Het grote olie topic - alle vragen over motorolie

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.951
4.196
De Betuwe
eerdere topic:
OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Omdat de auto 180.000 km op de teller heeft ben ik de 5w30 olie van de Lidl gaan gebruiken. (De Lidl haalt overigens hun olie bij Pennasol vandaan)

Pennasol is al enige tijd een merknaam, maar tegenwoordig op de markt gebracht door Avista. Pennasol is geen producent. Avista maakt geregenereerde basisoliën (oude olie weer opgewerkt) die redelijk tot goed werken in motorolie. Goedkoop, maar halen niet de kwaliteit van ‘normale’ olie.
 
In mijn Chevrolet zat Mobil1 5w30 ding zoop best wel aardig wat olie met 1liter op 3000km,
toen heb ik er Castrol Edge in gedaan het verbruik werd steeds minder,is gegaan van 1 op 3000
naar 1 op 8500km,motor was ook mechanisch stiller.
Als de 4 kannen olie die hier staan opgestookt zijn ga ik ook eens proberen om een Qualiteitsolie in de FZR1000 te kiepen. Het zal een hele ijdele hoop zijn dat ik bij de 1 op 1500 vandaan kom
 
In mijn Chevrolet zat Mobil1 5w30 ding zoop best wel aardig wat olie met 1liter op 3000km,
toen heb ik er Castrol Edge in gedaan het verbruik werd steeds minder,is gegaan van 1 op 3000
naar 1 op 8500km,motor was ook mechanisch stiller.
Laat ik dezelfde ervaring hebben met Mobil. Zat in mijn bmw. Zoop best veel. Heb met andere olie bijgevuld en sindsdien daalt het verbruik.
 
Als de 4 kannen olie die hier staan opgestookt zijn ga ik ook eens proberen om een Qualiteitsolie in de FZR1000 te kiepen. Het zal een hele ijdele hoop zijn dat ik bij de 1 op 1500 vandaan kom
Mijn FZR 1000 gebruikte 1 l op 3500 toen dacht ik ook laat ik er eens Castrol synthetisch in doen,het gebruik ging geleidelijk
van 1l op de 3500 naar 1l op 1600km 🥴,motor had daarvoor enkel op mineraal gedraaid,enigste verklaring die ik daarvoor heb is dat de koolafzetting op de zuigers enige steun bood aan de zuigerveren en dat die door de synthetische olie langzaam weggehaald werd,
en dan komt het bekende euvel van de slechte zuigerveren om de hoek kijken,ding liep verder overigens prima,haalde 268 op de gps
en tegen de 290 op de teller.
 
Laatst bewerkt:
Een gewone natte koppeling.
Getvâh

Mijn FZR 1000 gebruikte 1 l op 3500 toen dacht ik ook laat ik er eens Castrol synthetisch in doen,het gebruik ging geleidelijk
van 1l op de 3500 naar 1l op 1600km 🥴,motor had daarvoor enkel op mineraal gedraaid,enigste verklaring die ik daarvoor heb is dat de koolafzetting op de zuigers enige steun bood aan de zuigerveren en dat die door de synthetische olie langzaam weggehaald werd,
en dan komt het bekende euvel van de slechte zuigerveren om de hoek kijken,ding liep verder overigens prima,haalde 268 op de gps
en tegen de 290 op de teller.
Ik denk dat je daar van te voren vanuit had kunnen gaan, ikzelf zit meer aan een 20W40 te denken. Halfsynth... Ben nog lang zo ver niet... En rammelen en olieverbruik is voor mij een teken dat er niets aan de hand is, als een van de twee ophoudt ga ik me zorgen maken...
Mijn God wat rammelt die ketting van de startkoppelingf zeg...
 
Getvâh


Ik denk dat je daar van te voren vanuit had kunnen gaan, ikzelf zit meer aan een 20W40 te denken. Halfsynth... Ben nog lang zo ver niet... En rammelen en olieverbruik is voor mij een teken dat er niets aan de hand is, als een van de twee ophoudt ga ik me zorgen maken...
Mijn God wat rammelt die ketting van de startkoppelingf zeg...
Dat deden mijn FZR1000,s gelukkig niet,heb er 3 gehad,oud model exup met dubbele koplamp en 2 latere met 1 koplamp,
ben bang dat wat het verbruik betreft alleen nieuwe zuigerveren zullen helpen.
 
ben bang dat wat het verbruik betreft alleen nieuwe zuigerveren zullen helpen.
Bang Vaak wel, maar daar hoef je niet bang voor te zijn... De eerste heeft er al pas nieuwe veren inzitten, de zwarte blijft mog even olie verbruiken en de oude dame krijgt ook GTS1000 veren, als ik daarvan de bak ga vervangen
 
Laatst bewerkt:
Hey allemaal. Dit is vast beantwoord maar kan het zo snel niet vinden in de meerdere topics. Ik lees nogal conflicterende berichten over het gebruik van Action motorolie voor de motorfiets. Ik heb vandaag C&C en Valvoline 10w40 gekocht bij de Action. Las eerder hier dat de JASO MA2 niet meer vermeld wordt op de valvoline maar dat deze nog wel geschikt is. De C&C ben ik wat minder zeker van. Werd door sommige bijna uitgelachen dat ik het had gekocht en dat ik waarschijnlijk m'n koppeling er mee zou slopen. Beiden olie's zijn semi synthetisch. Kan ik ze gebruiken voor mijn sv650 uit 2001?
 
Hey allemaal. Dit is vast beantwoord maar kan het zo snel niet vinden in de meerdere topics. Ik lees nogal conflicterende berichten over het gebruik van Action motorolie voor de motorfiets. Ik heb vandaag C&C en Valvoline 10w40 gekocht bij de Action. Las eerder hier dat de JASO MA2 niet meer vermeld wordt op de valvoline maar dat deze nog wel geschikt is. De C&C ben ik wat minder zeker van. Werd door sommige bijna uitgelachen dat ik het had gekocht en dat ik waarschijnlijk m'n koppeling er mee zou slopen. Beiden olie's zijn semi synthetisch. Kan ik ze gebruiken voor mijn sv650 uit 2001?
Zou daar wel goeie olie in doen! nokkenassen van die SV 650 is van het gevoelige typje!
10w 50 Motul 7100 of Castrol power RS
 
Ik vind het bagger ( noot; persoonlijke mening…)…. Het doet niet wat het beloofd. Heb het ooit eens gebruikt in de auto; die begint te stinken… andere olie; over, geen stank meer.
Eerste keer in de motor ( Honda VFR750); hakerig schakelen, lawaaierig lopen. Daarna over op Kroon; mooi stil lopen, en zoveel beter en smeuïg schakelen, niet meer een enorme klap als je in de morgen de 1 inlegt. Voor mij geen castrol meer. Nooit.
 
Ik vind het bagger ( noot; persoonlijke mening…)…. Het doet niet wat het beloofd. Heb het ooit eens gebruikt in de auto; die begint te stinken… andere olie; over, geen stank meer.
Eerste keer in de motor ( Honda VFR750); hakerig schakelen, lawaaierig lopen. Daarna over op Kroon; mooi stil lopen, en zoveel beter en smeuïg schakelen, niet meer een enorme klap als je in de morgen de 1 inlegt. Voor mij geen castrol meer. Nooit.
Mooi hoor al die verschillende meningen,zo heb ik ooit Mobil 1 in mijn toenmalige Kawa 550 gedaan,leek wel of er een bak knikkers
in gegooid waren,gauw weer Castrol er in gedaan en hij was weer stil.
Gelukkig is er genoeg te kiezen,voor elk wat wils :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan