Het grote Suzuki SV 650/1000/S/N Verzameltopic - Deel XVI

Status
Niet open voor verdere reacties.
plat achter do motor gaan liggen en de kettinglijn bekijken werkt zelfs ook nog als de batterijen van de schijfmaat leeg zijn.
Afstand van velgrand links en rechts tot vork ook, al gaat dat niet bij élke motorfiets op....
Zo'n remblekkenpers kan nog wel enigzins handig zijn, maar dit ding is echt overbodig.
 
Ik heb voor m'n momentsleutels gewoon adapters gekocht voor naar 1/2e en 1/4e.

Uitlijnen van het achterwiel kan idioot precies met een (digitale) schuifmaat.

Dat heb ik nu ook gedaan, zie foto hieronder. Aan weerskanten 4.02mm

IMG_20200506_143916.jpg
 
Dan ga je er vanuit dat de stelplaat strak om de as zit, dat zit ie bij mijn Gen2 niet, én dat de achterbrug kaarsrecht in het frame zit wat ook niet altijd het geval is.

ikzelf heb ooit eens een lasertje gekocht welke vlak op het kettingwiel gaat, kun je mooi over dd hele ketting kijken of het wiel recht zit tenopzichte van het blok.
 
Dan ga je er vanuit dat de stelplaat strak om de as zit, dat zit ie bij mijn Gen2 niet, én dat de achterbrug kaarsrecht in het frame zit wat ook niet altijd het geval is.

ikzelf heb ooit eens een lasertje gekocht welke vlak op het kettingwiel gaat, kun je mooi over dd hele ketting kijken of het wiel recht zit tenopzichte van het blok.

#Aliexpress € 4,82 | Universal Chain Adjusting Alignment Tool Metal Heavy For Motorcycle Motorbike

Ik bestel deze wel. Voor dat geld het proberen waard.
 
Gewoon op je buik achter de motor liggen werkt ook. Daarnaast moet de ketting recht op het achterkettingwiel liggen. Dus niet boven en onder rechts en helemaal achteraan links. Deze methode werkt zeker niet minder nauwkeurig dan met het hulpstukje, al moet ik toegeven dat het leuk is bedacht.
 
Roger zijn volgende droombaan wordt waarschijnlijk motorketting-achterwiel-buikschuiver-uitlijner-specialist.
Uiteraard met 1 dichtgeknepen oogje.

:+
 
Vanmiddag ben ik gaan rijden en kwam ik erachter dat mijn koppeling slipt wanneer ik de hoge toeren in ga om een auto in te halen. Zou dit kunnen duiden op versleten koppelingsplaten, of wat zou dit kunnen zijn? Het gaat om een Suzuki SV650S uit 2000 met 44000 km op de teller. De motorolie is trouwens 1000 km geleden ververst met Eurol 10W40 sport touring olie.
 
Laatst bewerkt:
Als je de koppekingshandle hebt afgesteld met minstens 10 mm speling (dode slag) en geen automotorolie in het carter hebt lijkt het inderdaad op een versleten koppeling. Is wel snel. 😢
 
Sportbike olie moest zijn sport touring olie. De koppelingshendel zou ik nog eens naar kunnen kijken en anders zou ik de koppelingsplaten moeten vervangen. De motor heb ik 1 jaartje in mijn bezit. Hoe er hiervoor mee om is gegaan. Geen idee.
 
Laatst bewerkt:
Sportbike olie moest zijn sport touring olie. De koppelingshendel zou ik nog eens naar kunnen kijken en anders zou ik de koppelingsplaten moeten vervangen. De motor heb ik 1 jaartje in mijn bezit. Hoe er hiervoor mee om is gegaan. Geen idee.
Oliepeil goed?
Ongeschikte olie is vaak de oorzaak. Anders zou ik zoeken naar de afstelling. Ik heb een motor met relatief nieuwe koppelingsplaten, deze heeft 70000km gelopen oid. Maar slipt nog steeds als ik net verkeerd koppel. Zit nu Castrol in, straks putoline ff proberen.
 
Oliepeil goed?
Ongeschikte olie is vaak de oorzaak. Anders zou ik zoeken naar de afstelling. Ik heb een motor met relatief nieuwe koppelingsplaten, deze heeft 70000km gelopen oid. Maar slipt nog steeds als ik net verkeerd koppel. Zit nu Castrol in, straks putoline ff proberen.
Het oliepeil is goed.
Dezelfde olie heb ik er vorig jaar ook in gehad en dit gaf toen geen probleem. Een aantal weken geleden heb ik nieuwe olie met filter erin gedaan en daarna ook geen problemen gehad. Vanmiddag begon hij ineens heel erg te slippen vanaf de 5/6000 toeren. Wanneer de toeren weer zakken hapt hij ineens en kan ik weer normaal rijden. Ik wil van de week eerst de koppelingshendel opnieuw afstellen en voor de zekerheid even bij de motorzaak navragen wat het zou kunnen zijn.
 
