Het grote olie topic - alle vragen over motorolie

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.951
4.196
De Betuwe
eerdere topic:
OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waarschijnlijk hier al een paar keer gepasseerd, maar hoe staan de meesten hier tegenover het merk Denicol?
(Ik zoek een vervanger voor de 15W50 SF halfsynteed olie die ik tot nu had, op vrij korte tijd 2 big-end van één cilinders vast gelopen, voor de rest zien de 2 motoren er nog vrij netjes uit, maar dus beide onherstelbaar wegens te diepe krassen in krukas.)
 
Waarschijnlijk hier al een paar keer gepasseerd, maar hoe staan de meesten hier tegenover het merk Denicol?
(Ik zoek een vervanger voor de 15W50 SF halfsynteed olie die ik tot nu had, op vrij korte tijd 2 big-end van één cilinders vast gelopen, voor de rest zien de 2 motoren er nog vrij netjes uit, maar dus beide onherstelbaar wegens te diepe krassen in krukas.)
Zal niet zeggen dat het slechte olie is maar waarom zo,n merk nemen als er bewezen goede olie bestaat van bijvoorbeeld Motul
of Castrol.
 
Ik vind het bagger ( noot; persoonlijke mening…)…. Het doet niet wat het beloofd. Heb het ooit eens gebruikt in de auto; die begint te stinken… andere olie; over, geen stank meer.
Eerste keer in de motor ( Honda VFR750); hakerig schakelen, lawaaierig lopen. Daarna over op Kroon; mooi stil lopen, en zoveel beter en smeuïg schakelen, niet meer een enorme klap als je in de morgen de 1 inlegt. Voor mij geen castrol meer. Nooit.
Mijn ervaring is precies het omgekeerde.
Ik hoef geen Kroon meer in mijn motoren....
 
Waarschijnlijk hier al een paar keer gepasseerd, maar hoe staan de meesten hier tegenover het merk Denicol?
(Ik zoek een vervanger voor de 15W50 SF halfsynteed olie die ik tot nu had, op vrij korte tijd 2 big-end van één cilinders vast gelopen, voor de rest zien de 2 motoren er nog vrij netjes uit, maar dus beide onherstelbaar wegens te diepe krassen in krukas.)
Met welke olie zijn die big ends dan vastgelopen ?
 
Merk weet ik niet meer, afgevuld vanneen 60 liter vat waar enkel de specs op stonden, best mogelijk dat het een gerecycled blend is geweest,
Tot nu toe deed die olie altijd wat hij moest, maar op één maand 2 vastlopers zet me toch aan het denken, maar wanneer weet je dat je met betrouwbare olie zit?

(De motor (GS) en de auto gaan naar garage voor hun beurt, dit ging over de Mash fifty van de zoon (waar nu een nieuw blok in zit) en een 11 pk Honda motor van een zitmaaier, motor is ook voor de schroot😟)
 
Merk weet ik niet meer, afgevuld vanneen 60 liter vat waar enkel de specs op stonden, best mogelijk dat het een gerecycled blend is geweest,
Tot nu toe deed die olie altijd wat hij moest, maar op één maand 2 vastlopers zet me toch aan het denken, maar wanneer weet je dat je met betrouwbare olie zit?

(De motor (GS) en de auto gaan naar garage voor hun beurt, dit ging over de Mash fifty van de zoon (waar nu een nieuw blok in zit) en een 11 pk Honda motor van een zitmaaier, motor is ook voor de schroot😟)
Met betrouwbare olie?Motul rijd mijn GL al 100000km mee ,olie verbruik tussen de beurten niet meetbaar,ik heb er 1keer
Castrol in gedaan,daar 15000km mee gereden,maar vond de bak met Motul beter schakelen,dus dat zit er nu weer in.
 
Merk weet ik niet meer, afgevuld vanneen 60 liter vat waar enkel de specs op stonden, best mogelijk dat het een gerecycled blend is geweest,
Tot nu toe deed die olie altijd wat hij moest, maar op één maand 2 vastlopers zet me toch aan het denken, maar wanneer weet je dat je met betrouwbare olie zit?

(De motor (GS) en de auto gaan naar garage voor hun beurt, dit ging over de Mash fifty van de zoon (waar nu een nieuw blok in zit) en een 11 pk Honda motor van een zitmaaier, motor is ook voor de schroot😟)
Kan wel 2takt olie zijn..:o
 
Met betrouwbare olie?Motul rijd mijn GL al 100000km mee ,olie verbruik tussen de beurten niet meetbaar,ik heb er 1keer
Castrol in gedaan,daar 15000km mee gereden,maar vond de bak met Motul beter schakelen,dus dat zit er nu weer in.
Bij mijn Blade andersom. Toen ik hem kocht zat er net motul half syntheet in ( althans volgens de verkoper en de factuur die hij liet zien )
Na een paar duizend km begon de bak steeds hakeriger te schakelen. Castrol vol syntheet erin en tot de volgende verversing 6k later geen probleem. Overigens op een paar keer vreemdgaan altijd castrol gebruikt.
Heb nu een suzuki......switchen naar Ecstar ? :+
 
Bij mijn Blade andersom. Toen ik hem kocht zat er net motul half syntheet in ( althans volgens de verkoper en de factuur die hij liet zien )
Na een paar duizend km begon de bak steeds hakeriger te schakelen. Castrol vol syntheet erin en tot de volgende verversing 6k later geen probleem. Overigens op een paar keer vreemdgaan altijd castrol gebruikt.
Heb nu een suzuki......switchen naar Ecstar ? :+
Ik gebruik de volsyntheet ;)
 
Waarschijnlijk een stomme vraag.
Mijn dealer heeft bij de grote beurt van mijn motor 10w50 in het blok gegooid. Bij de vorige beurt was dit 10w60. Omdat mijn KTM 690 soms wat olie verbruikt heb ik een los flesje 10w60 thuis staan. Nadat ik vond dat het oliepeil iets te laag was(Minimale aanduiding kijkglaasje) heb ik wat olie uit de fles de 10w60 in het motor gegooid(Circa 100ml).

Nu heb ik dus 1,6l 10w50 in mijn blok zitten wat is aangevuld met 10w60. Beide olieën zijn Vol synsteet, hebben dezelfde eigenschappen, zelfde fabrikant. Enigste verschil is de viscositeit.

Kan dit kwaad?
 
Waarschijnlijk een stomme vraag.
Mijn dealer heeft bij de grote beurt van mijn motor 10w50 in het blok gegooid. Bij de vorige beurt was dit 10w60. Omdat mijn KTM 690 soms wat olie verbruikt heb ik een los flesje 10w60 thuis staan. Nadat ik vond dat het oliepeil iets te laag was(Minimale aanduiding kijkglaasje) heb ik wat olie uit de fles de 10w60 in het motor gegooid(Circa 100ml).

Nu heb ik dus 1,6l 10w50 in mijn blok zitten wat is aangevuld met 10w60. Beide olieën zijn Vol synsteet, hebben dezelfde eigenschappen, zelfde fabrikant. Enigste verschil is de viscositeit.

Kan dit kwaad?
Nee, tenzij er alleen 10W60 in mag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan