Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Belgen zijn zulke aardige mensen, altijd hoffelijk, vriendelijk, vooral verzorgd... Maar zet ze asjeblieft NIET in een auto, dan worden het SS-Gorilla's

Zo vreselijk waar. Extra bonuspunten als het dan nog een keer regent, sneeuwt of mistig is _O-
 
Wat ik een half uurtje geleden meemaakte:

Trek op bij het stoplicht op de randweg van Haarlem om rechtdoor over te steken richting Bloemendaal en.... zie ik plotseling tegemoetkomend verkeer recht op mij af komen - zij gaan dus linksaf de randweg op - en moest vol in de remmen om de botsing te voorkomen. Mijzelf naar rechts gegooid toen bleek dat de motor neer ging.... Allemaal goed afgelopen maar werkelijk niet te bevatten dat ik zo de fout in ging! Nog niet eerder gevallen en altijd verwacht dat achterop komend verkeer de eerste keer zou veroorzaken en wat had ik nu feitelijk verkeerd gedaan? Lees geblunderd..? Ik stond in de rechter strook voor linksaf (...) in de veronderstelling dat ik in de lijnkerstrook voor rechtdoor stond. Dus fijn luisterend naar een muziekje op de Freecom trek ik heel relaxed op toen het groen was en op het moment dat ik mij realiseer dat de drie auto's voor mij linksaf sloegen - best raar toch... - zie ik een paar meter voor mij de auto waarop ik nog net kon voorkomen frontaal op te knallen. Met de schrik vrij. Rechtersspiegeltje er af en krasje op de helm.

En wat een attente mensen stonden er opeens om mij heen!! Wel vier auto's waren gestopt en ik realiseerde mij nog dat een tweetal dit zo hadden gedaan dat ik liggend naast de motor beschermd werd. Hulpvaardig meegeholpen de motor rechtop te zetten en vol consideratie. Mijn perceptie over deze verhardende maatschappij is in elk geval bijgesteld en ik ben bijzonder dankbaar voor de oprechte bezorgdheid en hulpvaardigheid van hen.
 
Laatst bewerkt:
Garantie op overleven krijg je nergens, hoeveel je ook bereid bent aan het CJIB te offeren ... :N
In mijn context is het een simpel sommetje, geen kwantum-technologie: als er niemand achterop komt omdat ik alleen maar inhaal en niet ingehaald word kan er niemand achter mij tot molest overgaan. Uiteraard werkt mijn voorzorg niet in de stad, landweggetjes en voetgangersgebieden.... :N
 
Is dat met Nederlanders beter? :?
Ik denk dat het voornamelijk komt doordat verhoudingsgewijs die "paar Belgen" vaak vertegenwoordigers zijn... Werkelijk hufterig rijgedrag en zeer hard rijdend naar mijn ervaring. En het zijn inderdaad zulke fijne beschaafde mensen. Maar klaarblijkelijk NIET diegenen die wij in het verkeer mogen meemaken.
 
Is dat met Nederlanders beter? :?

Ik denk dat de rijopleidingen, maar ook de wegen in NL beter zijn en dat je dat over het algemeen terug ziet in het verkeersgedrag. En ja, wegens te lage pakkans komen er steeds meer verkeershufters, maar ik denk dat het in België eerder onkunde is dan hufterigheid.
 
Ik denk dat de rijopleidingen, maar ook de wegen in NL beter zijn en dat je dat over het algemeen terug ziet in het verkeersgedrag. En ja, wegens te lage pakkans komen er steeds meer verkeershufters, maar ik denk dat het in België eerder onkunde is dan hufterigheid.
Niet aan gedacht maar dit zou best een grote oorzaak kunnen zijn.
 
@Jippieee als je volgende keer nu eens die afleiding rommel uit je oren laat en je volledig focust op motorrijden dan zal het je vast niet meer overkomen.
Gelukkig mankeer je deze keer niets maar laat het een wijze les zijn.
Dat muziek luisteren is vrijwel hetzelfde afleidend als met je telefoon aan het kutten zijn.

Tja... Mee eens en tegelijkertijd heb ik nog niet eerder dit als veroorzaker van teveel afleiding in mijn rijgedrag of verminderde oplettendheid kunnen aanwijzen. Maar eerlijk is eerlijk; zou altijd alerter zijn geweest zonder die eh.. rommel :) Dus Ja, je hebt gelijk en daar moet ik lering uit trekken. TNX
 
Het was vandaag weer raak! Tot 3x toe bijna ongelukken gehad.

Nummer 1:
A15 komende vanaf de A4 (vanuit Benelux tunnel) richting Botlek tunnel.
Rij ik de meest linkerbaan, haal wat trage auto' s in, en op het einde moet je invoegen, ik netjes knipperlicht naar rechts aan, kijk over rechterschouder en schuif baantje op. Op dat moment besluit er zo'n kontoormiepje in een witte autootje om daar op hetzelfde plek en zelfde moent om van de meest rechterbaan naar de (vanaf de verdrijvinsgvlak gezien) linkerbaa te gaan. Niet kijken, nergens notie van nemen, als een Remie helemaal alleen op de wereld! Konn haar net ontwijken met een fraaie uitwijkmanouvre naar links en flink toeteren. Geen enkele reactie!!! En maar doordouwen naar links!!!!! Alsof ze helemaal alleen op de wereld was...... |(|(|(8)78)78)7

Goed, ik beetje geiritteerd door deze stommiteit van die persoon (waarom niet kijken? waarom op juis die plek waar auto's moeten invoegen ineens van baan wisselen, waarom maar blijven doordrukken).

Nummer 2:
Later op de dag rij ik vanuit mijn werk over de Welplaatweg richting de Botlekweg. Staat er een vrachtwagen op de rijbaan stil, knipperlichten aan (vrij normale activiteit op die weg gezien de constructie van de weg). Ik kijk langs de vrachtwagen, zie ik in de verte een andere vrachtwagen aankomen maar nog zover dat ik er met normale snelheid de stilstaand vrachtwagen nog gewoon kan inhalen. Ik knippertje naar links aan en haa in, knippertje naar rechts en rij weer op mijn weghelft. En na enkele tellen rij ik bijna bij de aankomende vrachtwagen op de andere weghelft als ik me kapot schrik. Een of andere achterlijke idioot in een witte auto (ja ja alweer een witte....) duikt ineens achter die vrachtwagen weg (vraag me af hoe dicht ie erop zat want heb die witte auto niet eens gezien al die tijd) en trapt behoorlijk op het gas als ie mij spot op de weg. Ik zie zijn motorkap richting asfalt duiken en met een wilde stuurbeweging duikt ie weer strak achter die vrachtwagen. Zelf ook in de remmen met alle schrik.

Nummer 3:
Goed, Later op de dag naar huis vanuit een andere terminal. Via de Botlekweg richting Rotterdam de A15 op. Rij ik op de combi op- en afrit als er een vrachtwagen naast me komt rijden. Niks aan het handje, we reden allemaal langzaam (Botlek brug stond open, fle voor de Botlek tunnel vanwege auto met pech). Gaat de auto voor mij links invoegen en de auto ervoor naar rechts richting Spijkenisse/Geervliet/Botlkebrug. De naar links invoegende auto geeft wat gas en schijnbaar was dat een bepaalde teken of omen of openbaring voor de bestuurder van die vrachtwagen waar ik naast rij. Geeft die vent ineens een dot gas met zijn vrachtwagen en zonder ook verder te kijken stuurt ie ineens scherp in naar rechts. Ik van schrik vol in de remmen want de oplegger kwam behoorlijk mijn kant uit en als ik niet geremd had was ik onder de wielen van de oplegger beland!

3x Bijna raak vandaag! Nog nooit eerder zoiets meegemaakt! Als ik bij de eerste keer niet opgelegd had, was ik over die motorkap van die kantoormuts auto gegaan, of anders over de auto van idioot nummer 2 gegaan. Om maar te zwijgen over een 3tal wielen die mij zeker wel rauw lusten op de A15....
 
Het was vandaag weer raak! Tot 3x toe bijna ongelukken gehad.

Nummer 1:
A15 komende vanaf de A4 (vanuit Benelux tunnel) richting Botlek tunnel.
Rij ik de meest linkerbaan, haal wat trage auto' s in, en op het einde moet je invoegen, ik netjes knipperlicht naar rechts aan, kijk over rechterschouder en schuif baantje op. Op dat moment besluit er zo'n kontoormiepje in een witte autootje om daar op hetzelfde plek en zelfde moent om van de meest rechterbaan naar de (vanaf de verdrijvinsgvlak gezien) linkerbaa te gaan. Niet kijken, nergens notie van nemen, als een Remie helemaal alleen op de wereld! Konn haar net ontwijken met een fraaie uitwijkmanouvre naar links en flink toeteren. Geen enkele reactie!!! En maar doordouwen naar links!!!!! Alsof ze helemaal alleen op de wereld was...... |(|(|(8)78)78)7

Goed, ik beetje geiritteerd door deze stommiteit van die persoon (waarom niet kijken? waarom op juis die plek waar auto's moeten invoegen ineens van baan wisselen, waarom maar blijven doordrukken).

Nummer 2:
Later op de dag rij ik vanuit mijn werk over de Welplaatweg richting de Botlekweg. Staat er een vrachtwagen op de rijbaan stil, knipperlichten aan (vrij normale activiteit op die weg gezien de constructie van de weg). Ik kijk langs de vrachtwagen, zie ik in de verte een andere vrachtwagen aankomen maar nog zover dat ik er met normale snelheid de stilstaand vrachtwagen nog gewoon kan inhalen. Ik knippertje naar links aan en haa in, knippertje naar rechts en rij weer op mijn weghelft. En na enkele tellen rij ik bijna bij de aankomende vrachtwagen op de andere weghelft als ik me kapot schrik. Een of andere achterlijke idioot in een witte auto (ja ja alweer een witte....) duikt ineens achter die vrachtwagen weg (vraag me af hoe dicht ie erop zat want heb die witte auto niet eens gezien al die tijd) en trapt behoorlijk op het gas als ie mij spot op de weg. Ik zie zijn motorkap richting asfalt duiken en met een wilde stuurbeweging duikt ie weer strak achter die vrachtwagen. Zelf ook in de remmen met alle schrik.

Nummer 3:
Goed, Later op de dag naar huis vanuit een andere terminal. Via de Botlekweg richting Rotterdam de A15 op. Rij ik op de combi op- en afrit als er een vrachtwagen naast me komt rijden. Niks aan het handje, we reden allemaal langzaam (Botlek brug stond open, fle voor de Botlek tunnel vanwege auto met pech). Gaat de auto voor mij links invoegen en de auto ervoor naar rechts richting Spijkenisse/Geervliet/Botlkebrug. De naar links invoegende auto geeft wat gas en schijnbaar was dat een bepaalde teken of omen of openbaring voor de bestuurder van die vrachtwagen waar ik naast rij. Geeft die vent ineens een dot gas met zijn vrachtwagen en zonder ook verder te kijken stuurt ie ineens scherp in naar rechts. Ik van schrik vol in de remmen want de oplegger kwam behoorlijk mijn kant uit en als ik niet geremd had was ik onder de wielen van de oplegger beland!

3x Bijna raak vandaag! Nog nooit eerder zoiets meegemaakt! Als ik bij de eerste keer niet opgelegd had, was ik over die motorkap van die kantoormuts auto gegaan, of anders over de auto van idioot nummer 2 gegaan. Om maar te zwijgen over een 3tal wielen die mij zeker wel rauw lusten op de A15....
Juist na mijn ervaring van daarnet.... Vreselijk om alleen al te lezen...! Wij weten hoe kwetsbaar we zijn, anticiperen de godganse tijd, schatten alles in EN zien ondertussen vaak al het afwijkende rijgedrag van andere deelnemers in het verkeer ruim van te voren (...) maar dit soort dingen die jij beschrijft... Debiel gewoon, hoor je niet mee te maken en dit domme - en Remi-gedrag neemt alleen maar toe. Zo gevaarlijk, je kunt stompzinnig rijgedrag nu eenmaal niet voorzien... Sterkte daar man! En goed gedaan btw ;)
 
Is dat met Nederlanders beter? :?
Nee natuurlijk niet, maar als in de grote minderheid verkerende Belg ga ik daar niet op inspringen natuurlijk :+
Ik denk dat de rijopleidingen, maar ook de wegen in NL beter zijn en dat je dat over het algemeen terug ziet in het verkeersgedrag. En ja, wegens te lage pakkans komen er steeds meer verkeershufters, maar ik denk dat het in België eerder onkunde is dan hufterigheid.
Hmmm ... in België is de pakkans relatief hoog. In wezen kúnnen de mmensen hier wel rijden, maar, de grootste hufters in het verkeer zijn vooral de mensens met bedrijfswagens ... en ... dat zijn er héél véél ... door het feit dat die met een auto van het werk rijden trekken ze zich van niet veel aan ...
In Belgie mag je je rij-opleiding van je opa krijgen of je oma. Daar mag zowat iedereen lesgeven en hoef je als leerling nog geen minuut rijles te krijgen van een professional, lees deze artikel er maar es op na.

Onkunde? Helemaal mee eens!
Dat artikel dateert van 2017, en was toen al niet meer waar.
Dat is het probleem met media.
Eens een documantaire gevolgd over de 10 gevaarlijkste plaatsen om te rijden, Manila stond daarin op 1. En dat klopt dus van geen kanten. Want zelfs de Champs Elisee is gevaarlijker!
Wat nog minder klopte was dat er daar ook aangehaald werd van in een dorpje ver afgelegen van Manila, "als het 'dorpshoofd' zegt dat je kan rijden, mag je, want een rijbewijs is er niet verplicht" ... onzin van formaat, tot in de kleinste uithoek in dat land is een rijbewijs, een verzekering, en inschrijving verplicht, en tegenwoordig ook een helm, dichte schoenen en EEN LANGE BROEK EN MOUWEN. Zelfs op een klein eilandje zonder verharde wegen. Maar hoe afgelegener, hoe minder controle, en hoe meer gedoogd omdat de mensen er daar de middelen niet voor hebben. Maar je haalt er geen kijkcijfers mee, met de ware feiten ...

°°°°°°°°°°°°
Edit ....... Oeps ... zeg ik net dat ik er niet op ga inspringen ... 8)7
Tijd om te gaan slapen dus ... :+
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In mijn context is het een simpel sommetje, geen kwantum-technologie: als er niemand achterop komt omdat ik alleen maar inhaal en niet ingehaald word kan er niemand achter mij tot molest overgaan. Uiteraard werkt mijn voorzorg niet in de stad, landweggetjes en voetgangersgebieden.... :N
:)
Ken dit wel hoor maar dan krijg je bijvoorbeeld die rotondes in de bebouwde kom en zit er net anderhalve meter tussen mij en die auto achter mij... Of die auto die optrekt maar toch niet de rijweg op gaat (alle ruimte maar toch niet gaat/durft...) waardoor ook jij optrekt en net zo plotseling afremt... Het zijn die momenten waarvan ik verwachtte het een keer op te lopen. Best logisch ook maar goed... Het liep daarnet met mij helemaal mis, volkomen mijn fout en wellicht hebben anderen weer heel goed gereageerd op mijn - voor hen - volkomen onverwachte actie plus valpartij...
 
Gister gezien hoe de dag van een vrachtwagenchauffeur heel slecht begon (en die van een autoeigenaar ook). 's ochtends op de fiets naar het werk, hoor ik opeens een autoalarm. Kijkend links zie ik hoe een achteruit inparkerende vrachtwagen zijn eigen lengte verkeerd had ingeschat, en de voorkant van een nieuw uitziende Mercedes S-klasse aan het verkreukelen was.

Aan de andere kant, beter dat ie dat met een nieuwe (all-risk verzekerde) auto doet, dan met een oudere auto waar de eigenaar zelf met de shit zit.
 
@Jippieee als je volgende keer nu eens die afleiding rommel uit je oren laat en je volledig focust op motorrijden dan zal het je vast niet meer overkomen.
Gelukkig mankeer je deze keer niets maar laat het een wijze les zijn.
Dat muziek luisteren is vrijwel hetzelfde afleidend als met je telefoon aan het kutten zijn.

De autoradio ook maar verbieden dan? Zeker op lange snelwegritten vind ik een rustig muziekje toch wel aangenaam, nooit gehad dat ik werd afgeleid. Mijn mede-weggebruikers houden mij wel alert...
 
Vanochtend, dicht bij Zaltbommel.
Een boeiend momentje..
 

Bijlagen

  • Screen Shot 09-20-19 at 08.24 AM.JPG
    Screen Shot 09-20-19 at 08.24 AM.JPG
    38,4 KB · Weergaven: 16
De autoradio ook maar verbieden dan? Zeker op lange snelwegritten vind ik een rustig muziekje toch wel aangenaam, nooit gehad dat ik werd afgeleid. Mijn mede-weggebruikers houden mij wel alert...
Uitzonderingen vestigen de regel.
Maar blijft dat muziek met oortjes, in je kop zit, en behoorlijk afleidend kan zijn. Ook op de trapfiets. Een autoradio geeft het geluid indirect.
Is echt wat anders.
 
Laatst bewerkt:
Vanmorgen weer zo n pannenkoek motorrijder met 4 van die fuck led lampen op z n motor tegen gekomen :r,fijn hoor dat je zelf zichtbaar wil zijn ,
maar dat je dan een ander recht in z n gezicht moet schijnen (en ik rijd nog wel in een mpv ,lekker hoog dus)|(
Daar zou je eigenlijk ff achteraan moeten rijden en die kutlampjes er met een hamertje af tikken ,idioterie met die fock lampjes !
 
Ik blijf er zelf wel relaxed bij, het gebaar is vriendelijk, gauw begrepen en een duimpje na. Hier in NL is trajectcontrole aangegeven... de contributie van de afgelopen 20 jaar is 28 euro en 7 administratiekosten... je hebt mijn bericht denk ik niet best begrepen...
Mecloud zijn beslissing is ook prima maar ik vind niet dat ik zo'n plakker de ruimte moet geven, dan wint hij iets wat hij niet hoort te winnen. Laat jij mensen in de supermarkt voor die hun karretje voor de kassa tegen je enkels douwen???

Ik ga voor een plakker ook niet aan de kant, dan laat ik mijn gas los net zolang totdat die afstand neem. Schijthekel aan dat volk wat denk dat ze door plakken, grootlicht, knippers of andere obscene gebaren denkt dat de snelweg van hun is :')

Ook ooit eens een duitser gehad op de autobahn, ik naar links en in feite kon ik daarna ook direct weer naar rechts. Echter meneer vond het noodzakelijk om op ik denk ruim 500 meter al te gaan seinen dat ik niet naar links mocht gaan. Tsja dan blijf ik toch wat langer links plakken en haal ik toch iets rustiger in wanneer diegene dat niet doet. Ik was immers al aan het versnellen, maar toen wist ik het even niet meer :D
 
Ik blijf er zelf wel relaxed bij, het gebaar is vriendelijk, gauw begrepen en een duimpje na. Hier in NL is trajectcontrole aangegeven... de contributie van de afgelopen 20 jaar is 28 euro en 7 administratiekosten... je hebt mijn bericht denk ik niet best begrepen...
Mecloud zijn beslissing is ook prima maar ik vind niet dat ik zo'n plakker de ruimte moet geven, dan wint hij iets wat hij niet hoort te winnen. Laat jij mensen in de supermarkt voor die hun karretje voor de kassa tegen je enkels douwen???
Nee, dan draai ik even om en zeg ik dat het knap irritant is waar ze mee bezig zijn. Als je dat in een drukke supermarkt doet dan is iemand zo beschaamd dat ie vanzelf wel afstand houdt.

Dat kan alleen niet op de motor :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan