Het grote Noorwegen topic! Deel 2

Ik ben vorig jaar met de auto metHNL naar Noorwegen geweest.
plan is om 2024 of 2025 met de motor te gaan.
Maar mijn vertrouwen in HNL is weg. Ik moet al een halfjaar op voorhand boeken en betalen, en ik ben niet zeker dat de boot vaart
 
Ik ben vorig jaar met de auto metHNL naar Noorwegen geweest.
plan is om 2024 of 2025 met de motor te gaan.
Maar mijn vertrouwen in HNL is weg. Ik moet al een halfjaar op voorhand boeken en betalen, en ik ben niet zeker dat de boot vaart
Fjord line en Color line varen wel.
 
In 2022 helaas mijn reis naar Noorwegen moeten afbreken. Nu wil ik in 2024 weer een nieuwe poging wagen. Probleem is dat dit dan wel september gaat worden, het begin van de herfst in Noorwegen. Iemand ervaring met Noorwegen in september? Anders wordt het een rondje Frankrijk of zo :)
 
In 2022 helaas mijn reis naar Noorwegen moeten afbreken. Nu wil ik in 2024 weer een nieuwe poging wagen. Probleem is dat dit dan wel september gaat worden, het begin van de herfst in Noorwegen. Iemand ervaring met Noorwegen in september? Anders wordt het een rondje Frankrijk of zo :)
September is best te doen, erg mooi dan.
 
In 2022 helaas mijn reis naar Noorwegen moeten afbreken. Nu wil ik in 2024 weer een nieuwe poging wagen. Probleem is dat dit dan wel september gaat worden, het begin van de herfst in Noorwegen. Iemand ervaring met Noorwegen in september? Anders wordt het een rondje Frankrijk of zo :)
Ligt eraan waar je heen gaat. Noorden kan al koud zijn, zuiden is vaak prima te doen
Al kun je je op kou voorbereiden. Laat je zomerslaapzak in ieder geval thuis O-)
 
In 2022 helaas mijn reis naar Noorwegen moeten afbreken. Nu wil ik in 2024 weer een nieuwe poging wagen. Probleem is dat dit dan wel september gaat worden, het begin van de herfst in Noorwegen. Iemand ervaring met Noorwegen in september? Anders wordt het een rondje Frankrijk of zo :)
Ik ben in 2022 de 1e 2 weken van September naar Noorwegen geweest.
Prima weer gehad. Voordeel is dat het dan overal, ook bij de toeristische trekpleisters, lekker rustig is.
 
Ik ben in 2022 de 1e 2 weken van September naar Noorwegen geweest.
Prima weer gehad. Voordeel is dat het dan overal, ook bij de toeristische trekpleisters, lekker rustig is.
Een beetje geluk hebben dus. Kou kan ik prima hebben, geen probleem. Alleen maar regen is een ander issue, dat haalt toch en hoop plezier weg. :Y
 
Wij, mijn vrouw en ik gaan zoals de planning nu is in juni 2024 een ritje maken naar Scandinavië. Ik op een yamaha motorscooter en mijn vrouw op een GSA 1200. met zowel tent alsook de optie openhoudend voor overnachtingen in hutten en of B&B enz. de reis gaat via Duitsland, Denemarken, Zweden naar de atlantische kust van Noorwegen ergens ter hoogte van de lijn Stockholm - Oslo. Ik ben bezig met een route te maken en wil graag mooie en of bijzondere locaties daarbij aandoen. Kan zijn mooi uitzicht, bijzondere stadsgezicht, bijzonder museum enz enz Kijkend naar deze topic die al heel lang loopt hoop ik dat er motorrijders zijn die ons tips kunnen geven over routes en locaties. Daarnaast lijkt het ons leuk om stukjes gezamenlijk te rijden met andere motorrijders die ook in juni 2024 die kant op gaan.
 
Je kan hier al eens kijken voor Zweden. De eerste paar pagina's. Daarna gaat het via Finland naar Noorwegen.
Veel plezier daar !
 
Wij, mijn vrouw en ik gaan zoals de planning nu is in juni 2024 een ritje maken naar Scandinavië. Ik op een yamaha motorscooter en mijn vrouw op een GSA 1200. met zowel tent alsook de optie openhoudend voor overnachtingen in hutten en of B&B enz. de reis gaat via Duitsland, Denemarken, Zweden naar de atlantische kust van Noorwegen ergens ter hoogte van de lijn Stockholm - Oslo. Ik ben bezig met een route te maken en wil graag mooie en of bijzondere locaties daarbij aandoen. Kan zijn mooi uitzicht, bijzondere stadsgezicht, bijzonder museum enz enz Kijkend naar deze topic die al heel lang loopt hoop ik dat er motorrijders zijn die ons tips kunnen geven over routes en locaties. Daarnaast lijkt het ons leuk om stukjes gezamenlijk te rijden met andere motorrijders die ook in juni 2024 die kant op gaan.
Jammer (voor jullie) dat de boot vanuit de Eemshaven niet meer vaart.
Dan zit/ zat je in 1x vanuit Groningen in de Noorse bergen bij Kristiansand.
Met slechts 1 dag varen is het dan direct "Leuk".

Afgelopen voorjaar vanaf Oslo via Zweden en Denemarken naar NL. (autobaan)
Zo gauw je in Zweden bent tot hier in NL was een super-saaie route.

Wat ik een paar jaar eerder met de motor heb gedaan was veel leuker, maar kostte wel veel tijd.
Ik ben binnendoor naar de Elbe-pont van Glückstadt gereden en toen langs de westkust van DK noordwaarts naar Hirtshals.
 
Al eens in het reisverslagendeel gesnuffeld? Mijn verslag van dit jaar staat er ook tussen. Via Duitsland DK,SE,NO gereden. Had nog het geluk dat HNL nog voer. Was kort daarna falliet. '(

Zit nu met het plan in mijn hoofd om de boot naar Helsinki te nemen en van daaruit naar de nordkapp te rijden en via de Noorse kust terug.
2 vliegen in een klap. Zowel Finland als de Nordkapp staan nog op de to do list.
 
Al eens in het reisverslagendeel gesnuffeld? Mijn verslag van dit jaar staat er ook tussen. Via Duitsland DK,SE,NO gereden. Had nog het geluk dat HNL nog voer. Was kort daarna falliet. '(

Zit nu met het plan in mijn hoofd om de boot naar Helsinki te nemen en van daaruit naar de nordkapp te rijden en via de Noorse kust terug.
2 vliegen in een klap. Zowel Finland als de Nordkapp staan nog op de to do list.
Dat is ook prachtig, ooit al eens met een busreis die kant rond geweest. Geen woorden voor. Zo indrukwekkend.
 
Afgelopen voorjaar vanaf Oslo via Zweden en Denemarken naar NL. (autobaan)
Zo gauw je in Zweden bent tot hier in NL was een super-saaie route.
Paar jaar geleden hetzelfde traject met een camper gereden. Inderdaad heel saai en de tol over de bruggen in Denemarken is ook prijzig.
In 1e instantie was het plan om met de ferry te gaan, maar omdat wij pas 2 maanden voor vertrek de plannen van de reis gemaakt hadden werd dit veel te prijzig.

Advies; ga het saaie stuk niet rijden , maar boek zsm een ferry. Als je deze nu boekt , heb je kans op veel gunstigere prijzen.
 
Al eens in het reisverslagendeel gesnuffeld? Mijn verslag van dit jaar staat er ook tussen. Via Duitsland DK,SE,NO gereden. Had nog het geluk dat HNL nog voer. Was kort daarna falliet. '(

Zit nu met het plan in mijn hoofd om de boot naar Helsinki te nemen en van daaruit naar de nordkapp te rijden en via de Noorse kust terug.
2 vliegen in een klap. Zowel Finland als de Nordkapp staan nog op de to do list.
Vanaf Helsinki de N6 tot Kirkenes volgen. Is gewoon relaxed rijden, je rijdt dan door het merengebied. Het Noordelijkste stuk Finland vond ik persoonlijk mooi en fascinerend: je ziet de wouden waar je doorheen rijdt langzaamaan dunner worden en de bomen kleiner, tot er geen bomen meer zijn. Speciaal. Volg daarvoor de weg naar Kirkenes in Noorwegen.
Voor Kirkenes rechtsaf naar de Russische grens. Grens niet "efkes" oversteken, je weet niet of je terug kan dan. Russische douane heeft geen gevoel voor humor, en in deze tijden waarschijnlijk al helemaal niet. Maar is wel grappig om zien. Volgens mij is daar ooit en James Bond ding gefilmd. Je kan wel langs de grens naar de Barentsz zee, volg Grense Jacobselve. Mooi baantje. En zo dicht bij de Barrentsz zee kom je bij de Noordkaap niet denk ik.
 
Thanks voor de tips. 👍
De grens met Ruskiland ga ik zeker niet over. Voor je het weet ben je onderdeel van hun gijzelhandel met de States.
Siberie is mij te koud. :N
 
Paar jaar geleden hetzelfde traject met een camper gereden. Inderdaad heel saai en de tol over de bruggen in Denemarken is ook prijzig.
In 1e instantie was het plan om met de ferry te gaan, maar omdat wij pas 2 maanden voor vertrek de plannen van de reis gemaakt hadden werd dit veel te prijzig.

Advies; ga het saaie stuk niet rijden , maar boek zsm een ferry. Als je deze nu boekt , heb je kans op veel gunstigere prijzen.
Kiel - Oslo is ons goed bevallen afgelopen zomer….
 
Ik ook. De IJslandreis wordt uitgesteld. Nu zinnens om via Baltische staten, Finland, Zweden en Noorwegen te doen. Er zijn daar nog een paar plekken die ik vorige keer overgeslagen heb, moeten dringend bezocht worden. ;):]
 
Terug
Bovenaan Onderaan