Het Honda CBR600F/FS Topic deel 101 "Vergane glorie...?"

Hallo, sinds kort eigenaar van deze F4 uit 2000. Klein budget, veel zin om weer te rijden, dus uitgekomen op een CBR met nog geen 15k op de klok. Eerste enthousiasme is wel enigszins bekoeld, want loop tegen flink wat problemen aan.

Als het blok warm is loopt de motor slecht onderin. Spanningsregelaar? Wie weet, lijkt er wel op, heb een nieuwe besteld dus ga er achter komen. Verder stinkt de motor (geparkeerd in de tuin) onwijs naar benzine en lijkt er veel te veel olie in het blok te zitten. Dit kan duiden op slechte benzinekraan of problemen in de carburateurs, oftewel benzine in het blok. Iemand hier daar ervaring mee? Weet iemand of de benzinekraan zo'n vacuüm kraan is? Ik ga uit van niet, omdat de kraan met de hand dicht te draaien is. Met de kraan dicht is de benzinelucht na een paar dagen verdwenen.

Hoe dan ook, hallo! En alvast bedankt voor de reacties!
IMG_20200829_115332.jpg
 
Hi Toek,

Dat het blok onderin slecht loopt kan ook te maken hebben met vervuiling. Je kunt de carburateurs laten schoonmaken, en opnieuw af laten stellen (synchroon etc.). Eventueel in combinatie met een brandstofreiniger (Forte). Wat betreft dat stinken naar benzine, dat kan ook komen door vervuilde carbs. Kijk ook verder of alle slangetjes enzo goed gemonteerd zijn. Of een klein lekje van de kraan kan ook voor wat benzinelucht zorgen.

Spanningsregelaar kan, want het is een zwaktepuntje bij dit model. Alleen zou ik zo niet kunnen verzinnen waarom 'ie dan bij warm blok slecht zou moeten lopen.

Als je dit zou kunnen fixen heb je verder wel een bulletproof blok. Dat dan weer wel.

Dat met teveel olie, moet je gewoon eruit halen. Dat is nooit goed. En als er benzine bij de olie komt, dan is er wel veel aan de hand, ga daar maar op dit moment nog niet vanuit i.v.m. de lage km-stand.

Succes!
 
Dankje! Als het goed is zijn de carbs schoongemaakt. In ieder geval volgens de vorige eigenaar. Probleem is alleen bij warme motor. Heb de laadspanning gemeten bij stationair met warme motor. Met alle verlichting aan valt deze al onder de 12v dus heb goede hoop op nieuwe regelaar. Benzinelucht en te hoog oliepijl wordt dan tweede puntje van aandacht.

Weet iemand of er bekende klachten zijn met de standaard benzinekraan?
 
Dankje! Als het goed is zijn de carbs schoongemaakt. In ieder geval volgens de vorige eigenaar. Probleem is alleen bij warme motor. Heb de laadspanning gemeten bij stationair met warme motor. Met alle verlichting aan valt deze al onder de 12v dus heb goede hoop op nieuwe regelaar. Benzinelucht en te hoog oliepijl wordt dan tweede puntje van aandacht.

Weet iemand of er bekende klachten zijn met de standaard benzinekraan?
Je zoekt het in de kraan,maar geeft zelf aan dat het stinken stopt na dat de kraan is dichtgezet,ik denk dat je het eerder bij de
vlotternaalden moet zoeken,als die niet goed afdichten blijft het benzine lekken totdat de leiding en vlotterbakken leeg zijn.En of de kraan lekt kom je snel genoeg achter door te kijken of hij blijft doorlopen als de leiding er af is.Kraan is een gewone kraan.
honda-cbr600f-hurricane-2000-y-european-direct-sales34p-fuel-tank-1_bigecbwx41f__1400_a696.gif
 
Laatst bewerkt:
Je zoekt het in de kraan,maar geeft zelf aan dat het stinken stopt na dat de kraan is dichtgezet,ik denk dat je het eerder bij de
vlotternaalden moet zoeken,als die niet goed afdichten blijft het benzine lekken totdat de leiding en vlotterbakken leeg zijn.En of de kraan lekt kom je snel genoeg achter door te kijken of hij blijft doorlopen als de leiding er af is.Kraan is een gewone kraan.
honda-cbr600f-hurricane-2000-y-european-direct-sales34p-fuel-tank-1_bigecbwx41f__1400_a696.gif
Dankje! Hier heb ik veel aan. Binnenkort even de tank omhoog om de leidingen te checken. En dan waarschijnlijk door naar de carbs. Ik hoop op een simpelere oplossing, maar we gaan het zien.
 
Je zoekt het in de kraan,maar geeft zelf aan dat het stinken stopt na dat de kraan is dichtgezet,ik denk dat je het eerder bij de
vlotternaalden moet zoeken,als die niet goed afdichten blijft het benzine lekken totdat de leiding en vlotterbakken leeg zijn.En of de kraan lekt kom je snel genoeg achter door te kijken of hij blijft doorlopen als de leiding er af is.
Dankje! Hier heb ik veel aan. Binnenkort even de tank omhoog om de leidingen te checken. En dan waarschijnlijk door naar de carbs. Ik hoop op een simpelere oplossing, maar we gaan het zien.
Het is al regelmatig voorgekomen op het forum dat mensen klachten houden ondanks dat ze de carburateurs hebben schoongemaakt,
of laten schoonmaken,maar ja er hoeft maar 1 vuiltje tussen een vlotternaald terecht te komen en het is feest.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Toek
An sich een bombproof motor, op zijn specifieke punten na dan.
Heb je al eens de olie verwisseld met filter, kleine moeite en nauwelijks de kosten.
Benzine, geen E5E10/Euro95 tanken maar Super98. In de E95 zit Ethanol en dat vergomt in de winter/langduriger stilstaan met name in je carbs.
Geen specifieke klacht de benzinekraan, maar het is al een iets oudere motor dus zou kunnen.

Maar met 15K op de klokken, een mooie aanwinst.

Hier al eens geïnformeerd, ook heel veel kennis aanwezig.

CBR600F Nederland
 
Laatst bewerkt:
Trouwens. Met de spanning. Wellicht is de accu gewoon een beetje brak. Nieuwe accu zou ook kunnen helpen. Ook als bijv. de Optimate zegt dat de accu nog goed is.
 
An sich een bombproof motor, op zijn specifieke punten na dan.
Heb je al eens de olie verwisseld met filter, kleine moeite en nauwelijks de kosten.
Benzine, geen E5E10/Euro95 tanken maar Super98. In de E95 zit Ethanol en dat vergomt in de winter/langduriger stilstaan met name in je carbs.
Geen specifieke klacht de benzinekraan, maar het is al een iets oudere motor dus zou kunnen.

Maar met 15K op de klokken, een mooie aanwinst.

Hier al eens geïnformeerd, ook heel veel kennis aanwezig.

CBR600F Nederland
Daarom heb ik m ook gekocht. Verwacht niet anders dan dat ik er in het voorjaar mee op pad kan. En dan weet ik zeker dat 'ie goed is. En ik tank alleen 98 van de bekendere olieboeren. Tnx voor de tip!
 
Trouwens. Met de spanning. Wellicht is de accu gewoon een beetje brak. Nieuwe accu zou ook kunnen helpen. Ook als bijv. de Optimate zegt dat de accu nog goed is.
Dank! Ik ga vandaag 's kijken wat de nieuwe spanningsregelaar doet en dan verder kijken.
 
Hoe meer ik sleutel hoe meer vragen ik krijg. Bijvoorbeeld, waarom zitten er twee grote restrictie 'kleppen' in de airbox? Iemand ervaring met het verwijderen hiervan? Standaard lijkt deze CBR door 2 hele kleine buisjes. Zie foto's...

Met klep...
IMG_20201002_161846.jpg
 
Die zijn onderdeel van het inlaatsysteem en dus niet verwijderen ,het is geen restrictie.
Verwijder je ze wel is de kans groot dat de motor niet goed meer loopt,om het ram air systeem goed te laten werken hebben ze deze
gemonteerd.
Ok, duidelijk. Ik blijf er vanaf :t
 
Kan ik iemand blij maken met onderdelen van een cbr 600 uit 1989? Waaronder een set velgen, koplamp, spiegels, en nog meer losse spulletjes. Ligt me niet in de weg, maar ik heb er ook niks aan.

Gratis AF TE HALEN.
 
Nieuwe in de wereld van motor, en zelf ook in bezit van een CBR.
Zie hier in het voorstel topic > *klikker-de-klik*

Die zijn onderdeel van het inlaatsysteem en dus niet verwijderen ,het is geen restrictie.
Verwijder je ze wel is de kans groot dat de motor niet goed meer loopt,om het ram air systeem goed te laten werken hebben ze deze
gemonteerd.

Ik kreeg te horen, van de motor speciaal zaak, dat het niet bijzonder veel uit moet maken of ze er wel of niet in zitten.
Dus ik heb ze er nu niet in zitten, ze vielen van ellende uit elkaar. Heb ze wel besteld, want ik wil het namelijk wel erin houden.



Nu heb ik vandaag een heel mooi voltmetertje binnen gekregen, deze wil ik uiteraard inbouwen.
Nu kom ik er alleen niet achter welke draad het geschakelde contact is, ken het natuurlijk meten, maar als ik meer gericht kan meten scheelt weer tijd.
Bekijk bijlage 1556324Bekijk bijlage 1556332

En hebben jullie misschien een idee hoe ik deze waterdicht kan maken ?
Zat zelf te denken aan de lijmpistool, ervaringen iemand ?
Bekijk bijlage 1556325Bekijk bijlage 1556326
 
Nieuwe in de wereld van motor, en zelf ook in bezit van een CBR.
Zie hier in het voorstel topic > *klikker-de-klik*



Ik kreeg te horen, van de motor speciaal zaak, dat het niet bijzonder veel uit moet maken of ze er wel of niet in zitten.
Dus ik heb ze er nu niet in zitten, ze vielen van ellende uit elkaar. Heb ze wel besteld, want ik wil het namelijk wel erin houden.



Nu heb ik vandaag een heel mooi voltmetertje binnen gekregen, deze wil ik uiteraard inbouwen.
Nu kom ik er alleen niet achter welke draad het geschakelde contact is, ken het natuurlijk meten, maar als ik meer gericht kan meten scheelt weer tijd.
Bekijk bijlage 1556324Bekijk bijlage 1556332

En hebben jullie misschien een idee hoe ik deze waterdicht kan maken ?
Zat zelf te denken aan de lijmpistool, ervaringen iemand ?
Bekijk bijlage 1556325Bekijk bijlage 1556326
Siliconekit,kan je het ook weer verwijderen mocht dat nodig zijn.
 
Na lang twijfelen om de kuipdelen te gebruiken....
toch maar beslist om ze te koop aan te bieden....

Als de CBR nog eens crashed komt er een circuitkuip op (dus hopen dat ik niet meer crash ;-) )

Kuipdelen van een CBR 600 F4I Sport...
Zijkuipen in vrij goede staat, kont heeft een schuurplekje...
Er is ook een topkuip bij (niet op foto)

Prijs? Geen idee momenteel... ik zie bij webwinkels deze kuipdelen voor +/-115euro per stuk 2de hands...
Doe maar een bod, we zien wel of we er uit komen ;-)

 
Terug
Bovenaan Onderaan