Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Het grote olie topic - alle vragen over motorolie

Waar is die bewering terug te vinden?
Uit mijn geheugen. Het was een verhaal dat de olie gemaakt zou zijn uit gas, maar dat kon ik even niet terugvinden.
Gas uit Groningen toch ?
Shell heeft ergens in het midden-oosten wel een grote GTL (Gas To Liquid) raffinaderij staan. Daar hebben ze niet zo'n belang bij aardgas. Geen idee of ze dat spul ook in de olie doen.
Gisteren de olie ververst met Shell Advance 15W50.. en verdomt.. wat staat er op het etiket!!!



Ik had het idee dat Roelof Reitsma zijn verhaal hier wel enorm sterk in twijfel werd getrokken.
 
Laatst bewerkt:
Petroleum and Synthetic Oil Base Stocks and Additives

En dit verhaal klopt ook nog.
Het is een deel van een reeks uitleg.

Bottomline is het grootste deel “base stock”
Dit wordt geblend (mixen) met toevoegingen om bijv vuil zwevend te houden.
Het hele deel van oa visco zit al in de base stock.

Olie voor de auto werkt niet in de motor dan is er geen frictie meer voor de koppeling. Dus slipt ie.
Daarom ook: vaker wissel want frictieplaten slijten en dat komt in de olie.
De koppeling genereert ook hogere temperaturen met als gevolg: versnelde veroudering.

Even lastige kost, dat dan weer wel.
 
Laatst bewerkt:
Daar staat dus niets anders dan in dit topic geschreven is. En weer een willige klant die letterlijk neemt wat een oliefabrikant schrijft.
Lees het stuk nog eens kritisch en streep de rookgordijnen weg. Dan wordt dit een dun stukje.
 
Daar staat dus niets anders dan in dit topic geschreven is. En weer een willige klant die letterlijk neemt wat een oliefabrikant schrijft.
Lees het stuk nog eens kritisch en streep de rookgordijnen weg. Dan wordt dit een dun stukje.

Nouja, er staat dus wel wat anders, gezien iedereen die wat beters durft te kopen de redenatie naar zijn hoofd krijgt dat alles wat aan JASO MA e.d. voldoet dezelfde kwaliteit is, en dus ben je niet goed als je meer uitgeeft want er bestaat geen betere olie. Of iets dergelijks. Ik probeerde een paar keer eerder te zeggen dat het slechts een X niveau is en dat officiele eisen lang niet altijd betekenen dat het niet beter kan, maar soit. Dat is ook de reden waarom je veel kenners hier niet (meer) ziet. Zodra het over olie gaat gaat elke vorm van logische redevoering het raam uit onder het mom van ‘het is een complot’. En dan krijg ik een beetje hetzelfde gevoel dan wanneer ik overweeg in discussie te gaan met iemand die vind dat de aarde plat is; ik heb echt wat beters te doen.

 
Laatst bewerkt:
Ach, laat ze maar.
(vrij naar een bekende profeet uit het jaar 0)
Extra info van elders op MF.

 
Ik werd nu toch ook wel nieuwsgierig en verdomd: GTL -> base oils bestaat wel degelijk. Weer wat geleerd dus. RR heeft inderdaad gelijk.

Gas to Liquids - Conversions Produce Extremely Pure Base Oils
Surprised me.
Innovatie gaat door, ook al zit je er zelf niet ( meer ) tussen.
 
Laatst bewerkt:
Ik vroeg me af hoe de nieuwere Honda's zich houden bij deze hoge temperaturen met hun voorgeschreven 10w30 die maar tot +30 graden mag worden gebruikt.
1% brandstofbesparing weegt blijkbaar zwaarder dan extra slijtage.
 
Dag oma!

Mijn V-Strom DL1000 is vorig jaar door een monteur voorzien van 15W50 olie omdat 'ie een beetje olie verbruikt (+/- 1L per 5.000km). Het helpt helaas niet en die bende is bijna niet te vinden (lees: ze hebben het niet bij tankstations als ik even wil bijvullen).

Nu ben ik even benieuwd, zou je die 15W50 kunnen aanvullen met 10W40?

Als ik het ga verversen, wat ik sowieso binnenkort eens zelf wil gaan doen, kan ik dan gewoon de huidige olie eruit laten lopen, filtertje wisselen en weer volgieten met 10W40? Of moet ik de 15W50 er op een of andere manier nog uit vandaan spoelen?
 
is er een manier om te kijken wanneer je een flacon olie precies hebt gekocht als je de bon kwijt bent, maar wellicht ook wanneer deze is gefabriceerd?

Bijvoorbeeld via een code achterop of iets dergelijks.
Het betreft een 1 liter flacon Putoline 10w40 sport4.
 


Dat ligt aan de codering van de fabrikant. Daar zijn geen regels voor. Iedere fabrikant is vrij om een eigen systeem te hanteren