Eerlijk gezegd wil ik het met geen enkele snelheid en geen enkel vervoersmiddel meemaken. Ik doe dan ook altijd mijn uiterste best om zo goed mogelijk te blijven anticiperen en nooit extreem vermoeid of afgeleid (hongerig bijvoorbeeld) mij op de weg te bevinden. Als ik te moe ben om te rijden ga ik mijzelf enkele uren later pas naar het werk begeven. Veiligheid voor alles.Met 60 km/u wil jij geen kopstaartbotsing meemaken
Gistermiddag op de A4 voor afslag 12 (richting Den Haag/Amsterdam) rij ik op ruime afstand achter een autootje met ongeveer 70 a 80 km/u waar we moesten afremmen omdat er na afslag 12 de gebruikelijke file weer ontstond. Ineens geeft die auto voor mij wat gas en verhoogde zijn snelheid wat mij wat meer ruimte gaf om ook iets sneller te gaan rijden. Tot ik ineens die auto voor mij met zijn kont de lucht in zie gaan en een behoorlijke harde klap hoorde. Staan er ineens 2 auto's doodstil voor me op de snelweg. Snel rechts kijken, niks te zien, wat gas erop en hup met een ferme stuurbeweging (stuur om, motor plat leggen vanuit de heupen) die hele boel kunnen ontwijken. Toch ff stil gestaan op de vluchtstrook maar daar bedacht ik me enkele dingen: a) ik stond al te ver weg en moest enkele tientallen meters achteruit, b) iedereen kwam uit de auto dus geen gewonden o.i.d. en c) om naar de plek des ongeval te gaan moest dus ettelijke tientallen meters achteruit en een drukke snelweg oversteken tussen al het verkeer en mijzelf onnodig in gevaar brengen. Daar iedereen uit de auto kwam zetten en het overduidelijk was dat de bestuurder van de auto voor mij fout zit bedacht ik me op de vluchtstrook dat de heren er wel uit zouden komen. Stond daarna stijf van de schrik en adrenaline.
Kinderen zijn niet kut hoor. Ligt aan de opvoeding. Net als met honden, tis net hoe je ze africht.Gisteren ingeblikt onderweg naar huis, rijdt er een Toyota auto voor mij met twee dames voorin en een ADHD kind achterin.
Dat kind achterin zat op het tussenstuk van de achterbank, zonder godels. Hoe weet ik dat het zonder gordels was? Het kind zat zo te stuiteren dat de bal van zijn hoofd glad moet zijn van het dak die hij continue (bijna) raakte maar op een gegeven moment klom het kind zelfs naar voren toe en zat hij daar druk te doen, zo'n beetje met zijn kruis boven de versnellingspook!
Als ik dat vroeger probeerde dan stond ik langs de weg met een boze moeder die dreigde weg te rijden en mij achter te laten, maar de bestuurder en bijrijder vonden het niet echt zo interessant. Hij mocht wel weer naar achteren toe toen hij naar voren was geklommen. En door blijven stuiteren.
Als ik even achterop die auto was geknald lag het kind sowieso door de voorruit. Levensgevaarlijk. En er reed in tegengestelde richting op een gegeven moment een motor agent maar die had het hele gebeuren niet gezien denk ik. Hij keerde namelijk niet om. Weer een goed voorbeeld hoe kut kinderen zijn, en hoe goed de opvoeding weer is.
Staat die Notre Dame er al weer?Laat staan als je de Montmartre op moet trappelen.
Staat die Notre Dame er al weer?
Ik reed 3 weken geleden op de A86 bij Parijs.Ondertussen alweer lekker onderuit in de Thalys op weg naar huis, maar gisteren en vandaag was ik in Parijs.
Voor mij de eerste keer in Parijs, maar had wel verkeersdrukte en licht chaotisme verwacht op basis van andere Franse steden.
Anyway, bij aankomst een taxi gepakt naar het kantoor dat we zouden bezoeken.
Het is rond lunchtijd, dus druk. Veel stil staan en heel, héél veel scootertjes en motoren die er links en rechts tussendoor filteren: ik mis m'n motor nu al. (Maar eerlijk is eerlijk, weet niet zo zeker of ik met de motor de vuurdoop van het Parijse verkeer zou aandurven)
Na alle werk dingen waar we voor gekomen waren, waren afgerond was het tijd om wat van de stad te bezichtigen. Het is rond de klok van zes en weer/nog steeds druk, dus een fiets en electrisch stepje gehuurd en wij filteren heerlijk tussen het verkeer door waarbij mijn collega zich kostelijk vermaakt heeft om mijn "motorrijstijl" zoals ze dat noemde.
Kortom de herhaaldelijke "zoektocht" naar mijn knippers als we ergens moesten afslaan/van baan wisselen wat zij op een gegeven moment herkende in de blik naar m'n linkerhand vlak voor een bocht, (want, waarom voel ik daar niets?!)
Kijken in spiegels die er niet zijn, dus vlak daar na de dodehoek constant checken tot het vrij was om van baan te wisselen.
En blijkbaar de mooiste: als een malle trappelen om maar snel weg proberen te komen bij een stoplicht (wat dus niet lukt als je heel eigenwijs een normale trapfiets hebt gehuurd)... Laat staan als je de Montmartre op moet trappelen.
Bijna alle snelwegen van Frankrijk komen bij elkaar bij Parijs.Parijs doe je het best per metro en benenwagen. Is mijn ervaring.
Staat die Notre Dame er al weer?
Verlegen te schuilen achter wat doeken.Vanaf de voorkant gezien wel.
Sterkte!De meest gevaarlijke situaties op de motor ongeschonden overleeft, loop ik binnenshuis tegen een metalen halter aan...*krak* De teen van mijn linkervoet gebrokenSchakelen en dus motorrijden gaat hem voorlopig denk ik even niet worden.
De meest gevaarlijke situaties op de motor ongeschonden overleeft, loop ik binnenshuis tegen een metalen halter aan...*krak* De teen van mijn linkervoet gebrokenSchakelen en dus motorrijden gaat hem voorlopig denk ik even niet worden.
Kreeg jij nog wel tape?Kleine teen gaat niet in de gips. Wordt getaped. Je kunt nog wel rijden, alleen je motorlaars aandoen wordt een probleem.
Dan heb je zeker ook al eens het grote oerbos in de Sahara bezocht?Sorry, ik heb soms een destructieve invloed. Zo was ik een jaar of wat terug in New York om het World Trade Center te fotograferen vanuit het Vrijheidsbeeld en vorig jaar in Parijs.
Lang geleden stond ik ingeblikt als nummer 2 stil voor een rood verkeerslicht.Dat is zéér onwaarschijnlijk. Als jij achterop die auto was geknald was die met een schok naar voren geschoten en zou de wet van de traagheid een kracht naar achteren op de inzittenden uitoefenen.
Had laatst ook zo'n fraaie trucker actie: sta in Veldhoven bij het stoplicht vooraan tussen de auto's, krijg groen, komt er nog even een Oostblokker van links vol door rood. Ik had hem gelukkig gezien, trek op en ga naast hem rijden om te zien of meneer er nog spijt van heeft. Is ie lekker aan het bellen, en rijdt vol door het volgende stoplicht rechtsaf, dat al lang op rood stond......Soms zijn er van die momenten dat een bestuurder van een vrachtwagen, zichzelf volledig kan verliezen, en een ongeleid projectiel wordt, zich totaal niet meer realiserend dat hij een professional is, en beter zou moeten weten, en vooral beter en veiliger zou moeten handelen, dan de gemiddelde automobilist.
Op een provinciale weg, twee rijstroken, in de drukke vrijdagmiddag spits, rijdt er een bestelbusje voor me, ik houd ruim voldoende afstand, begint dat busje langzaam over de doorgetrokken streep, op de rijstrook van het tegemoet komende verkeer te rijden.
Ik had al een vermoeden dat de bestuurder aan de gsm zat, te bellen, appen, facebooken in de spits.
Komt er een vrachtwagen tegemoet, wat doet die bestuurder, die gaat ook op de streep rijden om zo een aanrijding te bevorderen i.p.v. langzamer te gaan rijden, seinen en claxonneren tegen dreigend gevaar, en uiterst rechts te gaan rijden.
Ik begon nog meer afstand te houden, uiterst rechts, en langzamer te rijden, om ook niet geraakt te worden, mocht het tot een aanrijding komen.
Op het aller..aller..aller..laatste moment, begint die vrachtwagen bestuurder toch te seinen en een oorverdovend hoog claxon geluid te geven waarbij ze elkaar rakelings passeren en de vrachtwagen nog meer op mijn rijstrook bleef rijden, waardoor ook ik in gevaar dreigde te komen.
Het had weinig gescheeld of er was een gigantische aanrijding geweest met diverse voertuigen want de auto’s die achter de vrachtwagen reden, bleven ook stug doorrijden zonder afstand te nemen.
Ik reageer bij het passeren van die vrachtwagen, door het langzamer gaan rijden, gebaar te maken, met zijwaartse beweging om aan te geven dat die terug op zijn rijstrook moest gaan rijden, maar toen reageerde die schijnbaar zijn frustratie ook op mij af door weer langdurig een hoog claxon geluid. Was volgens mij geen standaard claxon.
Ik had ook een eerste keer beleving gisteren.
Rij op een Leenderweg Eindhoven uit waar elke dag file staat.
Dus als er geen tegemoetkomend verkeer is rij ik op de "verkeerde" weghelft rustig de stilstaande en stapvoets rijdende auto's voorbij.
Dit doe ik eigenlijk elke dag wel, en let dus ook zeer goed op voor voetgangers en fietsers, die soms tussen de auto's door oversteken.
In de verte kwam er een Subaru aan en ik beweeg dus naar mijn weghelft om in te voegen, maar de Subaru trekt vol op en komt met groot licht seinend op mij afgereden, terwijl ik al op mijn eigen helft ben stuurt ie duidelijk naar mij toe om vol gas en hoge snelheid rakelings lang mij af te rijden.
Best wel perplex ben ik gewoon verder naar huis gereden.