Laatst bewerkt door een moderator:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
IK heb geen denigrerende opmerkingen gelezen. Als iemand anders ergens meer verstand van heeft dan kan je die ook eens proberen serieus te nemen i.p.v. dat meteen denigrerend te noemen. Dat jij geen normen en waarden hebt heb je in een zeer korte tijd al bewezen. Ik zit hier niet om indruk te maken. Dit is een technisch forum waarin men andere probeert bij te staan met technische problemen, niet met commerciële lulverhalen.Zo hebben we allemaal ons momentje waaraan we ons storen. Denigrerende opmerkingen zijn ok zeker als je je lang en breed hebt bewezen? Bewijs eerst maar eens dat je normen en waarden hebt! Dan maak je indruk
Goh wat komt me dat bekende voor.Geregeld doemen hier mensen op die denken van alles beter te weten
Goh enz.dan degene die zich hier lang en breed hebben bewezen. Ze komen niet met argumenten of antwoorden maar gaan liever mensen die er echt verstand van hebben
Je bent niet de enige.schreeuwers noemen. Ik kan me hier ontzettend aan storen.
Als je vragen hebt of opmerkingen mag je ze gewoon hier stellen.Goh wat komt me dat bekende voor. Goh enz. Je bent niet de enige.
Echt verschrikkelijk.
Is er iemand die me uit kan leggen hoe ze titanium vloeibaar krijgen?
Of is dat een misverstand?
Castrol heeft al jaren edge titanium fst olie. Heeft dat iets met vloeibaar titanium te maken of noemen ze het titanium zodat het interessant klinkt? net zoiets als luchtvaart aluminium.
Je hebt je 20 dagen geleden geregistreerd op MF. En je komt binnenstormen als een zgn specialist zonder enige technische onderbouwing.
Denigrerend? Dat klopt. Want jouw verhaal en kennis kloppen gewoon niet. Maar noem jij jezelf maar de nieuwe generatie oliespecialist.
Gaat mij niet om wie de langste piemel heeft. Die mag je van mij hebben. Jij verspreid gewoon (commerciële) onzin.
De enige opmerking die ik maakte was dat een v-max een andere olie nodig heeft dan een olie geschikt voor diesel motoren. En niet uit eigen belang, maar om een collega motorrijder te behoeden voor problemen met slippende koppeling bij vragen van veel vermogen. En niet vanuit een theoretische invalshoek, maar vanuit praktijkervaring met zowel gebruikers als motorfiets garages die werken met het merk dat ik verkoop.
De Ilsac, API, ACEA zijn specificaties die NAAST elkaar bestaan. Het een is Japans, de anderen zijn Amerikaans en Europees
En je kan enorm de diepte in gaan qua tribologische kennis, maar ik denk dat de gemiddelde motorrijder dat wel gelooft.
En ik noem mijzelf helemaal geen nieuwe generatie olie specialist, dat doe jij.
En dat voorgestelde commerciële belang...., forget it. Ik ga hier niet 1 ltr verkopen. Had ik dat voor ogen gehad had ik wel een aantal soorten en viscositeiten kunnen adviseren en waar je dat kunt kopen. Wie het wil gebruiken, kan zijn weg zelf wel vinden.
En precies daarom trek ik je kennis en kunde oprecht in twijfel. Wat ik constateer:
Je adviseert een 4T olie? De norm voor natte koppelingen is JASO-MA(2). Als je wat meer hier op MF had gelezen weet je dat daar voor- en tegenstanders van zijn. Neemt niet weg dat je deze (belangrijke) norm niet noemt. Gebrek aan kennis.Categorie F valt binnen de API1509 normering en bestaan helemaal niet NAAST elkaar. Tevens is de bekende API donut een samenwerkingsverband tussen ILSAC en API. Dus ook die werken met elkaar. Ook hier een gebrek aan kennis. En wat is Japans dan? JASO wel, maar daar heb je zeker over heen gelezen?
Ilse is een samenwerkingsverband tussen AAMA (Amerikaans) en JAMA (Japans)Soms is dat noodzakelijk. Als je op een forum namelijk wat beweerd, wil men (terecht) de achtergrond weten. Zeker in een tech topic. Als ik post: Moet je gewoon gebruiken: PUNT. Wat voor reacties maakt dat los denk je?Adviseer je dan toch even om terug te scrollen en je eigen posts te lezenNiks mis met commercie, maar wees daar gewoon transparant in. Er zitten hier zat ondernemers op MF die hun tech kennis delen zonder dat het er duimendik bovenop ligt dat ze iets willen verkopen.
En ik zelf....ach...laatst heb ik gereageerd in een topic hoe je een inschakelvertraging moet bouwen voor xenon verlichting. Dat doe ik ook maar met een zelf gefabriceerd elektrisch schemaatje waar de hard-core elektrotechnicus hard om moet lachen. Maar ik meld dat gewoon van te voren dat dat nu juist niet mijn vakgebied is.
