Het grote VF 500/750/1000/1100 C/F/F2/R topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ah, tja ik (en ik denk jij ook in het begin) was er van uit gegaan dat size 4 of AN-4 4mm wilde zeggen. Niet dus. dan zul je idd 5mm moeten hebben. Size 4 is wat in de "officiele" set ook zit
idd, was ik ook vanuit gegaan
gisteren pas legde ik de link tussen eea...

Het vreemde is dat niet bij alle series slangen die ze bij goodridge hebben de -04 een binnendiameter van 5mm geld. Wél zie je dat bij de 600-serie.
Maar als ik overal gegevens verzamel over verschillende oliemods dan zie ik een "gemene deler"; ik zie ergens 5mm genoemd staan, ik zie veel 0.19" en ik zie veel -04 of AN4 of size 4. Dat doet mij sterk denken dat die 600-04 leiding van goodridge een goeie optie is.

En dan het fitwerk;
Het lijkt me om verschillende reden een goed voornemen om de hoeveelheid fitwerk en appendages tot een minimum te beperken. Lage kosten, laag gewicht en minder risico op additionele bottlenecks.
Het zou alleen allemaal een stuk makkelijker zijn als er hier een zaak zat waar je dat spul uit bakjes kunt pakken en in elkaar kut draaien en zo een kitje samenstellen. Werkt wat beter voor het visualiseren enzo.
Vanuit zo'n catalogus blijft het voor een leek toch wat abstract (je gaf zelf eerder al aan dat je ook leek bent op dit gebied, dus dat zal zeker herkenbaar zijn voor je....)
Ik heb er al aan zitten denken om in plaats van een T-stuk enzo er voor te kiezen 2 gaten te boren. Geen splitsingen enzo is een aantrekkelijk idee, 2 gaten is een minder aantrekkelijk idee. Choices, choices....
 
@ 2 meter ellende; ik dacht zelf aan een knie in het tapgat, daarop een stuk staalomvlochten oliedrukleiding, dan bovenin tussen de cilinders een T- of Y splitsing met daarop weer stukken staalomvlochten oliedrukleiding naar de koppen toe. Ik moet ook hier in de buurt nog eens grasduinen naar wat er met de koppelingen mogelijk is. Bij de weg, kom je zondag nog naar Zeist? al is het alleen maar voor de gezelligheid :?

@ Sheldon; ik heb met Hemelvaart (6t/m9 Mei) een lang weekeinde sleutelen gepland. Als je zin hebt kom je langs, en gaan we gewoon eens kijken wat er mogelijk is. ;)

@ Ton / Graspol; Ik heb dit weekeinde nogal wat te doen, het kan zijn dat eea wat uitloopt en dan kan ik pas Zondag 's middags in Zeist zijn. Ik mail jullie er nog even over. We hebben ook nog adresgegevens enzo nodig *D

gr. Jos
 
@ 2 meter ellende; ik dacht zelf aan een knie in het tapgat, daarop een stuk staalomvlochten oliedrukleiding, dan bovenin tussen de cilinders een T- of Y splitsing met daarop weer stukken staalomvlochten oliedrukleiding naar de koppen toe. Ik moet ook hier in de buurt nog eens grasduinen naar wat er met de koppelingen mogelijk is. Bij de weg, kom je zondag nog naar Zeist? al is het alleen maar voor de gezelligheid :?
Als je de leiding zo legt is het stuk vanuit het blok naar de T de beperkende factor. Immers; ná de T verdeel je dezelfde flow over een twee keer zo grote doorsnede (2 leidingen met delfde maat). Als je er van overtuigt bent dat 5mm de juiste maat is en je wilt flink wat olie naar de koppen hebben dan zal de leiding tot aan de T van een grotere maat moeten zijn. Ik heb ook geloof ik al eens schema's gezien ergens op het www waar deze theorie ook gehanteerd word.

Ik kán de hele shit natuurlijk met m'n stromingsleer-boekje erbij helemaal doorrekenen (heb HTS-Chemische Technologie gestudeerd en er daarna nóóit meer iets mee gadaan....), maar ik weet niet waar ik naartoe of vanuit moet rekenen, want ik weet niet zeker dat 5 mm de juiste maat is, dat denk ik. Ook weet ik niet welke flow of druk je naar de koppen toe zou willen hebben, wat de druk op het aftappunt is en hoeveel tegendruk de banjo's en H-vormige olieleidingen in de kop leveren (wat zijn diameters van die kanalen :? )
Dus veel rekenwerk heeft niet veel zin denk ik... Ondanks dat houdt ik wél vast aan de theorie die ik hierboven beschrijf vwb. de splitsing.

Die theorie vwb. de splitsing heeft mij ook aan het denken gezet om een oliemod te maken met twee slangen vanuit het aftappunt naar de koppen.


En dan effe héél wat anders: ivm. zondag; moet m'n broer helpen met verhuizen B| ...
Echt leuk als je het idee krijgt dat je de enige bent die probeert de familie een beetje bij elkaar te houden :X Iedereen weet je te vinden als er wat gedaan moet worden, maar waar waren ze toen ík verhuisde???? Juist, je raadt het al!
Maar om even terug te komen op je vraag: ik zal zondag helaas voorbij moeten laten gaan, al had ik best zin om m'n handen vuil te maken onder het genot van een bakkie koffie en wat motorpraat....
Dankjewel voor de uitnodiging!

Aangezien de omstandigheden er niet naar zijn dat ik veel tijd en geld in m'n motor kan steken deze maand (hopelijk daarna beter) ben ik veel aan het nadenken over de theorie van de aanpassingen die ik nog wil doen enzo. Vandaar weer dit relaas over de oliemod.



[EDIT]
We zitten over 2350 posts, nog effe.... ;)
[/EDIT]
 
@ 2meter: Ik heb het nog nooit echt van dichtbij bekeken, daar waar het gat geboord moet worden, maar wat ik uit de diverse beschrijvingen had begrepen is er totaal geen ruimte om 2 gaten te boren (en verzwakt dat het materiaal niet te veel?) en maar NET genoeg ruimte om een rechte bus met knie (of alleen knie?)er in te draaien.
Om zekerheid te krijgen over de diameters zou je bij Dave Dodge kunnen navragen
Tel: (704) 892-7961
Fax: (704) 892-7961
E-Mail: info@drp123.com

Business Hours
We are available to take your orders and answer your questions Monday-Friday 9:00am to 6:00pm e.s.t.
Mij heeft hij altijd zeer vriendelijk te woord (mail) gestaan met mijn diverse vragen. Ik snap dat je het graag zelf wilt doen, maar ik denk dat de kosten van een kant en klare drill 'n tap oliekit nog wel meevallen met de huidige dollarkoers. zeker als je een paar medestanders krijgt om gezamelijk aan te schaffen.
 
Tip:

ce_2.JPG

Iemand nog nieuwe aanzuigrubbers nodig voor een VF1000?
 
Als je de leiding zo legt is het stuk vanuit het blok naar de T de beperkende factor. Immers; ná de T verdeel je dezelfde flow over een twee keer zo grote doorsnede (2 leidingen met delfde maat). Als je er van overtuigt bent dat 5mm de juiste maat is en je wilt flink wat olie naar de koppen hebben dan zal de leiding tot aan de T van een grotere maat moeten zijn. Ik heb ook geloof ik al eens schema's gezien ergens op het www waar deze theorie ook gehanteerd word.

[EDIT]
We zitten over 2350 posts, nog effe.... ;)
[/EDIT]


Hallo 2 Meter Ellende
Hierbij meng ik me ook maar even in dit gepost.
Wanneer ik de plaatjes van de Oilmod bekijk zie ik dat ze een flink stuk onder de motor uit komen. Dit betekent volgens mij dat er ruimte genoeg is om een dubbele banjobout te gebruiken. (Zoals bijvoorbeeld ook in de voorrem gebruikt wordt.) Dan kun je dus direct met twee leidingen naar de kleppendeksels. Het lijkt mij dat je dan het minste drukverlies verlies hebt.

Groet Milco
 
dit idee heb ik ook geopperd bij een amerikaanse mailgroep van www.sabmag.org Dit was door diversen van hen ook onderzocht, maar het materiaal van het carter is daar te dun om een banjobout goed te kunnen fixeren en is niet vlak genoeg (of je moet NOG meer materiaal afnemen) om een goede dichting te krijgen.
Daarom wordt er een aansluiting gebruikt welke op de draad afdicht doordat deze taps is.
 
Ik begrijp het probleem.
Had me even niet gerealiseerd dat het oppervlak niet vlak was.
Er zijn echter wel ringen in de handel om iets te monteren op een rond oppervlak.
Ik zal eens even rondkijken of ik iets kan vinden.
 
Als ik wat hoor van Dave Dodge laat ik het wel weten. Zou nog wel eens interessant kunnen zijn....

[me] 2 Meter Ellende voelt een inkoopactie in de lucht hangen O-) [/me]


2 Meter Ellende voelt overigens wel meer nu.... de alcohol van gistern bijvoorbeeld B|



@ "de slopers": veel plezier zondag in Zeist....
ik zal me wel de hele dag een breuk aan 't sjouwen zijn, ik denk aan jullie
 
tering zeg... kom je ff niet is iedereen ineens druk aan het sleutelen.... succes in ieder geval allemaal...

*mantis houdt het bij motorrijden
 
Joepie heb mijn vermogen weer redelijk terug. Ik heb vorige week mijn motor op een testbank gehad en daar schrok ik een beetje kwam maar liefst 50PK te kort :( en daar heb ik een jaar mee gereden. Nu eergisteren mijn carb's eens op gehaald want daar ging mijn vermoeden naar uit. Ook na een tip van FastFriend. Daar zag ik dat de vacuum membramen niet goed zaten. Heb 2 carb's gedaan en toen werd het donker. Gisteren gaan rijden en toen schrok ik een beetje hoeveel verschil dat maakte. Nu nog ff afstellen en dan weer tijden rijden. Ik ben weer gelukkig.
 
misschien heb ik wat gemist, maar wat is er zondag in zeist :?

[me]magnamaniac heeft al wat anders te doen zondag[/me]
't ziet er naar de laatste berichten naar uit dat de dooie VF van Graspol zondag
gedemonteerd word(t :? ) dus dat zal gezellig worden daar....

Zelf heb ik (weer eens B| ) familie verplichtingen, dus dat wordt weer een lekker weekendje (NOT)

Maareh, jij hebt ook goeie plannen zie ik :] :]
 
Hmmmm.....

Klinkt eigenlijk wel erg goed..... :]


Heb ik weer; ik ben uitgenodigt om te gaan sleutelen in Zeist en toeren in omgeving E'hoven en wat doe ik dit weekend? Juist ja, een verhuizing in Delft... :X

[me]life sucks[/me]
 
Nog effe wat technisch:

De remleiding van de VF1000 gaat als 1 enkele leiding vanuit de rempomp naar een verdeler op de vork, en van daar uit pas gesplitst naar elk van de klauwen.
Is het verstandig om dit te handhaven bij het switchen naar staalflex, of is het beter om m.b.v. een langere banjobout twee leidingen vanuit de rempomp te laten lopen, rechtstreeks naar de klauwen?

Iemand die daar iets over kan zeggen?
Volgens mij is het tegenwoordig vrij normaal om voor elke klauw een leiding vanuit de pomp te hebben; zal wel niet voor niets zijn....( :? )
 
Het maakt helemaal niets uit.

De zuiger van de hoofdrempomp heeft een bepaalde diameter en als je
hem inknijpt ook een bepaalde verplaatsing.
Daar door zal een bepaalde hoeveelheid vloeistof "weggedrukt" worden.
Of je daarna nou direct verder gaat met twee leidingen of pas over
na een 30cm. (of zelfs na 2meter :P ) de verplaatsing van het hoeveelheid
vloeistof blijft gelijk (vervorming van leiding buiten beschouwing gelaten).
Dus het maakt niet uit waar je splitst.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen uitleggen :?

Zeldzame
 
Ik heb de splitter laten vervallen om 3 redenen toen ik staalflex monteerde:
1) ik vind het mooier :)
2) minder koppelingen, dus minder kans op lekkages en minder plaatsen waar luchtbelletjes kunnen blijven hangen bij het ontluchten.
3) De koppelingen zijn de duurste onderdelen bij het monteren van staalflex leidingen, 2 lange leidingen waren gewoon goedkoper.

Wat remmen betreft ben ik het eens met zeldzame, zal geen bal uitmaken.
Je ziet tegenwoordig ook vaak 1 enkele leiding naar een remklauw (meestal rechts) en van daaruit met een boogje over het spatbord naar de andere klauw.
Vind ikzelf nog een mooier gezicht, maar je krijgt (naar mijn idee) wel een extra "hoogste punt" waar zig lucht kan verzamelen.
 
Avond allemaal....
Ben vanavond weer op de testbank geweest. Voor dat ik naar mij carb's ging kijken had ik 38.6pk en een koppel van 43.9nm en vanavond een vermogen van 73.9pk en een koppel van 59.3nm dus ik ben weer blij. Toch heb ik nog een vraag mijn motor pakt vrijlaat op pas bij de 6500 7000 toeren is dat normaal of niet? zo niet iemand een idee hoe ik hem vroeg kan laten pakken?
tnx alvast
 
Laatst bewerkt:
De zuiger van de hoofdrempomp heeft een bepaalde diameter en als je
hem inknijpt ook een bepaalde verplaatsing.
Daar door zal een bepaalde hoeveelheid vloeistof "weggedrukt" worden.
Of je daarna nou direct verder gaat met twee leidingen of pas over
na een 30cm. (of zelfs na 2meter :P ) de verplaatsing van het hoeveelheid
vloeistof blijft gelijk (vervorming van leiding buiten beschouwing gelaten).
Dus het maakt niet uit waar je splitst.
In theorie maakt het wél iets uit (ja, stromingsleer gestudeerd (o.a.) :+ )
maar ik denk idd dat het in de praktijk niet merkbaar is.
Ik dacht "zal het maar ff op MF vragen" want misschien zie ik iets gigantisch over het hoofd.
Ik heb de splitter laten vervallen om 3 redenen toen ik staalflex monteerde:
1) ik vind het mooier :)
2) minder koppelingen, dus minder kans op lekkages en minder plaatsen waar luchtbelletjes kunnen blijven hangen bij het ontluchten.
3) De koppelingen zijn de duurste onderdelen bij het monteren van staalflex leidingen, 2 lange leidingen waren gewoon goedkoper.
Dat waren voor mij ook ongeveer de redenen om die kant op te denken. Ik wilde eerst CH Racing M900 gewoon de originele leidingen laten namaken, maar die splitter d'r uit lijkt me een beter idee.
Of ik zo door bovengenoemde laat maken of het zelf doe weet ik nog niet....
(MotorCenter Venlo verkoopt dat spul allemaal los, dus onderdelen is geen probleem)

Avond allemaal....
Ben vanavond weer op de testbank geweest. Voor dat ik naar mij carb's ging kijken had ik 38.6pk en een koppel van 43.9nm en vanavond een vermogen van 73.9pk en een koppel van 59.3nm dus ik ben weer blij. Toch heb ik nog een vraag mijn motor pakt vrijlaat op pas bij de 6500 7000 toeren is dat normaal of niet? zo niet iemand een idee hoe ik hem vroeg kan laten pakken?
tnx alvast
Da's nogal een verschil zeg!!! :o
En 6500 is imho zeker niet normaal.


Oh, en nog wat: Dave Dodge (de oliemod-goeroe) heeft nog niet gereageerd.... '(
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan