Het grote olie topic - alle vragen over motorolie

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.948
4.195
De Betuwe
eerdere topic:
OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb vroeger wel eens Mobile olie gebruikt in auto en motorfiets. ( R1100S )
Mede door de mooie flessen was het gevoel van luxe en een goed product -> top. :+ :$

Tegenwoordig gebruik ik in mijn BMW G310 deze. ( optie rechts is 15W50 )
De basisolie is gemaakt van gas en extra helder.
Ze onderscheiden zich in ieder geval ergens mee.
En dat is belangrijk in de marketing. 8-)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vroeger wel eens Mobile olie gebruikt in auto en motorfiets. ( R1100S )
Mede door de mooie flessen was het gevoel van luxe en een goed product -> top. :+ :$

Tegenwoordig gebruik ik in mijn BMW G310 deze. ( optie rechts is 15W50 )
De basisolie is gemaakt van gas en extra helder.
Ze onderscheiden zich in ieder geval ergens mee.
En dat is belangrijk in de marketing. 8-)


Zou ik hier doen.. :P


Shell Advance 4T Ultra 15W-50, Motorfietsolie, 4 lt
 
Volgens mij was er een user die al een tijdje deze gebruikte:

full


( Halflife of zoiets? 4STROKERULES - laatste keer ook Shell trouwens )
 
Laatst bewerkt:
Zeker goedkoper. :t
Er gaat maar net iets van 1.5 liter in de BMW G310R. Dan heb ik liever 1 liter flessen.
MLM had in mei ( en vaker ) gratis verzendkosten als actie, dus dat was snel besteld.

Normaal kijk ik vaak hier. ;)
In mijn Aprilia RSV4 deed ik Fuchs 5W40. Helaas daar uit het programma.
:)
Moest ook nog olie hebben en heb hier (dankzij jou) ook maar besteld. :t

Wel een aardig verschil met NL ondanks de verzendkosten, voor de TransAlp Shell Advance 10W40 en m'n auto ga ik maar is vertroetelen met Shell Helix HX6 (zit nu nog echte Action olie in :9).
 
Vind dit wel handig:
Classificatie van motorolie
Zal vast al wel eens eerder zijn gepost.
Maar een Jaso ma of hoger erbij voor de natte koppeling en aan de API index kan je dus een beetje herleiden of het voor jouw motorfiets geschikt is.
Maar, de fabrikant zal het wel weten. RTFM voor de juiste viscositeit ;)
 
Laatst bewerkt:
Moest ook nog olie hebben en heb hier (dankzij jou) ook maar besteld. :t

Wel een aardig verschil met NL ondanks de verzendkosten, voor de TransAlp Shell Advance 10W40 en m'n auto ga ik maar is vertroetelen met Shell Helix HX6 (zit nu nog echte Action olie in :9).
Daarvoor had ik hem ook gepost. Goed om te horen. :t
Het bedrijf kon ook netjes terug mailen toen ik navraag deed naar de Fuchs die ik voorheen gebruikte.
Dus voor mij een blijvertje.

Voor de S1000R ga ik toch ook maar olie bestellen en gelijk voor de winter iets dunnere olie voor de G310R.
Dus dan maar een bulk nemen.

Afgelopen winter had ik ook acht liter olie in de kledingkast en drie oliefilters.
= Binnen en gecontroleerde temperatuur. :+ :+
 
Daarvoor had ik hem ook gepost. Goed om te horen. :t
Het bedrijf kon ook netjes terug mailen toen ik navraag deed naar de Fuchs die ik voorheen gebruikte.
Dus voor mij een blijvertje.

Voor de S1000R ga ik toch ook maar olie bestellen en gelijk voor de winter iets dunnere olie voor de G310R.
Dus dan maar een bulk nemen.

Afgelopen winter had ik ook acht liter olie in de kledingkast en drie oliefilters.
= Binnen en gecontroleerde temperatuur. :+ :+
Voor de TransAlp eerst is 2x oliebeurt (5L). Voor de auto ook 5L, hoeft ook maar 1x in het jaar en weet niet of ik volgend jaar nog de Sunny heb en simpele 10W40 wil gebruiken.

Maar de olie is vandaag binnen gekomen, best wel snel gezien ik het woensdagavond besteld had. Vandaag ook maar gelijk de Sunny een oliebeurtje gegeven. :)

zYSmhKR.jpg
 
Voor de TransAlp eerst is 2x oliebeurt (5L). Voor de auto ook 5L, hoeft ook maar 1x in het jaar en weet niet of ik volgend jaar nog de Sunny heb en simpele 10W40 wil gebruiken.