Niks mis mee. Zou jij ook eens moeten doen
En precies daarom trek ik je kennis en kunde oprecht in twijfel. Wat ik constateer:
Je adviseert een 4T olie? De norm voor natte koppelingen is JASO-MA(2). Als je wat meer hier op MF had gelezen weet je dat daar voor- en tegenstanders van zijn. Neemt niet weg dat je deze (belangrijke) norm niet noemt. Gebrek aan kennis.
En ja, ik adviseer idd een 4T olie. Als is het alleen maar omdat die de voor natte platenkoppeling geëiste JASO MA(2) eis bezit.
Categorie F valt binnen de API1509 normering en bestaan helemaal niet NAAST elkaar. Tevens is de bekende API donut een samenwerkingsverband tussen ILSAC en API. Dus ook die werken met elkaar. Ook hier een gebrek aan kennis. En wat is Japans dan? JASO wel, maar daar heb je zeker over heen gelezen?Soms is dat noodzakelijk. Als je op een forum namelijk wat beweerd, wil men (terecht) de achtergrond weten. Zeker in een tech topic. Als ik post: Moet je gewoon gebruiken: PUNT. Wat voor reacties maakt dat los denk je?Adviseer je dan toch even om terug te scrollen en je eigen posts te lezenNiks mis met commercie, maar wees daar gewoon transparant in. Er zitten hier zat ondernemers op MF die hun tech kennis delen zonder dat het er duimendik bovenop ligt dat ze iets willen verkopen.
En ik zelf....ach...laatst heb ik gereageerd in een topic hoe je een inschakelvertraging moet bouwen voor xenon verlichting. Dat doe ik ook maar met een zelf gefabriceerd elektrisch schemaatje waar de hard-core elektrotechnicus hard om moet lachen. Maar ik meld dat gewoon van te voren dat dat nu juist niet mijn vakgebied is.
Niks mis mee. Zou jij ook eens moeten doen
Heb je een Ford?Even een vraagje over olie (ja voor mijn auto)
In mijn boekje staat 5w30 of 5w40. Op de Kia site staat ook nog 0w40 als mogelijkheid.
Wat is nu het beste en waarom?
Kia Ceed 1.6 GDI benzineHeb je een Ford?
Even een vraagje over olie (ja voor mijn auto)
In mijn boekje staat 5w30 of 5w40. Op de Kia site staat ook nog 0w40 als mogelijkheid.
Wat is nu het beste en waarom?
Ja, een groothandel in olie en vetten. Ik lever alleen aan bedrijven, niet aan particulieren.Run je als zelfstandige een handel in olie?
Als ik de tabel mag geloven gaat 5w30 tot 40 graden en 5w40 tot 55 graden. Het olieverbruik is zogoed als niks. Loopt hij met 5w30 zuiniger dan met 5w40? Ik ben een rustige rijder en kom zelden boven 120km/h
Als ik de tabel mag geloven gaat 5w30 tot 40 graden en 5w40 tot 55 graden. Het olieverbruik is zogoed als niks. Loopt hij met 5w30 zuiniger dan met 5w40? Ik ben een rustige rijder en kom zelden boven 120km/h
Ik heb ook de site van Kia geraadpleegd en daar staat 0w40 5w30 of 5w405w30 geeft minder mechanisch verlies inderdaad, wel even dubbelchecken welke olie KIA nou voorschrijft. Ik weet bv van VAG dat er soms ineens halverwege een bepaald jaar ineens een andere olieviscositeit wordt toegepast met bijbehorende aanpassingen aan het draaiend gedeelte.
Bij voorkeur effe werkplaatsinformatie scoren. De meeste dealers roepen meestal ook alleen maar wat ze toevallig in de bulk hebben zitten.
EHD smering, Lagers in een opgebouwde krukas ?Het element Ti wordt wel degelijk toegepast in smeermiddelen. Het heeft o.a. een positieve invloed op het niet Newtonse gedrag van een smeermiddel. Niet Newtons gedrag komt er (even heel kort door de bocht) op neer dat een vloeistof zich onder druk gaat gedragen als een vaste stof. Hoe meer druk, hoe sterker dit gedrag. Je kunt je voorstellen dat op moleculair niveau dit zeer gewenst is. Een paar molecuullagen dik (zeer lokaal) gedraagt een smeerfilm zich zeer kortstondig als een vaste stof. Even grofweg gezegd is dat waarom een olie soms van die belachelijke krachten kan opvangen.
Via een chemisch proces worden Ti moleculen toegevoegd aan een additieven pakket die weer wordt opgelost in een basisolie. Niet altijd deze volgorde, dit hangt enigszins af van het type basisolie.
Overigens is het wel zo dat de testen die gebruikt worden om dit aan te tonen een dermate extreme mechanische belasting geven die nooit en te nimmer zullen plaatsvinden
Hoezon ? Hierboven beschrijf je dat het technisch mogelijk is om ti toe te voegen.in een motorblok. Dus wat het waard is blijft een beetje gissen. Deze test is niet de enige die de "praktijkplank" mis slaat. Er zijn veel testen die een onderling vergelijk mogelijk maken van smeermiddelen, maar met omstandigheden die in de praktijk nooit gehaald worden. Een ander mooi voorbeeld van zo'n test is de zgn. ASTM D-2596. Het gemiddelde van 20 metingen kan/mag 44% afwijken indien dezelfde test in twee verschillende labs wordt uitgevoerd. Tsjaaaa, welke waarde vermeld je dan in je commercieel/technische informatie voor je klanten?
