Heb wel een knipperlicht van een transalp 600 over. Als je niet te kieskeurig bent...
Jep. Nieuw gekocht door n man die na 1 zomer ziek werd. Daarna heeft de motor dus bijna 18 jaar stil gestaan. Is helemaal nagekeken en heb ik hem dus met een erg lage kilometerstand kunnen kopen.
Qua comfort is de TransAlp heel geschikt voor 2up. Vermogen is wat minder maar in het vlakke Nederland gaat dat ook prima, ook op de snelweg. Alleen als je bijv. op vakantie in de bergen 2up gaat rijden plus wat zooi dan moet je de motor natuurlijk wel aan het werk zetten. Ligt er dus ook aan wat voor rijder je bent/gaat zijn, als je geen haast hebt berg op of het geen probleem vind om de motor een beetje te uitmelken dan is een TransAlp prima. Als je wel altijd power wil kun je beter kijken naar een Varadero/GS etc. maar dan lever je wel weer in op handelbaarheid.Weer even wat leven in de dit topic schoppen: ik heb in mijn zoektocht naar een eerste motor de Transalp 650 vrij hoog op de shortlist staan, echter zit ik met een prangende vraag waar ik na een hoop gezoek geen helder antwoord op krijg:
Is de TA 650 geschikt voor vakanties met een passagier? Zowel qua ruimte als qua power.
Ik heb gelest op een Yamaha MT-07 en dit vond ik qua vermogen en koppel een zeer fijne motor. De TA is in dat opzicht een stuk minder krachtig en ik heb daardoor mijn twijfels of deze motor geschikt is voor mijn beoogde gebruik met een passagier. Ik hoef niet met een passagier 150+ te rijden, maar het is wel fijn als je een beetje vlot kan inhalen met 130 km/u.
Alvast bedankt.
Ik heb een TA gehad en rij nu een GS. Ik zou de GS zeker wel aandurven als eerste motor. Het gewicht verdwijnt zodra je rolt, dus dat vind ik geen argument. Aan de andere kant is het wel zo, dat als je offroad gaat de TA makkelijker is dan de GS. Of in ieder geval met mijn offroad kwaliteiten.Een zware tourder zoals een GS zou ik persoonlijk niet aanraden als eerst motor.
Gewicht hoeft geen probleem te zijn maar met lage snelheden is wat lichters wel wat fijner als beginner, zeker als het om een motor gaat met een relatief hoog zwaartepunt. Kon overigens de 30kg extra van de TDM850 wel merken bij krappe bochten, hij verbergde het wel goed door het kleinere 18" voorwiel maar het was voor mij wel voelbaar. Mijn voorkeur gaat dus sowieso uit voor een lichtere motor.Ik heb een TA gehad en rij nu een GS. Ik zou de GS zeker wel aandurven als eerste motor. Het gewicht verdwijnt zodra je rolt, dus dat vind ik geen argument. Aan de andere kant is het wel zo, dat als je offroad gaat de TA makkelijker is dan de GS. Of in ieder geval met mijn offroad kwaliteiten.
Met de TA 650 kom je overal. Ook met 130. Maar als je 130 rijdt met een passagier en bagage moet je geen powerwheelies verwachten.
Dat snap ik heel goed, alleen al tussen de 600 en de 650 zit al een aardig verschil op de weg (stuk stabieler, betere remmen etc). Tis dat ik zelf een V-Strom oerlelijk vindt (en de GS ookIk heb een hele boel ta's gehad, waaronder dat type hierboven. Ik ben uiteindelijk toch voor een gs gegaan. Die alpen zijn prima maar toch wel traag en ze voelen niet meer van deze tijd. Heel comfortabel, prima motor en betrouwbaar enzo. Maar uiteindelijk wil je toch wat moderners.
Dat vind ik dus heel prettig van de GS. Door de opbouw van de motor heb je het zwaartepunt behoorlijk laag liggen. Ik ben zelf ook meer van de lichtere motoren, maar zolang je hem niet op hoeft te pakken voldoet de GS in het gooi- en smijtwerk wel aan dat gevoel.Gewicht hoeft geen probleem te zijn maar met lage snelheden is wat lichters wel wat fijner als beginner, zeker als het om een motor gaat met een relatief hoog zwaartepunt. Kon overigens de 30kg extra van de TDM850 wel merken bij krappe bochten, hij verbergde het wel goed door het kleinere 18" voorwiel maar het was voor mij wel voelbaar. Mijn voorkeur gaat dus sowieso uit voor een lichtere motor.
Daar ben ik ook over aan het denken.Ik ga zelf gewoon alvast sparen voor de Ténéré 700, dat is op moment toch wel de motor voor mij (voldoende power, relatief laag gewicht en het juiste formaat wielen). Tot die tijd knor ik gewoon door op de TA600.
Wel rekening mee houden dat de Caviga wel duurder in onderhoud is dan de gemiddelde jap.Bedankt voor alle zeer nuttige reacties.
Wel bevestigd het, helaas, enigzins mijn vermoeden dat een TA 650 in de bergen met duo passengier niet de meest geschikte fiets zal zijn.
Momenteel bestaat mijn shortlist (o.a. op basis van mijn budget) uit de TA 650, V-Strom 650 en een Cagiva Gran Canyon. Laatste is natuurlijk een exoot vergeleken met de andere twee, maar een 900cc Ducati blok wat qua vermogen dicht bij mijn lesmotor komt en een prachtig Italiaans uiterlijk (smaak i know) laat mijn hartje wel sneller kloppen. De TA en de GC zijn ook niet te grote/brede motoren, iets wat de V-Strom wat meer heeft maar vond deze wel heerlijk zitten. Gewicht is bij alle drie redelijk vergelijkbaar én die 10kg meer of minder geloof ik wel.
Moet ze alle drie overigens nog proefrijden en ik verwacht dat ik daarna ook een beter beeld kan vormen.
En die Ténére 700 lijkt me ook een geweldige fiets worden, maar past nog een aantal jaar niet in mijn budget.
Wel rekening mee houden dat de Caviga wel duurder in onderhoud is dan de gemiddelde jap
Gefeliciteerd met de Transalp !. Is er bij de TA700 geen aan/uit effect bij het gasgeven door de injectie ?.
(Ik heb een africatwin 750, misschien dat ik tzt een ta700 wil rijden. Iets moderner, niet zwaarder en niet hoger dan de AT....).