit kunnen fixen?
Tank moet toch kunnen ontluchten?
Tankdop moet idd kunnen ontluchten, het is dus vrij normaal. Al kan het zijn dat de rubber dichting door de tand des tijds en lange stilstand (gezien de roest in je eerste tank) niet goed meer afsluit en het daardoor erger maakt.

Wacht maar, een zomerse dag van 30°C, en dan de zon vlak op de tank, dan wordt je gewoon high! :9
Of kotsmisselijk kan ook natuurlijk :+
 
Tankdop moet idd kunnen ontluchten, het is dus vrij normaal. Al kan het zijn dat de rubber dichting door de tand des tijds en lange stilstand (gezien de roest in je eerste tank) niet goed meer afsluit en het daardoor erger maakt.

Wacht maar, een zomerse dag van 30°C, en dan de zon vlak op de tank, dan wordt je gewoon high! :9
Of kotsmisselijk kan ook natuurlijk :+
Dat vind ik ook wel een bizar systeem. :Y
Wat doet dit met de benzinekwaliteit. :?

Jaren geleden de motorfiets permanent in de woonkamer gehad.
Indertijd was dit een Bimota met dummy tank, via de tankdop werd de echte tank daar luchtdicht op aangetrokken.
Dat werkte achteraf echter niet goed om het maar voorzichtig te zeggen.
Door een aggressive reiniger in de tank had ik iedere nacht hoofdpijn met waanideeën, en ik wist eerst niet waarom. :')

Nadat ik haar naar de hal verplaatst had, was het hele gedoe ook gelijk over. :9
 
Op een van mijn vorige motoren, had ik na sleutelbereuk in mijn tankdop, gezocht naar een nieuwe tankdop, of tweedehands. Nieuw veel te duur, tweedehands, volledige slotensets meestal, en dik 150€!

Dan kwam ik op after market dingen uit, en ik dacht iets met de naam 'bike design', en werdt het deze:
full

full

Een gewone schroefdop zonder sleutel met een ontluchtingskanaaltje er in. 99€
Bij dit ontluchtingskanaaltje wordt alles via de overloop gestuurd.

Van AliExpress had ik toen nog geen weet :P
 
Op een van mijn vorige motoren, had ik na sleutelbereuk in mijn tankdop, gezocht naar een nieuwe tankdop, of tweedehands. Nieuw veel te duur, tweedehands, volledige slotensets meestal, en dik 150€!

Dan kwam ik op after market dingen uit, en ik dacht iets met de naam 'bike design', en werdt het deze:
full

full

Een gewone schroefdop zonder sleutel met een ontluchtingskanaaltje er in. 99€
Bij dit ontluchtingskanaaltje wordt alles via de overloop gestuurd.

Van AliExpress had ik toen nog geen weet :P
Ik denk dat Aliexpress nog niet opgericht was toen. :+
Bike-Design, het is gewoon nostalgie. :}
 
Pakkingen voor de carbs zijn besteld! Dinsdag woensdag demontage en donderdag ultrasoon reinigen... ben benieuwd hoe die dan rijdt!
Ik heb nu onderin genoeg vermorgen kom ik rond de 6-7k voelt het afgeknepen en daarna vliegt die opeens...
 
Ik denk dat Aliexpress nog niet opgericht was toen. :+
Bike-Design, het is gewoon nostalgie. :}
Geen idee, ik moet het eens opzoeken hoe lang dit geleden is.
Ruwe brrekening uit het hoofd zegt minstens 7 jaar terug :P
 
Geen idee, ik moet het eens opzoeken hoe lang dit geleden is.
Ruwe brrekening uit het hoofd zegt minstens 7 jaar terug :P
Ali is opgericht in 2010, maar had de eerste jaren de formule van meer dan een dozijn dezelfde artikelen per bestelling.
Chinezen denken van oudsher altijd eerst mega groot i.v.m. hun massaproductie en daarna pas hoe het bij ons gaat.
Voor een klein bedrijf heb ik ook wel eens onderdelen in China aangevraagd, dan denken ze direct dat NL groot genoeg is voor tienduizenden stuks afname op een geregelde basis. _O-
 
Goedemorgen wat betreft Ali de nodige spullen gekocht inmiddels voor de motor, waterdichte telefoonhoes met rammount, nog zon bal om mn actioncam op te zetten en een hele mooie tassenset😎
IMG_20190317_175327.jpg
 
Maarr waar ik wel even een vraagje over heb,, wat doen jullie met je veer instellingen als je gaat rijden met een duopassagier? Mn meisje gaat vandaag voor het eerst mee achterop, vind ze best eng dus hopelijk na vandaag alle vooroordelen en angsten weg (mits ik normaal rijd natuurlijk🙈)

Maar wat betreft de veren is het boekje vaag want buiten voor veer voorspanning achter adviseren ze niks aan te passen
 
Terug
Bovenaan Onderaan