Het grote motorkamperen Topic Deel 3

waar slaapt men

  • Slaapmatje

    Stemmen: 60 53,6%
  • Slaapzak

    Stemmen: 9 8,0%
  • Alleen thuis

    Stemmen: 0 0,0%
  • Mag partner niet weten..

    Stemmen: 7 6,3%
  • luchtbed....

    Stemmen: 36 32,1%

  • Totaal aantal stemmers
    112
Status
Niet open voor verdere reacties.
Afgelopen weekend oop met de tipi op pad geweest
full
 
Mannen, mijn 3/4 weken durende reis naar de Noordkaap komt steeds dichterbij en ik twijfel nog steeds welke tent ik zal kopen. Ik heb de Aravis 3 op het oog, maar ben een klein beetje bang te weinig ruimte buiten de tent te hebben om laarzen/helm etc. neer te zetten. Hij is wel weer heel licht en een kleine pakmaat. Ook zitten kijken naar de Drake 3, ook gaaf ding: Coleman Drake 3 Tent | Coleman gezinstenten, bijzettenten, slaapartikelen en kampeerbenodigdheden!

Een opstaande rand aan het zeil aan de buitenkant lijkt me ook wel handig, zodat je zeiltje onder het luifeltje niet nat wordt, zoals deze: Coleman Darwin 3+ Tent | Veel producten bij Baxrecreatieshop.nl

Of toch de Tasman 3, met een voorste cabine waar je kunt zitten ;) Coleman Tasman 3

Iemand die kan helpen met beslissen? Begin beetje kriebels ervan te krijgen ;) Thanks!
 
Laatst bewerkt:
Mannen, mijn 3/4 weken durende reis naar de Noordkaap komt steeds dichterbij en ik twijfel nog steeds welke tent ik zal kopen. Ik heb de Aravis 3 op het oog, maar ben een klein beetje bang te weinig ruimte buiten de tent te hebben om laarzen/helm etc. neer te zetten. Hij is wel weer heel licht en een kleine pakmaat. Ook zitten kijken naar de Drake 3, ook gaaf ding: Coleman Drake 3 Tent | Coleman gezinstenten, bijzettenten, slaapartikelen en kampeerbenodigdheden!

Een opstaande rand aan het zeil aan de buitenkant lijkt me ook wel handig, zodat je zeiltje onder het luifeltje niet nat wordt, zoals deze: Coleman Darwin 3+ Tent | Veel producten bij Baxrecreatieshop.nl

Of toch de Tasman 3, met een voorste cabine waar je kunt zitten ;) Coleman Tasman 3

Iemand die kan helpen met beslissen? Begin beetje kriebels ervan te krijgen ;) Thanks!

De Tasman 3, als het regent is niet gelijk de hele meuk nat.
Verder kan je ook diverse ingangen gebruiken, afhankelijk hoe de wind staat!
Ik heb de vango omega 350, tunnelmodel en ingangen aan de zijkant. Die zet ik altijd met de kop in de windrichting.
 
Klinkt bekend, ik mik ook de raarste dingen bij elkaar en 9 van de 10x is het nog prima te eten ook.
Ik heb in mijn vakantie ook wel eens een dagje ertussen met 1-pans-maaltijd.
Blijkbaar komt het dus veel vaker voor! Helaas is mijn hap dan vaak van de 10e keer. :X
Het is wel eetbaar en je maag is weer vol, maar dan is het hele verhaal wel verteld.

De volgende dag maak ik het weer goed als ik een leuk eettentje zie! :t
 
Mannen, mijn 3/4 weken durende reis naar de Noordkaap komt steeds dichterbij en ik twijfel nog steeds welke tent ik zal kopen. Ik heb de Aravis 3 op het oog, maar ben een klein beetje bang te weinig ruimte buiten de tent te hebben om laarzen/helm etc. neer te zetten. Hij is wel weer heel licht en een kleine pakmaat. Ook zitten kijken naar de Drake 3, ook gaaf ding: Coleman Drake 3 Tent | Coleman gezinstenten, bijzettenten, slaapartikelen en kampeerbenodigdheden!

Een opstaande rand aan het zeil aan de buitenkant lijkt me ook wel handig, zodat je zeiltje onder het luifeltje niet nat wordt, zoals deze: Coleman Darwin 3+ Tent | Veel producten bij Baxrecreatieshop.nl

Of toch de Tasman 3, met een voorste cabine waar je kunt zitten ;) Coleman Tasman 3

Iemand die kan helpen met beslissen? Begin beetje kriebels ervan te krijgen ;) Thanks!

Ik was voor de Tasman 3 gegaan. Als het een keer slecht weer is (en die kans is redelijk aanwezig in NW) dan kan je gewoon in je tent chillen. Ik heb de Coleman Coastline 3, bevalt echt prima.
Aan die Tasman 3 zie ik overigens dat hij waarschijnlijk net zo opzet als mijn Coastline 3:
1) Je zet de buitentent op.
2) Je klikt de binnentent er in
3) klaar.

5 minuten werk.
 
Even een gebruikervaring met koepeltenten. Glasfiberstokken hebben de neiging te splijten. Dus als je kan kiezen zoek aluminiumstokken. Of vervang de glasfiberstokken voor alu-stokken.
 
Thanks mannen, het wordt waarschijnlijk de Tasman 3 8-) Opstaande rand van het zeiltje plus een aparte ruimte om te zitten/bagage neer te zetten.

@JorisL: Hoe is jouw verdere ervaring? Is hij bijv. hoog genoeg daar om op een laag stoeltje te zitten? En ben zelf 1.90, las in een andere review dat de slaapruimte iets klein is als je langer dan 1.85 bent, maar ik lees dat de slaapruimte gewoon 210cm is...
 
Dat 2.10 kort is bij een lichaamslengte van 1.85 of meer klopt wel. Je lichaamslengte meet je met je hielen op de grond. Als je ligt heb je je voeten gestrekt en die lengte komt erbij. Op zich paar 2.10 dus wel maar je ligt eigenlijk wel helemaal "klem".

In je eentje kun je dat wel compenseren door schuin te gaan liggen.
 
Thanks mannen, het wordt waarschijnlijk de Tasman 3 8-) Opstaande rand van het zeiltje plus een aparte ruimte om te zitten/bagage neer te zetten.

@JorisL: Hoe is jouw verdere ervaring? Is hij bijv. hoog genoeg daar om op een laag stoeltje te zitten? En ben zelf 1.90, las in een andere review dat de slaapruimte iets klein is als je langer dan 1.85 bent, maar ik lees dat de slaapruimte gewoon 210cm is...

Ik zou ook kiezen voor een tent met alustokken. Glasfiber is toch echt serieus minder sterk.
 
Mannen, mijn 3/4 weken durende reis naar de Noordkaap komt steeds dichterbij en ik twijfel nog steeds welke tent ik zal kopen. Ik heb de Aravis 3 op het oog, maar ben een klein beetje bang te weinig ruimte buiten de tent te hebben om laarzen/helm etc. neer te zetten. Hij is wel weer heel licht en een kleine pakmaat. Ook zitten kijken naar de Drake 3, ook gaaf ding: Coleman Drake 3 Tent | Coleman gezinstenten, bijzettenten, slaapartikelen en kampeerbenodigdheden!

Een opstaande rand aan het zeil aan de buitenkant lijkt me ook wel handig, zodat je zeiltje onder het luifeltje niet nat wordt, zoals deze: Coleman Darwin 3+ Tent | Veel producten bij Baxrecreatieshop.nl

Of toch de Tasman 3, met een voorste cabine waar je kunt zitten ;) Coleman Tasman 3

Iemand die kan helpen met beslissen? Begin beetje kriebels ervan te krijgen ;) Thanks!
De Tasman 3, als het regent is niet gelijk de hele meuk nat.
Verder kan je ook diverse ingangen gebruiken, afhankelijk hoe de wind staat!
Ik heb de Vango omega 350, tunnelmodel en ingangen aan de zijkant. Die zet ik altijd met de kop in de windrichting.
Ik ga ook deze zomer naar de Noordkaap en had dus ook een goede tent nodig.
Ik heb nu een vierkant koepeltentje (binnen 2.10x2.10) en zie dat als referentie. Afgelopen vakanties in Italië en Spanje is dat prima maar in Engeland met veel regen vind ik dat toch aan de krappe kant. Al je spullen MOETEN dan binnen en dan is een beetje extra ruimte echt geen luxe.

De twijfel die Pollo Diablo uitspreekt snap ik wel. Ik ben ook flink aan het zoeken geweest naar een tent voor deze trip. Ik heb uiteindelijk dezelfde Vango Omega 350 gekocht die Markus90 noemt. Niet al te zwaar, veel binnenruimte en ook ruime zithoogte dus als nodig kan ik prima binnen koken of koffie zetten. Zelfs in mijn campingstoel binnen zitten kan als het nodig is. Ik heb veel tentjes bekeken, waaronder de tentjes die Pollo noemt. Toch wilde ik wat meer leefruimte en de Vango kwam er voor mij als meest geschikt uit. Goed windvast (mede door interne spanbanden) als ik de testfilmpjes bekijk en de reacties van andere gebruikers zijn ook positief. Ik heb er wel spijkerharingen bij gekocht. Toch blijft 't wel zo dat iedere kampeerder zijn eigen wensen heeft.

De Aravis 3 en Tasman 3 zijn denk ik wel aan de lage kant om er bij slecht weer in te leven. Dan is 't de hele dag kruipen. Of spreekt nu mijn leeftijd? Verder vind ik altijd tentjes die binnen niet haaks zijn zoals de Aravis wat minder handig. Ik heb bij Obelink de Coleman Coastline 3 bekeken maar vond toch alles kwalitatief iets minder dan de Vango 350. (kan ook niet anders gezien prijsverschil) De Vango heeft ook alu-stokken! Dus uiteindelijk voor de Vango gekozen, maar daar hangt (hing) wel een veel dikker prijskaartje aan. Dat is toch goed gekomen, zie hieronder.

Voor Pollo: Vango Omega 350 in NL overal €279-€310.
Ik heb Vango in Engeland besteld en had 'm in 4 dagen thuis voor €144...........
Is GB zo goedkoop of worden we hier in NL een oor aangenaaid?
Onlangs tent proef-opgezet en alles compleet. Ik heb ook een footprint mee laten komen.

O ja, Punt van aandacht: Koepeltentje is binnen 2.10m met aan beide zijden vanaf grond schuin oplopend. Ik was altijd genoodzaakt, zeker als er slecht weer is, om schuin in de tent te liggen omdat je anders met voeten en hoofd tegen het doek ligt. Tenten met een voorportaal hebben meestal een ingang met doek verticaal. Dat is al een stuk beter. Bij zoeken naar de tent heb hier extra naar gekeken.
 
Laatst bewerkt:
Mannen, mijn 3/4 weken durende reis naar de Noordkaap komt steeds dichterbij en ik twijfel nog steeds welke tent ik zal kopen. Ik heb de Aravis 3 op het oog, maar ben een klein beetje bang te weinig ruimte buiten de tent te hebben om laarzen/helm etc. neer te zetten. Hij is wel weer heel licht en een kleine pakmaat. Ook zitten kijken naar de Drake 3, ook gaaf ding: Coleman Drake 3 Tent | Coleman gezinstenten, bijzettenten, slaapartikelen en kampeerbenodigdheden!

Een opstaande rand aan het zeil aan de buitenkant lijkt me ook wel handig, zodat je zeiltje onder het luifeltje niet nat wordt, zoals deze: Coleman Darwin 3+ Tent | Veel producten bij Baxrecreatieshop.nl

Of toch de Tasman 3, met een voorste cabine waar je kunt zitten ;) Coleman Tasman 3

Iemand die kan helpen met beslissen? Begin beetje kriebels ervan te krijgen ;) Thanks!

Ik heb de Tasman 2 (maatje kleiner dus) en dat is wel een toppertje hoor. Snel opzetten (met of zonder binnentent), afbreken kan met binnentent erin laten en het voorportaal is lekker ruim dus alle spullen erin zonder dat je er half op ligt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de windgevoeligheid enigszins opgelost door hem anders af te spannen.
[afbeelding]
Zo zat het geheel in de verpakking, bovenste punt scheerlijn loopt via het onderste punt. Bij weinig wind geen probleem.
Ik heb nu de scheerlijn op de twee bevestigingspunten vast zitten en er een kunststof ring op gezet, waar de lijn gewoon los doorheen zit. Aan deze ring een scheerlijn, waardoor de ring zijn eigen plaats opzoekt als je het geheel afspant. En hoe verder van de tent, hoe beter het inwaaien tegen gehouden wordt.
[afbeelding]
[afbeelding]
Verder heb ik er een luifel aan gemaakt, zodat het met regen niet meteen naar binnen zijkt als je de deur open ritst.
[afbeelding]
Met zijflappen en telescoopstokken.
Vind het nog steeds een heerlijke tent en de vrouw wil niet anders. het kunnen staan is erg belangrijk, dat gekruip over de grond heeft ze inmiddels gehad.

Handig die zijflappen ! :-) Mijn tipi heeft scheerlijnen die op 1 punt vastzitten. Blijft windgevoelig. Bij harde wind is zo'n ding moeilijk of niet op te zetten.

Nadeel is ook dat je wel verplicht bent om een muskietennet te gebruiken omdat het dak open is,
 
Je zegt: muskieten-netje is verplicht. Ik ga ook naar Finland, dat ga ik anders niet overleven!
Maar: Alles wat er niet op zit kan ook niet stuk........eeeeeeh, hoef je ook niet mee te nemen.

Trouwens heb ik hierover nog een ander punt. Als dak open is vliegt ook het kleine beetje warmte wat je zelf produceert zo het dak uit. Daarmee wordt het 's nachts aanmerkelijk kouder. In Z.Afrika had ik eerste nacht bij nachtvorst opening niet afgedekt, daarna dus wel. Je kan bijna zeggen: Het scheelde een jas!

Windgevoeligheid is ook een belangrijk punt. Noord-Noorwegen heet winderig te zijn. Mijn ervaringen met koepeltje met wind zijn niet zo goed. In Italië moest ik 'm plaatsen tussen campers en een muurtje, in Engeland heb ik de buurman gevraagd om zijn auto strak tegen mijn tentje te zetten en in Spanje ben ik 1 dag van ellende maar in het hotel gegaan.

Koepeltentje is prima maar wind dat lukt niet. Hoop nu met Vango is beter!
 
Laatst bewerkt:
Komende zomer gaan mijn vriendin en ik 5 weken op pad richting de Noordkaap via de Baltische staten, zonder Rusland. Wij hebben 2 jaar geleden een tent gekocht die een goed alternatief/compromis moest zijn op onze grote semi katoenen tent, en de lage koepeltent.

Na diverse tenten gehad te hebben, welke op 1 motor met 2 personen moest passen, had vriendin lief haar rijbewijs gehaald en mocht de tent wat groter worden. Nu hebben we een Eureka Wild Basin 4 met een bijhorende luifel. Dit is een vrij lichte tent voor zn grootte, vast grondzeil en drie alu stokken en stahoogte voor mij (vriendin lief kan in een koepeltent nog staan }) ). Met zn tweëen staat de tent met 5 minuten op en met 10 minuten staat ie helemaal strak. Het enige nadeel is dat er geen hor in zit. Deze tent kunnen we dan zowel met de auto of motor gebruiken.

Het is dan ook een voordeel als je met zn tweeen rijd. 1 neemt de tent mee, de ander twee vouwstoeltjes :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan