Het KTM 790/890 Adventure topic Deel 1

Buiten het feit om dat het design "apart" is zijn er natuurlijk een paar dingetjes waardoor hij een beetje afvalt.
De gemiddelde motorrijder in Nederland is nog steeds van mening meer cc's is meer beter en dan is 790 wel weinig; zelfs een gs heeft er 800.

Heeft best veel opties die sommige rijders kan schrikken, meer technologie betekend meer dingen die kapot kunnen gaan.
Hij ziet er ielig uit op foto's, een 800gs lijkt een stuk groter.
Plus het is geen BMW of Japanner wat vertrouwd en degelijk is volgens de gemiddelde persoon. Het is een exotische merk en gaat stuk het als Ducati.

Hij is flink aan de prijs als je hem eenmaal hebt aangekleed.

En de gemiddelde allroad avonturier bestaat gewoon niet in Nederland. In Nederland is dat gewoon een "Starbucks warrior" die alle accessoires van touratech er op schroeft want dat is gaaf en laat zien dat ik een avonturier ben. En daar staat een gs toch wel statiger.

En het heeft gewoon geen naam zoals een GS, africa twin of tenere.
Het is wat dat betreft een onbekende motor (merk) met een premium prijskaartje, waar je ook een jong model africa twin Kan kopen met wel de 1000cc, anders hoor je er niet bij
 
dit topic lijkt steeds meer op een afzijk topic
gewoon positief
mazzel
Dus omdat mijn mening tegen jouw haren instrijkt is die verkeerd.

Is de 790 en een andere motor dan we gewend zijn? Ja, dat is het zeker; maar dat is zeker niet verkeerd.
Je kan natuurlijk ook zoals BMW een 1200gs maken die eigenlijk al 10 jaar hetzelfde er uit ziet maar dan steeds lomper. En dan de 800gs transformeren naar een mini 1200gs

Neemt KTM risico's, ja . Pakken ze soms niet helemaal goed uit? Ja dat ook.
Een ding wat zeker is ze hebben er wel voor gezorgd dat BMW een tandje bij heeft moeten zetten.
De 1190 en 1290 van 2014 en 2015 was de veiligste motor die je kon kopen qua elektrische hulpmiddelen.

De allroad markt is gewoonweg verzadigd dus alle kleine dingetjes staan onder een vergrootglas.
 
Ik weet niet of je het meegekregen hebt, maar KTM is al een tijdje een van de meest verkochte merken in de westerse wereld en ook in NL staan ze op 5. BMW, Yamaha en Kawasaki staan nog flink voor, maar ze verkochten er maar 60 minder dan Honda en meer dan Suzuki. Toch wel 2 gevestigde namen zou je zeggen.
Grote verschil is dat die overige merken vanalles verkopen, KTM alleen Adventure, Enduro, Cross en de Dukes. Hiervan tellen de crossers niet eens mee in eerder genoemde telling omdat die niet op kenteken komen. Loop langs de gemiddelde crossbaan (tenminste hier in de buurt) en het kleurt toch wel aardig oranje dus dat zijn ook nog wel aantallen.

Exotisch is het allang niet meer.

Meer is meer vinden nog wel veel te veel Nederlanders inderdaad. Het best verkochte model van KTM is dan ook de Adventure 1290.

Het is jammer dat de mensen die nieuw rijden vaak alleen de looks willen, eerlijk is eerlijk daar wint de 790 het echt niet mee, zo komt het helaas niet snel beschikbaar voor mijn kleinere portemonnee.
 
KTM maakt al een jaartje of 16 dikke Adventures. Ik heb zelf een 950S gehad, ook niet bepaald moeders mooiste, maar wel een hele gave fiets waar ik met veel plezier aan terug denk.
Mensen kopen dikke allroads omdat dat heerlijke reismotoren zijn waarop je lekker rechtop zit wat zeker de oudere medemens kan waarderen8-). Dat Starbucks praatje was leuk op de US fora maar begint een baard te krijgen langer dan van die vent die vandaag het land terroriseert ;)
Mocht ik die Norden901 gaan aanschaffen (kwijl, kwijl, twijfel, twijfel) ik ga nooit de capaciteit van die fiets maximaal benutten.
Dat is het mooie van de huidige tijd. Er is voor elk wat wils, wil je een dikke allroad die zijn er plenty, wil je een beter handelbare dan zijn er ook meerdere goede keuzes (Yamaha 700, KTM790 Adv). Lekker kopen waar je zin in hebt.
 
KTM maakt al een jaartje of 16 dikke Adventures. Ik heb zelf een 950S gehad, ook niet bepaald moeders mooiste, maar wel een hele gave fiets waar ik met veel plezier aan terug denk.
Mensen kopen dikke allroads omdat dat heerlijke reismotoren zijn waarop je lekker rechtop zit wat zeker de oudere medemens kan waarderen8-). Dat Starbucks praatje was leuk op de US fora maar begint een baard te krijgen langer dan van die vent die vandaag het land terroriseert ;)
Mocht ik die Norden901 gaan aanschaffen (kwijl, kwijl, twijfel, twijfel) ik ga nooit de capaciteit van die fiets maximaal benutten.
Dat is het mooie van de huidige tijd. Er is voor elk wat wils, wil je een dikke allroad die zijn er plenty, wil je een beter handelbare dan zijn er ook meerdere goede keuzes (Yamaha 700, KTM790 Adv). Lekker kopen waar je zin in hebt.
Wanneer denk je dat de Norden901 er gaat zijn? Kicke fiets. Wel een vernieuwd blok. Je bent niet bang voor de "KTM risico's" die daar mogelijk bij horen?
 
waarom ben ik voor een 790 gegaan?
niet voor de looks
wel voor het hele pakket dat je er bij krijgt
en er ook bij kunt kopen, software en hardware
ja het kan kapot, maar alles kan kapot
Ik vind de 790 adventure de fijnste motor die ik ooit heb gehad, en ik heb er aardig wat gereden in de ruim 44 jaar dat ik mijn motorrijbewijs heb, in alle soorten een maten, inclusief superlichte endurofietsjes, powerbikes en supersports. De 790 voelt serieus al rijdend vrijwel net zo agile aan als mijn KTM 350 sixdays van een paar jaar terug.
En het uiterlijk, daar wen je snel genoeg aan. Ik vond het bij de eerte foto’s die ik online tegenkwam een beetje jammer dat het blok en de cilinders zo werden afgedekt door de tank. Ik hou nu eenmaal van de techniek van een motor. Maar als je erop rijdt zie je daar toch niets van, en ik heb een motor om erop te rijden, niet om ermee te pronken.
Als ik heel eerlijk ben zou ik best nog een tikkeltje meer vermogen en vooral koppel willen - ben benieuwd naar de 890 adventure over twee jaar - maar toch wil dit lichte fietsje bij flink doortrekken ook van 2 naar 3 van voren nog wel eens omhoog komen, zelfs met traction control aan. Maar het is vooral het superlichte, neutrale en precieze stuurgedrag dat deze motor zo fijn maakt. Ik ben er blij mee!
 
hahaha had eigenlijk BMW GS leeftijd moeten zijn ;)
Die heb ik al gehad (toen ik nog véél jonger was :+ ) Ik doe trouwens niet mee aan dat BMW (GS) bashen. Ben een keer - toen ik al een KTM had - uitgenodigd door de nieuwe eigenaar van de 1100GS van mijn vriendin om een toertje mee te rijden met een GS-club. Zaten verschillende relatief jonge vrouwen bij die een GSA reden, en nauwelijks oude mannen (als je 35 à 40 tenminste niet al heel oud vindt).
 
Terug
Bovenaan Onderaan