Het grote Noorwegen topic! Deel 2

Dus die HNL heeft alle afvaarten geannuleerd. Fijn als je nu in Noorwegen zit. Najaaaa, nu volgende week dus met de fastferry terug en dan toch maar door Denemarken terug tokkelen.
 
Heel jammer. Ik snap het ook niet echt. Er gaan genoeg cruiseschepen naar Noorwegen vanuit Rotterdam en Amsterdam. Die cruises zijn niet overdreven duur en toch blijkt het rendabel. Dan zou zo’n ferry toch ook rendabel moeten kunnen.….
 
Deze ferry was ook heel succesvol. Maar omdat de overeenkomst met Eemshaven afliep en ze ondertussen geen eigen terminal hadden gebouwd kwamen ze in de problemen. Ze hadden geen vaste aanlegplaats en hebben daardoor dit jaar heel veel afvaarten moeten annuleren. En dat heeft ze bakken met geld gekost.
Ze hebben uitstel van betaling aangevraagd.
 
Deze ferry was ook heel succesvol. Maar omdat de overeenkomst met Eemshaven afliep en ze ondertussen geen eigen terminal hadden gebouwd kwamen ze in de problemen. Ze hadden geen vaste aanlegplaats en hebben daardoor dit jaar heel veel afvaarten moeten annuleren. En dat heeft ze bakken met geld gekost.
Ze hebben uitstel van betaling aangevraagd.
Dit is wat men naar buiten communiceert het probleem zal anders zijn.
 
Laatst bewerkt:
Dit is wat men naar buiten communiceert het probleem zal anders zijn.
Dat denk ik niet.
Er zijn werkelijk heel veel afvaarten geannuleerd omdat ze geen kade haden. Het was in het voorjaar schering en inslag. En heel veel mensen hebben daarom geannuleerd. Dat kreeg ik allemaal mee in een Noorwegen Facebook groep.
 
Ja
Dat denk ik niet.
Er zijn werkelijk heel veel afvaarten geannuleerd omdat ze geen kade haden. Het was in het voorjaar schering en inslag. En heel veel mensen hebben daarom geannuleerd. Dat kreeg ik allemaal mee in een Noorwegen Facebook groep.
Je weet niet wat er achter de schermen aan de hand is
 
Ja

Je weet niet wat er achter de schermen aan de hand is
Nee, maar we weten wel zeker dat dit aan de hand is. En dat is echt een grote strop.
Wat verder aan de hand is is de onderlinge communicatie tussen Eemshaven en de veerdienst. Daar is veel misgegaan.
 
Laat ik nu net via een derde partij voor laatste weekend van September geboekt hebben voor Noorwegen.
Er wordt nu gezocht voor een alternatief of geld terug. Financieel heb ik er dus geen last van maar ik had er wel zin in.
 
Laat ik nu net via een derde partij voor laatste weekend van September geboekt hebben voor Noorwegen.
Er wordt nu gezocht voor een alternatief of geld terug. Financieel heb ik er dus geen last van maar ik had er wel zin in.
Da's flink balen. 😕
Ik ben vorig jaar met deze boot gegaan en vond het ideaal. Lekker dichtbij, was toen nog in Eemshaven.
 
Helaas geen prijstechnisch gelijkwaardig alternatief gevonden. Reisje is geannuleerd. 😭😭😭
Kosten worden volledig teruggestort.
 
Niet voor een weekend.
Het plan was vrijdag met de boot naar Noorwegen en maandag weer terug naar Emden (aankomst dinsdag).
Hirthals is 2 dagen heen en 2 dagen terug. Een beetje lang voor een weekendtrip
 
900 km vanuit Zwolle. Dat zou via de snelweg zonder enige vorm van oponthoud in 1 dag te doen kunnen zijn. Goed 9 uur rijtijd. Met pauzes wordt dit al snel 12 uur reizen. Dan ben je al behoorlijk gaar ( tenminste wij wel). Het moet wel leuk blijven
 
Niet voor een weekend.
Het plan was vrijdag met de boot naar Noorwegen en maandag weer terug naar Emden (aankomst dinsdag).
Hirthals is 2 dagen heen en 2 dagen terug. Een beetje lang voor een weekendtrip
Ik had niet begrepen dat het om een paar dagen ging. Wel jammer.
 
