Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Niet zelf meegemaakt, maar mijn fiets wel vandaag. Ik zit deze week in het buitenland en mijn motor moest dit weekend naar de garage voor klein onderhoud, dus gevraagd of mijn pa dat even kon doen. Zo gezegd, zo gedaan.
Word ik nu net gebeld met de het bericht dat hij net onderweg naar de garage, vlakbij het AMC vanachter is aangereden door een of andere slapende tiefuslijer in een auto... Zelf reed mijn pa zo'n 40-45 km/h op dat moment, godzijdank stond hij niet stil waardoor de schade aan hem mee lijkt te vallen. Ligt inmiddels in het ziekenhuis, klonk wel helder en gaat zo voor wat scans aan de onderrug. Schade aan de motor weet ik nog niet en is ook van ondergeschikt belang. Politie was erbij, schuldvraag was duidelijk en lag bij de automobilist. Wat kan ik mezelf toch gruwelijk boos maken over die achterlijke klap mongolen achter het stuur die de meest belachelijke risico's nemen om 2 seconden eerder thuis te zijn en wat de consequenties zijn voor anderen interesseert ze geen ene ruk. :(:(:(:(:( Rij ontzegging voor het leven lijkt me het minimum, maar ik maak me geen enkele illusie dat er ook maar enige straf komt voor het iemand anders in levengevaar brengen. -O--O--O-

Praktische vraag, aangezien ik dit feest (gelukkig) niet eerder heb meegemaakt: Zo snel mogelijk met mijn verzekering schakelen neem ik aan? Het lastige is dat ze net dicht zijn gegaan voor het weekend, dus moet het wachten tot maandag of is dat te laat? Ik heb wa+beperkt casco + rechtsbijstand verzekering, dus hopelijk geeft de automobilist zijn schuld makkelijk toe en kan de schade simpel afgehandeld worden.

Er zijn legio mogelijkheden om de schade ook in het weekend te melden via speciale schade-meld-nummers of via de internetsite van betreffende maatschappij.
Ben zelf ook aangereden van achter en kwam er gelukkig goed mee weg, afgestapt en niet naar het ziekenhuis geweest.

Hoop dat door agenten foto's zijn gemaakt van het ongeval waardoor de schuldvraag (sneller) duidelijk word, ik heb toen zelf foto's gemaakt van hoe mn motor vast aan de auto zat, maar ik ben dan ook niet afgevoerd naar ziekenhuis.

Ik heb alvast een voormelding in het system laten zetten bij de verzekeraar, terwijl ik ook nog niet alle benodigde gegevens had, dan is de verzekeraar op de hoogte en word die datum als melding van de schade vastgelegd. (maar dit kan verschillen per verzekeraar natuurlijk.)

Het is iig al een hele geruststelling dat je rechtsbijstand hebt, dat kan je een hoop werk uit handen nemen.

Let wel: Je hebt best kans dat je omdat je WA+beperkt casco hebt, dat je de tegenpartij aansprakelijk moet stellen omdat de verzekeringsmaatschappij dit niet voor je doet. Dit heeeft in mijn geval de rechtsbijstand opgepakt maar dit zit niet standaard in je pakket wanneer je WA of WA+ verzekerd bent.

Aansprakelijk stellen tegenpartij: https://www.independer.nl/autoverzekering/info/schade/aansprakelijk-stellen.aspx



Wens je vader alle beterschap en ik hoop dat hij er snel boven op komt!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Miglowie
Online schade formulier vraagt om allerlei gegevens die ik nu nog niet heb, zoals gegevens van de tegenpartij en informatie van het politie rapport. Een 24/7 nummer is er wel, maar ze geven aan dat die er alleen is voor "ernstige aanrijdingen en noodgevallen". Noodgeval is het op dit moment niet meer. Stel dat ik zoiets maandag, wanneer ze weer open zijn meld, is het dan aannemelijk dat ik daar later gezeur om krijg dat ik het voorval niet eerder had gemeld?

Het politierapport ga je zelf niet zo maar krijgen. Gewoon aangeven dat er politie bij geweest is en dat deze (hopelijk) proces-verbaal opmaken. De verzekeraar vraagt dan weer via zijn eigen lijntjes het rapport op zodra dit binnen is. Voor nu is het belangrijkst dat de verzekeraar zo snel mogelijk op de hoogte is en daarbij zijn je vaders gegevens, jouw gegevens en minimaal het kenteken van de tegenpartij van belang. Dan kan de verzekeraar alvast een schade-expert voor je motor gaan sturen en daarna de tegenpartij aansprakelijk stellen.
Elke verzekeraar is in het weekend bereikbaar voor dit soort meldingen. Zij adviseren je het wat ze precies van je willen hebben.
 
