Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Overal is wel een voorbeeld van te vinden, je weet vast ook wel iets van een motorrijder in volle bescherming die toch pech had.
Het leven is vol risico's helaas.

Beetje normaal risico inschatten en nadenken is wel gewenst.
Wanneer ik weet dat ik een langere rit maak en/of op een snelweg kom zit ik ook in vol ornaat.
Maar wanneer ik even het dorp in ga voor een boodschap o.i.d. en ik weet dat ik geen hoge snelheden ga rijden heb ik echt alleen jas/handschoenen aan. Zeker bij warm weer. (bij regen is vol ornaat weer handiger ;) )
42 jaar geleden reed ik net als @Han S ook door heel Nederland in spijkerbroek en leren jas. (Zelfs daarmee onderuit gegaan en ja dat deed pijn)
42 jaar later en meerdere 100 duizend motor km's later is het bij die ene keer gebleven. (klopt af, hou het graag zo)

En ja het kan inderdaad flink misgaan, maar eigenlijk moet je dan helemaal niet opstappen. Motorrijden is helaas gevaarlijker dan autorijden.

Niet overal bij stil staan, nadenken wat je doet en blijven opletten. Meer kun je niet doen.
Vaak ben je te bang :+ En ook in de auto gaan er helaas mensen in de kreukels.

Eigenlijk moet je niet geboren worden, vanaf dat moment kun je namelijk doodgaan en uiteindelijk gebeurd dat ook.
Ik draaf door :+ ik weet het.
Dat laatste zinnetje is het verstandigste van je hele post. Beschermende motorkleding is er niet voor de grap.
 
Tegelijk mag bumperkleven uiteraard ook niet.... Dat gezegd hebbende hebben pliesies dan natuurlijk wel weer vrijstelling van het RVV als dat nodig is voor uitoefening van hun functie (ook zonder voorrangsvoertuigstatus), dus wat wij niet mogen mogen zij vaak wel :) Maar bumperkleven natuurlijk niet.
bottomline: ook agenten zijn maar mensen die soms hun dag niet hebben.
enerzijds is daar begrip voor.

maar anderzijds kennen sommigen hier (inclusief ondergetekende) wel gevallen waarbij de politie misbruik maakt van hun bevoegdheden.
voorbeeld: ik ben een paar jaar terug op een kruispunt bijna het ziekenhuis in gereden door twee agenten, puur omdat (zo bleek achteraf) ze te beroerd waren om even op groen te wachten.
[is heel verhaal wat ik hier niet neer ga plempen = topic vervuiling]
en feit is dat dergelijke gevallen ook het respect voor de politie onderuit haalt...

afgaand op t verhaal van tapey kon de betreffende agent met z'n meidenbusje ook gewoon inhalen als ie de kans had gehad (want ontheffing?)
i.p.v. zich druk te maken over iemand die zich verder gewoon aan de regels houd, maar daardoor te traag is naar de wil van die agent...

EDIT: we zijn al een bladzijde verder |(
 
Sommigen van ons hebben respect voor gezsg en hierarchie. Als je op de rechterrechtdoorvörsorteerstrook staat betekent dat al dat je niet je best gaat doen om een politiewagen er uit te trekken waarvan je weet dat ze ook altijd eat harder rijden dan de max
Volgensmij moet je in Nederland nog steeds zoveel mogelijk rechts aanhouden....
Als de rechter strook dus leeg is... (ga ik daar staan, en) trek ik ook zo vlot mogelijk op naar vMax.
Zo is mij dat aangeleerd bij rijles zelfs, vanuit stilstand z.s.m. naar vMax en hoogste versnelling.... niet dat tegenwoordig "hippe" zo sloom mogelijk optrekken naar vMax. (want zuinig)

Politiewagen of niet, zonder sirene/zwaailichten is het een gewone verkeersdeelnemer.
Jij weet ook net zo goed dat de "witte bedrijfsbusjes" ook altijd harder rijden dan vMax,
die trekken echter wel tergen langzaam op zo af en toe (lekker zwaar beladen ofzo), dan moet je bijna stil gaan staan rechts om ze voorbij te laten gaan.