900 km vanuit Zwolle. Dat zou via de snelweg zonder enige vorm van oponthoud in 1 dag te doen kunnen zijn. Goed 9 uur rijtijd. Met pauzes wordt dit al snel 12 uur reizen. Dan ben je al behoorlijk gaar ( tenminste wij wel). Het moet wel leuk blijven
ik heb dat op de terugweg gedaan. Zaanstad is nog wat verder en ja das niet leuk. Zeker als je steeds ik je spiegels moet kijken waar de vrouw blijft
 
Zie geschreven in de andere topics…
Vanmiddag om 13:30 uur stonden mijn collega reisgenoten en ikzelf in de haven van Emden…..er lag een boot….
Daar kregen we te horen van een receptiedame dat er geen afvaart zou zijn vandaag….🤬😤
Het reisbureau waar een van mijn collega’s bij geboekt had, belde een half uur later, hadden het net gehoord…

Hadden geen zin om terug naar huis te rijden, en zitten nu in Bremerhaven, kijken waar het reisbureau mee komt, want ook onze terugreis die via Oslo - Kiel zou gaan, moet geannuleerd worden want we hebben niks aan een terugreis als er geen heenreis is.

Wordt vervolgd…

Nou…het vervolg….
Na veel moeizame communicatie onderweg met het reisbureau, is onze overtocht van Emden naar Kristiansand uiteindelijk omgeboekt naar Hirtshals - Kristiansand. Dus na overnachtingen in Bremerhaven en Esbjerg in 2 dagen via kronkelroutes door Denemarken gereden en op vrijdagmiddag laat (18:15) de snelle ferry naar Kristiansand kunnen nemen, en een overnachting in een motel op 20 min. vanaf de Ferry gehad.
Andere morgen en de 2dagen erna ons programma lokaal aangepast, en de meest aantrekkelijke, maar behapbare route stukken in het zuiden nog kunnen doen, om ons op dinsdagmiddag om 12:00 weer bij onze retour ferry in Oslo te melden om hiermee naar Kiel te varen.
Gistermorgen na de ontscheping de 650 km naar huis gereden in een zeer comfortabele 30+ gr.C…😊🥵
Dus van ons al geplande korte programma van 5,5 dag hebben we er uiteindelijk 3,5 kunnen doen.
Heenweg 477 km regen☹️
2 dagen vrij saaie route door Denemarken van in totaal 730 km, en de kosten van 2 extra overnachtingen en brandstof voor 5 personen.
1e en een halve 2e dag behoorlijke bak met regen over ons heen gekregen en temperaturen zo rond de 12-15gr.

Maar goed, we zijn TOCH in Noorwegen geweest, hoeven niet moeilijk te doen met slecht inwisselbare vouchers zoals ervaren vorig jaar na de Covid periode en we onze Ierland trip maar met moeite konden verzilveren bij P&O.
De wegen, de natuur, de prijzen, alles was wat we ons er van voorgesteld hadden, en voor herhaling vatbaar.
Hoop alleen dat er dan minder complicaties zijn dan onze laatste 2 tripjes, die beiden bol stonden van de reis issues.

Hoe het met de kosten zit en eventuele vergoedingen of anderszins weten we niet, interesseert ons ook eigenlijk niet, t is maar geld, en voor ons eigenlijk al een gesloten boek.
Dus terug gekomen met de dienst Oslo naar Kiel, en ik moet zeggen een goede ervaring. Comfortabel schip met voldoende faciliteiten om de 18 uur te overbruggen.
En ja, met Oslo zit je iets verder van de “leuke” routes als vanuit Kristiansand, maar het rijden in Noorwegen is lekker relaxed, en toch veel minder saai dan de 700 km door Denemarken.
En deze hadden we al geboekt als terugreis omdat de boot naar Emden ten tijde van onze boeking niet meer beschikbaar was, dus aan de ene kant mazzel omdat er waarschijnlijk toch geen refunds komen.
Afstand van Kiel naar huis (in mijn geval nabij Rotterdam) is met 650 km in een dag te doen.
Voor de toekomst is deze dienst een aardig tussen alternatief, want andere mogelijkheden zijn beperkt.
Hoorde wel iets van een dienst tussen Gent en Larvik, maar weet er de details niet van.
 
Ik denk dat de Holland-Norway line (onder welke naam dan ook), wel een doorstaat gaat maken. Het faillissement is nu uitgesproken. Dat maakt de weg vrij voor een financieel intressantere overname dan voor het faillissement.
De populairiteit was/is er wel voor de lijn maar de vorige eigenaren hebben het blijkbaar niet goed genoeg aangepakt.
 
Heeft er dan waarschijnlijk mee te maken dat het vertrek uit Duitsland is. Dat lijkt veel verder weg dan vertrek uit Nederland. Terwijl het feitelijk aan de overkant van het water is.
Vanuit Zwolle was het verschil in reistijd minimaal
 
Terug
Bovenaan Onderaan