Het grote olie topic - alle vragen over motorolie

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.949
4.196
De Betuwe
eerdere topic:
OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb er in mijn zx6rrren ook standaard 1 in gedraaid maar zo heb ik ze er nog nooit uit gehaald.. :N:N
Bij de S1000R en later S1000RR ook niet altijd zoveel, maar wel altijd meer dan ik oorspronkelijk had verwacht.
Dit was bij de eerste verversing na aankoop.
Andere gebruikers rapporteerden dit ook.
Bij de G310GS was het voornamelijk met inrijden en ongeveer een kwart het getoonde.

Na een jaar weer wat minder.
Maar het doet wel wat. 8-)
20190614_174629 web.jpg
 
Bij de S1000R en later S1000RR ook niet altijd zoveel, maar wel altijd meer dan ik oorspronkelijk had verwacht.
Dit was bij de eerste verversing na aankoop.
Andere gebruikers rapporteerden dit ook.
Bij de G310GS was het voornamelijk met inrijden en ongeveer een kwart het getoonde.

Na een jaar weer wat minder.
Maar het doet wel wat. 8-)
Bekijk bijlage 1803601
Dat duurt niet lang meer.
 
Als ik zo de foto's hierboven bekijk, doet zo'n magneet zeker wel wat. De vraag blijft of het oliefilter deze deeltjes net zo effectief zou hebben afgevangen. Dat vrijwel geen enkele fabrikant het standaard heeft, geeft me het idee dat het filter het prima zelf kan.
Gelukkig is er nooit goed vergelijkend onderzoek naar gedaan, net als naar verschillende soorten/merken motorolie en additieven, dus we kunnen er mooi over blijven filosoferen.

Overigens zou ik altijd een magneet van eikenhoutcomposiet adviseren om de aluminiumdeeltjes ook af te vangen.
 
Een goed magneetje haalt echt wel wat uit t blok.
Geen alu natuurlijk.
En carter is opslag. Ondanks dat t in beweging is, kan toch eea bezinken.

Liever extra en niet nodig, dan overslaan en een probleem.

Helpt ook nog eens bij diagnose igv problemen.
Inderdaad is het meer van belang dat je kan zien dat er iets mis is, dan dat het als een soort extra zeef werkt om alle metaaldeeltjes op te vangen.
 
Zo hard dat hij ze nooit meer losgekregen heeft als ik zo zijn reactie lees. :+

De magneetkracht is niet zo belangrijk, sterker nog.
Zo'n plug is niet nodig/ doet niet veel/niks.
Ja, je zou het denken. (dat loslaten). :) potjandorie... nu gebeurd het weer.... je vraagt advies over de kracht van een magneetje. Antwoord dat gegeven wordt: "doet niks". Nee dat zie ik, die van mij is inderdaad waardeloos, hij heeft geen kracht. _O-
Wat heeft een magneet te maken met motorolie, volgens mij niets......:?
olie-aftap-plug is wel iets wat olie gerelateerd? Of is dat ook niet dicht genoeg bij, is er een plaatje waarop je kan zien welk onderdeel nog wel olie genoeg is.... :+?
 
Ik vind "wat niet weet, wat niet deert" beter. Veel mensen zouden zich zorgen maken om niks.
Ik heb een broer die zich al zorgen maakt als zijn motor 3 minuten te snel op temperatuur komt.
Even vergeten dat het een van de warmste dagen was van de zomer en dat hij de motor nog maar pas had.
Of als de Yamaha R1 heter wordt in stadsverkeer dan een ktm 1290 adventure....
 
Ik heb een broer die zich al zorgen maakt als zijn motor 3 minuten te snel op temperatuur komt.
Even vergeten dat het een van de warmste dagen was van de zomer en dat hij de motor nog maar pas had.
Of als de Yamaha R1 heter wordt in stadsverkeer dan een ktm 1290 adventure....
Kan het kloppen dat die dag een dinsdag was?

Reed toen zelf naar Almere toe en mijn fiets zei uiteindelijk, ongeacht snelheid, 99,5 graden. Ja, dan ga ik hem wel knijpen…
 
Kan het kloppen dat die dag een dinsdag was?

Reed toen zelf naar Almere toe en mijn fiets zei uiteindelijk, ongeacht snelheid, 99,5 graden. Ja, dan ga ik hem wel knijpen…
Geen idee.
Op circuit was m'n gsxr600 k4 eens continu 101-103 graden al rijdend.
Het was toen 39 graden buitentemperatuur, asfalt temperatuur was rond 12u 53 graden en de piek werd pas bereikt om 15u....
 
Geen idee.
Op circuit was m'n gsxr600 k4 eens continu 101-103 graden al rijdend.
Het was toen 39 graden buitentemperatuur, asfalt temperatuur was rond 12u 53 graden en de piek werd pas bereikt om 15u....
Ik was toen juist rond 15:00 onderweg. Tropenrooster.
Yep, 19 juli was dat. Eind van de middag naar Assen. Gixxer had het ook flink warm ( Baasje ook :Y )
Dacht ik al.
 
Even een vraag voor de kenners van een oliegesmeerde zuiger compressor..
ik heb hier een blauwe Airpress staan, HL340-90. Snaar aangedreven 2 cilinder.

Die is ruimschoots toe aan nieuwe olie. Dat zit er al 7 jaar in.. dus afgetapt.
Volgens de sticker op de tank moet er een SAE30 in.
Alleen; dat kan ik niet zo 123 in de buurt vinden.
Ik heb olie staan van eigen merk Airpress, oude blauwe flacon. Daar staat geen SEA30 op.

wel diverse andere nummers:
1C273E8D-7F7F-46B0-9BE7-B9ACE5A653D5.jpeg


Maar ik heb teweinig, er kwam 900ml uit het carter. Dus ik moet er wat bij hebben.
Maar de blauwe flacons zijn er niet meer, zijn vervangen voor grijze flacons van ander fabrikaat.
Dán kan ik net zo goed bij de bouwmarkt/toolstation daar olie halen (liter).. ik wil niet 2 soorten olie door elkaar mengen..

Maar ik zie nergens die SAE30 staan.. maar wel overal H68, H100, ISO 100, ISO 46, C-100…

Tuurlijk zal het e.a. via het internet te brstellen zijn (bijv “originele” airpress olie)..
maar in de buurt is er het volgende te koop: wat kan erin..?

Bauhaus; Craftomat ISO VG 100
Gamma; Metabo VG 100
Praxis; Criko C-100
Toolstation; AGEAlube H100
Hornbach; Stanley VG 100 SEA40

Nu is de Stanley van de Hormbach de enige die een dikte vermeld; SAE 40 (te dik dus?) maar die is ook net als de rest VG 100…

Dus ik ben het spoor wat bijster..
 
Terug
Bovenaan Onderaan