Het grote olie topic - alle vragen over motorolie

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.955
4.201
De Betuwe
eerdere topic:
OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De handleiding van mijn CRF250L geeft aan dat ik er 10w30 in moet gooien.
Dat doe ik ook ( Motul ) maar ik hoor regelmatig dat ik beter 10w40 kan nemen?
Ik weet wel dat dat de meest gebruikte olie is in Nederland maar Honda zal dat niet voor niks als advies geven.

Los daarvan dacht ik altijd dat als je veel korte stukjes rijdt je beter 40 kunt nemen en als je veel langere trips maakt 30 klopt dat eigenlijk?
Andersom :)

10W40 is beter bestand tegen hogere temperaturen omdat het een dikkere olie is, ook koud overigens. Dus ligt er een beetje aan wat je er mee doet. Veel korte ritjes, koude starts kun je het beter bij 10W30 houden. Bij langere ritten, blokje goed heet stoken kun je beter naar 10W40.

Overigens beveelt Honda 10W30 voor heel veel motoren aan, ook voor mijn CB500 uit 1999. Maar denk dat het gros gewoon er 10W40 erin heeft zitten omdat dat veel universeler is. Zitten iig geen hele grote verschillen in dus je blok loopt niet zomaar aan gort. Misschien een procent meer brandstofverbruik, is waarschijnlijk ook de reden waarom een grote speler als Honda het aanbeveelt.
 
@maarten1973 Ik heb er geen ervaring mee, maar vraag me wel af waarom je zou besparen op, pak hem beet, 3 litertjes olie iedere 10k km?

Zelf ververs ik ieder jaar de olie en ik tik de 10k/jaar zeker niet aan, maar voor die 2 tientjes + filtertje rij ik weer met een goed gevoel rond.

Omdat ik geen hightech motor rijd maar een eenvoudige kawasaki parallel twin. Ik gooi er dan liever elke 5k schone semi-syntheet in. Ieder zijn meug..
 
Ik heb het ook niet als kritiek opgevat, ik onderbouw hier mijn keuze iets meer gezien mijn opmerking "ieder zijn meug".

Voorheen deed ik ook jaarlijks de olie verversen. En ik maakte nogal wat kilometers. Nu wisselt het aantal kilometers de laatste jaren wat en merk ik dat het voor mij goed werkt om iets vaker olie te wisselen maar goedkopere olie te gebruiken. Wel houd ik altijd de JASO MA2 specs aan.

Ik heb een garage en een brug en hij staat er regelmatig voor ketting onderhoud o.i.d. Het is dan een kleine moeite om olie en filter even mee te nemen..

Die olie van Louis kost in de aanbieding tussen de 3 en 4 euro per liter. Nu is er 22% korting maar soms loopt dat op tot 25 of 30%.
 
Laatst bewerkt:
De handleiding van mijn CRF250L geeft aan dat ik er 10w30 in moet gooien.
Dat doe ik ook ( Motul ) maar ik hoor regelmatig dat ik beter 10w40 kan nemen?
Ik weet wel dat dat de meest gebruikte olie is in Nederland maar Honda zal dat niet voor niks als advies geven.

Los daarvan dacht ik altijd dat als je veel korte stukjes rijdt je beter 40 kunt nemen en als je veel langere trips maakt 30 klopt dat eigenlijk?
Je kan idd beter bij veel korte ritjes waarbij de motor niet zijn temperatuur behaald beter een 40 gebruiken dan een 30.
De 40 olie zal snel verdunnen door brandstof wat langs de cilinderwanden, ga je een 30 gebruiken bij veel korte/koude stukjes dan heb je al snel een 20 olie in je motor.
 
Je kan idd beter bij veel korte ritjes waarbij de motor niet zijn temperatuur behaald beter een 40 gebruiken dan een 30.
De 40 olie zal snel verdunnen door brandstof wat langs de cilinderwanden, ga je een 30 gebruiken bij veel korte/koude stukjes dan heb je al snel een 20 olie in je motor.
Het is een Honda van max. 8 jaar oud, geen 50 jaar oude trekker. 10W30 geeft koud beter protectie dan 10W40 omdat het gewoon makkelijker overal naartoe kan koud. Het vormt dus ook sneller een smeerfilm/barrière op de cilinderwanden.. In een Prius die de motor 100x per rit aan en uit zet gaat ook geen 10W40 om brandstof tegen te houden, gaat gewoon 0W20 in om zo snel mogelijk een smeerfilm te hebben. ;)
 
Ik denk dat je dat verkeerd hebt. Waar denk dat de 30 voor staat. Multigrade olie is meestal nou ook weer niet zo multigrade, ofja niet zo precies.

Motul 7100 10W-30
73.7mm²/s @ 40
11.4mm²/s @ 100

Motul 7100 10W-40
88.8mm²/s @ 40
13.5mm²/s @ 100
 
Het is een Honda van max. 8 jaar oud, geen 50 jaar oude trekker. 10W30 geeft koud beter protectie dan 10W40 omdat het gewoon makkelijker overal naartoe kan koud. Het vormt dus ook sneller een smeerfilm/barrière op de cilinderwanden.. In een Prius die de motor 100x per rit aan en uit zet gaat ook geen 10W40 om brandstof tegen te houden, gaat gewoon 0W20 in om zo snel mogelijk een smeerfilm te hebben. ;)
Ik zie wel dat je er totaal geen verstand van hebt..
Een Prius is niet te vergelijken met een motorfiets.
Maar tegen een putter zoals jij is geen onkruid gewassen.
 
Ik zie wel dat je er totaal geen verstand van hebt..
Een Prius is niet te vergelijken met een motorfiets.
Maar tegen een putter zoals jij is geen onkruid gewassen.
Verlicht mij dan, leer graag bij. Op de man spelen heeft geen zin...

Normaal gesproken wil je makkelijk verpompbare olie als je blok en olie nog niet op temperatuur is, daar is multigrade olie ook voor uitgevonden. Dus leg mij is precies uit waarom dikkere olie beter is tijdens de koude start voor een jonge motor die met Japanse Thaise precisie in mekaar is geschroefd.
 
Je kan idd beter bij veel korte ritjes waarbij de motor niet zijn temperatuur behaald beter een 40 gebruiken dan een 30.
De 40 olie zal snel verdunnen door brandstof wat langs de cilinderwanden, ga je een 30 gebruiken bij veel korte/koude stukjes dan heb je al snel een 20 olie in je motor.
Als je olie verdund is door brandstof, is er meer aan de hand. Dan moet de motor gerepareerd worden.
 
Het is een Honda van max. 8 jaar oud, geen 50 jaar oude trekker. 10W30 geeft koud beter protectie dan 10W40 omdat het gewoon makkelijker overal naartoe kan koud. Het vormt dus ook sneller een smeerfilm/barrière op de cilinderwanden.. In een Prius die de motor 100x per rit aan en uit zet gaat ook geen 10W40 om brandstof tegen te houden, gaat gewoon 0W20 in om zo snel mogelijk een smeerfilm te hebben. ;)

Het is gewoon een mileu olie die dunne zooi minder interneweerstand.
en hoger olie verbruik bij Toyota zal het mee vallen andere merken euh pfff die zuipen nogal op de dunne olie , dus kieperen ze er weer dikke olie in soms 10W60
 
Het is gewoon een mileu olie die dunne zooi minder interneweerstand.
en hoger olie verbruik bij Toyota zal het mee vallen andere merken euh pfff die zuipen nogal op de dunne olie , dus kieperen ze er weer dikke olie in soms 10W60
Klopt ook wel, Honda raadt nu ook voor alle auto's 0W20 aan (vanaf een bepaald jaartal). Maar daar viel m'n Civic uit 2002 ook onder, motorblok stamde uit de 80's.. Ding zoop al aardig wat 5W30, laat staan wat die zou hebben gedaan op 0W20. Uiteindelijk geswitcht naar 5W40 om het verbruik wat meer te beperken, daar liep die wel lekker op. :9

Maar voor een hybride zoals de Prius snap ik 0W20 wel. Zo'n motor wordt nooit echt hoog belast en wordt vaak uitgeschakeld tijdens het rijden, helemaal als je een rustige rechtervoet hebt.
 
Voor de critisi onder ons, is er nu bij de Lidl in de aanbieding vol synthetische 5w-40 olie die onder andere ook aan de Jaso-MA2 voldoet.
En dat voor € 19,99 per 5 liter.
€ 3,99 per liter dus.
IMG_20200925_102129572.jpg
IMG_20200925_102150993.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb verschillende dingen gelezen over van half-synthetische naar volledig synthetische olie overstappen of andersom, maar maakt het nou echt veel uit?
Als je blok veel ervaring heeft met mineraal/half-syntheet olie is het af te raden om naar een vol-syntheet te gaan i.v.m. los maken van sludge wat voor verstoppingen en/of lekkage kan zorgen.
 
Mja, viffer had 82dkm ervaring toen ik em kocht, geen idee wat voor olie er in zat, draait nu op vol syntheet, geen verbruik, en een schoon carter(die is bij mij los geweest)stand nu: 112dkm.
koekblik uit 2006 draaide eerst op 5w30, nu al weer 150 dkm op 0w30, stand nu: bijna 5 ton.
Edit: koekblik heeft wel historie, en draaide al op syntheet, nu verbruik ; 0,5 liter/15dkm
 
Laatst bewerkt:
Heb in m'n CB bij 56.5k ook gewoon vol synt gegooid, heeft hoogstwaarschijnlijk de afgelopen 20 jaar gewoon op half-syntheet gedraaid.
Acht de kans klein dat er narigheid van komt, maar het kan...

Waarom eigenlijk de switch van 5W30 naar 0W30 in het koekblik?
 
Van 5w naar 0w omdat ik een goede verhouding had met de monteurs hier bij de ( inmiddels opgeheven-) skoda garage bleef ik op de hoogte van wat vag voorschreef, die maakte voor de tsi de overstap naar 0w, en gelijk voor de rest dus ook. Mijn is een Tdi-16v.
 
Terug
Bovenaan Onderaan