Dank voor het advies heren. Inmiddels is mijn pa ontslagen uit het ziekenhuis, kleine stabiele breuk in de op een na onderste ruggenwervel is gelukkig de enige schade, had echt veel slechter af kunnen lopen aangezien tijdens een drukke spits gebeurde. Stom toevallig reed een een motoragent een minuut erachter , dus de politie was snel ter plaatse. Een proces verbaal nummer is bekend en heb ik inmiddels doorgestuurd naar de verzekering, samen met het kenteken van de betrokken auto. Zowel de verzekering als de berger zijn dicht in het weekend, dus maandag gaat het weer verder.

Ik heb gelukkig rechtsbijstand verzekering bij de motor, dus ik mag aannemen (toch?) dat mijn verzekering voor me aan het werk gaat. Nog een laatste vraag in deze: Via de agent vernam ik (per e-mail) dat de motor is doorgeschoven en tegen een auto van een derde partij aan is gekomen. Hoe zit dat juridisch in elkaar en wiens verzekering zou daar voor verantwoordelijjk moeten zijn? Is dat mijn verzekering, want mijn motor? Of juist de verzekering van degene die het ongeluk heeft veroorzaakt. Dat laatste lijkt me moreel het meest logisch, maar ik heb geen idee hoe dat volgens de wet werkt.
 
Ik denk dat doordat je motor is doorgeschoten tegen een 3e partij dat deze 3e partij zijn schade bij jou verzekeraar moet gaan claimen, maar dat jou verzekeraar dit weer door gaat spelen aan de basis veroorzaker van het ongeval dus diegene die tegen jou is aangereden. (de meneer die je pa heeft aangereden heeft die andere auto nooit geraakt dus is niet 1 op 1 schade, je pa zat er letterlijk en figuurlijk als partij tussen maar pin me er niet op vast ik heb nog nooit een multi partijen ongeluk gehad;)

De verzekering gaat pas aan het werk -denk ik- als je de tegenpartij aansprakelijk hebt gesteld, voor mij lag dit ook voor de hand, tot ik contact had en ze aangaven dat dit niet binnen mijn polisvoorwaarden valt. (dit is geen groot probleem want je kan dit zelf doen, maar in mijn geval van rechtsbijstand zal de rechtsbijstand dit oppakken en de veroorzaker aansprakelijk stellen)

In mijn geval reed een Nederlander met een auto met Duits kenteken (dus niet de eigenaar) tegen me aan, ik moest dus de duitse eigenaar aansprakelijk stellen en dit is als het buitenlanders betreft niet zo makkelijk als Nederlanders.
 
In België ben je dan wel aansprakelijk geloof ik. Maar volgens mij is dat niet Nederland niet zo vanzelfsprekend. Ben daar wel benieuwd naar.
 
Vandaag lekker wezen toeren. Was weer op weg maar huis op een redelijk smal weggetje. Stukje waar een scherpe bocht zit en je 30 mag. In de verte kwam er een tractor aan. Voor mij reed een busje, die abrupt besloot om in de bocht te stoppen. Best logisch want verderop zou het passeren krap worden en de bocht was vrij ruim. Ik had het niet direct door en stop dus relatief laat, sta zo'n 2 meter achter het busje. Dan zie ik opeens 2 witte lampen aan gaan. Gelijk claxonneren en zo snel mogelijk achteruit lopen. Maar het mocht niet baten, dus het busje reed tegen mij voorwiel aan, en m'n motor viel om. Een paar krasjes erbij, motor lijkt verder in orde.
Gegevens uitgewisseld en rustig naar huis gereden.
Kwam wel wat benzine uit, maar het lijkt mij sterk dat als er slechts een paar krasjes op de kuip zitten er onder de kuip wat beschadigd is. Maar ga het uiteraard even laten nakijken.
Zelf gelukkig met de schrik vrijgekomen, en de man reageerde ook rustig en empathisch. Gaf ook z'n eigen fout toe dus geen ruzie staan maken gelukkig. Weer een ervaring rijker.
 
