Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Zelf heb ik ook geen boter op mijn hoofd .
Zelf rijdt ik stapvoets tussen een file door maar vaak zit er dan een motorrijder achter mij die vindt dat ik niet hard genoeg rijdt daar om geef ik hem de gelegenheid om mij te passeren ,en zie dan dat hij als een daas er tussen door gaat .
Verschillende keren gezien dat het fout ging .
O wee als er een deur open gaat .

:]
 
Ik rij al enige tientallen jaren file. Soms zitten er wel eens mensen achter me die denken dat het sneller kan. Ik laat ze voor rijden als de kans zich voordoet. Ik heb nog nooit gezien dat het fout gaat, echt nog nooit.
Openslaande deuren heb je alleen als het helemaal stil staat. Dat is vrijwel noit maar dan moet je inderdaad heel voorzichtig zijn. Gelukkig willen mensen alleen deuren opendoen als het mooi weer is, dan zijn er zoveel motoren dat ze al geattendeerd zijn.
 
Ik laat andere rijders ook altijd voor. Maakt het voor mij weer makkelijker, want als er net een motor voorbij is gereden letten automobilisten weer altijd even beter op hun spiegels (of maken preventief ruimte).
 
Maakt het voor mij weer makkelijker, want als er net een motor voorbij is gereden letten automobilisten weer altijd even beter op hun spiegels (of maken preventief ruimte).

En ook daar moet je natuurlijk weer mee oppassen. Ik zie juist vaak dat automobilisten die een ruk naar links of rechts van plan zijn wachten op die motorrijder die tussendoor komt en daarna meteen gaan. Dus vergeten dat er nog een motorrijder achteraan kan komen. Daarom houd ik altijd flink afstand tot de motorrijder voor me in de file (en ook om hem/haar niet op te jagen). Veel motorrijders rijden echt in een treintje twee meter achter elkaar, zeker als er een langzame voorop rijdt.
 
Dan de grote hamvraag................
Rijden jullie met of zonder alarmlichten aan op de motorfiets tijdens het filerijden?
Hoorde laatst dat zoiets erg verwarrend werkt voor de koekblikbestuurders.
Hoorde ook weer van iemand anders dat zodra hij gaat filerijden niet alleen maar zijn alarmlichten aan gaan maar ook het grootlicht.
Wie mag het zeggen?
Vr Gr
 
Dan de grote hamvraag................
Rijden jullie met of zonder alarmlichten aan op de motorfiets tijdens het filerijden?
Hoorde laatst dat zoiets erg verwarrend werkt voor de koekblikbestuurders.
Hoorde ook weer van iemand anders dat zodra hij gaat filerijden niet alleen maar zijn alarmlichten aan gaan maar ook het grootlicht.
Wie mag het zeggen?
Vr Gr

Ik heb geen alarmlichten, maar ben stiekem jaloers op all die BMW buffels die dat wel hebben. Ik vind het altijd wel helpen voor de zichtbaarheid als ik ze tussen de file door zie rijden. Groot licht vind ik dan weer een beetje typisch, dan veblind je mensen als ze in hun spiegel kijken, dat wil je juist niet.
 
Rijden jullie met of zonder alarmlichten aan op de motorfiets tijdens het filerijden?

Met, heb het een paar keer bewust zonder gefilterd maar kreeg het gevoel dat er minder ruimte gemaakt werd en ik dus met alarmlichten net iets meer aandacht trekt.

Met het risico iemand te verblinden/jezelf als lichtvlek neer te zetten en dan juist minder zichtbaar te zijn, gebruik ik geen grootlicht.
 
Laatst bewerkt:
Zonder, buiten dat ik ze niet heb is het in de gedragsregels benoemd,

Naderen file
Verminder geleidelijk snelheid en waarschuw achterop komend verkeer met alarmlichten (of remlicht). Gebruik om verwarring bij automobilisten te voorkomen, geen richtingaanwijzers of alarmlichten wanneer je tussen de file doorrijdt. Kies bij snelwegen met meer dan twee rijstroken, positie tussen de twee meest linke rijstroken.
zie: Gedragsregels motorrijden

achterliggend idee is volgens mij dat een blikker niet altijd beide lichten ziet en dus kan denken dat de motorrijder op weg is naar 1 van beide banen ipv er tussen blijven, hoe dan ook ik ga ervan uit dat ze me niet zien en (probeer) te observeren wat ze van plan zijn.
 
Aan de andere kant , als je knipperende alarmlichten ziet kan het opvallen dat er een motorrijder tussen de file doorkomt.
Zeker in deze donkere regenachtige periode .
Een enkele koplamp kan ook die van een auto zijn die wat verder naar links/rechts uitwijkt.
Puur mijn eigen ervaring aangezien ik behoorlijk wat woon-werkverkeer rijd in blik.
 
Disputabel dus.
Ik denk erover om toch maar de alarmknipperlichten aan te houden tijdens het filteren.
Dat grootlicht vind ik ook niet wat eerlijk gezegt, maar het benne keuzes.
 
Zonder, buiten dat ik ze niet heb is het in de gedragsregels benoemd,

achterliggend idee is volgens mij dat een blikker niet altijd beide lichten ziet en dus kan denken dat de motorrijder op weg is naar 1 van beide banen ipv er tussen blijven, hoe dan ook ik ga ervan uit dat ze me niet zien en (probeer) te observeren wat ze van plan zijn.
Klopt, zo heb ik ooit in het koekblik een collega motorrijder zijn/haar bloeddruk omhoog gejaagd, doordat ik een rijstrook opschoof omdat ik dacht dat ie ook opschoof.
 
Dan de grote hamvraag................
Rijden jullie met of zonder alarmlichten aan op de motorfiets tijdens het filerijden?
Hoorde laatst dat zoiets erg verwarrend werkt voor de koekblikbestuurders.
Hoorde ook weer van iemand anders dat zodra hij gaat filerijden niet alleen maar zijn alarmlichten aan gaan maar ook het grootlicht.
Wie mag het zeggen?
Vr Gr
Zonder, aangezien ik ze niet heb, 1 knipperlicht aan vind ik er dom uit zien, alsof je hem vergeten bent uit te doen:X
 
Laatst bewerkt:
Gewoon rustig er tussendoor rijden en zeker je grootlicht niet aandoen, daar irriteer je de automobilist mateloos mee en hij doet zijn spiegel naar beneden en dus ziet hij je niet meer.
 
Ik rijd zonder alarmlichten (zoals eerder vermeld, mag niet/in strijd met file gedragsregels), die gebruik ik alleen bij hard remmen als de file begint.

Ik zet wel meestal m'n "mistlampen" aan als ik aan het filteren bent. Extra lampje in de spiegel van de autos waar ik nog voorbij moet.
 
Ik rijd zonder alarmlichten (zoals eerder vermeld, mag niet/in strijd met file gedragsregels), die gebruik ik alleen bij hard remmen als de file begint.

Ik zet wel meestal m'n "mistlampen" aan als ik aan het filteren bent. Extra lampje in de spiegel van de autos waar ik nog voorbij moet.
Die mogen ook niet aan bij goed zicht.
 
Alarmverlichting aan tijdens filteren heeft geen zin en in het donker of met regen alleen maar vreselijk irritant voor de motorrijder achter je.
 
In belgie mag je zelfs eigenlijk niet met de alarmlichten file filteren volgens de verkeerswet hoewel de meesten dat doen doe ik het nooit. Maar de meesten zien me wel komen en maken plaats en enkele chauffeurs op de smartphone zitten tokkelen die passeer ik door eens tot de begrenzer te laten brullen en dan verschieten ze hun rot letten volgende keer mss wel beter op.
 
enkele chauffeurs op de smartphone zitten tokkelen die passeer ik door eens tot de begrenzer te laten brullen en dan verschieten ze hun rot letten volgende keer mss wel beter op.
Niet doen. Gewoon niet doen.
1) het is niet goed voor je motor
2) het kan schrikreacties teweeg brengen en daarmee extra gevaar opleveren
3) 9 van de 10 telefoneurs gaat sowieso niet snappen dat het je om de telefoon ging en denken ze alleen maar "gatver, weer zo'n aso" (en terecht - two wrongs don't make a right)
4) IEDEREEN die nu zijn telefoon pakt weet echt wel dat 'ie iets doet dat niet mag en heeft daar tóch bewust voor gekozen; ze duidelijk maken dat het niet mag is dus zinloos
/edit: 5) daarbij heeft de rest van de mensen die toevallig in de buurt is ook last van dat lawaai, onverdiend en ongevraagd
 
Laatst bewerkt:
Lastig onderwerp dat filefilteren............
Gros van jullie rijdt er dus tussendoor zonder iets op zoals alarmknipperlichten, mistlampen of grootlicht te voeren.
Op die manier heb je als motorrijder dus niets wat extra opvalt.
Ik maak namelijk nog wel eens mee dat er automoblisten plots en spontaan van baan wisselen zonder richting aan te geven en dat kan bloedje-link zijn.
Met name als de wat grotere gaten ontstaan tussen de afstand van auto's onderling ben ik nog allerter dan dat ik al was.
Want dat zijn merk ik vaak de momenten dat een automobilist plots van rijbaan gaat wisselen en dan daarbij vaak geen richting aangeeft.
Ze doen dan vaak eerst en kijken dan pas helaas.
Ik moet zeggen dat ik blij ben te kunnen filteren als er weer eens een file staat, maar ben me er ook telkens van bewust dat het wel een soort van Russisch roulette is zodra ik er aan begin.
Het gros van de automobilisten ziet ons motorrijders toch al minder snel.
Vr Gr
 
Die mogen ook niet aan bij goed zicht.

Het zijn geen echte mistlampen. (Vandaar dat ik ze tussen aanhalingstekens had staan). Ze zitten op die plek, maar zijn goedkope Ali gevalletjes met de opbrengst van stadslicht (en zeer laag gericht). En stadslicht mag je wel voeren :-) Maar als oom agent me niet aardig vindt wordt het idd ook een discussie (die ik waarschijnlijk verlies).
 
Terug
Bovenaan Onderaan