Mijn platen zijn gewisseld bij pakweg 60.000km.
Niet onbelangrijk... Een verkeerde hevel afstelling kan ervoor zorgen dat je altijd met slippende platen rijd en dus je koppeling op maakt. Zo kan een koppeling heel rap gaar zijn.
 
Een goedenavond!

Ik heb een tijdje terug mijn accu geroosterd doordat de spanningsregelaar lijkt te zijn overleden.... Heeft er iemand nog een spanningsregelaar voor een 1ste generatie SV liggen? of een tip voor een goed alternatief? Liefst een die wat beter geschikt zou zijn voor de laadspanning van een lithium accu.

Accu was helaas een kneiterdure lithium van durbahn (had de vorige eigenaar in geinvesteerd). Ding was echt serieus aan de kook geweest, het kunststof omhulsel was aardig "vloeibaar" geworden.... B|

In het WPH staat netjes hoe je de spoelen van de stator kan doormeten, dus dat had ik ook maar even gedaan, die waren gelukkig nog in orde. Maar er staat ook in hoe je die spanningsregelaar checkt (met de diode doormeetstand op de multimeter) en de waardes die ik dan meet zijn binnen de specs :? enige dat ik nu even niet kan checken is wat de daadwerkelijke laadspanning is bij draaiende motor omdat ik even geen passende accu heb (zit een andere achterveer onder, dus ik heb maar een halve accubak). Dus eerst maar een accu aanschaffen, en dan weer checken. Of ik moet de aansluitkabels verlengen. Nieuwe accu meteen weer slopen zou zonde zijn....

Alles bij elkaar wel ellende. meteen maar een simpel voltmetertje op het dashboard installeren om een en ander wat beter in de gaten te houden.

Fijne avond nog :W

Later,

Loek
 
Ahhh Spanningsregelaar. Nog geen week of wat geleden behandeld. :Y

Korte samenvatting: koop een Mosfet unit (FH****) van een r1, zx10, CBR, enz bij een sloop en soldeer hem in de SV.
 
eerst juist stellen bij de hendel, zorgen dat die bus voldoende is ingedraaid en er niet al bijna helemaal uit is, en dan daarna bij het blok verder afstellen.
 
Ik ben sterk aan het twijfelen om toch dit seizoen nog de overstap naar een Triumph 3 cilinder te maken. Weet nog niet helemaal waar ik goed aan doe.
Iemand hier heel toevallig interesse in de SV1000?
 

Bijlagen

  • 27CAEA9C-0A07-4ECB-99C7-FA9C2EA69CBC.jpeg
    27CAEA9C-0A07-4ECB-99C7-FA9C2EA69CBC.jpeg
    2,6 MB · Weergaven: 11
Heren!
En misschien ook wel dames...
Na 3 jaar ben ik weder gekeerd met welgeteld mijn 3e Suzuki SV650S!🎉
Tussendoor nog een heel aantal andere fietsen gehad maar een paar weken geleden een dagje gereden op de sv van een vriend van me begon het bij mij ook weer te kriebelen.
Gister deze uit 2003 in de beste kleurstelling opgehaald👌
IMAG1103.jpg


Nieuwe achterband besteld en nu alleen nog zoekende naar een herriepijp, iemand die toevallig nog iets heeft liggen?
 
Welkom terug! Ik heb wel een holle herriepijp op m'n FZR, waar een stille E-keur op mag. :+

SV1000 verkoopt volgens mij altijd wel redelijk snel. Heb je een richtprijs?
 
Hmm, heb het idee dat er een aantal te koop staan voor een tijdje.
Prijs is altijd moeilijk. Beetje cliché maar hij hoeft niet weg, dus echt priced to sell wordt het niet. Zat te denken aan een richtprijs van rond de €3250. Ik durf m’n handen in het vuur te steken dat deze nog heel wat probleemloze kilometers tegemoet gaat.
Op een oliebeurtje na (anderhalf jaar /4.5k km geleden voor het laatst) zitten er voorlopig geen kosten aan. Sommige vonden een oliebeurtje niet nodig, maar die paar tientjes inc filter zijn ook de kosten niet.
Alle gevoelige punten zijn aangepakt (aan stekkers e.d.). Bandjes zijn klein jaar oud, 2k km Max. Km stand is wat hoger dan gemiddeld, zit nu rond de 52k km’s uit m’n hoofd. Ketting/tandwielen nog goed, remmen nog goed. Altijd E5/octaan 98 mee getankt. Aantal jaar onderhoudshistorie zit er bij. Eigenlijk zonde om weg te doen :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan