Laatst bewerkt door een moderator:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
AndersomDe handleiding van mijn CRF250L geeft aan dat ik er 10w30 in moet gooien.
Dat doe ik ook ( Motul ) maar ik hoor regelmatig dat ik beter 10w40 kan nemen?
Ik weet wel dat dat de meest gebruikte olie is in Nederland maar Honda zal dat niet voor niks als advies geven.
Los daarvan dacht ik altijd dat als je veel korte stukjes rijdt je beter 40 kunt nemen en als je veel langere trips maakt 30 klopt dat eigenlijk?
Had het in de TDM, tja het is olie, het werkt.Hebben hier mensen goede ervaringen met die Louis huismerk olie? Deze is regelmatig sterk afgeprijsd.
@maarten1973 Ik heb er geen ervaring mee, maar vraag me wel af waarom je zou besparen op, pak hem beet, 3 litertjes olie iedere 10k km?
Zelf ververs ik ieder jaar de olie en ik tik de 10k/jaar zeker niet aan, maar voor die 2 tientjes + filtertje rij ik weer met een goed gevoel rond.
Je kan idd beter bij veel korte ritjes waarbij de motor niet zijn temperatuur behaald beter een 40 gebruiken dan een 30.De handleiding van mijn CRF250L geeft aan dat ik er 10w30 in moet gooien.
Dat doe ik ook ( Motul ) maar ik hoor regelmatig dat ik beter 10w40 kan nemen?
Ik weet wel dat dat de meest gebruikte olie is in Nederland maar Honda zal dat niet voor niks als advies geven.
Los daarvan dacht ik altijd dat als je veel korte stukjes rijdt je beter 40 kunt nemen en als je veel langere trips maakt 30 klopt dat eigenlijk?
Het is een Honda van max. 8 jaar oud, geen 50 jaar oude trekker. 10W30 geeft koud beter protectie dan 10W40 omdat het gewoon makkelijker overal naartoe kan koud. Het vormt dus ook sneller een smeerfilm/barrière op de cilinderwanden.. In een Prius die de motor 100x per rit aan en uit zet gaat ook geen 10W40 om brandstof tegen te houden, gaat gewoon 0W20 in om zo snel mogelijk een smeerfilm te hebben.Je kan idd beter bij veel korte ritjes waarbij de motor niet zijn temperatuur behaald beter een 40 gebruiken dan een 30.
De 40 olie zal snel verdunnen door brandstof wat langs de cilinderwanden, ga je een 30 gebruiken bij veel korte/koude stukjes dan heb je al snel een 20 olie in je motor.
Ik zie wel dat je er totaal geen verstand van hebt..Het is een Honda van max. 8 jaar oud, geen 50 jaar oude trekker. 10W30 geeft koud beter protectie dan 10W40 omdat het gewoon makkelijker overal naartoe kan koud. Het vormt dus ook sneller een smeerfilm/barrière op de cilinderwanden.. In een Prius die de motor 100x per rit aan en uit zet gaat ook geen 10W40 om brandstof tegen te houden, gaat gewoon 0W20 in om zo snel mogelijk een smeerfilm te hebben.
Verlicht mij dan, leer graag bij. Op de man spelen heeft geen zin...Ik zie wel dat je er totaal geen verstand van hebt..
Een Prius is niet te vergelijken met een motorfiets.
Maar tegen een putter zoals jij is geen onkruid gewassen.
Als je olie verdund is door brandstof, is er meer aan de hand. Dan moet de motor gerepareerd worden.Je kan idd beter bij veel korte ritjes waarbij de motor niet zijn temperatuur behaald beter een 40 gebruiken dan een 30.
De 40 olie zal snel verdunnen door brandstof wat langs de cilinderwanden, ga je een 30 gebruiken bij veel korte/koude stukjes dan heb je al snel een 20 olie in je motor.
Als je olie verdund is door brandstof, is er meer aan de hand. Dan moet de motor gerepareerd worden.
Het is een Honda van max. 8 jaar oud, geen 50 jaar oude trekker. 10W30 geeft koud beter protectie dan 10W40 omdat het gewoon makkelijker overal naartoe kan koud. Het vormt dus ook sneller een smeerfilm/barrière op de cilinderwanden.. In een Prius die de motor 100x per rit aan en uit zet gaat ook geen 10W40 om brandstof tegen te houden, gaat gewoon 0W20 in om zo snel mogelijk een smeerfilm te hebben.
Klopt ook wel, Honda raadt nu ook voor alle auto's 0W20 aan (vanaf een bepaald jaartal). Maar daar viel m'n Civic uit 2002 ook onder, motorblok stamde uit de 80's.. Ding zoop al aardig wat 5W30, laat staan wat die zou hebben gedaan op 0W20. Uiteindelijk geswitcht naar 5W40 om het verbruik wat meer te beperken, daar liep die wel lekker op.Het is gewoon een mileu olie die dunne zooi minder interneweerstand.
en hoger olie verbruik bij Toyota zal het mee vallen andere merken euh pfff die zuipen nogal op de dunne olie , dus kieperen ze er weer dikke olie in soms 10W60
Ik zou even 592 pagina,s terug lezen dan weet je het preciesIk heb verschillende dingen gelezen over van half-synthetische naar volledig synthetische olie overstappen of andersom, maar maakt het nou echt veel uit?
Als je blok veel ervaring heeft met mineraal/half-syntheet olie is het af te raden om naar een vol-syntheet te gaan i.v.m. los maken van sludge wat voor verstoppingen en/of lekkage kan zorgen.Ik heb verschillende dingen gelezen over van half-synthetische naar volledig synthetische olie overstappen of andersom, maar maakt het nou echt veel uit?
Dertig jaar geleden wel, maar wat is nou precies de vraag.Ik heb verschillende dingen gelezen over van half-synthetische naar volledig synthetische olie overstappen of andersom, maar maakt het nou echt veel uit?
Of het nu nog veel uitmaakt of je overstapt van de ene naar de andere olieDertig jaar geleden wel, maar wat is nou precies de vraag.