Het Grote Piaggio MP3 Topic deeltje 3a

Hoi MP3 rijders,

Ik ben zelf geen MP3 rijder maar ik had even een vraagje over de wetgeving. Mijn vader (58 jaartjes jong) wilt graag samen met mij wat kunnen touren maar heeft geen A rijbewijs. Nou heeft zijn collega onlangs een 500 LT gekocht en hij heeft er een stukje op gereden en is er helemaal weg van.

Echter, volgens mijn pa mag je na Januari 2016 niet meer op zo'n ding rijden :?

Hetgeen wat ik zelf gevonden hebt spreekt dat tegen. Als je voor 19 Januari 2013 je B rijbewijs hebt gehaald veranderd er niks en mag je er gewoon op rijden??

iemand die mij precies kan vertellen hoe het nu echt zit??

Alvast bedankt! :)
 
Hoi MP3 rijders,

Ik ben zelf geen MP3 rijder maar ik had even een vraagje over de wetgeving. Mijn vader (58 jaartjes jong) wilt graag samen met mij wat kunnen touren maar heeft geen A rijbewijs. Nou heeft zijn collega onlangs een 500 LT gekocht en hij heeft er een stukje op gereden en is er helemaal weg van.

Echter, volgens mijn pa mag je na Januari 2016 niet meer op zo'n ding rijden :?

Hetgeen wat ik zelf gevonden hebt spreekt dat tegen. Als je voor 19 Januari 2013 je B rijbewijs hebt gehaald veranderd er niks en mag je er gewoon op rijden??

iemand die mij precies kan vertellen hoe het nu echt zit??

Alvast bedankt! :)

Vanaf welke datum heeft jouw vader zijn B rijbewijs?

Als hij dit heeft behaald "Voor 19 januari 2013", Dan mag hij gewoon rijden op een Mp3 LT

Edit: is er een nieuwe regeling vanaf 2016?,
 
Laatst bewerkt:
Vanaf welke datum heeft jouw vader zijn B rijbewijs?

Als hij dit heeft behaald "Voor 19 januari 2013", Dan mag hij gewoon rijden op een Mp3 LT

Edit: is er een nieuwe regeling vanaf 2016?,


Hoi Chris,

Geen idee wanneer precies maar zeker 35 jaar terug al :Y
Maar volgens mij mag hij er ook gewoon op rijden.

Bedankt i.i.g voor je snelle reactie.
 
Bij veranderende wetgeving heeft dat alleen gevolg voor nieuwe gevallen

staat ergens in de grondwet dit houd in dat een wet geen nadelige gevolgen mag hebben dit houdt in dat je pa er op mag blijven rijden
 
Bij veranderende wetgeving heeft dat alleen gevolg voor nieuwe gevallen

staat ergens in de grondwet dit houd in dat een wet geen nadelige gevolgen mag hebben dit houdt in dat je pa er op mag blijven rijden

Mooi, kunnen we weer 80 op een dijkje want toen we ons rijbewijs haalde mocht dat ook :)

Maar met zaken als voertuigtoelating en rijbewijzen zie je dat inderdaad wel terug.
 
Bij veranderende wetgeving heeft dat alleen gevolg voor nieuwe gevallen

staat ergens in de grondwet dit houd in dat een wet geen nadelige gevolgen mag hebben dit houdt in dat je pa er op mag blijven rijden

Ja dacht al zoiets, ben er geen expert in maar leek me ook logischer zo.

We gaan morgen avond kijken bij een exemplaar :)
 
Vanavond is pa wezen proef rijden en kwam terug met een grijns van oor tot oor :')

Gekocht *O*

2vj3itw.jpg


We gaan hem zaterdag middag ophalen...
 
heb je op de belangrijkste punten gelet balhoofdlagers en staat van het blok ?

Zover ik heb kunnen zien was alles wel in orde maar ik ben er geen expert in. Blok klonk in ieder geval netjes bij stationair en bij het rijden. Zijn er nog meer punten waar we extra op moeten letten of aan de buitenkant de staat van het blok enigzins kunnen beoordelen?
 
Zover ik heb kunnen zien was alles wel in orde maar ik ben er geen expert in. Blok klonk in ieder geval netjes bij stationair en bij het rijden. Zijn er nog meer punten waar we extra op moeten letten of aan de buitenkant de staat van het blok enigzins kunnen beoordelen?

Balhoofdlagers zijn het zwakste punt van de Piaggio Mp3,

Probeer hem eens op de middenbok te zetten, vervolgens laat iemand achterop zitten en probeer het gewicht van de voorwielen af te krijgen.

Als je van links naar rechts stuurt mag hij niet in een "Putje" vallen in het midden... een soort dood punt waar hij in blijft hangen. Dan zijn de balhoofdlagers versleten en dit kost veel geld om te vervangen.
 
Balhoofdlagers zijn het zwakste punt van de Piaggio Mp3,

Probeer hem eens op de middenbok te zetten, vervolgens laat iemand achterop zitten en probeer het gewicht van de voorwielen af te krijgen.

Als je van links naar rechts stuurt mag hij niet in een "Putje" vallen in het midden... een soort dood punt waar hij in blijft hangen. Dan zijn de balhoofdlagers versleten en dit kost veel geld om te vervangen.

Oke bedankt voor tip, dit gaan we zeker zaterdag nog even proberen!

Maar motorisch gezien? Ik heb zelf alleen ervaringen met 2 taks scooters waarbij je blok toch echt wel op was ma 10.000km :')

Hoe doen die mp3's het? de huidige km stand van dit ding is ongeveer 21.000km
 
Als het vuil op het blok een beetje overeen komt met de 10.000km is het goed

zag laatst eentje met 11.000km aar het blok helemaal zwart van was na het loshalen bleek die dus minimaal 120.000 gedraaid te hebben nokken as versleten krukas kaduk enz enz
 
Oke bedankt voor tip, dit gaan we zeker zaterdag nog even proberen!

Maar motorisch gezien? Ik heb zelf alleen ervaringen met 2 taks scooters waarbij je blok toch echt wel op was ma 10.000km :')

Hoe doen die mp3's het? de huidige km stand van dit ding is ongeveer 21.000km

Bij de ene Mp3 zijn de balhoofdlagers na 10k km al kaduuk, bij de andere 20k km.
Check dit goed AUB!, kost 600 euro+ om te laten repareren :/
 
Beste Mp3 rijders!

Heb zelf een Kawasaki ZZR 600 gehad en heb recentelijk de auto de deur uitgedaan omdat ik in de stad woon. Wil nu toch naast openbaar vervoer ook eigen vervoer hebben voor woon/werk verkeer.

Aanvankelijk was ik op zoek naar een nette Vespa GT 200 of GTS 250! De GTS 300 vind ik voor een Vespa motorscooter nog te duur in prijs.
Inmiddels al naar diverse Vespa's gekeken en proefritjes gemaakt, maar kan nog geen nette vinden en heel eerlijk... denk ik dat het voor mij niet ideaal is voor woon/werk verkeer. Het is toch nog wat te veel scooter vind ik persoonlijk.
Via een vriend van mij in aanraking gekomen met de Piaggio Mp3 wat ik altijd al een fantastische motorscooter heb gevonden. Dit weekend ga ik kijken naar een 250cc versie LT, net onderhoud gehad etc.
De 250 is goed geprijsd, scheelt zeker €1250 met een vergelijkbare 400cc...
Overal lees ik dat het qua optrekken tot 100/110 km/h allemaal niet heel veel verschilt t.o.v een 400 maar daarboven wel. Voor mij zal het grotendeels stad en 80km wegen zijn, soms een stukje snelweg.
Hoe kijken jullie als ervaringsdeskundige tegen het verschil van de 250cc en 400cc aan? Ook gezien het prijsverschil, in hoeverre is dit het waard?

Tot nu toe lees ik hele wisselende verhalen en hoor het graag van mensen die echt op beide hebben gereden.

Bedankt alvast :)!
 
Mijn vriendin rijdt een mp3 400 en daar heb ik wel s op gereden.
Ook heb ik wel s op n piaggio 300 yourban gereden.

Persoonlijk vind ik dat je bij n yourban totaal geen verschil voelt met een 2 wielige motorscooter.
Ik kon meteen vol door de bochten knallen.
Met de 400 (toch n ander model) merk ik echt.....dit is anders

Dit is dus n voorbeeld wat betreft ander rijgedrag en niet t verschil in aantal cc.
De 400 gaat fluitend over de snelweg, de 300 geen idee


2de hands.....kijk alstjeblieft uit met balhoofdlagers. Als je die moet laten vervangen ben je honderden euros kwijt.
Koop m bij n specialist of neem iemand mee.

(Midden van t land? Euro-motor in hoevelaken. Topzaak.

Waarom trouwens n mp3, aangezien je n motorrijbewijs hebt?
Een mp3 is namelijk n stuk duurder dan n vergelijkbare motorscooter


(Ik reed vroeger ook op n zzr600 trouwens)
 
Laatst bewerkt:
Hoi Ferry, bedankt voor je reactie.
Ik vind een ''normale'' motor in de stad niet heel handig voor dagelijks gebruik, een motorscooter spring je toch iets sneller op denk ik. Zoals ik al zei zocht ik eigenlijk een Vespa GTS maar de Mp3 lijkt mij toch wat meer machine en ik vind het gewoon een bruut ding, keer wat anders (in de goede kleur en eventueel leuke uitlaat). Andere motorscooters vind ik niet zo bijzonder op de Tmax na, die dan weer erg duur is.
 
ik zou dan in ieder geval niet voor een 250 gaan minimaal een 400 de mp3 is nogal zwaar 255kilo
heb ze alle 3 gereden 250 400 en 500

een andere optie De Gilera Fuoco 500 in motor uitvoering zijn dan ook niet zo duur omdat daar geen markt voor is Roke heeft er eentje staan

en heel af en toe kom je een 400 RL tegen dit is ook een motor uitvoering die zijn ook zo 1000 euro goedkoper als een LT
 
Hallo mfers,

Ik lees al een tijdje mee en heb me toch maar geregistreerd omdat ik wat vraagjes heb.

Ik denk over een mp 3 na, maar ik zou er eerst één willen huren.
Nou vraag ik me af waar in het noorden je ze kunt huren
Ik weet er een paar te koop te staan bij motoport maar die zijn toch niet te huur??

Verder zou ik willen weten of er veel dames zijn die mp3 rijden.
Ik zie hier in het noorden zoiezo niet zoveel mp3 rijden, terwijl hier erg mooie gebieden zijn.
Maar dat is een ander verhaal...
Alvast bedankt voor de info.
 
hi mijn broertje gaat donderdag kijken bij de mp3 lt400 uit 2009 met 15000 op de teller heeft iemand tips waar we op moeten letten tijdens de koop?
balhoofdlagers weet ik?
en is dit model betrouwbaar?
en in welk jaartal zijn er updates of nieuwere uitgekomen?
 
Laatst bewerkt:
Hallo mensen,

ben sinds kort eigenaar van een Fuoco 500 LT en ben daar wel erg blij mee. :]
Alleen daar zitten de standaard City Grip banden van Michelin onder en aangezien ik gewoon met droog en nat weer rijdt ben ik daar in het natte niet weg van.

O ja , ik woon in west brabant en daar is het nu peeëntijd. (blubber,modder,slik,klei) ;)
Dus graag wat meer grip in het natte.
Heeft iemand ervaring met Conti-Move 365 , slijtage is niet belangrijk , grip nat/droog wel.

Alvast bedankt. MFérs
 
Terug
Bovenaan Onderaan