Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Vanaf welke R waarde raden jullie aan?
Zelf heb ik de Sea to Summit Comfort Plus XT Insulated Air met een R waarde van 4,7 en is opgepompt 8 cm dik. Daarmee zou je het met een nachtje rond 0°C ook nog prima uithouden mits de slaapzak ook fatsoenlijk geïsoleerd is. Ga je bijvoorbeeld niet in het voor of najaar naar Scandinavië of de bergen dan zijn waarden van 3-4 ook prima. Expad heeft vast ook dergelijke R waarden. Ook afhankelijk of je af fabriek een koukleum bent natuurlijk. ;)
 
RonaldAdventureShop verkoopt ook die Lowland Outdoor Explorer met een R-waarde van 5,2. Prima mat is dat.
 
RonaldAdventureShop verkoopt ook die Lowland Outdoor Explorer met een R-waarde van 5,2. Prima mat is dat.
Ik zie in die shop alleen de gewone Explorer met een R-waarde van slechts 1,8. Die outdoor variant is inderdaad duidelijk beter geisoleerd en aantrekkelijk geprijsd, lijkt me een goede keuze. Maar daar had Gerdien ons al eens eerder op gewezen... *D
Op die link staat trouwens ook een overzicht hoe je de R-waarde kan interpreteren:

R-value lower than 1.5: high summer mat (for night temperature above roughly 10 ° c)
R-value lower than 2.5: summer mat (up to freezing point)
R-value between 2.5 and 4.0: 3 season mat (suitable for light night frost)
R-value higher than 4.0: winter mat (suitable for moderate to severe frost)
R-value higher than 5.0: recommended when camping on snow
 
Laatst bewerkt:
als het wat kouder is met 10 graden snachts ga je de r reating of isolatie waarderen
anders heb je het koud en slaap je niet, met de nawerking de volende dag
u is gesloopt gedurende de nacht inplaats van overdag
is de prijs waard met het slapen op een camping of wildcamping
mzl
 
Pakezel staat geladen!
Morgen 2 weken Frankrijk.
20210618_205946.jpg
 
Laatst bewerkt:
Op de diverse verkoopsites trof ik toch wat dubieuze reacties aan over de lowland outdoor, en met de mond oppompen zie ik ook niet zo zitten... dus het is toch weer een exped geworden die bij Soellaart nog op voorraad zou horen te zijn. Deze keer geen downmat maar een Synmat 7 XP LW. Oftewel een syntehtische ipv dons maar dan wel met een opblaaszaak. R waarde van 4.8 lijkt me voldoende
 
Die heb ik ook, het laagste dat ik er mee heb gehad was - 12, totaal geen last gehad van optrekkende kou. Ik vind die donsmatten altijd een beetje overrated, het gros van de kampeerders komt nooit lager dan hooguit enkele graden nachtvorst, daarvoor voldoet een normale synmat ook prima.
 
Die heb ik ook, het laagste dat ik er mee heb gehad was - 12, totaal geen last gehad van optrekkende kou. Ik vind die donsmatten altijd een beetje overrated, het gros van de kampeerders komt nooit lager dan hooguit enkele graden nachtvorst, daarvoor voldoet een normale synmat ook prima.
Klopt!
Ik heb ook geen zin om te kamperen bij extreem koud. Dan wordt 't kramperen.
Een enkel graadje vorst, dat kan. Als de temp nog verder zakt, dan snel in hotel/ B+B of pension.
Exped zegt R=5.2 en daarom goed voor -19 'C Maar dan ben ikzelf al lang afgehaakt.
 
Ik had alleen een zelf opblaasbaar matje wat prima voldoet maar wel groot is om mee te nemen. Nu ik ook aan het wandelen ben moest ik iets kleiners hebben. Daarom een Exped Synmat UL LW gekocht. Maar bij de eerste keer proberen in de tuin met net een paar graden boven 0 kreeg ik het toch koud vanaf de grond. Ik ben ook wel een beetje een koukleum. De mat dus teruggebracht en een Exped Downmat UL LW aangeschaft. Deze was maar € 50 duurder de de R waarde ging van 4 naar 7. Nu dus echt niet meer koud!
 
Op de diverse verkoopsites trof ik toch wat dubieuze reacties aan over de lowland outdoor, en met de mond oppompen zie ik ook niet zo zitten... dus het is toch weer een exped geworden die bij Soellaart nog op voorraad zou horen te zijn. Deze keer geen downmat maar een Synmat 7 XP LW. Oftewel een syntehtische ipv dons maar dan wel met een opblaaszaak. R waarde van 4.8 lijkt me voldoende
Daarom blaas ik op met dat minipompje.
Ik las juist veel negatieve reacties over de Exped, vooral over lek gaan. Er zijn veel Explorer matten verkocht en er zijn nauwelijks reviews, dat leg ik positief uit. Want mensen die wat te mekkeren hebben reageren zich vaak af in reviews. Ik ben positief over de mat.
Fijn dat je een mat gevonden hebt. :t
 
Er zit 5 jaar garantie op Exped, de mijne begaf het na 6 jaar... shit happens. Maar na zo vaak oppompen en oprollen etc... ach heeft zijn geld opgebracht. De UL versie daar begin ik niet aan wantd aar geven ze ook maar 2 jaar garantie op, zijn duurder en dunner. Deze is voor mij klein zat. Slaapzak is wel nog steeds van dons, gewoon een synthetisch ding gevuld met dons van de decathlon wat redelijk warm is. Mijn lakenzak was ook na een aantal jaar geheel gaar geworden dus die ook maar een nieuwe besteld (gewoon via bol wegens geen zin om weer naar de deacthlon te moeten rijden). Gewoon van ouderwets katoen, daar slaap ik thuis ook onder dus om nou voro de campinmg zijde te nemen.. bol.com | Polydaun Lakenzak Beige 220 X 80 cm
 
Terug
Bovenaan Onderaan