Heb dit soort motoren nooit 'echte' 'adventure' bikes gevonden.
De meeste 'adventure' bikes zijn vanuit de fabriek verslapte enduro's.
Waarom zijn het volgens mij geen echte adventure bikes?:
Je ziet het al aan de manier zoals ze uit de fabriek komen. Ze zijn gemaakt met de intentie hier en daar over een grindpad te rijden. Echte enduro's / dirtbikes hebben veel meer bescherming en voorbedachte raad van wat er offroad allemaal kan gebeuren.
- Plastic motorblok onder beschermer. (1 goede steen, weg motorblok)
- Radiator bescherming zo dun als een menselijke haar. (1 goedde stok of steen, weg radiator)
- Geen achterrem beschermer (1 goedde stok of steen, weg)
- Geen achterremschijf beschermer (1 goedde stok of steen, weg)
- Geen voorremschijf beschermers (1 goedde stok of steen, weg)
- Geen spatlap voor de achterschokbreker (Allemaal rotzooi gaat je tussen de schokbreker en prolink zitten = minder levensduur)
- Niet makkelijk aan te werken (als je eens valt of er gaat wat mis, kun je het niet makkelijk repareren)
- Remleidingen niet dicht tegen voorvork aan gemonteerd of achterom (1 goedde stok of steen, weg remleiding).
- Veel te zwaar. (Door het gewicht zijn ze niet goed te manouvreren tegenover een ligtere motor wat wel nodig is bij bospaden, bergen en stenen.)
Als je ook de spotjes ziet en het idee dat bij adventure bikes hoort. De wildernis in, bergen beklimmen, grindpaden afracen, sprongen maken en over ruig terein hun en toch op de weg comfortabel kunnen zijn. Ze worden dus gewoon afgebeeld als een Enduro / Dual Sport.
Als je echt gaat kijken zijn het geen echte 'adventure' bikes. Als je met een KTM 790 wilt gaan doen wat een echte enduro kan, gaat dat heel lastig worden voor die KTM. Het zijn prachtige motoren, maar de term adventure bike vind ik door vele veel te opgeblazen geworden.
Mooi voorbeeld kijk maar eens naar dit spotje van KTM:
Wat zie je? Alleen maar zachte wegen en grond. Hier kan een sportmotor met noppenbanden ook nog zelfs crossen.
Begrijp mij niet verkeerd, deze 'adventure bikes' zijn ook echt perfect voor een beetje off road te gaan, grindwegen te pakken of een groot bospad, waarvoor ze ook bedoeld zijn denk ik. Iedereen doet alleen zo groot als het aankomt op adventure bikes alsof ze een berg gaan beklimmen van 40 graden met een dinosaurus op de rug. En misschien kunnen ze dit ook wel, maar niet voor lang lijkt mij. Voordat er wat kapot gaat of buiten sepcificaties gaat.