Ik denk dat doordat je motor is doorgeschoten tegen een 3e partij dat deze 3e partij zijn schade bij jou verzekeraar moet gaan claimen, maar dat jou verzekeraar dit weer door gaat spelen aan de basis veroorzaker van het ongeval dus diegene die tegen jou is aangereden. (de meneer die je pa heeft aangereden heeft die andere auto nooit geraakt dus is niet 1 op 1 schade, je pa zat er letterlijk en figuurlijk als partij tussen maar pin me er niet op vast ik heb nog nooit een multi partijen ongeluk gehad;)
[...]
Klopt. Ik heb dit ooit ook eens aan de hand gehad. Wat wel grappig was: ik kreeg op een gegeven moment telefoon van de verzekering van de derde partij. Ik vertelde dat mijn verzekering de claim door zou sturen aan de veroorzaker. De reactie was toen: "Oh, heb je de gegevens van de verzekering van de veroorzaker? Dan sturen we de claim rechtstreeks naar hun". Die had ik en zo geschiedde.
 
Vandaag lekker wezen toeren. Was weer op weg maar huis op een redelijk smal weggetje. Stukje waar een scherpe bocht zit en je 30 mag. In de verte kwam er een tractor aan. Voor mij reed een busje, die abrupt besloot om in de bocht te stoppen. Best logisch want verderop zou het passeren krap worden en de bocht was vrij ruim. Ik had het niet direct door en stop dus relatief laat, sta zo'n 2 meter achter het busje. Dan zie ik opeens 2 witte lampen aan gaan. Gelijk claxonneren en zo snel mogelijk achteruit lopen. Maar het mocht niet baten, dus het busje reed tegen mij voorwiel aan, en m'n motor viel om. Een paar krasjes erbij, motor lijkt verder in orde.
Gegevens uitgewisseld en rustig naar huis gereden.
Kwam wel wat benzine uit, maar het lijkt mij sterk dat als er slechts een paar krasjes op de kuip zitten er onder de kuip wat beschadigd is. Maar ga het uiteraard even laten nakijken.
Zelf gelukkig met de schrik vrijgekomen, en de man reageerde ook rustig en empathisch. Gaf ook z'n eigen fout toe dus geen ruzie staan maken gelukkig. Weer een ervaring rijker.
Wat let je om inderdaad met je motor naar de dealer te gaan om hem helemaal na te laten kijken en de schades te laten repareren om er weer veilig mee te kunnen rijden.

De verzekering van de “tegenpartij” betaald namelijk de reparatiekosten !

Ik neem aan dat er ook een schade formulier is ingevuld, of heeft die begripvolle, rustige, empathisch overkomende busjebestuurder zich er leuk uit weten te l....llen bij je ?
 
En dan nog, rustig en aardig nu, maar als de no-claim moet worden aangesproken, wordt de mening vaak opeens heel anders. Hetzij van de man zelf of van zijn baas...Meermaals meegemaakt dat zelfs een verandering op het schadeformulier naderhand geaccepteerd werd door de verzekeraar en ik het nakijken had.
 
Dat is dan het probleem van de tegenpartij.

In dit geval, als aanrijding veroorzaken bij het achteruit rijden, op het schadeformulier wordt aangegeven, zal de schade vergoed worden.

Ook al zou de tegenpartij het later veranderen in, van achteren aangereden, tijdens het stilstaan, telt toch echt de originele verklaring. Of die verandering moet bewezen kunnen worden. Maar in principe is de eerste verklaring bindend.
 
Nog erger zijn die figuren die bij groen licht alle tijd van de wereld om eerst es ff goed te kijken of het echt wel groen is voor hun, de auto in de eerste moeten zetten, heeeeeeeeeeeeeeeeeeeelllllll langzaam optrekken en dan verhip!!! oranje!!!!! STOPPEN! want we mogen niet door rood! Je wil niet weten hoeveel en hoevaak ik dit in Den Haag en Rijswijk tegenkom op de in-/uitgaande wegen........... |(|(|(|(|(
Ohhh dit had ik gisteren.

Google Maps hier rechtsaf richting de haagweg. Zo'n domme troela in koekblik die stapvoets die bocht nam......... GEEF GEWOON EEN BEETJE GAS.. 30 rijden waar je 50 mag...... En dan wil je er voorbij (op de hoornbrug), weten ze het gaspedaal wel ineens te vinden. 8)7
En zo had ik gisteren nog wel meer van die knakkers die 30 reden op een 50 weg, waar het kon mooi er voorbij. Ksssssst.

Ik herken je irritatie dus heel erg. PFfffff. Of de afrit van de a13 waar je links moet voor ikea. Mensen die dan al op de uitvoegstrook vol in de remmen gaan..... AAAARGHHHH. |(
 
Ik kijk altijd hoe ik er zo goed en snel mogelijk voorbij kan.

Wat ook een leuke is waar ik mij afvraag wat er door iemand heengaat is van die tegen de middenstreep aan plakkers. Dus geen nut voor mij om links het overzicht te hebben dus dan maar rechts. Waarop er opeens geswitcht word naar de rechter streep over en weer.
 
Vandaag een mooie groep motorrijders gezien, (vanuit de passagierszetel in de auto weliswaar), met 6 waren ze, compleet hetzelfde uitgerust op compleet dezelfde motoren.
full

Op zich niks speciaal, maar had al snel door dat deze niet van België of een naburig buurland komen.

Aan een verkeerslicht de kans gehad ze wat scherper en korter in beeld te krijgen, maar echt heel goed lukte het niet met een goedkope smart phone ...
full


Ik wilde nu vooral weten vanwaar de kentekenplaten afkomstig zijn. Mijn vrouwtje dacht aan Canada.
full


Ik had eerst mijn twijfels, maar het zou zomaar kunnen. Ik heb dan even snel gegoogeld op KHALSA AID en kom uit op een of andere organisatie die min of meer wereldwijd bestaat, maar zijn oorsprong naar mijn mening in India of ergens daar rond vindt. Ook als ik kijk naar het opschrift op de jassen:
full

Wel jammer dat ik dat logo niet scherp in beel heb kunnen krijgen ...

Maar als ik dan even kijk naar alle vlagjes op de koffers:
full

Dan lijkt het mij wel mogelijk dat ze toch Canadees ingeschreven zijn.
Veronderstellend dat de vlagjes in volgorde staan, wat me wel lijkt te kunnen;
Canada - USA - Groot Britannië - Frankrijk - België - Nederland - Duitsland - Zwitserland - iets daarna wat ik nog niet gevonden heb Liechtenstein - Italië.
(als ik op maps.google kijk, vroeg ik mij af, waarom niet van Frankrijk door naar Zwitserland zonder B, NL, en D ertussen te nemen. Ik vermoed nu dat het plan was 10 landen aan te doen)

Nou, ze komen dus ook nog door Nederland, al vermoed ik dat het niet veel meer dan de regio Maastricht zal worden.

Wie weet zien nog andere MF'ers hen ...

Edit: jammer dat ik niet met de motor was, want iets verderop stopten ze aan een tankstation, dan was ik ook gestopt om een babbeltje te doen (die zullen immers wel Engels kunnen), had ik wat info gevraagd, en gevraagd of ik wat foto's mocht nemen.

Edit 2: Khalsa Aid
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zo te zien rijden z zelfs op volgorde van kenteken 4-5-6 ;)
Was me nog niet opgevallen :t
Die met nr.6 reed iig heel de tijd achteraan ja.

Ja, wie weet hebben ze de kentekens CA PB1 tot en met CA PB6.
Zou me niet verbazen alvast. Jammer, ik wilde dat ik er met de motor was -O-
 
Dat is dan het probleem van de tegenpartij.

In dit geval, als aanrijding veroorzaken bij het achteruit rijden, op het schadeformulier wordt aangegeven, zal de schade vergoed worden.

Ook al zou de tegenpartij het later veranderen in, van achteren aangereden, tijdens het stilstaan, telt toch echt de originele verklaring. Of die verandering moet bewezen kunnen worden. Maar in principe is de eerste verklaring bindend.

Dan is er ineens een getuige die schriftelijk verklaard dat je veel te hard ging en zomaar tegen het stilstaande busje aan reed, en dat de boze motorrijder zo intimiderend overkwam dat het schadeformulier niet juist is ingevuld. Dan kan je een jaar lang brieven naar je rechtsbijstand schrijven. Zal meestal niet zo gaan, maar een camera met bewijs is toch fijn.
 
Dan is er ineens een getuige die schriftelijk verklaard dat je veel te hard ging en zomaar tegen het stilstaande busje aan reed, en dat de boze motorrijder zo intimiderend overkwam dat het schadeformulier niet juist is ingevuld. Dan kan je een jaar lang brieven naar je rechtsbijstand schrijven. Zal meestal niet zo gaan, maar een camera met bewijs is toch fijn.
Blijkt die getuige een vriend van de veroorzaker, die er niet eens bij was, de motorrijder was alleen met de tegenpartij.
Dus die schriftelijke verklaring wordt nietig verklaard. Blijft de originele verklaring op het schadeformulier van kracht.

Een camera is altijd goed, maar een volledig ingevuld en door beide partijen ondertekent schadeformulier is ook voldoende.

Terug komen op en veranderen van het schadeformulier door één van de partijen wordt vrijwel altijd nietig verklaard.
 
Terug
Bovenaan Onderaan