Maar de olie is vandaag binnen gekomen, best wel snel gezien ik het woensdagavond besteld had. Vandaag ook maar gelijk de Sunny een oliebeurtje gegeven. :)

[afbeelding]
Trots een fles olie op de motorkap/blok is ook helemaal mijn ding. _O- :t

full

full
 
Heeft met de nokkenassen-slijtage van die Honda VF-modellen te maken.
NB aangeraden door Honda én de dealer maar toen het binnen 10K km's opnieuw stuk ging gaven ze inenen niet thuis. Werd door de dealer onderhouden en gerepareerd dus geen eigen gefrutsel.

Een andere keer is er RS in gegaan, het olieverbruik verdubbelde en de koppeling slipte door.
Tja dan ben je er wel klaar mee lijkt me.

Met ander merk olie geen meer problemen gehad. Mss ook omdat ik het nu zelf allemaal kan enzo. Mede door bovenstaand geouwehoer.

Mooi dat jij er tevreden over bent. :-)
 
Laatst bewerkt:
Heeft met de nokkenassen-slijtage van die Honda VF-modellen te maken.
NB aangeraden door Honda én de dealer maar toen het binnen 10K km's opnieuw stuk ging gaven ze inenen niet thuis. Werd door de dealer onderhouden en gerepareerd dus geen eigen gefrutsel.

Een andere keer is er RS in gegaan, het olieverbruik verdubbelde en de koppeling slipte door.
Tja dan ben je er wel klaar mee lijkt me.

Met ander merk olie geen meer problemen gehad. Mss ook omdat ik het nu zelf allemaal kan enzo. Mede door bovenstaand geouwehoer.

Mooi dat jij er tevreden over bent. :-)
Ik herinner mij die kwestie van Honda nog. Dat was een ontwerpfout en had niks met de kwaliteit van de olie te maken.
 
Trots een fles olie op de motorkap/blok is ook helemaal mijn ding. _O- :t

[afbeelding]
[afbeelding]
Haha, even showen dat er premium olie inzit. _O-
Leuk karretje trouwens, heeft wel wat zo'n 2 takt bak. :}

Heeft met de nokkenassen-slijtage van die Honda VF-modellen te maken.
NB aangeraden door Honda én de dealer maar toen het binnen 10K km's opnieuw stuk ging gaven ze inenen niet thuis. Werd door de dealer onderhouden en gerepareerd dus geen eigen gefrutsel.

Een andere keer is er RS in gegaan, het olieverbruik verdubbelde en de koppeling slipte door.
Tja dan ben je er wel klaar mee lijkt me.

Met ander merk olie geen meer problemen gehad. Mss ook omdat ik het nu zelf allemaal kan enzo. Mede door bovenstaand geouwehoer.

Mooi dat jij er tevreden over bent. :-)
Wat heeft 2T olie te maken met 4T olie? :?

Gooide zelf overigens als 16 jarige ook altijd Power RS 2T in de bromfiets, warm rijden kende ik niet maar hij bleef het prima doen (tot die keer dat ik vergeten was dat je ook vaker olie moet vullen als je lange afstanden rijdt :9).
 
Castrol heeft ook een RS olie in 4-taktvorm.

Ontwerpfout is/was bekend maar dan kennelijk niet de ballen hebben om, met nb de voorgeschreven olie, garantie te verlenen.. mwah.
Zoals gezegd.. ander merk olie en geen problemen meer gehad.
 
Ik heb ook even een olievraagje. Ik gebruikte altijd 10W40 (motul 5100) in mijn vorige motor (R1) , rustige rijstijl met toerritjes . Nu had ik met die motor wel krukaslager schade opgelopen. Oorzaak onbekend,

Nu wil in mijn verse R1 olie wisselen en kom er achter dat er eigenlijk 20W40 in moet (ik rijd tussen de 15 en 30 graden ).

Die is lastiger voorhanden, meestal zie je 5w30/10w40 of 20w50.

Kan ik er nu met een gerust hart nog steeds 10W40 indoen of echt op zoek gaan 20W40?
 

Bijlagen

  • olie.jpg
    olie.jpg
    53,1 KB · Weergaven: 24
Terug
Bovenaan Onderaan