Het KTM 790/890 Adventure topic Deel 1

web_890_dakar.jpg
 
Misschien leuk een keer met de ktm 790 eigenaren een onverhard ritje te organiseren? Bijvoorbeeld een deel van de TET of route van wikiloc? Lijkt me leuk elkaars 790 te bewonderen en te leren van meer ervaren rijders.
 
Ik las de discussie over productie in China. Was vorige week bij mijn KTM dealer omdat mijn maatje daar een 1290 S ging kopen. Hij vertelde me dat de Norden ook bij CF wordt gemaakt en daar zijn toch niet veel klachten over de afwerking bekend dacht ik.
Mijn rechterhand begint, na 5 maanden brace en therapie, eindelijk een beetje beter te worden, denk dat ik over een maandje of 1,5 weer kan rijden, moet ook wel want begin juni doen we de ACT in de Pyreneen. Motor staat al sinds eind september in mijn garage te lonken met 1,8km op de teller...
 
Dat is zuur, maar je bent gelukkig aan de beterHAND ( jep, ik treed hier nog de hele week op :+ ).
Ik heb een BMW C400GT scooter “voor erbij” , die door het Chinese Loncin wordt gebouwd… de afwerking ervan is OK , maar de gebruikte plastics zijn van een mindere kwaliteit …. hopelijk geldt dat niet voor de KTM motoren.
 
Laatst bewerkt:
Hier 13 september van de trap gestuiterd en mn linker elleboog gebroken [radius botje] en een hoek van het kraakbeen geknapt.
Krijg nog steeds mijn arm niet gestrekt , ben een ouwe lul aan het worden.

Maar een onverhard ritje hoop ik tzt mee te kunnen rijden .
 
Ik las de discussie over productie in China. Was vorige week bij mijn KTM dealer omdat mijn maatje daar een 1290 S ging kopen. Hij vertelde me dat de Norden ook bij CF wordt gemaakt en daar zijn toch niet veel klachten over de afwerking bekend dacht ik.
Mijn rechterhand begint, na 5 maanden brace en therapie, eindelijk een beetje beter te worden, denk dat ik over een maandje of 1,5 weer kan rijden, moet ook wel want begin juni doen we de ACT in de Pyreneen. Motor staat al sinds eind september in mijn garage te lonken met 1,8km op de teller...
Dacht de 890's allemaal nog uit Oostenrijk kwamen, maar wellicht dat de Husky's al uit China komen?

Niet dat Oostenrijk nou per definitie zo'n aanbeveling is 8-) ...en dan is het nog maar de vraag waar de onderdelen vandaan komen. KTM heeft nog steeds heel veel toeleveranciers in Noord Italie zitten. Plastics kwamen vroeger altijd van Acerbis, vorkpoten/wielen van Marzocchi enz. Nu komen heel veel delen al standaard uit China.
Uiteindelijk is het toch vooral de accountant die bepaalt wat voor onderdelen er op komen....en zeker bij de eerste serie 790's is wat bespaard bij de keuze van pakkingsmateriaal. Mijn 790 Duke heeft regelmatig bezoek gebracht bij de dealer....ondanks dat, wel ingeruild voor een 890DukeR want het blijven gave fietsen.
De 901 Norden staat nog steeds boven aan mijn lijstje als nieuwe reismotor.
 
Ach, positivieve ontwikkelingen hebben de overhand, vandaar dat ik er niet aan denk de motor van de hand te doen. Het valt niet mee, met de leveringsproblemen, in deze tijd de hand op een nieuwe te leggen als ik dan later weer iets wilt kopen. Dus ik zit nog niet met mijn handen in mijn haar en heb geen plannen de hand aan mezelf te slaan.
Maar misschien moeten de ongelukkigen de handen maar eens ineens slaan, de handen uit de mouwen steken en samen de handjes dichtknijpen dat we er zo genadig vanaf gekomen zijn.
Ik hoop zo onderhand in maart wel weer een keer de handschoen van het off road rijden op te pakken, ik heb nog wat vakantiedagen achter de hand.
Zo, tot zover mijn antwoord, hoop dat het niet te bijdehand was.

En nu weer doorrrr.:+
 
Net even een testritje gereden door het bos om de nieuwe wielen, banden en remmen te proberen.

Ik heb de rechter remklauw en remschijf verwijderd en links een Brembo monobloc en Flame remschijf gemonteerd. Daarnaast Haan wielen (smaller, lichter en sterker) en Michelin Desert race banden.

Verschil merk je beter dan ik had verwacht, erg positief!
 
Wat moet je aanpassen als je je rechter remschijf en klauw wilt verwijderen?

Of kan dit ten alle tijden? Geen storing?
Abs werkt nog? Veel remkracht minder?
 
Andere rempomp en remleiding, verder niets nodig.

Verschil in remkracht merk je niet offroad, rem is veel beter te doseren ook.

Geen storingen.
 
Ik heb nog liggen, nieuw en ongebruikte Tekmo carbon deksel voor de koppelingszijde en onstekingszijde van een KTM 790/890.

Heel mooi gemaakte en ultralichte bescherming voor je blok.

Nooit gemonteerd geweest.

Kosten nieuw samen 230, mag weg voor 175.
 

Bijlagen

  • 20221229_103955.jpg
    20221229_103955.jpg
    452,9 KB · Weergaven: 6
  • 20221229_104003.jpg
    20221229_104003.jpg
    295,8 KB · Weergaven: 5
  • 20221229_104003.jpg
    20221229_104003.jpg
    295,8 KB · Weergaven: 6
  • 20221229_104006.jpg
    20221229_104006.jpg
    260,1 KB · Weergaven: 5
  • 20221229_104015.jpg
    20221229_104015.jpg
    438,2 KB · Weergaven: 4
  • 20221229_104022.jpg
    20221229_104022.jpg
    283,7 KB · Weergaven: 4
  • 20221229_104024.jpg
    20221229_104024.jpg
    372,2 KB · Weergaven: 5
  • 20221229_104030.jpg
    20221229_104030.jpg
    273 KB · Weergaven: 6
Voor wie het hebben wil, een originele ketting een voortandwiel van een 2021 890 R, staat ongeveer 1k op. Wel zwlff niet sluitschakel regelen.
 

Bijlagen

  • 16723125680507267305929475281032.jpg
    16723125680507267305929475281032.jpg
    221,5 KB · Weergaven: 8
Terug
Bovenaan Onderaan