Enfin,
Vandaag op weg naar huis, even bij de opticien langs want gister m'n goeie bril beschadigd....
Nieuwe glazen: €514,-
Krijg €75,- per 2 jaar van m'n zorgverzekering vergoed...
Njah, 11 jaar terug betaalde ik nog €296,- voor dezelfde soort (strekte, coating en mee-kleurend) glazen.
Denk dat ik, zodra m'n "nieuwe" bril klaar is, ik m'n reserve-bril maar naar zo'n online bril-glazen winkel stuur...
Zag online iets van 220 euro... maar ja dan moest ik wel exact m'n sterkte etc etc weten.... (en die weet ik nu :+)
 
Als vrienden het doen, dan zeg ik er gekscherend wel wat van. Bij een onbekende schut ik mijn hoofd misschien. Overigens heb je zonder motorkleding en zonder motorkleding. Ik vind iemand met een jas, goeie schoenen en jeans toch net iets anders dan iemand in zwemkleding op de motor. Ook al zal het qua ziekenhuisopname niet veel uitmaken…

Uiteindelijk vind ik dat het gewoon wettelijk verplicht moet worden.
Als je onderuitgaat in zwemkleding is dat voor het verplegend personeel minder werk dan iemand die met een jeansbroek onderuitgaat. Die in z'n zwembroek gaat meteen door naar het BWC, weinig werk aan. Die met zijn jeansbroek gaf een leerling-verpleegkundige, die eigenlijk alleen mocht kijken op de OK, een paar uur lang een pincet in haar handen! Eerst moesten al die jeansdraadjes eruit gepeuterd worden voor hij naar een afdeling mocht. (al het beschikbare personeel in de OK werd ingezet en er werd zelfs extra personeel opgeroepen)
Ik rij dus ALTIJD met beschermende kleding! Zelfs al hoef ik maar 10km te rijden.
 
Nee, dat is niet waar.
Maar als gewone jongen hoef je 'm geen voorrang te verlenen alsof het een voorrangsvoertuig is.

Als je onderuitgaat in zwemkleding is dat voor het verplegend personeel minder werk dan iemand die met een jeansbroek onderuitgaat. Die in z'n zwembroek gaat meteen door naar het BWC, weinig werk aan. Die met zijn jeansbroek gaf een leerling-verpleegkundige, die eigenlijk alleen mocht kijken op de OK, een paar uur lang een pincet in haar handen! Eerst moesten al die jeansdraadjes eruit gepeuterd worden voor hij naar een afdeling mocht. (al het beschikbare personeel in de OK werd ingezet en er werd zelfs extra personeel opgeroepen)
Ik rij dus ALTIJD met beschermende kleding! Zelfs al hoef ik maar 10km te rijden.
Die draadjes zweren er toch vanzelf wel uit? Een kwestie van prioriteiten stellen.
 
Laatst bewerkt:
Verkeerstekens (zoals een met een bord aangegeven Vmax, maar denk bijvoorbeeld ook aan een verplichte rijrichting of een parkeerverbod) hebben een werkingssfeer voor een wegvak (behalve als ze een "zone" onderbord hebben). Zijstraten begrenzen zo'n wegvak, want hoe zouden anders mensen die vanuit die zijstraat komen die regel kunnen kennen?

Daarom moeten na kruispunten (en andere tekens) "herhaald" worden na een kruising, of anders gezegd, als men in een ander wegvak ook iets wil toepassen zal het in dat wegvak ook moeten worden aangegeven. Zo zie je ook wel eens op een 50- of 80-weg bordjes 30 in aanloop naar een rotonde, en dan na de rotonde geen 50, toch mag je na die rotonde dan gewoon weer 50.

Dat gezegd hebbende is de Vmax natuurlijk een *maximum*, en kun jij niet gehouden worden dat maximum ook te rijden. Er is immers geen minimumsnelheid. Wel ben je natuurlijk gehouden aan artikel 5, oftewel niet hinderen of in gevaar brengen (ook niet per ongeluk). Dus ergens tussen die twee regels in lijkt mij die situatie te spelen.

Was ik overtuigd van die 50, zou ik persoonlijk ook geen ene sikkepit eroverheen gaan voor een politieauto achter me. Dan zet 'ie z'n toeters en bellen maar aan als hij erlangs wil. De vergissing dat het daar eigenlijk 80 was lijkt me redelijk, dat gebeurt iedereen wel eens (hoewel heel gek - andersom veel vaker _O- )

Tegelijk mag bumperkleven uiteraard ook niet, en dat lijkt me erger (gevaarlijker) dan per ongeluk te langzaam rijden. Dat gezegd hebbende hebben pliesies dan natuurlijk wel weer vrijstelling van het RVV als dat nodig is voor uitoefening van hun functie (ook zonder voorrangsvoertuigstatus), dus wat wij niet mogen mogen zij vaak wel :) Maar bumperkleven natuurlijk niet.

Beetje de discussie tussen "niet rechts houden en 80 rijden" op een 100-snelweg, en dan een "rechts inhaler" erlangs. Allebei niet handig bezig, maar wie is fout en wie is fouter?
Dan ga ik morgen maar met 50 over de snelweg, wedden dat ik aan de kant gezet word voor het niet houden aan de minimum snelheid.

Provinciale weg 80 is minimaal 40
Auto weg minimaal 50
Snelweg minimaal 60.
 
Terug
Bovenaan Onderaan