Maar als er op die manier over vloeibaar titanium wordt gesproken, suggereert men natuurlijk
Dat is je eigen invulling.dat het titanium zoals wij dat kennen van onze mooie uitlaatsystemen, brilmonturen en knutselplaatjes en pennen voor chirurgen wordt omgesmolten en aan een smeermiddel wordt toegevoegd. Dat is natuurlijk klinkklare onzin.
Er worden veel metalen gebruikt in smeermiddelen.
Het woord "titanium" smoelt gewoon lekker. Dus vanuit commercieel oogpunt wel te begrijpen. Het element Calcium wordt ook veel toegepast in smeermiddelen. Alleen "Vloeibaar Calcium" bekt echt niet zo lekker.
EHD smering, Lagers in een opgebouwde krukas ?Hoezon ? Hierboven beschrijf je dat het technisch mogelijk is om ti toe te voegen.Dat is je eigen invulling.
Hehe...ik vond het al zo lang duren......
EHD heeft helemaal niks met de genoemde ASTM-D test te maken. Bij EHD heb je nog steeds volledige loopvlakscheiding en lopen de snelheid, belasting en viscositeit mooi in de pas. Dat het oppervlakte elastisch deformeert staat hier los van. Bij de testen waarin refereer worden bewust loopvlakken onder een extreme belasting tegen elkaar geforceerd wat een direct metaal tot metaal contact tot gevolg heeft. Als een dergelijke situatie bij jouw krukas zou ontstaan hoop ik dat je niet te hard rijdt, want je krukas draait gelijk in de soep. Denk seconden i.p.v. minuten.
Zoals geschreven: Het element Ti kan, net als zoveel andere metalen, worden toegevoegd. Maar dat is al zo oud als de weg naar Rome, niks nieuws en wordt (vanuit een technisch oogpunt) totaal verkeerd gepositioneerd.
Eigen invulling? Mwoooooaa, ploeg dan de mooie praatjes en flyers van de olieproducenten. Ooit folders gezien waar andere metalen worden aangeprezen als het ei van Columbus?
Ga jij maar weer z.g.n. kritische vragen stellen en een beetje rellen. Dat zijn wel wel gewend in olietopics van je.
Ik wacht je commentaar wel weer af
Zijn mensenkennis mankeert in ieder geval niks aan.Verder gaat het wel goed met je ?
Het element Ti wordt wel degelijk toegepast in smeermiddelen. Het heeft o.a. een positieve invloed op het niet Newtonse gedrag van een smeermiddel. Niet Newtons gedrag komt er (even heel kort door de bocht) op neer dat een vloeistof zich onder druk gaat gedragen als een vaste stof. Hoe meer druk, hoe sterker dit gedrag. Je kunt je voorstellen dat op moleculair niveau dit zeer gewenst is. Een paar molecuullagen dik (zeer lokaal) gedraagt een smeerfilm zich zeer kortstondig als een vaste stof. Even grofweg gezegd is dat waarom een olie soms van die belachelijke krachten kan opvangen.
Via een chemisch proces worden Ti moleculen toegevoegd aan een additieven pakket die weer wordt opgelost in een basisolie. Niet altijd deze volgorde, dit hangt enigszins af van het type basisolie.
Overigens is het wel zo dat de testen die gebruikt worden om dit aan te tonen een dermate extreme mechanische belasting geven die nooit en te nimmer zullen plaatsvinden in een motorblok. Dus wat het waard is blijft een beetje gissen. Deze test is niet de enige die de "praktijkplank" mis slaat. Er zijn veel testen die een onderling vergelijk mogelijk maken van smeermiddelen, maar met omstandigheden die in de praktijk nooit gehaald worden. Een ander mooi voorbeeld van zo'n test is de zgn. ASTM D-2596. Het gemiddelde van 20 metingen kan/mag 44% afwijken indien dezelfde test in twee verschillende labs wordt uitgevoerd. Tsjaaaa, welke waarde vermeld je dan in je commercieel/technische informatie voor je klanten?
Maar als er op die manier over vloeibaar titanium wordt gesproken, suggereert men natuurlijk dat het titanium zoals wij dat kennen van onze mooie uitlaatsystemen, brilmonturen en knutselplaatjes en pennen voor chirurgen wordt omgesmolten en aan een smeermiddel wordt toegevoegd. Dat is natuurlijk klinkklare onzin.
Er worden veel metalen gebruikt in smeermiddelen.
Het woord "titanium" smoelt gewoon lekker. Dus vanuit commercieel oogpunt wel te begrijpen. Het element Calcium wordt ook veel toegepast in smeermiddelen. Alleen "Vloeibaar Calcium" bekt echt niet zo lekker.