Het KTM 790/890 Adventure topic Deel 1

Heb je een S of een R

Misschien toch een idee om de sbs blokken te proberen,
die hebben het gunstige eigenschap dat ze de schijf schoonmaken/schoonhouden

als dat niet helpt is waarschijnlijk je naaf krom
Eind 2019 heb ik de voorrem een aardige upgrade gegeven, omdat de originele schijven enorm trilden
Brembo 17RCS radiale rempomp.
Galfer wave schijven met bijbehorende remblokken.
Hier was ik een tijd aardig tevreden over.
Vooral de doseerbaarheid vond ik beter.
Bij echt hard remmen duikt de voorvork erg ver en op een gegeven moment gaat het ABS in, dat had ik liever anders.
Maar na een weekje Alpen afgelopen najaar, was het weer aardig over met de pret.
Ook de waves trillen nu flink.
Heb nog niet nagegaan of ze nu slingeren of gewoon onregelmatig aangrijpen.
Dan denk/ hoop ik het laatste.
Op mijn XR had ik Brembo supersport schijven.
Die trekken echt niet krom, ze kunnen zoveel bewegen dat ze rinkelen als je de motor duwt.
Dan ga ik misschien eens zien of zoiets ook voor de 790 te krijgen is.
Eind februari zou de 890 in de showroom staan, eerst eens proefrijden voordat ik andere acties onderneem.
Bij BMW vond ik dat er veel waardeverlies was na korte tijd.
Maar ik denk/ vrees dat het bij KTM en specifiek de 790S nog een dimensie verder gaa
 
Ter lering en misschien vooral vermaak even wat plaatjes en tekst nav. mijn geknutsel voor installatie van de Oxford Hotgrips Adventure en Cruise Control switch.

Voor installatie van de hotgrips is het wisselen van het linkerhandvat natuurlijke een fluitje van een cent. Handkap los, inbus onderaan het handvat vrij maken door het rubber naar achter te trekken en het bestaande handvat eraf draaien/trekken. Vervolgens kun je de heated grip er zo voor in de plaats opschuiven. Als je ook de cruise control switch wilt plaatsen zoals ik, kun je hiermee wachten tot je aan de bedrading toe bent en het handvat en schakelaars tegelijk vervangen.

De werkzaamheden voor het rechterhandvat hebben wat meer voeten in de aarde. Handkap weer losmaken en daarna moet de behuizing van de gasstandsensor open om de 'throttle tube' te kunnen verwijderen. Helaas is er geen niet-destructieve manier om deze plastic tube vrij te maken. Het is mij gelukt het rubber er eerst grotendeels af te stropen:
20201028_201920.jpg


maar hou je stanley-mes en dremel paraat voor het volledig kaal maken:
20201103_214233.jpg


Ook de 2de kunststof rand (degene die het verste weg zit vanaf de gasstandsensor gezien) moet eraan geloven:
20201103_220853.jpg


Het passend maken van de rechter heated grip op de plastic throttle-tube heeft bij mij een paar iteraties gekost, zowel door wat van de throttle-tube af/glad te schuren als wat van de rubber productierestanten aan de binnenkant van de heated grip te verwijderen met de dremel. Er wordt secondelijm bijgeleverd, maar na een mislukte poging met deze secondelijm (halverwege zat het al gelijk vast ;(), had ik meer succes met Bison Kombi Plastic. Deze tweecompontenlijm hardt niet gelijk uit, wat ervoor zorgt dat je ondanks de nauwe passing de boel goed kunt positioneren en na een nachtje uitharden zit het echt muurvast.

Toen ik voldoende moed had verzameld en de video's voor het verijwderen van de koplamp en gehele fairing meerdere keren had bekeken, was het tijd voor het aansluiten van de bedrading voor de cruise-control switch en heated-grips. Aangezien ik zowel bij de acc2 moest zien te komen, als bij de kabel/connector-creatie erachter, heb ik eerst de koplamp er maar eens afgehaald:
20210116_104842.jpg


en toen de hele 'fairing' losgehaald:
20210116_113140.jpg


En omdat de 'fairing' zonder koplamp (en bij mij was het 'luikje' onderaan ook al open) eigenlijk in twee helften uit elkaar valt, deze uiteindelijk maar helemaal losgekoppeld:
20210116_114212.jpg


Het installeren van de cruise-control switch wijst redelijk voor zich. Wellicht dat deze video wat duidelijker is voor wat de routing van de kabels/connectors betreft. De extra kabels voor de handvatverwarming kun je het beste bovenaan laten lopen, aangezien de vrije ruimte van de schacht van de 'fairing' aan de zijkant echt minimaal is. Erg fijn dat je zo mooi de ruimte hebt en er helemaal goed bij kan, maar het terugplaatsen van de twee losse helften van de fairing was nogal een worsteling. Uiteindelijk heb ik van het meegeleverde kabelboompje van Oxford de centrale voedingsplug geknipt en hier twee kabelschoentjes op gezet om direct op acc2 aan te sluiten (bruin = massa, bruin/zwart = plus).

Voor montage van de heated-grips control unit heb ik meegeleverde bracket 'plat geslagen', zwart gespoten en het tweede bevestigingspunt eraf geslepen. Met de onderste torx schroef van de spiegelbevestiging kun je deze gemodificeerde bracket vervolgens naar mijn idee goed (genoeg) vastzetten. Rest mij niets anders dan jullie even het eindresultaat van dit alles te tonen:
20210122_143224.jpg


Als straks de ergste pekel weer van de weg is nog even naar de dealer om daar €250 achter te laten, sorry, ik bedoelde: de cruise-control ook daadwerkelijk te laten activeren.
 
Ktm heeft de prijs van de tech pack met bijna 300 euro verhoogt voor de 890 adv R
Ook de losse onderdelen zijn om hoog gegaan!
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210110-084610_Chrome.jpg
    Screenshot_20210110-084610_Chrome.jpg
    54,4 KB · Weergaven: 8
  • Screenshot_20210110-084625_Chrome.jpg
    Screenshot_20210110-084625_Chrome.jpg
    52,5 KB · Weergaven: 6
  • Screenshot_20210123-080457_Chrome.jpg
    Screenshot_20210123-080457_Chrome.jpg
    52,8 KB · Weergaven: 7
  • Screenshot_20210123-081109_Chrome.jpg
    Screenshot_20210123-081109_Chrome.jpg
    48 KB · Weergaven: 11
  • Screenshot_20210123-085505_Chrome.jpg
    Screenshot_20210123-085505_Chrome.jpg
    62,9 KB · Weergaven: 9
Het is een 790S.
De remschijven heb ik nog niet op slingeren gecontroleerd. daar ga ik eerst de klok tegenaan zetten.
En als volgende stap de SBS blokken, bedankt voor de tip!
Voor mijn gevoel is het ook onregelmatig aangrijpen, maar eerst meten en dan weten.

Heb eens een dergelijk akkefietje gehad met mijn BMW XR.
Er was onderhoud aan de voorvering gedaan en op weg naar huis bleek dat er bij het remmen een enorme trilling op trad.
Maar op den duur werd dat steeds minder.
En na reinigen weer als voorheen, er hebben waarschijnlijk wat olievlekjes op de schijven gezeten.

Mijn KTM dealer heeft overigens een keer een opmerking gemaakt dat KTM's vaak met trillende remschijven terugkomen na intensieve bergtochten!?

De enige motor met standaard geweldige remmen was mijn BMW HP, nooit iets aan hoeven doen.
Dan de XR, maar die gingen op een gegeven moment ook trillen.
Ik lees wel eens dat motorrijders er prat op gaan dat ze niet veel remmen, bij mij is dat het omgekeerde.
Ook nog veel slijtage op de achterremblokken tijdens bergritten.
Rijstijl aanpassen schijnt niet meer te lukken:]
 
Het is een 790S.
De remschijven heb ik nog niet op slingeren gecontroleerd. daar ga ik eerst de klok tegenaan zetten.
En als volgende stap de SBS blokken, bedankt voor de tip!
Voor mijn gevoel is het ook onregelmatig aangrijpen, maar eerst meten en dan weten.

Heb eens een dergelijk akkefietje gehad met mijn BMW XR.
Er was onderhoud aan de voorvering gedaan en op weg naar huis bleek dat er bij het remmen een enorme trilling op trad.
Maar op den duur werd dat steeds minder.
En na reinigen weer als voorheen, er hebben waarschijnlijk wat olievlekjes op de schijven gezeten.

Mijn KTM dealer heeft overigens een keer een opmerking gemaakt dat KTM's vaak met trillende remschijven terugkomen na intensieve bergtochten!?

De enige motor met standaard geweldige remmen was mijn BMW HP, nooit iets aan hoeven doen.
Dan de XR, maar die gingen op een gegeven moment ook trillen.
Ik lees wel eens dat motorrijders er prat op gaan dat ze niet veel remmen, bij mij is dat het omgekeerde.
Ook nog veel slijtage op de achterremblokken tijdens bergritten.
Rijstijl aanpassen schijnt niet meer te lukken:]
Misschien een idee om de schijven eerst super goed schoon te maken met rem reiniger en evt schuursponsje( wel super goed afspoelen met water na de hand anders remt het voor geen meter meer)

En proberen hoe het dan remt ?
Als het gelijk goed voelt dan ligt het aan de blokken,
Voelt het gelijk slecht dan kan je evt de sbs blokken proberen
Maar misschien is het echt je schijven of je naaf.

Ktm staan er om bekend dat schijven/Naven niet top zijn

Maar eerlijk is heerlijk met mijn 790 adv R geen last van gehad

Wel zou ik iets meer bijt willen hebben bij sportief gèbruik.

Ook mijn beide 1200 gs (2005 met rembekrachtig en 2013 lc)
Waren super. Daar kan ktm nog wat van leren!

Succes
 
Voor degene die ook de 'bull horns' handvaten achteraan willen verwijderen, kun je prima een viertal 3D-geprinte busjes gebruiken (de handvaten zaten mij in de weg voor fatsoenlijke montage van de Enduristan Blizzard XL tassen):

20201108_205247 (Small).jpg


Mocht je mijn meetwerk vertrouwen, kun je m'n "ontwerp" op Thingiverse vinden. Bij mij houden ze het al sinds afgelopen zomer uit, ondanks dat ze slechts met PLA geprint zijn.
 
En, hebben de extra assen op straat ook toegevoegde waarde?
Wat mij betreft niet. Ja de voetsteun draait wat naar voren bij zittend rijden maar daar voel ik geen voordelen van.

Ik heb ze gekocht voor het staand rijden. Het oppervlak is groter (ik heb het langere model) waardoor je meer steun hebt. Ik vond het staand iets makkelijker remmen en schakelen doordat ze wat meedraaien. Maar ik heb maar kort gestaan, op straat ziet dat er raar uit 😁
 
Heeft iemand hier ervaring met voetsteunen van Pivot Pegz?
Ja ik, op m'n Yamaha XT660Z Tenere (kan voorlopig nog even geen 790/890 betalen, maar kijk alvast vrolijk mee). Ik ben er super enthousiast over. Voor bij de beste investering die ik in m'n motor gedaan heb. Zowel staand als zittend vind ik ze echt toegevoegde waarde hebben. Het is in het begin wel even wennen, maar nu weet ik niet beter en vind ik het raar als voetsteunen niet mee bewegen.

Staand is het grote voordeel dat je nu een brede voetsteun hebt, dat geeft enorm veel comfort. Bijkomend voordeel is, in tegenstelling tot de meeste brede voetsteunen, is dat schakelen en remmen ook nog makkelijker wordt door het kantelen. Met normale brede voetsteunen vind ik het vrij onmogelijk om soepel te schakelen en te remmen. Daarnaast vind ik het met name bij het staand oprijden van steile hellingen ook van toegevoegde waarde, ik leun zo iets makkelijker naar voren.

Zittend is het vooral op de lange stukken comfortabel dat ik m'n tenen makkelijker wat verder naar beneden kan laten wijzen. Dan kunnen m'n voeten meer een hoek van 90 graden met m'n onderbenen maken. Anders was die hoek krapper en dat was belastender voor m'n enkels. Zeker met crosslaarzen aan scheelt het ook zittend heel veel in comfort omdat de laarzen dan ook niet zo tegen je schenen drukken.

Kortom ik ben heel enthousiast. Je moet het eigenlijk gewoon een keer ervaren, dan ben je vast ook zo om. Ze zijn alleen wel verdomde duur :(
 
Ja ik, op m'n Yamaha XT660Z Tenere (kan voorlopig nog even geen 790/890 betalen, maar kijk alvast vrolijk mee). Ik ben er super enthousiast over. Voor bij de beste investering die ik in m'n motor gedaan heb. Zowel staand als zittend vind ik ze echt toegevoegde waarde hebben. Het is in het begin wel even wennen, maar nu weet ik niet beter en vind ik het raar als voetsteunen niet mee bewegen.

Staand is het grote voordeel dat je nu een brede voetsteun hebt, dat geeft enorm veel comfort. Bijkomend voordeel is, in tegenstelling tot de meeste brede voetsteunen, is dat schakelen en remmen ook nog makkelijker wordt door het kantelen. Met normale brede voetsteunen vind ik het vrij onmogelijk om soepel te schakelen en te remmen. Daarnaast vind ik het met name bij het staand oprijden van steile hellingen ook van toegevoegde waarde, ik leun zo iets makkelijker naar voren.

Zittend is het vooral op de lange stukken comfortabel dat ik m'n tenen makkelijker wat verder naar beneden kan laten wijzen. Dan kunnen m'n voeten meer een hoek van 90 graden met m'n onderbenen maken. Anders was die hoek krapper en dat was belastender voor m'n enkels. Zeker met crosslaarzen aan scheelt het ook zittend heel veel in comfort omdat de laarzen dan ook niet zo tegen je schenen drukken.

Kortom ik ben heel enthousiast. Je moet het eigenlijk gewoon een keer ervaren, dan ben je vast ook zo om. Ze zijn alleen wel verdomde duur :(
Super uitgebreide reactie👍

Maar je hebt je zinnen gezet op een 790/890. Leuk man

Waarom geen tenere 700?

Oprechte vraag hoor!
 
Super uitgebreide reactie👍

Maar je hebt je zinnen gezet op een 790/890. Leuk man

Waarom geen tenere 700?

Oprechte vraag hoor!
Om eerlijk te zijn vind ik de T700 mooier dan de 790/890 en ben opzich niet zo geïnteresseerd in de meeste elektronische snufjes. Ik heb echter het gevoel dat op m'n huidige fiets voornamelijk de vering de beperkende factor is en die schijnt bij de 790/890 erg goed te zijn en bij de T700 een beetje meer zoals bij m'n huidige fiets: niet slecht maar kan beter. Daarnaast spreekt de lage tank van de 790/890 mij erg aan, lijkt me een stuk beter voor de gewichtsverdeling. Ook de XT660Z is vrij topheavy en als ik hem echt plat leg, heb ik moeite om hem weer rechtop te krijgen (ben vrij klein en niet zo sterk :+). Daarnaast kan er cruisecontrol op de 790/890 en als er nou een elektronisch snufje is dat ik graag zou hebben...

Maar even wachten lijkt me ook nog niet zo erg, want dan hoop ik dat de kinderziektes uit het model zijn en ik geen taferelen als hierboven tegenkom :)
 
Om eerlijk te zijn vind ik de T700 mooier dan de 790/890 en ben opzich niet zo geïnteresseerd in de meeste elektronische snufjes. Ik heb echter het gevoel dat op m'n huidige fiets voornamelijk de vering de beperkende factor is en die schijnt bij de 790/890 erg goed te zijn en bij de T700 een beetje meer zoals bij m'n huidige fiets: niet slecht maar kan beter. Daarnaast spreekt de lage tank van de 790/890 mij erg aan, lijkt me een stuk beter voor de gewichtsverdeling. Ook de XT660Z is vrij topheavy en als ik hem echt plat leg, heb ik moeite om hem weer rechtop te krijgen (ben vrij klein en niet zo sterk :+). Daarnaast kan er cruisecontrol op de 790/890 en als er nou een elektronisch snufje is dat ik graag zou hebben...

Maar even wachten lijkt me ook nog niet zo erg, want dan hoop ik dat de kinderziektes uit het model zijn en ik geen taferelen als hierboven tegenkom :)
Duidelijk!

Nu staat Yamaha er om bekend dat ze nagenoeg probleem vrij zijn maar ook een beetje Saai;)

En misschien is ktm wat dat betreft de tegenpool

Maar eerlijk is eerlijk als je alles leest over de problemen die mensen hebben met ktms hebben dan schrik je wel😱

Zou het karakter zijn?
Maar gelukkig valt het vaak wel mee
Mijn 2020 790 R heeft behalve een nieuw dashboard(welk 790 niet;))

Nog helemaal geen problemen opgeleverd in 18000km

Succes en wijsheid met mee lezen😀
 
Nu staat Yamaha er om bekend dat ze nagenoeg probleem vrij zijn maar ook een beetje Saai;)

En misschien is ktm wat dat betreft de tegenpool

Ik heb beide gereden voor ik beslist heb (790, niet de 890, kan heel anders zijn) en de T7 gekocht omdat ik 'm leuker en karaktervoller vond.
Niets mis met de vering.
 
ik rij ook nog met origineel dashboard.
Is er dan al een echte oplossing voor het beslaan (binnenkant)?
of wordt er nog alleen omgeruild?
 
Terug
Bovenaan Onderaan