Het Honda CBR 600RR topic deel 76

regtir

Honda CBR 600 RR 2003
28 apr 2009
101
14
28
Dalfsen
Het kan ook zo maar zijn dat je startmotor aan het eind van zijn latijn is,ik weet niet hoeveel km,s je motor al heeft gereden ,maar
je zou de startmotor uit elkaar kunnen halen en kijken of de koolborstels nog goed zijn.
De CBR heeft ongeveer 25000Km gelopen. Ik weet niet wat de gemiddelde levensduur van een startmotor is?
Met 3000 toeren geeft de multimeter 14,6v aan en de stekkers van de spanningsregelaar zijn mooi blank. Is hiermee een defecte spanningsregelaar uitgesloten?
 

P13T rr

MF veteraan
31 jan 2007
2.988
5
34
De CBR heeft ongeveer 25000Km gelopen. Ik weet niet wat de gemiddelde levensduur van een startmotor is?
Met 3000 toeren geeft de multimeter 14,6v aan en de stekkers van de spanningsregelaar zijn mooi blank. Is hiermee een defecte spanningsregelaar uitgesloten?
Ja spanningsregelaar is m.i. in orde.
 
  • Like
Waarderingen: regtir

RG-gamma

MF veteraan
29 nov 2009
13.486
1.809
Met die km stand zou een startmotor nog niet versleten mogen zijn,maar ja 100% garantie dat het dan niet kapot is
heb je niet.Wat je zou kunnen doen is kijken hoe hoog het voltage van de accu is als dat euvel van langzaam starten zich voordoet,
de accu zou boven de 12,6 volt moeten zijn.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: regtir

Mit46

MF veteraan
Donateur
12 mei 2008
10.814
459
Mijn laatste 600rr voor op straat had er ook last van. Was uiteindelijk toch de regaar.

Zelfde symptoom. Starte de eerste keer altijd meteen. Stopte ik binnen 5 min ofzo dan ging de startmotor moeizaam / langzaam rond. Sloeg altijd nog net aan wanneer ik dacht dat hij het niet zou doen.
Toch een jaar ofzo mee rond gereden totdat de accu zo zwak was geworden dan hij niet meer startte en het relais ging tikken.

Nieuwe accu erin gedaan en dat ging weer een jaar goed ofzo (met een af en toe langzaam ronddraaiende startmotor) . De motor is daarna naar een vriend gegaan die er ook weer een nieuwe accu in had gedaan. Uiteindelijk de motor weggebracht naar een zaak voor onderhoud en dat aangegeven en bleek toch de regelaar niet goed te zijn. Het ding is niet overleden.

Ik heb op een GSXR een helemaal kapotte regelaar gehad en die was echt stuk. Gaf veel te veel voltage door naar de accu. Die accu was ook doodgekookt. Bij de 600rr niet.

My 2 cents.
 
  • Like
Waarderingen: regtir

regtir

Honda CBR 600 RR 2003
28 apr 2009
101
14
28
Dalfsen
Mijn laatste 600rr voor op straat had er ook last van. Was uiteindelijk toch de regaar.

Zelfde symptoom. Starte de eerste keer altijd meteen. Stopte ik binnen 5 min ofzo dan ging de startmotor moeizaam / langzaam rond. Sloeg altijd nog net aan wanneer ik dacht dat hij het niet zou doen.
Toch een jaar ofzo mee rond gereden totdat de accu zo zwak was geworden dan hij niet meer startte en het relais ging tikken.

Nieuwe accu erin gedaan en dat ging weer een jaar goed ofzo (met een af en toe langzaam ronddraaiende startmotor) . De motor is daarna naar een vriend gegaan die er ook weer een nieuwe accu in had gedaan. Uiteindelijk de motor weggebracht naar een zaak voor onderhoud en dat aangegeven en bleek toch de regelaar niet goed te zijn. Het ding is niet overleden.

Ik heb op een GSXR een helemaal kapotte regelaar gehad en die was echt stuk. Gaf veel te veel voltage door naar de accu. Die accu was ook doodgekookt. Bij de 600rr niet.

My 2 cents.
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Dus ondanks dat de laadstroom goed is kan de spanningsregelaar dit probleem veroorzaken? Dan toch maar eens een andere regelaar proberen.
 

Mit46

MF veteraan
Donateur
12 mei 2008
10.814
459
Nou geen idee, maar dat was bij mijn motor.

Ik heb die regelaar nooit zelf nagemeten dus ik kan daar verder niets zinnigs over zeggen.

Ik herken alleen het moeizaam rondgaan van de startmotor in jouw verhaal. Kan uiteraard ook aan iets anders liggen.

Ik zou zeggen houd het in het achterhoofd.

Misschien eens meten wanneer die warm is en langzaam rond gaat.
 
Laatst bewerkt:

regtir

Honda CBR 600 RR 2003
28 apr 2009
101
14
28
Dalfsen
Met die km stand zou een startmotor nog niet versleten mogen zijn,maar ja 100% garantie dat het dan niet kapot is
heb je niet.Wat je zou kunnen doen is kijken hoe hoog het voltage van de accu is als dat euvel van langzaam starten zich voordoet,
de accu zou boven de 12,6 volt moeten zijn.
Bovenstaande heb ik vandaag geprobeerd. Bij een koude en goede start zakt de accu terug naar 10,8v. Bij een warme start en de startmotor gaat langzaam rond dan zakt de accu terug naar 5,5v. De motor slaat dan niet aan. Als ik de startknop loslaat dan loopt de spanning weer op naar 12,3v.
 

Mit46

MF veteraan
Donateur
12 mei 2008
10.814
459
5.5v is te laag.

Je kan er een nieuwe in doen en hopen dat het de accu is. Is dat niet het geval dan heb je gauw genoeg weer het probleem.

Ik zou het dan eerder zoeken in de regelaar en \ of dynamo en niet in de startmotor. Die laatste doet het gewoon maak ik van jouw verhaal op. Te weinig spanning is het probleem.

Lijkt erg op het probleem wat ik had :)
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: regtir

TylerFZ1

MF'er
13 feb 2017
129
17
28
Oirschot
Ik zou zeggen bestel een 2e hands regelaar en probeer deze, heb je het probleem nog steeds kan je hem altijd weer terug sturen.

Zou sterk toeval zijn als ze beide dan defect zijn.. 🙈
 
  • Like
Waarderingen: regtir

regtir

Honda CBR 600 RR 2003
28 apr 2009
101
14
28
Dalfsen
Ik zou zeggen bestel een 2e hands regelaar en probeer deze, heb je het probleem nog steeds kan je hem altijd weer terug sturen.

Zou sterk toeval zijn als ze beide dan defect zijn.. 🙈
Dan zal ik dit eens gaan proberen. Iemand nog een spanningsregelaar voor de verkoop of tips om er één te kopen?
 

Ridder Bauknecht

Die hard MF'er
28 dec 2006
293
28
32
Antwerpen
De spanningsregelaar kan je alleen maar goed meten als hij heet is. Dus eerst een stuk rijden totdat hij heet is, en dan meteen opmeten.
Ze donderen namelijk (qua output) vaak pas in elkaar zodra ze warm worden.....
Mijn PC37 van 2003 sputter bij lage toeren als hij warm is. Laadspanning was ok (bij koele temperatuur), dus regelaar leek mij uitgesloten. Ik las op een ander CBR forum dat iemand een gelijkaardig problem had en dat opgelost heeft met een nieuwe spanningsregelaar. Ik overweeg dit ook te proberen maar welke regelaar kan je best nemen? OEM of aftermarket? (op louis ed verkopen ze deze voor een euro of 80)
 

Super Blackbird

Need for Speed = Food for Thought
21 jun 2004
17.066
936
56
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Ik verkoop beiden, maar naar mijn mening is OEM Honda gewoon veel te duur.
Koop je een aftermarket, kies dan wel voor een bekend merk, en geen AliBaba-spul.
De betere merken blijven het net zo lang of net zo kort doen als de originele.
Echter, als je alleen wilt testen of jouw probleem daar zit, dan kan het wel even.... Ken je niemand met een zelfde motor die hem (de spanningsregelaar) even wilt uitlenen?