Laatst bewerkt door een moderator:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Dit topic is meer van het gezellig kletsen. Als je wilt weten welke olie je nodig hebt kun je in het instructieboekje kijken.Is het misschien niet een leuk idee om de OP wat uit te breiden met wat nuttige informatie? (van een olie-expert) Meeste mensen die informatie zoeken over olie gaan niet een heel topic doorspitten (ik iig niet )
Dit topic is meer van het gezellig kletsen. Als je wilt weten welke olie je nodig hebt kun je in het instructieboekje kijken.
Als ik de tabel mag geloven gaat 5w30 tot 40 graden en 5w40 tot 55 graden. Het olieverbruik is zogoed als niks. Loopt hij met 5w30 zuiniger dan met 5w40? Ik ben een rustige rijder en kom zelden boven 120km/h
Waarom dan geen 0w30....
Snellere amering bij korte stukjes en in warme toestand zelfde als je 5w30...
Mijn 6 cilinder bmw hoort 5w30ll04 te hebben. Maar draai op 0w30 ll04. Het blok staat bekend om tikkende klepstoters bij korte stukjes. De stoters lopen te snel leeg omdat de retour te goed werkt (combi boringen met ventielen). Gevolg is de tikken bij veel koude starts en korte stukjes.
Sinds ik al jaren op 0w draai heb ik er geen last meer van gehad. Ja..de stoters zullen sneller leeglopen bij stilstaan..maar vullen zich ook sneller.
Olieverbruik is zelfde gebleven.
Overigens..fsi motoren hebben veel last van koolafzettingen in hun inlaat. Milieubewust rijden is funest op de lange duur.
De techniek laat nog geen direct ingespoten motoren toe zonder gevolgproblemen.
De theorie is mooi...maar icm de alsmaar strengere milieuregels en carterventilatiegrappen die nodig zijn om een auto dan armer te gaan laten draaien...worden ze er niet beter op.
Hoe meer de getallen uit elkaar liggen hoe kuntsmatiger de viscositeitsindex omhoog wordt gekrikt met additieven. Deze additieven worden doorgaans in een redelijk rap tempo verbruikt. Dit komt de levensduur van de olie niet ten goede. Dus als je vlgs de voorschriften een olie mag gebruiken waarbij de getallen dichtbij elkaar liggen zou dat altijd mijn voorkeur hebben.
En verder wilde je gewoon even vertellen dat je een 6 cilinder BMW rijdt
Klopt. Als je echter je intervallen naar beneden haalt vang je dat pakket eerder op (lijkt mij).
Maar als je een bijdrage niet toestaat of wilt. Mag je dat zeggen. Ik excuseer mij
Enne..je bent net een olifant.
Ik hoorde van onze oliegozert (Arthur van van der Veen combinatie) dat castrol vroeger een basis olie van bp gebruikte.
Om kosten te drukken heeft men BP afgestoot en gebruiken ze een basis olie uit een ander continent. Waardes..geen id. Kan jij het bevestigen? Of wil of kan of mag je dat niet?
Voor advies van Eurol zelf kun je op hun eigen website de olieadviseur raadplegen.Wilde laatst online olie bestellen.
Die hadden Eurol olie.
Toen ik de 3 soorten in de technische documentatie met elkaar vergeleek viel me iets op,nl:
In de vol-syntetische motorfietsolie zit o.a. ester basisolie.
Vreemd is dat de minerale motorfietsolie van Eurol versterkt is met ester basisolie. ( dan is het toch semie-syntetisch)
Echter over de semie-syntetische (Eurol Motorcycle 10W-40 Syn) kan ik niets in de documentatie vinden over ester-basisolie.
Betekend dit dat de “minerale” beter zou presteren dan hun “semie-syntetische”?
Is deze semie-syntetische Eurol Motorcycle 10W-40 Syn soms een hydrocrack-basisolie?
Of ligt e.e.a. toch wat genuanceerder.
Welke kan ik nu het beste kiezen???
(graag goede raad van RSV31)
Voor advies van Eurol zelf kun je op hun eigen website de olieadviseur raadplegen.
Ja, dat weet ik, maar het gaat me om het feit dat ze minerale olie "versterken met ester basis-olie".
Dat is toch vreemd.
Terwijl hun semie-syntesche olie niet "versterken met ester basis-olie".
Dat is toch heel tegenstrijdig.
Daar zou ik graag wat uitleg over willen hebben hoe dat kan.
Tja, het is mensenwerk en ik begrijp ook wel hoe dat gaat.. en niet technische mensen die de data moeten verwerken ..Kortom; bij Eurol maken ze van de databladen een zooitje en haak ik af. Zal best goede olie zijn, maar wat betreft de technische specs zijn ze erg onduidelijk.
Bedankt voor de uitleg.
De reden dat ik Eurol olie wilde zoeken was omdat ik pas een motor gekocht had (Honda Deauville)van iemand die altijd Eurol semie-synth. 10w40 in die motor had gebruikt.
Het leek me verstandig om niet van merk te veranderen.
Ik krijg nu echter de indruk dat Eurol, denkend aan een betrouwbaar gerenommeerd merk, een beetje aan het "sjoemelen" is.
Zou het verstandiger zijn om te switchen naar een ander merk?
En zo ja, welke dan?
Of is dat juist nadelig?
Mijn persoonlijk benadering:
1. Kies de juiste viscositeit. Eventueel ga je aan de W-kant 5 lager zitten, dus 5W40 ipv 10W40, is niet nodig, maar kan ook geen kwaad.
2. Als je een natte platenkoppeling hebt, let op het JASO MA label. Heb je geen natte platenkoppeling, mag je er ook auto-olie in gooien.
3. Voor elke wat oudere motor (>10jr) voldoet elke olie, ook van de bouwmarkt, aan de minimale API kwaliteitsnormen. Ook hier geen zorgen dus.
4. Alle olien die voor jouw motor voldoen zijn mengbaar en kunnen in willekeurige volgorde voor en na elkaar gebruikt worden.
5. Ververs de olie elk jaar (voor de winterstop), onafhankelijk van het aantal gereden kilometers en doe er gelijk maar een nieuw oliefilter bij.
Veel ingewikkelder hoeft het allemaal niet te zijn.
Bedankt voor de uitleg.
De reden dat ik Eurol olie wilde zoeken was omdat ik pas een motor gekocht had (Honda Deauville)van iemand die altijd Eurol semie-synth. 10w40 in die motor had gebruikt.
Het leek me verstandig om niet van merk te veranderen.
Ik krijg nu echter de indruk dat Eurol, denkend aan een betrouwbaar gerenommeerd merk, een beetje aan het "sjoemelen" is.
Zou het verstandiger zijn om te switchen naar een ander merk?
En zo ja, welke dan?
Of is dat juist nadelig?
Punt 2 en 3 kloppen iig niet.
Motorex, MotulHoi allemaal, ik wil de olie verversen van mijn Daytona 675. Hiervoor ben ik op zoek naar écht goede volsyntheet . Wat is een beetje de top van de volsyntheten voor motoren?
Motorex, Motul
En van motul heb je het dan neem ik aan over de 300v?