Het is weer zover PEKEL ;-(

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben nog geen gebruiker van deze preventiemiddelen, maar dat zal er binnenkort wel van komen. Ik weet wel dat je het sowieso op je velgen en voorvork moet gaan gebruiken. Dat zijn pekelonderhevige onderdelen.

Verder weet ik het ook niet precies. Rondom achterwiel, achterbrug etc moet kunnen lijkt mij? Evt remklauwen als je dat netjes kan doen?

Siliconenspray moet je zo ver mogelijk bij je motor weg houden, gebruik liever een vettig middel als tectyl of vaseline. Siliconenspray geeft de grootst mogelijke ellende als je een bepaald onderdeel moet overspuiten of lijmen, het is alleen mechanisch te verwijderen omdat geen enkel schoonmaakmiddel er vat op krijgt. Geweldig beschermen of smeren doet het ook niet.
 
Ik heb het spul van de lidl op m'n motor gespoten en dat laat een mooi vettige glimmende laag achter. Ik was ff bang dat het een roestverwijderingsspray was, maar blijkt dus ook een beschermer te zijn.
Ik heb wat minimale roest bij de pekelbike onder de tankdop.
Inderdaad zag ik na twee weken dat het nog steeds aanwezig is.. en nog wel even blijft. :Y
 
Wat het beste werkt is een pekel fiets en lekker de pekel zn gang laten gaan ;)
 
Laatst bewerkt:
Siliconenspray moet je zo ver mogelijk bij je motor weg houden, gebruik liever een vettig middel als tectyl of vaseline. Siliconenspray geeft de grootst mogelijke ellende als je een bepaald onderdeel moet overspuiten of lijmen, het is alleen mechanisch te verwijderen omdat geen enkel schoonmaakmiddel er vat op krijgt. Geweldig beschermen of smeren doet het ook niet.
Ideaal spul voor (ophang)rubbers en stuurarmaturen.
Je kan natuurlijk ook vaselinespray gebruiken. :P

Ik houd er van alles mee netjes en soepel, van kunststof motorlaarzen en kabelboom tot uitlaatrubbers, Lijst.
 
Laatst bewerkt:
Optisch ja.

Technisch (veiligheid) loop je tegen dezelfde dingen aan.

Ik doe niks aan m'n motor voor de winter, ik zorg alleen voor goeie banden, en controleer heel regelmatig alles, en hou alles wat meer in de gaten.
Zoals wiel lagers, en rubbers enzo.....

Motor ziet er nog redelijk goed uit , voor een woonwerk fiets dan.

Wiellager is wel pas in elkaar gelopen, dat soort dingen hou ik (zeker in de winter) heel goed in de gaten.

In de zomer gebruik ik mn gele 600f, die hou ik stuk netter
 
Laatst bewerkt:
Vandaag nog een ritje via Nieuwegein gedaan. Veel zooi tegengekomen en mijn motor was dan ook flink vies. En nog niet ingespoten met het een of ander.

Maar een euro in de wasbox is ook de moeite niet :) Dus de motor even lekker afgespoten :)
 
Ik spuit hem thuis altijd af met een emmer water en deze mannelijke waterpistool.

1854646.jpg
 
Optisch ja.

Technisch (veiligheid) loop je tegen dezelfde dingen aan.

Wat dan?
Ik rij zomer en winter en poets nooit en smeer ook nooit iets in. Ik zie niet zo waarom het minder veiliger zou zijn dan bij een auto.
Natuurlijk doe ik wel jaarlijks onderhoud, dus rubbers van bijvoorbeeld remklauwen zijn in orde.
 
Het viel me wel op dat je veel meer zout pakt als je op een drukke weg rijdt. Opwaaiend zout vanuit de slipstream van voorgangers bezorgen op het hele oppervlak pekel. Ik reed op een dijk in de polder, waar je makkelijk afstand tot verkeer kan houden en het kuipwerk was nog mooi schoon. Na invoegen op stukje snelweg (a6) had ik m'n vizier binnen de kortste keren wit...
 
Het viel me wel op dat je veel meer zout pakt als je op een drukke weg rijdt. Opwaaiend zout vanuit de slipstream van voorgangers bezorgen op het hele oppervlak pekel. Ik reed op een dijk in de polder, waar je makkelijk afstand tot verkeer kan houden en het kuipwerk was nog mooi schoon. Na invoegen op stukje snelweg (a6) had ik m'n vizier binnen de kortste keren wit...

:^ Klopt
 
Wat dan?
Ik rij zomer en winter en poets nooit en smeer ook nooit iets in. Ik zie niet zo waarom het minder veiliger zou zijn dan bij een auto.
Natuurlijk doe ik wel jaarlijks onderhoud, dus rubbers van bijvoorbeeld remklauwen zijn in orde.
Met onderhoud kun je het prima functionerend en veilig houden. Zelf rij ik zowel pekelfietsen als mooiweerfietsen. Beiden vragen onderhoud maar ik merk wel degelijk verschil.
 
Waar zit het verschil dan in?
Ik rij met 2 motoren door de pekel, en bij allebei heb ik bijvoorbeeld nog nooit de remklauwen gangbaar hoeven maken.
Ik denk dat het vast zitten daarvan eerder door weinig gebruik komt dan door de pekel.

Mijn motor waar ik het meeste mee rij in de winter heeft wel remklauwen van een auto trouwens. Maar of dat nu het verschil maakt durf ik niet te zeggen.
 
Mijn motor waar ik het meeste mee rij in de winter heeft wel remklauwen van een auto trouwens. Maar of dat nu het verschil maakt durf ik niet te zeggen.
Die heeft betere rubbers, althans zag ze eens gewoon op een groef aan de remzuigers. :} :? (VX800 achterrem heeft dat ook)
 
Waar zit het verschil dan in?
Ik rij met 2 motoren door de pekel, en bij allebei heb ik bijvoorbeeld nog nooit de remklauwen gangbaar hoeven maken.
Ik denk dat het vast zitten daarvan eerder door weinig gebruik komt dan door de pekel.

Mijn motor waar ik het meeste mee rij in de winter heeft wel remklauwen van een auto trouwens. Maar of dat nu het verschil maakt durf ik niet te zeggen.
Mijn Kymco motorscooter gebruik ik vijf dagen per week het hele jaar door, dus stilstaan doet die niet lang. Hij was net twee jaar oud toen de remmen vast gingen zitten. Ik heb de remklauw uit elkaar gehaald. Er zat aanslag op de zuigertjes. Maar er zat ook corrosie in de groef onder de keerringen. Mijn verklaring is dat de corrosie de keerring weg duwt waardoor het zuigertje steeds zwaarder gaat. Ik heb toen alles schoongemaakt en bij montage ingesmeerd met een dun laagje remmenvet. Als je remmen hebt met stofhoezen zoals bij een auto zal je hier niet zo snel last van hebben. Ik heb ook motorfietsen die alleen met mooi weer buiten komen en daar heb ik geen last van remmen die vast gaan zitten.

Zo kan ik nog wel een lijstje noemen, maar dit zijn mijn ervaring met de remmen.
 
Afgelopen zondag keihard gevallen, bijna al mijn ribben aan de rechterkant zijn gekneusd en ik kan mijn hoofd hoogstens nog 10 graden draaien. Ik merk nu pas hoe hard mijn motor is afgeveerd en op- en afstappen vereist een gedegen plan van aanpak. Gelukkig wordt er ruim gestrooid, moet er niet aan denken om met de motor onderuit te gaan.
 
Afgelopen zondag keihard gevallen, bijna al mijn ribben aan de rechterkant zijn gekneusd en ik kan mijn hoofd hoogstens nog 10 graden draaien. Ik merk nu pas hoe hard mijn motor is afgeveerd en op- en afstappen vereist een gedegen plan van aanpak. Gelukkig wordt er ruim gestrooid, moet er niet aan denken om met de motor onderuit te gaan.

Jeetje, sterkte met herstellen! Motor weggegleden toen je stil stond ofzo?
 
Mijn Kymco motorscooter gebruik ik vijf dagen per week het hele jaar door, dus stilstaan doet die niet lang. Hij was net twee jaar oud toen de remmen vast gingen zitten. Ik heb de remklauw uit elkaar gehaald. Er zat aanslag op de zuigertjes. Maar er zat ook corrosie in de groef onder de keerringen. Mijn verklaring is dat de corrosie de keerring weg duwt waardoor het zuigertje steeds zwaarder gaat. Ik heb toen alles schoongemaakt en bij montage ingesmeerd met een dun laagje remmenvet. Als je remmen hebt met stofhoezen zoals bij een auto zal je hier niet zo snel last van hebben. Ik heb ook motorfietsen die alleen met mooi weer buiten komen en daar heb ik geen last van remmen die vast gaan zitten.

Zo kan ik nog wel een lijstje noemen, maar dit zijn mijn ervaring met de remmen.

Zou dan bmw toch een betere kwaliteit zijn dan Kymco?
Met mijn Suzuki GS650 heb ik ook nooit vast zittende remmen gehad. Daar reed ik alleen mee in de winter en in de zomer bijna niet. Nu staat hij alweer een paar jaar stil...
 
Zou dan bmw toch een betere kwaliteit zijn dan Kymco?
Met mijn Suzuki GS650 heb ik ook nooit vast zittende remmen gehad. Daar reed ik alleen mee in de winter en in de zomer bijna niet. Nu staat hij alweer een paar jaar stil...
Dat levert vaak bijzondere discussies welk motormerk van betere kwaliteit is.

Zelf heb ik nooit een BMW gehad. Maar als we het hebben over vastzittende remmen dan denk ik ook dat de Brembo's van BMW beter zijn dan wat er bijvoorbeeld op mijn Kymco zit. Als we kijken naar het totale onderhoud en wat ik af en toe hoor wat mensen met een recente BMW bij de dealer betalen, dan kan dat aardig oplopen. Vooral in de winter zie je nog veel van de oudere types K-serie rijden, die schijnen het toch wel heel goed uit te houden. Dus ja zeg het maar wat beter is.

In 2002 kocht ik een nieuwe Suzuki SV650 en die heb ik 11 jaar gehad. Vanaf de eerste km reed ik daarmee in de pekel. Ook daar gingen de remmen vastzitten, maar verder was ik zeer goed te spreken over de betrouwbaarheid van dat ding.

Mijn ervaring met Kymco is dat het motorblok het wel uithoudt. De onderdelen er omheen vind ik deels van wat mindere kwaliteit als ik kijk wat ik bij het onderhoud tegenkom. Als we kijken naar het uiterlijk, doet hij het weer wet netjes. De verf op velgen, vorkpoten, remklauwen blijft bijvoorbeeld goed zitten. De uitlaat is wel roestig net als bij elke scooter. Mijn ervaring is dat er best snel onderhoud aan zit, dingen die ik niet zou verwachten gezien de km stand en leeftijd. De onderdelen zijn dan weer goedkoop. Omdat ik het meeste zelf doe ben ik niet veel kwijt aan onderhoud. Als je dat allemaal wilt laten doen loopt het uurloon aardig op en blijkt een scooter niet meer zo goedkoop als men denkt. Al kan het uurloon bij een motorfiets ook flink oplopen.

Al met zie ik het wat genuanceerd. Wat voor een ieder beter/voordeliger is hangt ook af van hoe vaak wil je onderhoud plegen, wat (kun) je zelf doen en hoe duur zijn de onderdelen. En dan nog moet je een beetje geluk hebben. Ik blijf wel met interesse volgen welke kwaaltjes bij welke types vaker voorkomen.
 
Zou dan bmw toch een betere kwaliteit zijn dan Kymco?
Met mijn Suzuki GS650 heb ik ook nooit vast zittende remmen gehad. Daar reed ik alleen mee in de winter en in de zomer bijna niet. Nu staat hij alweer een paar jaar stil...
BMW gebruikt vaak kunststof remzuigers, en die corroderen niet.
Eigenlijk heb ik geen idee waarom we dat niet vaker zien bij andere fabrikanten.
 
Kunststof remzuigers, niet eens zo'n heel gek idee om die van bijvoorbeeld teflon te maken. Misschien niet zo temperatuurbestendig als staal?
 
BMW gebruikt vaak kunststof remzuigers, en die corroderen niet.
Eigenlijk heb ik geen idee waarom we dat niet vaker zien bij andere fabrikanten.
Omdat die soorten kunststof, die zowel de zeer hoge druk, als de soms hoog oplopende hitte waaraan remzuigers en/of klauwen blootgesteld worden, gewoon (nog) veel te duur is.
 
Dat levert vaak bijzondere discussies welk motormerk van betere kwaliteit is.

Zelf heb ik nooit een BMW gehad. Maar als we het hebben over vastzittende remmen dan denk ik ook dat de Brembo's van BMW beter zijn dan wat er bijvoorbeeld op mijn Kymco zit. Als we kijken naar het totale onderhoud en wat ik af en toe hoor wat mensen met een recente BMW bij de dealer betalen, dan kan dat aardig oplopen. Vooral in de winter zie je nog veel van de oudere types K-serie rijden, die schijnen het toch wel heel goed uit te houden. Dus ja zeg het maar wat beter is.

In 2002 kocht ik een nieuwe Suzuki SV650 en die heb ik 11 jaar gehad. Vanaf de eerste km reed ik daarmee in de pekel. Ook daar gingen de remmen vastzitten, maar verder was ik zeer goed te spreken over de betrouwbaarheid van dat ding.

Mijn ervaring met Kymco is dat het motorblok het wel uithoudt. De onderdelen er omheen vind ik deels van wat mindere kwaliteit als ik kijk wat ik bij het onderhoud tegenkom. Als we kijken naar het uiterlijk, doet hij het weer wet netjes. De verf op velgen, vorkpoten, remklauwen blijft bijvoorbeeld goed zitten. De uitlaat is wel roestig net als bij elke scooter. Mijn ervaring is dat er best snel onderhoud aan zit, dingen die ik niet zou verwachten gezien de km stand en leeftijd. De onderdelen zijn dan weer goedkoop. Omdat ik het meeste zelf doe ben ik niet veel kwijt aan onderhoud. Als je dat allemaal wilt laten doen loopt het uurloon aardig op en blijkt een scooter niet meer zo goedkoop als men denkt. Al kan het uurloon bij een motorfiets ook flink oplopen.

Al met zie ik het wat genuanceerd. Wat voor een ieder beter/voordeliger is hangt ook af van hoe vaak wil je onderhoud plegen, wat (kun) je zelf doen en hoe duur zijn de onderdelen. En dan nog moet je een beetje geluk hebben. Ik blijf wel met interesse volgen welke kwaaltjes bij welke types vaker voorkomen.
Na hoeveel tijd en hoeveel pekel rijden?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan