Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Ik heb 2 roltassen van Dane met van die luchtuitlaatgaten. 1x30 en 1x60 liter. In die van 30liter zit oa de tent van 2,8kg. Erbovenop een rugzak voor grijpzooi onderweg. 6 dagen kamperen en geen kooktoestel mee. Geen tanktas en dat bevalt mij prima. Een pvc koker linksachter voor gereedschap en waterfles.
20180816_142214.jpg
 
Dit is mijn bepakking voor 7 dagen kamperen van Groningen naar de Vogezen.
Tunneltas voor de zaken die bij de hand moeten blijven.
2 zijtassen voor kleding, slaapzak, etc.
Roltas voor binnentent, slaapmat, stoeltje en tentstokken (droge spullen)
Roltas voor buitentent en grondzeil (natte spullen)
Zadelbak voor kooktoestel, gereedschap en proviand.

Ging perfect en geen probleem met het toch wel grote volume. Het gewicht viel wel mee.
 
Wow wat een grote bepakkingen.
Ik probeer ook steeds zo min mogelijk nee te nemen.
Als ik met de Vespa reis dan heb ik wel het voordeel van de "grote bak" onder het zadel waar veel zware zooi in past. Heel de kook uitrusting en dergelijke past daar in.
Top koffertje vol met kleding, 1 rol met tent, slaapzak een matje en dan een kleine dag rugzak aan het haakje op de voetenplank met eten en drinken.
 
Wat voor tent heb je dan als je zulke enorme tassen nodig hebt?
20180616_190315.jpg


Ik wil rechtop in een tent kunnen staan en een beetje ruimte hebben. En ik hoef de boel niet zelf te dragen. Ik snap dus de, in mijn ogen wat overdreven, focus op gewichtsbesparing niet zo. Die motor, of motorscooter in mijn geval, heeft geen last van die paar extra kilo en zolang het maar goed vast zit en niet beweegt heb ik er ook geen last van. De zware spullen laag en de vierkante meters tentdoek die ik dan niet strak op hoef te rollen. bovenop.
En bet meeste volume is een 10cm dikke opgerolde slaapmat. Deze vult 80% van de onderste roltas. Dat ik kampeer wil niet zeggen dat ik het koud hoef te hebben of iedere hobbel in de grond hoef te voelen. Die tijd heb ik wel gehad.

En dan lekker toeren. Met alle bochtjes in de Ardennen, Elzas en Vogezen een hoop plezier gehad. Ik rij dus wel redelijk relaxt (kan ook niet anders met 150cc en 13 pk) en gooi hem niet zo plat mogelijk door de bochten.
 
Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage 1344319

Ik wil rechtop in een tent kunnen staan en een beetje ruimte hebben............... koud hoef te hebben of iedere hobbel voelen. Die tijd heb ik wel gehad.
En dan lekker toeren. Met alle bochtjes in de Ardennen, Elzas en Vogezen een hoop plezier gehad.
Een beetje ruimte en wat comfort is zeker OKE. Mss hier toch iets doorgeschoten...................:?
Deze 6-pers-tent heeft wel voordeel dat maar 1 van de 6 rijders het pakket achterop heeft. Bij regen kunnen alle motoren droog binnen staan.

Maae ieder heeft zijn eigen idee wat leuk kamperen is. Belangrijkste is dat je een hoop plezier hebt.
 
Ik wil rechtop in een tent kunnen staan en een beetje ruimte hebben. En ik hoef de boel niet zelf te dragen. Ik snap dus de, in mijn ogen wat overdreven, focus op gewichtsbesparing niet zo. Die motor, of motorscooter in mijn geval, heeft geen last van die paar extra kilo en zolang het maar goed vast zit en niet beweegt heb ik er ook geen last van. De zware spullen laag en de vierkante meters tentdoek die ik dan niet strak op hoef te rollen. bovenop.
En bet meeste volume is een 10cm dikke opgerolde slaapmat. Deze vult 80% van de onderste roltas. Dat ik kampeer wil niet zeggen dat ik het koud hoef te hebben of iedere hobbel in de grond hoef te voelen. Die tijd heb ik wel gehad.

En dan lekker toeren. Met alle bochtjes in de Ardennen, Elzas en Vogezen een hoop plezier gehad. Ik rij dus wel redelijk relaxt (kan ook niet anders met 150cc en 13 pk) en gooi hem niet zo plat mogelijk door de bochten.

Dat is wel een heftige unit ja.
Gewichtsbesparing doe ik ook niet zozeer aan. Ik ben ooit vanuit het fietsreizen begonnen en reed toen al op een stalen fiets uit 1970. Het grammen jagen wat ik daar soms heb gezien is wel echt extreem ja.
Maar ik heb een keer de quote gehoord: "alles wat je thuis laat is mooi meegenomen" op het wereldfietserforum. Komt er kort gezegd op neer dat alles wat je thuis laat niet weer steeds in en uit hoeft te pakken. Ik merk dat ik elke vakantie wel iets bij heb wat ik niet nodig blijk te hebben. En daar irriteer ik me dan best wel veel aan. Ik moet het toch steeds ergens laten. Daarentegen heb ik zelden dat ik iets te weinig bij me hebt.

Overigens qua formaat tent is voor de warmte de kleinere tent misschien wel een betere optie. Die verwarm je met je lichaamswarmte een heel stuk sneller waardoor het snel aangenaam is in de tent. Vandaar dat mijn huidige tent nog een maatje kleiner is dan de vorige. Ik mis alleen de stevigheid van een koepeltent, dus misschien komt er weer over een paar jaar een koepeltent.

Matje heb ik een tijd terug van Exped gekocht. Een stuk kleiner, ook 10cm dik en het grootste voordeel vind ik nog wel dat die ook daadwerkelijk een stuk isoleren. Van de week nog met dat ding met -1 buiten gelegen (geen tent bij, ik was te voet, dan dus wel grammen jagen).


Wat ik eigenlijk wil zeggen: ik heb niet het idee dat ik veel inlever op slaapcomfort of warmte, maar ik heb het anders gedaan.

Neemt niet weg dat iedereen het op zn eigen manier doet, dus niks tegen jouw setup.
 
Dat is wel een heftige unit ja.
Het grammen jagen wat ik daar soms heb gezien is wel echt extreem ja........................
..........quote: "alles wat je thuis laat is mooi meegenomen" op het wereldfietserforum.
Komt er kort gezegd op neer dat alles wat je thuis laat niet weer steeds in en uit hoeft te pakken.
Ik merk elke vakantie wel iets bij heb wat niet nodig blijkt. En daar irriteer ik me wel aan. Daarentegen zelden dat ik iets te weinig bij me heb.

......voor de warmte de kleinere tent misschien wel een betere optie.
Die verwarm je met je lichaamswarmte een heel stuk sneller waardoor het snel aangenaam is in de tent.
@grammen: Beetje letten op gewicht prima. Op motor minder relevant. Je hoeft 't niet ZELF te dragen.
@qoute: Goed uitgesproken!
@in/uitpakken: Afgelopen zomer 1e keer met 2 zijkoffers. Veel spullen in koffers weinig nodig en blijven daarom meestal dicht.
Op camping alleen de koffers als geheel van de motor afnemen. Scheel flink met in/uitpakken.
@niet nodig/ te weinig: Ik maak Excel-meeneemlijsten voor tripjes zoals vliegreis, busreis, hike-weekend, motorweekend en motorvakantie.
Bij thuiskomst zet ik op pagina 'vergeten' altijd wat ik (idd) vergeten ben. Daarnaast voeg ik toe wat overbodig was/ is. Vlgde keer effe checken!
@kleine tent: Zeker bij koude is kleine tent enkele graden warmer dan grote tent. Beetje warmte zit dan tegen bovenkant.
Wel eens ervaren bij openritsen binnentent (klein) dat temp-verschil met buiten aanmerkelijk was. Voor mijn gevoel binnen mss wel 5gr warmer.
 
Ik ben niet zo heel moeilijk met spullen meenemen, beter iets teveel dan te weinig. Omdat ik ook veel met rugzak loop vind ik het met de motor juist lekker dat je minder op gewicht hoeft te letten. Lichtgewicht spul heb ik dus gewoon liggen, maar met de motor kies ik dan toch voor iets meer comfort. Daarom neem ik inderdaad wel eens dingen mee die ik achteraf niet nodig had, jammer dan. Ik heb vakantie, dus als ik 5 minuten langer nodig heb met in- of uitpakken dan kan ik daar best mee leven. En die extra 5 kilo die je dan misschien teveel bij je hebt, knappe motorrijder die dat verschil gaat merken. Met twee zijkoffers (of bij veel offroad gebruik ik zijtassen) en een bagagerol valt het allemaal nog best te overzien. Ik werk ook met paklijstjes dus ik heb na al die jaren eigenlijk nooit meer dat ik iets vergeten ben. Alles heeft altijd dezelfde plek in de koffers of tassen, dus ik grijp eigenlijk nooit mis. Ik leef ook altijd gewoon uit de koffers, ik gebruik ze gewoon als een soort kast. De motor staat toch naast de tent, dus wat ik nodig heb pak ik uit de koffer, en daarna stop ik het er weer in. Voor wat de tent betreft heb ik juist weer een kleiner model, ik slaap er toch alleen maar in. Ik sta zelden langer dan één nacht op dezelfde plek. Zolang ik er in kan liggen, nog wat ruimte heb om mijn motorkleding neer te leggen, en een klein voortentje mocht het regenen, dan ben ik tevreden. Aan of uitkleden doe ik gewoon naast de tent, daar heb ik stahoogte genoeg.
 
Ik probeer wel niets mee te nemen wat ik niet nodig heb. Het hangt er verder erg vanaf wat je doet en waar je rijdt. Want zodra het asfalt ophoudt, gaat ook op een motor extra gewicht wel een rol spelen. Een zwaar beladen koe off-road overeind houden is wel even wat lastiger dan een dezelfde motor onbeladen.
 
Ik rij ook veel offroad met bepakking, en uiteraard neem ik ook geen onzindingen mee die ik toch nooit gebruik, maar dat beetje gewicht van die extra trui voor als het koud is, of net iets comfortabeler slaapmatje dat merk ik in de praktijk toch niet. Het verschil tussen een volle of halve tank is veel groter. Helemaal zonder bepakking rijdt uiteraard veel beter, maar die keus heb je op vakantie meestal niet. Of je moet 2 onderbroeken en een tandenborstel meenemen en in hotels gaan, maar dat is niet mijn manier.
 
Welke dingen hebben jullie dan achteraf als overbodig gevonden? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Ik heb zelf ook altijd angst iets te kort te komen en wil van alles en nog wat meenemen.
 
3 weken Albanie :}

Eigenlijk weinig overbodige zaken, hooguit kleding en wat kookgerei. (kleding is wel erg afhankelijk van de weersomstandigheden en kookgerei hebben we eigenlijk amper nodig gehad aangezien er in de Balkan zat restaurants zijn waar je prima kan eten). Overnachten zowel tent, hotel en hutten.
P5160121.JPG
 
Welke dingen hebben jullie dan achteraf als overbodig gevonden? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Ik heb zelf ook altijd angst iets te kort te komen en wil van alles en nog wat meenemen.

Sowieso zijn overal winkels, alles is te koop, dus geen ramp als je iets vergeet.

Tegenwoordig heb ik niet meer zoveel overbodig spul bij me, dat heb ik in de afgelopen jaren al gedumpt. Wel wat reserveonderdelen die ik nog nooit nodig heb gehad maar die ik voor de zekerheid wel mee heb.

Wat ik bijvoorbeeld niet meer meeneem is een tarp. Ik sta zelden langer dan een nacht op een plek, dus in de praktijk gebruikte ik deze nauwelijks. Die blijft dus thuis.

Wat ik wel meeneem zijn bergschoenen. Die nemen enorm veel plek in, maar ik ga graag een dagje wandelen in de bergen. Dat is geen doen op motorlaarzen of op gewone schoenen. Gewone schoenen /sneakers neem ik daarom niet meer mee.

Paar jaar terug nam ik nog wel eens een iPad mee, maar ook die gebruikte ik weinig dus blijft thuis. Zelfde als een fotocamera, dat gaat prima met de telefoon.

Zo is er vast wel meer, maar daar kom ik zo niet op. Beste tip is gewoon een paklijst maken, en daar op aanvullen of wegstrepen.
 
Voorheen hadden we een hele pannenset mee, nu alleen een wok en een klein dingetje om water te koken. Ook ging de hoeveelheid kleding met de helft omlaag. Dus 1 broek en max twee shirts.. De kampeerstoelen zijn vervangen door krukjes en de Thermarest matjes die zelf opblazen door die uitvoering die jezelf moet opblazen. Die zijn de helft kleiner en lichter. We nemen ook maar een gasbrander mee en een gasflesje. Dat hadden we voorheen allemaal dubbel. Maar we kunnen precies drie weken koken met een gasfles. De iPad blijft ook thuis inderdaad.
 
Tja wij vinden het eten in de meeste restaurants niet geweldig, tenzij je er echt serieus geld aan uitgeeft. Als je een paar maanden weg gaat, dan wordt dat wel een dingetje. Dus koken we zelf en daar zijn we best goed in, om toch een smakelijke hap voor een acceptabele prijs te koken. Veel verse groenten ipv schnitzels met frites.
Koffie met een cafetière/French press: geen gedoe met koffiefilters.
De motoren met de bepakking voor een reis van drie maanden, op de GS zit een grote tas, met daarin alleen de tent want die is ruim. De tent weegt 6 kg.
 

Bijlagen

  • motoren.jpg
    motoren.jpg
    544,3 KB · Weergaven: 38
Voor mij is koken op de camping vooral calorieën tanken. Voor 'lekker' eten zoek ik een resto. Mss wel patat met schnitzel? Vaak is pizza favoriet.
Lekkerste gegeten in vissershaven van Trapani (W.Sicilië). Visschotel met diverse vis en cozze. (mosselen)

Een minimale 'pannenset' van 1 steelpannetje en 1 koekepannetje doen altijd het werk.
In korte tijd rijst koken met in laatste minuut een blikje Bonduelle erbij. Wordt het luxe, dan kan ook spaghetti Bolognese worden gemaakt.

Gasbrander en pannetje vooral voor maken van koffie. Koffiebus aan buitenzijde volstoppen met filters. Binnenin de koffie. Alles goed voor 2 weken.
In steelpan (kost niet extra volume) past een reserve-cartouche voor gas. Heel vervelend half koken is gas op.
 
Ik heb zo'n setje van 2 pannen die in elkaar passen. Die kleinste vul ik op met los spul, flesje afwasmiddel, schuursponsje, lucifers, aansteker, knijpers, dat soort kleine dingen die anders toch maar los liggen.

Naast dat het veel goedkoper is om zelf te koken vind ik het ook gewoon leuk. Beetje aandacht aan besteden en ook op de camping kan je nog best iets lekkers maken. Ik heb wel altijd een flesje olijfolie mee zodat de pan niet aanfikt.

Maar het belangrijkst van allemaal, de Bialetti en een pak Lavazza:9
 
Bekijk bijlage 1344319

Ik wil rechtop in een tent kunnen staan en een beetje ruimte hebben. En ik hoef de boel niet zelf te dragen. Ik snap dus de, in mijn ogen wat overdreven, focus op gewichtsbesparing niet zo. Die motor, of motorscooter in mijn geval, heeft geen last van die paar extra kilo en zolang het maar goed vast zit en niet beweegt heb ik er ook geen last van. De zware spullen laag en de vierkante meters tentdoek die ik dan niet strak op hoef te rollen. bovenop.
En bet meeste volume is een 10cm dikke opgerolde slaapmat. Deze vult 80% van de onderste roltas. Dat ik kampeer wil niet zeggen dat ik het koud hoef te hebben of iedere hobbel in de grond hoef te voelen. Die tijd heb ik wel gehad.

En dan lekker toeren. Met alle bochtjes in de Ardennen, Elzas en Vogezen een hoop plezier gehad. Ik rij dus wel redelijk relaxt (kan ook niet anders met 150cc en 13 pk) en gooi hem niet zo plat mogelijk door de bochten.


welke tent is dit nu precies ? want ze lijkt wel sterk op mijn " lonerider mototent"
 
wij hebben deze, lijkt erg op de lone-rider maar is van Redverz. Is naar mijn smaak net iets beter afgewerkt dan de L-R. Ook bij ons kan je een motor binnen zetten.
Groot voordeel is stahoogte (ik ben 194 en sta er recht op in, maar we kunnen ook binnen koken zonodig en ja de motor kan je ook binnen zetten. Dat gebeurt nooit, want we zijn altijd met twee motoren. En dan nog... Maar mocht je eens willen klussen als het regent, dan is het mogelijk. Weegt dus 6 kg
Redverz Europe - Atacama Motorcycle Expedition Tents, Solo Tents & Dry Bags - Redverz Europe
 
"mijn" oude tentje bleek niet van mij te zijn na de verdeling van de boedel tussen mij en mijn ex. :o
Het was een oud koepel tentje van de perry sport, 3 stokjes er in, 2 in de binnen tent en 1tje in de buitentent voor een mini voortentje.
CG7bKdgUQAArHQw.jpg

Ik vond het een ideaal ding, woog bijna niets, en was ruim genoeg voor 1 persoon, alle zooi lekker binnen, en vooral het mini afdakje voor als het eens een keer regende dat het niet meteen in je slaapzak drupt als je de voorkant open ritst.

Evengoed nu dus weer op zoek naar iets nieuws, motor hoeft niet binnen te kunnen en budget heb ik nog niet echt over na gedacht.
Samen met de vriendin hebben we (nou ja heeft zij) zo een opgooi ding van de decahtlon. Ruim genoeg voor 2 personen maar daar door is het zo een grote hoepel geworden dat het niet mee te nemen is op de motor.
Zo een ding valt dus af.
 
Terug
Bovenaan Onderaan