Het grote Honda Transalp topic deel 3

Alle 3 blokophangpunten zijn los geweest, blok laten zakken, toen konden we m wisselen. Uiteraard moesten daarvoor wel de KVS thules los. Dus naar de dealer voor nieuwe ringen:]
 
De Transalp even goed getest. Mechanisch lijkt hij er klaar voor *O*

 
Haha, leuk! Heb je nog snel gedaan allemaal.

Vraagje aan de groep hier: Iemand ervaring met extra verlichting inbouwen? Mistlampen/dagrij/verstralers, dat idee?
 
heb 2 kleine led dingen aan de spiegelmounts zitten. soort van dagrij-achtige dingen. schakelt middels een relais op het stadslicht.
 
Ik zoek dus iets fellers denk ik.
Ik rijd nu dagelijks woonwerk op de trekker en ben bang dat in de donkere dagen de lichtopbrengst van het koplampje me tegen gaat vallen...

Nu dacht ik er dus aan om zo'n eikel te worden met een kerstboom op de valbeugels, a la bmw rijders zeg maar.
 
  • Geweldig
Waarderingen: *RW*
Die ledjes zijn doorgaans breedstralers. Let dus op dat je verstralers pakt anders helpt t geen sier.

Ook zorgen dat je ze los aan en uit kunt zetten. Desnoods bij het grootlicht op. 9/10 keer zijn ze gewoon zwaar hinderlijk. Een dezer dagen zal ik die V-strom rijder met verstralers die ik bijna dagelijks tengenkom eens een baksteen laten koppen:(

Bij mijn Transalp heeft iemand er een feller bolletje in gedaan. Dat werkt heel effectief.
 
Inderdaad een feller bolletje maakt al echt verschil, nieuw H4tje van extreme vision of al die mooie namen die ze tegenwoordig verzinnen...

Ik heb echt een schurft hekel aan die verstralers die richting mars staan te schijnen, vooral wanneer er regen in het spel is zeer onwenselijk om tegemoet te rijden..:(
 
Ik heb nog wel een enkele verstraler. Had de vorige eigenaar van m'n KTM ergens in t midden gemonteerd. Was vooral erg handig als je mensen in Parijs wilde laten weten dan je in ging halen... In Oslo...
 
Ik zeg niet voor niks dat ik 'dick-lights' wil.:+

Ik word er gewoon gigantisch vervelend van dat ik de afgelopen jaren steeds meer verblind wordt door alle led/laser/matrix/supernova verlichting en daar ga ik niks aan doen. Dan maar zorgen dat ik zelf wat zie :(.

Ja, zo word ik onderdeel van het probleem.... ik weet het-O-.

Ik ben wel voornemens om ze goed te richten, om niet te verblinden, want omhoog schijnen heb ik zelf ook niks aan. Apart schakelbaar is een must, er is geen enkele reden om altijd met die dingen aan te rijden.



Ik heb echt een schurft hekel aan die verstralers die richting mars staan te schijnen, vooral wanneer er regen in het spel is zeer onwenselijk om tegemoet te rijden..:(
9/10 keer zijn ze gewoon zwaar hinderlijk. Een dezer dagen zal ik die V-strom rijder met verstralers die ik bijna dagelijks tengenkom eens een baksteen laten koppen:(

Ja, nou, dat heb ik dus met ongeveer elke moderne auto...

90% van mijn woon/werk rit gaat ook over onverlichte snelwegen. Zonder omgevingslicht zijn ze nog verblindender.
 
Verschil tussen jou en die moderne auto's is dat jij nu nog de keuze kunt maken het meest hinderlijke uitschakelbaar te maken :9
Gewoon losse knop op het stuur of mee met het groot licht.

Ander dingetje is dat je zo af en toe nog wel eens een motorrijder hebt met 2 felle lage breedstralers op de valbeugels en een wakkerend waxine lichtje als koplamp.
Die koplamp valt weg in de felheid, ik kijk opzij en zie 2 kleine lichtjes dicht bij elkaar -> hersens vertalen naar auto met groot licht een end weg -> ik draai de weg op -> was een motor van dichtbij. Als daar een keer een ongeluk van komt is het uiteraard mijn schuld, maar dan zit ik in 1400 kg staal en heeft motorrijder in kwestie, ook al met recht aan zijn kant, toch best een probleem.
Oké hier moet ik beter opletten natuurlijk. Maar als dat al iemand overkomt die hele weken op de motor doorbrengt en dat echt wel in z'n hoofd heeft, wat gebeurt er dan bij een willekeurige automobilist...?

Wel iets om rekening mee te houden. Zorg iig dat je koplamp er wel in mee gaat, dan valt er nog iets op aan het hoopje licht.
Heel af en toe zie ik zelfs asfaltkleurige GS'en die op een of andere manier alleen een mini stadslichtje aan hebben en dan 2 van die lage stralers. Daar zou je overdag nog opklappen bij een inhaalactie...
 
Die ledjes zijn doorgaans breedstralers. Let dus op dat je verstralers pakt anders helpt t geen sier.

Ook zorgen dat je ze los aan en uit kunt zetten. Desnoods bij het grootlicht op. 9/10 keer zijn ze gewoon zwaar hinderlijk. Een dezer dagen zal ik die V-strom rijder met verstralers die ik bijna dagelijks tengenkom eens een baksteen laten koppen:(

Bij mijn Transalp heeft iemand er een feller bolletje in gedaan. Dat werkt heel effectief.
Juist geen verstralers pakken. Verstralers geven hetzelfde soort lichtbeeld als grootlicht. Dat verblind ook als je ze naar beneden schijnt.
 
Je zet je grootlicht ook alleen aan als je niemand verblind :9 Breedstralers zaten ook op m'n 990 toen ik m kocht. Was vooral heel leuk om te zien wat je toch al gaat raken. Als het binnen bereik van breedstralers komt is het eigenlijk al niet meer zo relevant want je kunt toch al niet meer remmen. Off-road daargelaten, maar ik geloof niet dat de vraag daar over ging.
 
Gewoon losse knop op het stuur
Dat idee inderdaad. Overdag moet het ook gewoon uit staan, en alleen aan als ik het nodig heb.

Ander dingetje is dat je zo af en toe nog wel eens een motorrijder hebt met 2 felle lage breedstralers op de valbeugels en een wakkerend waxine lichtje als koplamp.
Eigenlijk wil ik iets wat niet bestaat. Iets wat m'n koplamp aanvult in plaats van overstemt. En het moet goedkoop, want de trekker mag niks kosten. Misschien ook gewoon iets proberen te vinden in halogeen in plaats van LED... als het een driehoek is met de zelfde kleurtemperatuur is het al beter.

Het moet ook absoluut niet naar boven schijnen. Ik wil het lichtbeeld van m'n koplamp versterken, niet meer, niet minder. Een fellere lamp met het zelfde wattage heb ik in een koplamp nog nooit verschil in gemerkt. Niet noemenswaardig in ieder geval. Je staat op de motor al 1-0 achter omdat je maar een peertje hebt in plaats van twee, en dan is de bundel ook nog eens heel nauw waardoor je helemaal niks meer over houdt. Eigenlijk zoek ik dus extra verlichting zodat ik evenveel zicht heb als wat ik in m'n auto gewend ben.
 
Ik zal eens kijken of ik kan zien wat er in mijn Transalp zit. Dat geeft echt een mooi helder lichtbeeld. Kan verder kijken dan nodig als ik uit de late dienst kom. Wel en beetje wit dus misschien wel hinderlijk. Iig maar 1 lichtbron.

Ik had destijds Ali verstralers op de KTM gemaakt voor de Marokko trip, deze had ik naast de koplamp. Dat gaf een echt veel licht. Vooral toen we onverhoopt s'avonds laat nog vanuit de verlaten buitengebieden naar Fez moesten was dat heel lekker.
Zo dus ongeveer aan beide kanten.
1662708680819.jpeg
 
Algemeen vraagje, ik kan misschien aan een mooi aluminium koffer komen. Deze zou ik dan wel al topkoffer willen gebruiken op mijn Transalp 700. Nu is mijn vraag bestaan er ook universele onderplaten die je op een (top)koffer kunt monteren en op je rekje, zodat je een zelf loskoppelbare (top)koffer kunt maken?
 
Mmm heb je een topkoffer rek er op? Je zou een paar gaten daar in kunnen maken waardoor je op 3 a 4 punten een draadbus kunt plaatsen. Op dezelfde plaatsen gaten in je koffer en met vleugelboutjes aandraaien.
 
Zijn er trouwens kenners hier die licht kunnen schijnen op het volgende?

De naald van m'n temperatuurmetertjes komt eigenlijk amper omhoog. Hij blijft hooguit rond de C hangen, maar dat is dan na een half uur snelweg rijden. Is het normaal dat deze motoren zo koud lopen? Heb ik een thermostaat die open blijft hangen?

Ik zou er bijna aan denken een deel van de radiatoren af te plakken zodat hij iets beter op temperatuur komt
 
Het is normaal dat die temp meter niet heel ver oploopt. Hartje zomer 35gr en stapvoets rijden zijn de enige keren dat ik de fan aan het draaien krijg :). Of jouw situatie normaal is of niet is wat lastig beoordelen. Er kan alsnog iets stuk zijn :)
 
Hartje zomer 35gr en stapvoets rijden zijn de enige keren dat ik de fan aan het draaien krijg :).

Hmm, dat lijkt dan wel te kloppen!

De naald komt net boven het onderste streepje uit. In de zomer wilde hij rijdens uitslaan tot 1/3 van het bereik, en inderdaad, 35+, stapvoets en voor het stoplicht sloeg de fan eindelijk aan met de naald net over halverwege.
 
Terug
Bovenaan Onderaan