Het Honda CBR600F/FS Topic deel 101 "Vergane glorie...?"

Onderhoud op de voorvork word door de meeste mensen vergeten.
Terwijl het een groot gedeelte is van een positieve rijervaring.

Ik doe dan zelf elke 5 jaar .
Glijbussen vervangen en binnenpoten polijsten wanneer nodig .
Olie vervangen ik dan ook met de seals .

Als je poten uitelkaar haalt wil je niet weten hoeveel drab onderin zit .
De kanaaltjes van je rebound en compressie zijn heel smal dus zitten zo dicht met troep en daar gaat je goede werking van je vering .
Waarom dan pas na elke 5 jaar, als je ziet hoeveel slijtage erin zit (gezien de drab) O-) :?
 
En waarom is JJ niet zo?
Hebben de vork van mijn maat heel goed getuned en onderhouden.
En de vork van mijn wederhelft gaat daar ook naartoe.
Dan moet je wel naar een ander adres, John is ermee gestopt en er is nu een andere eigenaar in Vorstenbosch.
 
Dan moet je wel naar een ander adres, John is ermee gestopt en er is nu een andere eigenaar in Vorstenbosch.
John gaat inderdaad wat anders doen maar blijft betrokken bij JJ. En hij heeft mij verzekerd dat ie de zaak in goede handen achterlaat.
Mochten er onvoorzien problemen zijn, dan krijgt ie dat te horen en wordt het opgelost.

Maar ben je er wel mee terug geweest?
 
John gaat inderdaad wat anders doen maar blijft betrokken bij JJ. En hij heeft mij verzekerd dat ie de zaak in goede handen achterlaat.
Mochten er onvoorzien problemen zijn, dan krijgt ie dat te horen en wordt het opgelost.

Maar ben je er wel mee terug geweest?
Ik denk dat je me verward met Chrisjemol.
Ik heb niks te klagen over JJ. Weet alleen niet hoe het met de kennis zit van die nieuwe gast, John had veel circuit ervaring.
De wijzigingen die hij me aanraadde en wat er zou veranderen aan het stuurgedrag klopte precies.
Die nieuwe is een endurospecialist..........zand is anders dan asfalt.
 
Ik denk dat je me verward met Chrisjemol.
Ik heb niks te klagen over JJ. Weet alleen niet hoe het met de kennis zit van die nieuwe gast, John had veel circuit ervaring.
De wijzigingen die hij me aanraadde en wat er zou veranderen aan het stuurgedrag klopte precies.
Die nieuwe is een endurospecialist..........zand is anders dan asfalt.
Sorry 65x45.2, bedoelde inderdaad Chrisjemol!

En ja, John deed het goed. Die nieuwe is enduro-rijder. Rijdt anders als asfalt ;-)
 
Ik ben inderdaad ook wel van plan elke 2 jaar ofzo de voorvork olie te vervangen, en dan meteen de belangrijkste keerringen ook. Die fijne rijervaring na de progressieve veren (en vervanging olie) wil ik graag behouden.
Ben ook meer circuittrainingen gaan doen, maakt het belang van vervangen groter.

Hyperpro doet toch in feite hetzelfde als die zaken die hier genoemd worden. Daar kan je toch ook vering laten afstellen, is dat geen goede zaak? Niet dat ik dat nodig acht, maar soms is een specialisten blik erg nuttig.
 
Ik ben inderdaad ook wel van plan elke 2 jaar ofzo de voorvork olie te vervangen, en dan meteen de belangrijkste keerringen ook. Die fijne rijervaring na de progressieve veren (en vervanging olie) wil ik graag behouden.
Ben ook meer circuittrainingen gaan doen, maakt het belang van vervangen groter.

Hyperpro doet toch in feite hetzelfde als die zaken die hier genoemd worden. Daar kan je toch ook vering laten afstellen, is dat geen goede zaak? Niet dat ik dat nodig acht, maar soms is een specialisten blik erg nuttig.
Ik heb erg goede ervaringen met hyperpro en hun service .
 
Hoi allemaal! Ik ben sinds kort de eigenaar van Cbr 600f van 90. Na enkele jaren geen motor gereden te hebben werd het hoog tijd dat daar verandering in kwam.
Nu heb ik vandaag gemerkt dat de keerring van de linker poot lek is. Is dit iets waar zelf aan te beginnen is? Ik ben geen groot sleutel wonder, maar kan wel aardig mijn plan trekken...😃
 
Hoi allemaal! Ik ben sinds kort de eigenaar van Cbr 600f van 90. Na enkele jaren geen motor gereden te hebben werd het hoog tijd dat daar verandering in kwam.
Nu heb ik vandaag gemerkt dat de keerring van de linker poot lek is. Is dit iets waar zelf aan te beginnen is? Ik ben geen groot sleutel wonder, maar kan wel aardig mijn plan trekken...😃
Absoluut zelf te doen, maar fijn als er iemand bij is die het al eerder gedaan heeft
 
Hallo allen,

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een 87'er CBR600F1.

Deze gaat gebruikt worden voor de 500 euro challenge.
Ik zocht de makkelijkste motor, dus Honda, en de prijs was ook prima, €250,-.

De verkoper heeft de motor in 1996 gekocht, weinig op gereden, de laatste 7 jaar heeft de motor droog in een schuur gestaan.

Het uiterlijk van de motor was op de MP foto's niet zo goed te zien, maar bij verkoper aan gekomen bleek het een verbazend mooi ding te zijn.

Uiteraard is het beestje 36 jaar oud, maar het is zeker geen afgetrapt oud hok.

Kuipwerk en lakwerk is prima, krasje op de tank en 1 afgebroken kuipbevestiging.

Remmen zitten vast, accu is leeg en volgens de verkoper krijgt de motor geen benzine, kreeg er een nieuwe brandstofpomp bij.

De voortgang van dit project hou ik bij in mijn eigen topic, maar zal jullie ongetwijfeld lastig gaan vallen met technische vragen.

IMG-20231101-WA0006.jpeg
 
Dat is op de foto nog best een net beestje hoor. Neem aan de je het gehele inlaat traject moet gaan nalopen en eventueel uitgedroogde rubbers en pakkingen moet vervangen?
 
Dat is op de foto nog best een net beestje hoor. Neem aan de je het gehele inlaat traject moet gaan nalopen en eventueel uitgedroogde rubbers en pakkingen moet vervangen?

Heb al complete set voor carbs binnen, de rest moet ik nog nalopen.
Tank is wel goed verroest van binnen.

Heb de motor zojuist binnen gezet, niet veel
20231106_142532.jpg
ruimte maar paste net, samen met zijn nog oudere nieuwe vriend.
 
Ik hoop dat ik geen domme vraag stel, maar hier gaat 'ie dan:
Hoe zie je het verschil tussen de 91-93 en 94 vork (=met cartridge); zonder ze uit elkaar te halen?
Ik dacht dat dat misschien mogelijk wel door de vorm van de verstelling bovenop de poot, maar ik vind niet genoeg info om daar zeker van te zijn.
 
Lucky shot, maar wie weet.

Ik heb de carbs gereinigd etc, maar voor het mooie zou ik de o ringen van de " koppelstukken " moeten vernieuwen.

Deze zijn OEM echter gillend duur, en de juiste maten zijn nergens op internet te vinden.
Weet iemand de maat van deze o ringen?
 
Staat bij de OEM onderdelen niet de maat van de O-ring?
Het topic is namelijk redelijk uitgestorven en vermoed dat de carburateur versies er ook langzaamaan ook uit gaan bij de meeste.

Weet dat iemand uit de 500 euro challenge een CBR600F heeft met carburateurs, maar weet niet precies welk type dat is.

Bewerking:
Laat maar, zie net dat je zelf met die challenge mee doet en dat project bedoelde ik _O-
 
Laatst bewerkt:
Staat bij de OEM onderdelen niet de maat van de O-ring?
Het topic is namelijk redelijk uitgestorven en vermoed dat de carburateur versies er ook langzaamaan ook uit gaan bij de meeste.

Weet dat iemand uit de 500 euro challenge een CBR600F heeft met carburateurs, maar weet niet precies welk type dat is.

Bewerking:
Laat maar, zie net dat je zelf met die challenge mee doet en dat project bedoelde ik _O-

De maar staat, ik heb het iig niet gezien, niet bij de OEM producten.
Zal wel stukje bescherming van de markt zijn.

Maar ik heb al wat tips gekregen hoe aan de juiste ringen te komen.

Bedankt voor je input!
 
Mensen hier toevallig nog een goede site voor een M5x19 kraagbout (inbus)?
Kan in Nederland dat boutje wel vinden, maar betaal je voor één enkel boutje bijna 14 euro voor...

Gaat om een fairing bout, die onder bij de standaard zit. Die is ergens gaan wandelen denk ik...
Sites die in de OP staan die functioneren merendeels niet meer.

Zelf had ik al bij CSMNL(?) gekeken. Die hebben het wel, maar voor de bovengenoemde prijs.
Voor 3x de investering van die 14 euro, kan je nagenoeg een hele set kopen voor alle kappen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan